Het succes van lange onderlijnen


Ray Schra
Berichten: 1306
Lid geworden op: 04-01-2002 01:00

23-02-2004 13:33

Hallo,

Vorig jaar heb ik op een bepaald water redelijk goed gevangen met onderlijnen van 30 a 40 cm.

Nu is recentelijk in het blad van de KSN mijn interesse weer gewekt in "langere" onderlijnen. Maar wat ik nog altijd niet kan verklaren is het succes van deze onderlijnen. Wat ik wel snap is dat wanneer er veel met onderlijnen tot 20 cm gevist wordt de vis het aas kan gaat testen, indien er meer speling is is het aas 'veilig'.

Er knaagt echter iets. Heb ergens gelezen dat een karper voedseldeeltjes van een een mm nog kan voelen/onderscheiden/filteren.

Als je nu met een lange onderlijn vist vis je mijns inziens op vertrouwen in het aas. Echter, als een vis veel speling krijgt zal hij/zij op een gegeven moment toch de haak kunnen voelen. Met als gevolg uitspugen van het aas en haak. Toch zijn lange onderlijnen succesvol. Kan iemand hier iets zinnigs over vertellen?


Gr. Raymon
Johan Vanmeerbeek
Berichten: 70
Lid geworden op: 28-03-2003 01:00
Locatie: Edegem, België

23-02-2004 15:04

Hey hey hey,

denk dat je het succes van die langere onderlijn eerder moet zoeken in het feit dat de vis dit niet gewoon is. Na een paar keer in aanraking te komen met die korte onderlijnen, gaat de vis dit gaan testen. Hij neemt dan bijvoorbeeld de boilie tussen de lippen (klinkt dom maar gebeurd echt hoor) en zwemt er een eindje mee weg, voelt ie na die typische 20cm geen weerstand, dan beschouwt ie het als veilig, speelt em binnen en knal, toch nog een haak. Omgekeerd werkt dit ook natuurlijk (van lang naar heel kort gaan vb 40cm naar 10cm).

Hope to have been of service,
groetjes,
Jokke
Ray Schra
Berichten: 1306
Lid geworden op: 04-01-2002 01:00

23-02-2004 16:14

Daar ben ik het gedeeltelijk mee eens, op het tussen lippen nemen na dan.

Waar ik mee zit is het 'voelen'van de haak bij langere onderlijnen. Een vis kan immers pas gehaakt worden als de onderlijn strakgezwommen is. Bij een langere onderlijn heeft de vis volgens mij langer de tijd om de haak te detecteren en het zaakje weer uit te spugen, in tegenstelling tot een korte onderlijn, waarbij de vis zich maar op hoeft te richten en hij al haast gehaakt is, omdat de onderlijn al strak loopt.
Waarom spuugt een vis het aas niet uit bij een langere onderlijn?

Gr. Raymon
Gebruikersavatar
robert grootenboer
Berichten: 622
Lid geworden op: 11-10-2003 02:00
Locatie: Willemstad

23-02-2004 16:36

raymon,

ik vis altijd met lange onderlijnen, zo'n 35 a 40 cm. Ik doe het een gevlochte lijn. Naar mijn idee voelt de vis minder snel weerstand doordat hij wat verder weg kan zwemmen zoals Johan zegt.
Het voelen wat een karper doet is ook zeker waar, dat van het tussen de lippen nemen. Bij mij thuiswater gebeurt harstikke vaak in de zomer dat je op volle runs misslaat, ligt nie aan mij haaak want het gebeurt bij iedereen.
Maar als een karpers hem tussen de lippen neemt en kan er een stuk mee rond zwemmen zal hij hem bijna wel zeker op eten en haken.
Een karper die al een tijd lekker aan het eten is denkt volgens mij nie na bij elke boillie die hij pakt, of wel soms?

mvg,

Robert.
Koen Workel
Berichten: 1242
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Goor(Twente)

23-02-2004 16:36

Raymon,

Ik denk dat zolang de de lijn nog niet strak is gezwommen, de haak dus niet prikt, en dus beschouwt de karper het haakje gewoon als een beetje vuil.

denk ik.. :o :D

mvg

Koen
Laatst gewijzigd door Koen Workel op 23-02-2004 17:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Hoezeer ik ook mijn pen bemin, ik zie ´m nog altijd liever onder gaan, dan aan de oppervlakte staan.
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

23-02-2004 17:02

Alé vissers,


Of ik nou met een lange of een korte ondelijn vis dat ligt geheel aan de "hardheid" van de bodem.......

Ik heb vorig jaar flink geëxperimenteerd met zowel onderlijnen en verschillende soorten boillies......en of ik met een hele korte onderlijn zat te vissen( 10cm) of met een langere van 40cm (eigenlijk voor mij de laatste tijd standaard voor mij) ik kon niet echt een verschil vinden tussen meer of minder vangen..
Maar wel tussen verspelen of niet verspelen....
Want als je een korte onderlijn gebruikt strekt deze zich eerder waardoor de haak overal kan prikken, dus ook op de plaatsen waar het niet hoort :cry: , waardoor je tijdens een stevig robbertje vechten plots de vis kan verspelen...en als de karper met z'n kop schud dan heeft ie iedere keer een klap van het lood te pakken..en op een zachte bodem zakt alles in de stinkende prut waardoor je haak ook nog eens vuil prikt....

Conclusie: Voor mij geen onderlijnen die korter zijn dan 30cm of de situatie moet zodanig zijn dat ik met een korte onderlijn moet vissen(al weet ik niet wat voor situatie).....

Ik vis sinds dit seizoen lekker met nylon onderlijnen en daar heb ik helemaal niks over te klagen! :D :wink:

MVG Koen
Hugo Bovenmars

23-02-2004 17:13

Langere onderlijnen werken naar mijn idee alleen wanneer je behoorlijk verspreid voert, de karper moet dat sowieso de onderlijnlengte moeten zwemmen om het volgende voerdeeltje op te kunnen nemen. De langere onderlijn zou in dit geval misschien in je voordeel kunnen werken omdat de vis door de ruimte meer snelheid heeft; er zit dus meer energie in op het moment dat de haak gezet wordt.

Op compacte voerplekken is een onderlijn al snel te lang. Dat laatste heb ik ondervonden toen ik een aantal jaren geleden per toeval de kans kreeg een azende karper te observeren. Op een compacte voerplek van mais bleek de 18 cm lange onderlijn duidelijk te lang. De haak moet blijkbaar gezet zijn voordat de karper begint met het malen van het voedsel. Op een compacte voerplek is de kans de groot dat de vis tijdens het vermalen onraad bemerkt. Tijdens mijn observatie werd de haak/onderlijn samen met al het andere opgenomen voedsel naar buiten gewerkt op het moment dat de vis rust nam om het voedsel te verwerken. Wel moet ik erbij vermelden dat er op die bewuste plaats nauwelijks 40 cm water stond. Op dieper water zal het voer altijd meer verspreid liggen. Wat is dan ook niet begrijp is dat mensen een Funnelweb zakje combineren met bijvoorbeeld een 25 cm onderlijn.

groeten Hugo
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

23-02-2004 17:41

Hugo Bovenmars schreef: Wat is dan ook niet begrijp is dat mensen een Funnelweb zakje combineren met bijvoorbeeld een 25 cm onderlijn.

groeten Hugo



De meeste stoppen pellets in zo'n Funnelwebzakje (zo ik ook) maar pellets lossen op waardoor die vis niet op de inhoud van dat zakje aast omdat, als het goed is, de karper je haakaas ziet liggen(hij heeft eigenlijk geen andere keus dan op het haakaas te azen) waardoor die karper na het opnemen van je haakaas weer verder gaat kijken( zwemmen,omdraaien etc.) waardoor zowel een korte als een lange onderlijn zich strekt en prikt.............toch????

En nu het decteren van haken en onderlijnen, of een karper nu weet of er een haak aan zit of niet dat heeft ie meestal door bij het opnemen van aas zodra de karper er meer moeite voor moet doen dan anders zonder rig....geeft het meer weerstand dan reageert ie instinctief door je haak+aas uit te spugen....want karper heeft geen hersenen waardoor tie niet na kan denken!!!

MVG Koen
Koen Workel
Berichten: 1242
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Goor(Twente)

23-02-2004 17:44

Helemaal geen Hersenen Koen!?

Dan zou jouw geliefde karper niet eens kunnen bestaan/leven.

En een karper aast wel degelijk ook op de opgeloste pellets.

met hersenloze groet,

Koen
Hoezeer ik ook mijn pen bemin, ik zie ´m nog altijd liever onder gaan, dan aan de oppervlakte staan.
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

23-02-2004 18:36

Wat lange onderlijnen betreft, Hugo zit naar mijn mening in de goede rich-
ting! Net zoals Hugo al aangeeft hoe verspreider je voerd, hoe langer de
afstand is die de karper moet zwemmen naar de volgende boilie! En dan
zal een langere onderlijn ook werken!
Maar of je nu kort of lang vist, als de vis het aas wil uitspugen dan lukt
hem dat altijd, zelfs als de onderlijn al licht is strak gezwommen!
Zelf laat ik de lengte van m'n onderlijnen, dan ook van het volgende af-
hangen.
1- Aasgedrag. (natuurlijk aasgedrag, dus niet beinvloed!)
2- Verspreid of compact gevoerd.
3- Dressuur ( negatief beinvloed aasgedrag!)
4- Haak type
5- Soepel of Stiff materiaal
6- Bodemgesteldheid.
7- Ook de bouw van de karper kan van invloed zijn naar mijn ervaring!
Hoe korter en hoger de karper, hoe beter een lange onderlijn zal werken!

Tot slot: Observeren kan dan ook van zeer groot belang zijn, tenminste
als de mogelijkheid zich voordoet om karpers te observeren!
Wanneer je b.v. op weinig bevist water aan de gang gaat, dan doet een
standaard lengte rig (20 a 25cm) op de meeste wateren prima, zelfs op
druk beviste wateren voldoet een standaard lengte vaak! Waarom dit zo
is...? Vaak komt dit naar mijn mening door het rijkelijk voorvoeren, zodat
de karper het met veel vertrouwen (positieve conditionering) het aas
neemt! Dus kun je naar mijn mening bij het instant vissen, dan ook beter
voor een compacte voerplek en korte onderlijn kiezen, want hoe sneller
de prik van de haak, des te meer de kans dat de karper alsnog gaat run-
nen. Want de karper word bij instant vissen namelijk niet eerst voor de
tijd vertrouwd geraak met het aas, of het moet een zeer veel gebruikt aas
zijn op een bepaald water!
Dus met voorvoeren, hoef je naar mijn mening "minder" nauw te zijn
met de onderlijn lengte! Al zou ik wel de 7 genoemde punten in acht ne-
men, vooral wat betreft het haak type!
Voor de rest is het ook een kwestie van proberen! :wink:

groetjes Benny
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

23-02-2004 18:40

Nog 1 vergeten! :lol:

Ook het type loodmontage + het gewicht van het lood kan bepalend zijn
voor een bepaalde lengte onderlijn!
Hugo Bovenmars

23-02-2004 18:41

Koen de Been! schreef:
..... zodra de karper er meer moeite voor moet doen dan anders zonder rig....geeft het meer weerstand dan reageert ie instinctief door je haak+aas uit te spugen....
MVG Koen


Jaja, dus alle slakken, mosselen, kreeften e.d. die in het water leven hebben ook allemaal hetzelfde gewicht? Dat hoop ik dan maar voor de karper, anders zou wel heel weinig te eten hebben....nouja, volgens jou dan :o

groeten Hugo
Gebruikersavatar
Rob de Boer
Berichten: 524
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Noord Holland

23-02-2004 20:43

Ik vis al zolang ik vis met lange onderlijnen pakweg 40 cm. Ik doe dit met zowel boilies als mais,erwten,noten. Ik vis altijd (als ik bijvoer) met compacte voerplekken.

Nu heb ik afgelopen zomer eens met een korte onderlij gevist ,ongeveer 15 cm. Nu kan het toeval zijn, maar op deze hengel heb ik welgeteld 1 vissen gevangen. Terwijl op de andere stok de vangsten hetzelfde bleven.

Feit is wel dat de bodem waar ik op vis overwegend modder is. Ik denk dus dat dit zeker meespeeld in de keuze van de lengte van de onderlijn.

Rob.
Gebruikersavatar
Chris Noorlander
Berichten: 502
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht
Contacteer:

23-02-2004 21:02

Hallo

Koen & Koen, het is voor een karper echt onmogelijk om rechtstreeks op opgeloste deeltjes te azen. Een molecuul die opgelost is, is ingekapseld door watermoleculen, en je kan ook absoluut niet meer spreken over "deeltjes".

Raymon, met het veranderen van de lengte van de onderlijn verander je eigenlijk twee belangrijke dingen: De tijdsduur tussen het opzuigen/naar achter werken en het weer naar voren komen/prikken van de haak enerzijds, en anderzijds de plaats waar de haak in het vlees komt. Ik denk dat de plaats in beide gevallen (korte onderlijn: vaker onder de bek)...(lange onderlijn: vaker in de zijkant van de bek) prima is, en dat je hier weinig verschil in zou moeten zoeken.

Ik ben het met Johan eens dat een karper wanneer ie na de beruchte 20 centimeter niets heeft gevoeld (het naar voren komen van het aas) de zaak daarna vertrouwd. Een karper is er binnen die 20 centimeter op ""bedacht"" en staat op superscherp: ieder verdacht signaal en de boel wordt uitgespuugt. Na die 20 centimer is het gevaar geweken. De karper staat niet meer op scherp, en er worden weer makkelijker foutjes gemaakt (accepteren dat het aas naar voren wordt getrokken, wanneer de boel op het lood strakloopt b.v.) Natuurlijk gemiddeld genomen, want er zijn waarschijnlijk ook genoeg karpers die wél weer het vertrouwen hebben na die 20 cm, maar die toch spugen als er daarna alsnog een gevaar-signaal komt. Ik ben er overigens van overtuigd dat een karper een aasje niet tussen de lippen neemt, tenminste niet om te testen. Dit zou zeggen dat een karper redenatievermogen heeft.

Om even op de vraag te komen: Raymon, ik denk dat een karper al na (een) enkele seconde(s) heeft getest of het opgezogen deeltje vreten is ja of nee. Dat een karper met een langere onderlijn meer tijd heeft om dit te detecteren heeft er verder niets me te maken: Die tijd wordt er toch niet voor gebruikt. Of de onderlijn nu 10 centimeter is en bijvoorbeeld 2 of 3 seconden tijd heeft om strak te lopen en te prikken, ofwel de onderlijn 60 centimeter is en bijvoorbeeld 6 of 7 seconden nodig heeft om strak te lopen: In beide gevallen is het aasje al op vreetbaarheid getest (en al dan niet geaccepteerd ondanks of juist met dank aan de haak) voordat de onderlijn strak is komen lopen. Wat DIT betreft is er naar mijn mening geen verschil tussen lang of kort.

Ik ben het geheel eens met Hugo, en misschien is het succes van lange onderlijnen in sommige gevallen niet direct te verklaren, maar indirect...de manier van voeren neem je er als variabele bij. Ik bedoel niet te zeggen dat slechts de manier van voeren dan een doorslaggevende factor is, maar juist het combineren van beide.

m.v.g. ChrisN
Koen Workel
Berichten: 1242
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Goor(Twente)

23-02-2004 21:11

Chris,

Zal dan wel aan mij liggen, en dat ik de pellet niet ken.
maar als een pellet oplost, dan hou je toch een klein hoopje voer over? Lijkt op witvisvoer?

En ik zeg dat de karper die wel degelijk vreet, waarom zouden ze er dan zo gek van worden? Enkel van de geur/smaak die vrijkomt?

Misschien dat we elkaar weer verkeerd hebben begrepen, misschien.

mvg

Koen
Hoezeer ik ook mijn pen bemin, ik zie ´m nog altijd liever onder gaan, dan aan de oppervlakte staan.
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

23-02-2004 21:13

Rob,

Misschien speeld bij jou inderdaad de bodemgesteldheid mee, maar mis-
schien heeft aasgedrag van de karpers op jou water er ook wel mee te
maken.
Vis jij instant of op een voerplek? Dit kan ook indirect mee te maken heb-
ben met het aasgedrag van de karpers!
Laat wel duidelijk zijn, soms is het inderdaad gissen, "in hoe en waarom"!
Rob kun jij de karpers ook observeren op je stek? Zo ja, dan kun je tot
hele nuttige info komen!

groetjes Benny
Gebruikersavatar
Jeroen houdijk
Berichten: 682
Lid geworden op: 11-09-2002 02:00
Contacteer:

23-02-2004 21:49

De lengte van een onderlijn wordt steeds vaker bepaald door de lengte van de onderlijnenmapjes.

Die dingen heten niet voor niets stiff-rig mapjes!

E zijn gewoon geen mooie opbergmogelijkheben voor lange nylononderlijnen om mee te nemen naar de waterkant. ik knoop ze nu wel van te voren en bewaar ze hangend aan een waslijn. gewoon de haakbocht over het touwtje hangen en een verzwaring aan de wartel (wasknijper bijvoorbeeld) Na een tijdje verdwijnt dan de krul uit de onderlijn.

Jeroen
Gebruikersavatar
Rob de Boer
Berichten: 524
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Noord Holland

23-02-2004 22:07

Ik vis meestal instant. En ja ik kan de vis redelijk observeren. Niet op alle stekken natuurlijk, maar op de ondiepe wel. De vis staat daar net onder het oppervlak met zijn staart,tijdens de lunch :lol: Als ze het aas oppakken gaat dit in een keer ,daarna gaat hij vloeiend horizontaal. Meestal zwemmen ze weg van de voerplek(van deze instant sessie) draaien na een paar meter en komen voor een volgend portie.

Rob.
Gebruikersavatar
Chris Noorlander
Berichten: 502
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht
Contacteer:

23-02-2004 22:15

Hallo Koen

Ik denk inderdaad dat wij elkaar verkeerd begrijpen; Als er een hoopje voer overblijft, zoals jij dat zegt, dan is dat hoopje in ieder geval NIET opgelost, maar uit elkaar gevallen. Als de pellet compleet oplost, dan zie je er niets meer van, een karper zou het echter nog wél kunnen detecteren. (Denk maar aan suiker welk je in water geheel oplost: Je ziet niets meer van de suiker, je proeft het nog wel.) In hoeverre een pellet geheel oplost is natuurlijk weer de vraag.

m.g.v. ChrisN
Gebruikersavatar
Stefan Sand
Berichten: 529
Lid geworden op: 08-09-2003 02:00
Locatie: Doublu U city

24-02-2004 10:42

Wanneer karpers bij een voerplek aankomen beginnen ze eerst de buitenste ringen weg te vreten. Wanneer je met een lange onderlijn vist ligt deze daar ongeveer in. Dus ik zou niet weten waarom je verspreid moet voeren om met een langere onderlijn beter te vangen.

Hoezeer gaan bovenstaande beweringen eigenlijk op voor het vissen met schuiflood? Wanneer je de slip/baitrunner heel licht afstelt dan maakt het toch niet veel uit hoelang de onderlijn is. De karper kan min of meer vrij het aas testen/ tussen de lippen nemen en wegzwemmen zonder weerstand te voelen.

MVG Stefan
Ray Schra
Berichten: 1306
Lid geworden op: 04-01-2002 01:00

24-02-2004 11:06

Stefan,

Als je ingooit zal de haak bijna altijd pal naast het lood inslaan. Er is dus wel degelijk speelruimte over voor de karper.

Benny, kun je iets vertellen over jouw gebruikte loodsystemen bij zowel lange als korte onderlijnen, en waarom je deze gebruikt. Ben zelf nog al een van van zwaar lood, 120 gram en meer.

Chris, erg duidelijk, bedankt.

Gr. Raymon
Gebruikersavatar
Stefan Sand
Berichten: 529
Lid geworden op: 08-09-2003 02:00
Locatie: Doublu U city

24-02-2004 12:07

Raymon,

Beweer ik dan dat er geen speelruimte is?
En als de haak pal naast het lood beland dan is de reden die Hugo aanvoerdt toch al helemaal irrelevant.
Ray Schra
Berichten: 1306
Lid geworden op: 04-01-2002 01:00

24-02-2004 12:16

Stefan Sand schreef:Wanneer karpers bij een voerplek aankomen beginnen ze eerst de buitenste ringen weg te vreten. Wanneer je met een lange onderlijn vist ligt deze daar ongeveer in.


Dit betekent voor mij dat jij beweert dat de onderlijn gestrekt ligt en zo in de buitenste regionen van de stek terecht komt. Een gestrekte onderlijn biedt minstens naar een kant (de kant waarin de lijn gestrekt ligt) geen speelruimte.

groet,

Raymon
Buteneers Rob
Berichten: 395
Lid geworden op: 13-01-2003 01:00
Locatie: Genk

24-02-2004 12:27

Benny van de Werfhorst schreef:Zelf laat ik de lengte van m'n onderlijnen, dan ook van het volgende af-
hangen.
1- Aasgedrag. (natuurlijk aasgedrag, dus niet beinvloed!)
2- Verspreid of compact gevoerd.
3- Dressuur ( negatief beinvloed aasgedrag!)
4- Haak type
5- Soepel of Stiff materiaal
6- Bodemgesteldheid.
7- Ook de bouw van de karper kan van invloed zijn naar mijn ervaring!
Hoe korter en hoger de karper, hoe beter een lange onderlijn zal werken!



Ben ik het behoorlijk mee eens. Maar die laatste, die moet je me toch eens uitleggen. Ligt mss aan mij, maar daar kan ik echt geen verband tussen vinden.

Mvg, Rob.
C' est la pêche, quoi.
Hugo Bovenmars

24-02-2004 12:43

Stefan Sand schreef:En als de haak pal naast het lood beland dan is de reden die Hugo aanvoerdt toch al helemaal irrelevant.


Je kunt er idd bijna zeker van zijn dat je je haak pal naas het lood belandt. Dit is een belangrijk gegeven omdat je er nu dus ook bijna zeker van bent dat de onderlijnlengte exact de speling is die je de karper geeft. Op een compacte voerplek kan die 20 cm al veel te veel zijn (laat staan 40 cm!!). Op een meer verspreide voerplek is de kans dat een karper na de opname van het haakaas een ander aasdeeltje binnen zijn spelingruimte tegenkomt kleiner. Op echt verspreide voerplekken zou daar bijvoorbeeld meer dan 40 cm tussen kunnen zitten, genoeg om de onderlijn te spannen en de haak zijn werk te laten doen.

groeten Hugo