Opleidingen die in verband staan met vissen o.i.d


Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

19-02-2004 11:28

dag jongens
ik zit nu in 4 Gymnasium ( grieks :P stefan en koen)
Maar zijn er ook opleidingen op universitair niveau?? want als dat zou kunnen denk ik dat ik dat ga kiezen.... lijkt me logisch toch?
Groeten Bart
Gebruikersavatar
Stefan Sand
Berichten: 529
Lid geworden op: 08-09-2003 02:00
Locatie: Doublu U city

19-02-2004 11:47

Dan zou je eens op de site van Wageningen moeten kijken. Daar hebben ze volgens mij wel wat opleidingen die je misschien interessant lijken.

Grieks?, daar heb je nog minder aan dan Latijn :P
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

19-02-2004 11:50

hee stefan
dank je ik zal eens kijken
"OFF TOPIC"
Tja stefan ik stond 0.2 punt hoger op grieks dus vandaar de keuz emaar idd je hebt er geen reet aan

Groet Bart
Harald Huizing
Berichten: 32
Lid geworden op: 30-10-2002 01:00
Locatie: Wageningen

19-02-2004 15:42

Yo,

Bij de Wageningen Universiteit heb je opleidingen waar je wel wat mee kan. Je zit soms tussen de vissen, of je leert meer over hun leefomgeving.

Dierwetenschappen=> Visteelt en Visserij
Bodem, Water & Atmosfeer => Aquatische Ecologie

Groetjes
Harald Huizing
Berichten: 32
Lid geworden op: 30-10-2002 01:00
Locatie: Wageningen

19-02-2004 15:47

Oh ja,
Er is 15 of 16 april een open dag! Dus, als je interesse hebt moet je dan ff komen kijken. Voor exacte datum moet je maar ff naar de website van de uni gaan. http://www.weksite.nl/bsc/

Veel plezier
Jeroen van den Berg
Berichten: 93
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Vuren

19-02-2004 17:32

Hallo,

Ikzelf heb Milieukunde gestudeerd in Delft. Dit was ook een zeer brede opleiding.

Ik heb een half jaar stage gelopen bij de NVVS waar ik me heb beziggehouden met de toegankelijk van natuurvriendelijk oevers voor sportvissers.

Ik ben afgestudeerd bij het Hoogheemraadschap Alm en Biesbosch in Woudrichem. Met als onderwerp migratiebarrieres in de Noordwaard (een polder in de Biesbosch) Kort komt het erop neer dat ik heb bekeken in hoeverre vissen zich vrij door een polder kunnen begeven en hoe men dit kan verbeteren.

Een echte opleiding gericht op sportvissen...tja die is er niet volgens mij. Je zal je dus met stages enzo ervaring moeten opdoen.


Op het moment ben ik trouwens milieu-inspecteur maar ik wil graag bij een waterschap gaan werken.
Gebruikersavatar
Wouter Steggink
Berichten: 521
Lid geworden op: 02-10-2002 02:00
Locatie: TwentuH

19-02-2004 17:48

Koen,

VMT = voedingsmiddelentechnologie

dit is een van de 2 "niet groene" opleidingen van Larenstein

info -> http://www.larenstein.nl/index.cfm?id=41

afstudeerrichting "kwaliteit" (kon ik zo eentweedrie niet veel over vinden op de site)


Enne, dit niet verder vertellen he??

Straks gaan er zich heel veel mensen aanmelden voor deze toch wel gave opleiding, en krijg ik over een tijdje concurrentie op de arbeidsmarkt, kan ik niet gebruiken! hehe...


MVRGR;

WouteR StegginK
Koen Workel
Berichten: 1242
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Goor(Twente)

19-02-2004 17:50

Van mij zullen ze nix horen!

erewoord! :roll:

mvg

Koen Tukker
Hoezeer ik ook mijn pen bemin, ik zie ´m nog altijd liever onder gaan, dan aan de oppervlakte staan.
Gebruikersavatar
Marco Meuwsen
Berichten: 558
Lid geworden op: 21-03-2003 01:00
Locatie: Didam

19-02-2004 19:57

koen wens je veel succes
je denkt er volgens mij een beetje te makkelijk over
maar weet waar je aan begint, veel tijd voor vissen heb je niet hoor als je aan een koksopleiding begint zeker niet als je serieus wilt beginnen
de tijd dat je niet hoeft te werken heb je wel nodig om te leren want makkelijk is het zeker niet, maar natuurlijk wel een schitterend beroep dat zeker. achja wens je in iedergeval veel succes toe :)

mvg marco
Gebruikersavatar
Jeroen houdijk
Berichten: 682
Lid geworden op: 11-09-2002 02:00
Contacteer:

20-02-2004 01:30

Hoi,

Tussen het vissen en werken door volg ik de opleiding bodem water atmosfeer in wageningen.

Heb je brede interesses dan is dit mischien ook wat voor jou, ik zeg er wel alvast bij dat als je enthousiast aan het hengelen bent dat je er waarschijnlijk iets langer over doet dan vijf jaar :-)

http://www.wau.nl
http://www.weksite.nl
http://www.pyrusbwa.nl

Jeroen
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

20-02-2004 19:27

Marco Meuwsen schreef:koen wens je veel succes
je denkt er volgens mij een beetje te makkelijk over
maar weet waar je aan begint, veel tijd voor vissen heb je niet hoor als je aan een koksopleiding begint zeker niet als je serieus wilt beginnen
de tijd dat je niet hoeft te werken heb je wel nodig om te leren want makkelijk is het zeker niet, maar natuurlijk wel een schitterend beroep dat zeker. achja wens je in iedergeval veel succes toe :)

mvg marco


Hey Marco,

Ik ben vrij makkelijk, hoor.

Je hebt op zich vrij veel keus in het beroep kok.

De tijd zal het leren!

MVG Koen
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

16-10-2009 15:04

Versnelde start opleiding Sportvisserij en aquacultuur bij De Groene Welle in Zwolle !

Vanwege een overweldigende belangstelling voor de opleiding Sportvisserij en aquacultuur wil De Groene Welle uit Zwolle de nieuwe opleiding versneld van start laten gaan. Dit kan echter alleen bij voldoende deelname. Wie zich nu aanmeld, kan in overleg met de opleiding, al starten op 1 februari 2010 in plaats van september 2010!

Wie de opleiding Sportvisserij en aquacultuur gaat volgen, kiest voor een afwisselende en brede opleiding. Naast de waterkwaliteit en visstand, is er ook veel aandacht voor sportvistechnieken en materialenkennis, de organisatie van een groot sportvisevenement en duurzaam vis kweken. Daarnaast is er aandacht voor verschillende onderwerpen die om de hoek komen kijken bij een groene opleiding. Denk bijvoorbeeld aan outdoor activiteiten, bos-, natuur- en waterbeheer.

De Groene Welle biedt de mogelijkheid om op 1 februari 2010 te starten met een groep deelnemers op mbo BOL niveau 3 en 4. De opleiding start in een BOL variant. Dat wil zeggen dat je 70% van de tijd naar school komt en 30% van je opleiding aan stage (praktijkvorming) besteed.

Meer informatie over de nieuwe opleiding?
Neem contact op met de heer M.R. van der Kuur, unitmanager groen, Bel (038) 467 11 20 of mail info@groenewelle.nl. Ook kun je kijken op http://www.groenewelle.nl/mbo/sportviss ... quacultuur

De Groene Welle is gevestigd aan de Koggelaan 7 in Zwolle
Gebruikersavatar
Sven Bosschaart
Berichten: 82
Lid geworden op: 21-01-2008 00:22
Locatie: Amersfoort / Hoogland / Alkmaar

16-10-2009 18:00

In alkmaar is dit schooljaar al de opleiding sportvisserij gestart waar ik aan deelneem.

Tot nu toe zeker een leuke en leerzame opleiding.
Tom Roelofzen
Berichten: 88
Lid geworden op: 21-06-2008 20:49
Locatie: Hierden

18-10-2009 22:03

Ik zit nu in 5 Havo, dus volgend jaar moet ik ook een HBO gaan doen. Nu kwam ik bij Van Hall Larenstijn, en zit nog te twijfelen tussen de studie Land en Watermanegement of Bos en Natuurbeheer. Ik wil namelijk na het HBO ook nog Universiteit gaan doen in Wageningen namelijk Aquacultuur en Visserij. moet denk ik toch maar gewoon naar een open dag gaan ofzo.

gr
Carpfishing is a lifestyle
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

19-10-2009 09:14

Tom,

Ik heb de opleiding Bos- en Natuurbeheer gedaan, afstudeerrichting Natuur en Landschapstechniek (NLT). Ik ben in 2005 afgestudeerd. Als je twijfelt tussen Bos- en Natuurbeheer en Land en Watermanagement zal ik je even kort de verschillen uitleggen.

Bos- en Natuurbeheer is de meer groene opleiding, meer ecologisch. Je krijgt te maken met bosbeheer (beheerplannen opstellen), inrichtingsplannen maken/ontwerpen, faunabeheer, onderzoek doen, plattelandsontwikkeling, bodemkunde, geomorfologie, cultuurgeschiedenis, plantensoortenkennis, vegetatiebeheer, ArcGis enz.

Land en watermanagement (toen nog Land-, Water- en Milieubeheer) is meer cultuurtechnisch. De naam lijkt vrij veel met natuur en groen te maken te hebben, maar de opleiding is wat technischer. Je krijgt te maken met drainage, Autocad tekenen, aanleg van riolering, wegennetten, watersystemen (grond- en oppervlaktewater), milieukunde (afgeleide van scheikunde), inrichten van uiterwaarden, aanleg van waterkeringen enz.

In een voorbeeld kan ik heel mooi het verschil aangeven: stel, je krijgt opdracht om een bungelowpark te ontwerpen. Bij BNB hou je je dan bezig met de aanleg van het groen, keuze van het bosplantsoen, natuurvriendelijke oever in de waterpartijen, ecologisch beheer enz. Bij LWM hou je je dan bezig met de drainage, wegennet ontwerpen, technische ontwerptekening maken, riolering aanleggen e.d. Dat is in grote lijnen het verschil.

Voor mij was LWM niks, al moet ik zeggen dat ik op basis van de titel van de opleiding in eerste instantie voor die opleiding ging. Het woordje water zat erin. En dat spreekt je als visser en iemand die veel interesse heeft in alles wat in en rond het water leeft natuurlijk aan. Maar op de open dag op LArenstein kwam ik er achter dat BNB toch meer mijn ding was.

Je zult bij BNB weinig met echt visstandbeheer of visonderzoek te maken krijgen. Je kijkt bij die opleiding meer naar een groter geheel. Dat is denk ik ook meer de taak van de HBO'er. Ik vind achteraf dat er in de opleiding wel meer aandacht gegeven mocht worden aan de Flora- en faunawet, want in de groene sector zit daar veel werk in qua flora en faunaonderzoek. Verder een hele veelzijdige en leuke opleiding.

Als je meer wil weten vraag maar raak!
Gebruikersavatar
Gwensio Visser
Berichten: 195
Lid geworden op: 03-02-2008 19:25
Locatie: Arnhem

19-10-2009 11:47

Food technology voor het boilies maken:) @ wageningen University!

Zoals ik ook doe;)
D&G-baits!
Gebruikersavatar
tobie derksen
Berichten: 1514
Lid geworden op: 11-02-2005 09:44

19-10-2009 14:38

Of Biologie @ wur, zoals ik doe! ;)
Tom Roelofzen
Berichten: 88
Lid geworden op: 21-06-2008 20:49
Locatie: Hierden

20-10-2009 15:03

Rick,

bedankt. Waarschijnlijk wordt het dan toch BNB. Het sluit dan sowiesow beter aan op de opleiding Aquacultuur en Visserij die ik er na ga doen.

maar iedereen is wel een beetje te spreken over Wageningen?:D lijkt me echt super daar. Me broer studeert er nu ook, toevallig nog bij hem geweest in het weekend op zijn kamer.. wat een tering zooitje daar zeg haha..
maar ze hebben echt geweldige opleidingen daar:D
Carpfishing is a lifestyle
Bert-Jan Bosman
Berichten: 191
Lid geworden op: 02-02-2006 18:19
Locatie: Genemuiden

07-11-2009 13:31

ik ben momenteel in wageningen bezig met dierwetenschappen (bachelor) dit duurt 3 jaar waarna ik van plan ben de masterstudie aquaculture and fisheries te gaan doen. Erg interessant allemaal. Zeker wanneer de visserij ter sprake komt. Veel praktijk gerichte projecten. natuurlijk zul je altijd saaie vakken als chemie, wiskunde, celbiologie en bedrijfseconomie en dergelijke houden maar dat is even de tanden op elkaar en dan vergoed het vak aquacultuur veel. Ook zijn er binnen de studie meer vissers te vinden dus je zit altijd wel met wat lotgenoten bij elkaar. (vooropleiding is VWO met NT of NG profiel)

@ toby: In welk jaar zit je? misschien komen we elkaar nog es tegen
Gebruikersavatar
tobie derksen
Berichten: 1514
Lid geworden op: 11-02-2005 09:44

07-11-2009 13:43

Hey Bert-Jan, ik ben nu 2e jaars. jij 1e?
Zoals het er nu naar uitziet wil ik ook aquaculture and fisheries na mijn Bachelor, dus misschien zie ik je daar dan wel! ;)
Tom Roelofzen
Berichten: 88
Lid geworden op: 21-06-2008 20:49
Locatie: Hierden

08-11-2009 21:52

Aquacultuur lijkt mij ook geweldig. Alleen ik moet eerst een HBO opleiding doen. Ben afgelopen zaterdag naar Velp geweest. Bos en Natuur beheer lijkt mij een hele gave opleiding. Alleen dan zou ik eerst 4 jaar HBO moeten doen. en dan nog een keer naar wageningen UR. Heb gehoort dat ik dan dierenwetenschappen over kon slaan.. Weet iemand hier wat van? en hoeveel jaar ben ik dan bezig?

latr.
Carpfishing is a lifestyle
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

09-11-2009 08:22

Tom,

Ligt eraan wat je later wil gaan doen? Je moet meer kijken welke baan je geweldig lijkt i.p.v. welke opleiding je geweldig lijkt, denk ik.

Het is misschien helemaal niet nodig om nog naar de universiteit te gaan. Ik moet zeggen dat ik een aantal "groene" opleidingen op de universiteit nogal theoretisch vind en dus weinig op de echte praktijk gericht. Enkele oud-klasgenoten van mij zijn destijds dezelfde studie (Bos- en Natuurbeheer) ook op de uni gaan volgen. Deze studie was erg vergelijkbaar met de studie op Larenstein, alleen dan van alles een beetje meer en erg veel theorie.

Nogmaals, het is dus een beetje afhankelijk van wat voor werk je later voor ogen hebt. Een studie als BNB kan voor jezelf ook een zeer goede orientatie zijn om te kijken wat je leuk vindt en wat niet. Misschien kom je daarmee, al dan niet i.c.m. praktijkcursussen van SVN en eigen kennis en ervaring, een heel eind.
Bert-Jan Bosman
Berichten: 191
Lid geworden op: 02-02-2006 18:19
Locatie: Genemuiden

09-11-2009 10:49

toby, ik ben idd eerste jaars nu
Gebruikersavatar
Gwensio Visser
Berichten: 195
Lid geworden op: 03-02-2008 19:25
Locatie: Arnhem

09-11-2009 11:16

@ bert-jan

Hahah dan volg jij nu ook celbio 1, saaaai!
D&G-baits!
Tom Roelofzen
Berichten: 88
Lid geworden op: 21-06-2008 20:49
Locatie: Hierden

12-11-2009 17:07

@ rick, Je hebt weer helemaal gelijk man:D.. Maar denk dat je met Aquacultuur wat meer later op het gebied van visserij enzo kan doen. Ik denk dat ik van de week maar gewoon een keer contact op neem met wageningen.
Latr
Carpfishing is a lifestyle