Noodzaak van voorvoeren op kanaal


Gijs Obenhuijsen
Berichten: 99
Lid geworden op: 22-02-2002 01:00
Locatie: Groningen

11-02-2004 09:59

Is het wel noodzakelijk om voor te voeren op een kanaal? Ik leg deze vraag aan jullie voor en wacht de discussie af.
Zelf denk ik dat het wel een voordeel heeft, maar zeker niet noodzakelijk is. Volgens mij zwemt de vis over verschillende stukken van het kanaal en blijft de vis niet precies op de voerstek liggen. De karper komt waarschijnlijk een keer vaker en/of langer op de voerstek.
Als je bepaalde zwemroutes van de karper zou kennen of een "hotspot" anders dan je voerplek gevonden hebt, zou dit toch net zoveel vis op moeten leveren? Let wel, ik praat hier over de kleinere kanalen van een meter of 30 breed.

met vr. groet,

Gijs
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

11-02-2004 10:03

En als hier nog mensen zijn die vissen op het julianakanaal in Limburg.. vissen jullie instant of op voerplekken?
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

11-02-2004 11:26

even kort hoeik er min of meer over denk. Op kanalen zwemt de vis, dat geef je zelf ook al aan, maar waarom zwemmen ze?

Volgens mij komt dit omdat ze oa. opzoek zijn naar voedsel, jouw voerplek (het liefst een beetje van formaat) word gauw gevonden en word gezien als een makkelijke voedselbron. Deze zal dan naar mijn ervaring vaker aangedaan worden en een aantal zullen zelfs blijven hangen.

Aas herkenning is ook heel belangrijk en hier kan je mede voor zorgen door middel van een voerplek aan te leggen, zeker op langere termijn. Ik denk zelf dat voeren eigenlijk altijd zin heeft, zeker op een kanaal, gezien je hier anders zoveel mazzel eigenlijk moet hebben dat de vis precies als jij instant bezig bent met vissen over je stek komt zwemmen en nog bereid is jouw aasje te pakken ook..

Mijn visie

groetjes Lex
Als je er maar vertrouwen in hebt.
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

11-02-2004 11:49

hey kanaalvissers,

Ik voer ALTIJD voor op een "vergeten"/ recht stuk kanaal omdat het in ieder geval de karper erop attendeert dat er voedsel ligt waardoor de karper meestal wel terugkomt, terwijl je met een instant sessie ook goed kan vissen maar dan moet je naar de vis gaan zoeken waardoor je het snelste het kanaal leert kennen....
In de koudere periodes(zoals nu) vis ik op het kaanl op stekken wat naar karper "ruikt" en in de zomer/voorjaar periodes voer ik altijd voor (20kilo mais,tijgernoten en boillies per dag!)waardoor je een soort MacDonalds creeërt voor die beesies! :wink:


Suc6 ermee,

Koen
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

11-02-2004 12:10

Heren,

Ik vis al jaren diverse kanalen en op verschillende stekken en heb mij al erg vaak de vraag gesteld of een voerstek op deze wateren wel nodig is om goed vis te vangen.

Mijn mening is dat het niet nodig is, omdat de vis op een kanaal voornamelijk trekt, deze blijft niet op een bepaald gedeelte van het water! Zo heb ik vissen gevangen op de ene stek en gedubbeld op een stek 15 kilometer verderop...

Een voerstek, hoe groot dan ook, zal er nooit hetzelfde resultaat opleveren als op een meer van pak hem beet een ha. of 20, daar gaat de vis eerder liggen op het voer en zal er blijven totdat de volgende lading weer het water wordt ingeknald!

Ikzelf voer ook af en toe op het kanaal, maar of ik er meer door ga vangen? hooguit zal de vis mijn boilies gaan tegenkomen, daarom voer ik ook nooit op 1 stek, maar schiet ik her en der boilies in het kanaal, over een groot gedeelte! om de 50 meter een handvol boilies verspreiden kan dan juist erg goed werken omdat ze dan het aas gaan herkennen als ze over mijn stek komen.

Op de stek die ik het liefst bevis weet ik dat het een trekroute van de vis is, ik denk dat dat belangrijker is dan een voesrtek! Op deze stek ligt het gemiddelde runs per nacht boven de 8! Met als uitschieter een nacht van 19 runs, zonder dat ik gevoerd heb op de stek én ik viste single hook-bait...! Als je de vis hebt weten te vinden, de trekroutes hebt gevonden en ook hebt uitgedokterd waar de mosselbanken en plateaus liggen dan ben je al een heel eind! Ik vis met een goede vismeelmix en het voeren levert mij in ieder geval niet echt veel extra vis op!


Bij ons hebben we ook nog is last van een boel krabben die als je een voerstek aanlegt daar op blijven liggen totdat de volgend boilies het water in worden geschoten. Hierdoor is het af en toe ook noodzakelijk om single-hook-bait te vissen, anders krijg je alleen maar krabben op je stek...
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

11-02-2004 12:14

Tja ik be geneigd om ook altijd te voeren. Ik weet niet waarom, misschien heb ik dan gewoon wel meer vertrouwen.
Als je een goede stek hebt denk ik dat je ook zonder voeren veel vis kunt vangen.
Een punt ter discussie:
- de vis heeft een vaste trekroute maar waarom vang je dan met voeren vaak meer dan zonder voeren ?? is het aasherkenning of blijft de vis dan hangen op de stek???
Heeft iemand hieer een redelijke verklaring voor????
bart
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

11-02-2004 12:26

Bart,

De karper trekt in scholen door het kjanaal, hierbij hebben ze een onzichtbare trekroute die ze dagelijks maken, op zoek naar voedsel! Vaak gaan deze routes langs mosselbanken, plateaus, en andere plaatsen waar de vis voedsel kan vinden!

Door de vis te laten wennen aan je boilie (voorvoeren0 zullen ze het met vertrouwen nemen en zul je er goed mee vangen! De vis op een kanaal zal zeker niet op een voesrtek blijven liggen, hooguit zullen ze er sneller naar terugkeren, maar ook dit hoeft niet per se zo te zijn!

Doordat je vist op een trekroute kan je er zeker van zijn dat de karper langs je aas komt, als ze je boilie kennen, zullen ze het dus sneller nemen!

Om kanaalvis op je stek te krijgen en te houden is mij nog maar sporadisch gelukt! Nadat ik beide hengels had ingegooid kreeg ik binnen een minuut op beide hengels een aanbeet, maar meer dan 2 keer is dat niet gebeurd! voornamelijk trekt de vis en komen ze eerder terug op plek waar jij gevoerd hebt!

het belangrijkste is, dat de vis jouw aas gaat kennen, en dan maakt het niet uit waar je voert op het kanaal. Ook al voer je 200 meter verderop dan nog heeft het nut omdat de vis grote afstanden aflegt en je aas vanzelf tegen gaat komen!
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

11-02-2004 12:31

ik denk dat het ook afhankelijk is van het soort kanaal. Op een kanala waar ene leuk bestand aan karper zit kan je zonder te voeren goed vangen. Maar op een kanaal waar de bezetting laag is kan het juist WEL helpen omdat de vis toch tijd nodug heeft om je plek leeg te eten, de plekwat frequenter aandoet.
wouter kanters
Berichten: 204
Lid geworden op: 03-02-2004 17:34
Locatie: Noord-Brabant
Contacteer:

11-02-2004 17:08

Beste boarders,
Volgens mij wordt hier een belangrijk punt vergeten!!
Kanalen die druk worden bevaren hebben namelijk een andere tactiek nodig dan kanalen waar geen boot meer overheen vaart. Door de scheepvaart zal je voer op bepaalde plaatsen komen (kuiltjes en dergelijke) je kunt dan wel gaan voeren maar je moet ook die, soms erg kleine, trekpleister zien te vinden om op te vissen. Op stille kanalen werkt het volgens mij net zoals op een put. Aangezien jou aas blijft liggen kun je zelf zo een trekpleister creeren. Maar zoals andere al zeiden, ook aasherkenning een belangrijk punt dus vind ik het voorvoeren een noodzakelijk onderdeel van het (kanaal)vissen.
Wouter
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

11-02-2004 18:12

Inderdaad!

Er is verschil tussen kanalen en kanalen.
Als ik van een groot drukbevaren kanaal uit ga, dan is mijn ervaring en
die van kennissen, dat lang voorvoeren NIET het gewenste resultaat
brengt. Dit heeft naar mijn mening te maken met de treklust van deze
kanaalkarpers. Je houd ze simpelweg niet vast op een voerplek. Naar
mijn mening is 2 a 3 dagen voor de tijd voldoende op zo'n kanaal. En
blijf niet te lang op een stek hangen, als het resultaat er niet naar is! Dus
wees flexibel en mobiel!
Wat onbevaren kanalen betreft, hier gelden vaak weer andere "regels".

Dus kanaal tot kanaal kan verschillend zijn!

groetjes Benny
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

11-02-2004 18:20

Maar het is toch duidelijk dat je het Albertkanaal niet kan vergelijken met de Nooderdervaart ofzo. Maar op de drukbevaren kanalen (Julianakanaal) heb je vaak grote stenen voor de kant liggen. Hier zal een groot deel van het voer instromen, dus zal je ook dicht tegen de kant aan moeten vissen... denk ik...
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

11-02-2004 18:24

Die grote stenen houden op een bepaald punt op, wat denk je dat aan die rand voor voedsel ligt ...

mvg
stefan
henk gerressen

11-02-2004 18:44

hoi koen

wat voor baan heb jij ???? :o
als je zoveel voor voert :roll:
ik zoek nog zo'n baan
mare suc6 met je kanaal vissen


de groete henk
Hugo Bovenmars

11-02-2004 19:26

Dat trekgedrag per kanaal verschilt zijn we zo langzamerhand wel achter lijkt me. Veel kanalen zijn dusdanig groot dat een trekroute nooit het complete water omvat. Veel karpers zullen een leefgebied hebben die zich enkele kilometers uitstrekt. Deze karpers zijn dan door voeren ook wel min of meer aan een stek te binden; ik denk dat we het karakter van kleine kanalen moeten vergelijken met dat van kleine tot middelgrote afgesloten putten.

Maar wat me - als we het over trekgedrag in het algemeen hebben - al een tijdje bezighoudt......Hoe gaat een (groep) karper(s) om met een (meerdaagse) voerplek. We kunnen ervan uitgaan dat een karper een hoeveelheid voedsel op zijn route tegenkomt die per dag nogal varieert, bijvoorbeeld door een uitgestrekte voerplek. Hoe is het dan in vredesnaam mogelijk dat bepaalde plaatsen elke dag op EXACT hetzelfde tijdstip aangedaan worden(weet uit ervaring dat dat zeeer vaak voorkomt, velen zullen dit beamen). Slaat een (groep) karper(s) bewust 'standaard' aasplekken over om het verschil met de 'klok' (variabel, afhankelijk van verschil in voedselaanbod) ongedaan te maken? Ik kan me geen andere verklaring voorstellen.

Dat was zo een beetje mijn gedachtengang, wie volgt?

groeten, Hugo
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

11-02-2004 20:21

Hugo,

Op een desbetreffend kanaal vingen we iedere keer tussen zo'n 0.00 a
1.00 of 4.30 a 5.30. Iedere keer als we wat vingen kregen we tussen deze
uren aanbeten. Waar dat mee te maken heeft? Mijn visie is dat de kar-
pers op dit water gewoon tijdens hun trekroute iedere keer deze plaatsen
om dezelfde tijd met een bezoekje vereerd. Dus als het ware de natuur-
lijke "klok"! Dit was wel per jaargetijde verschillend, ik had het hier over
de zomer.
Waarom ze iedere keer op bepaalde wateren om dezelfde tijd azen, is
ook mij niet helemaal duidelijk! Maar ik houd het er bij dat het met het
trekgedrag heeft te maken, en aangeleerd gedrag door soortgenoten!
Dus als het ware wanneer je op de juiste tijd op hun route vist, dan....!
Maar hoe dit precies (de natuurlijke klok) in elkaar steekt, en hoe en het
waarom? Is ook mij niet duidelijk, en ik denk ook vele anderen.

Tot slot: Lang voeren heeft dan volgens mij ook geen zin op grote kana-
len! Wel het bevissen op de juiste route van de karper(s) en de juiste tijd!

groetjes Benny
Gebruikersavatar
Stefan Sand
Berichten: 529
Lid geworden op: 08-09-2003 02:00
Locatie: Doublu U city

11-02-2004 20:28

Wat ik me ook afvaag is dit: waarom zouden de karpers in kanalen toch gaat trekken bij een voerstek van meer dan een dag of drie? Als ik hierbij dan denk aan de drie V's en laat voortplanting even buiten beschouwing ontbreekt dan veiligheid?
Nog een vraag: hoe kan je achter trekroutes komen op een kanaal. Simpelweg overal gaan proberen of beredeneren aan de hand van makkelijke aasplekken voor de karper?
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

11-02-2004 21:05

Stefan,

Er word niet gezegd dat ze pas na die 2 a 3 dagen door trekken, maar
volgens mij is dat steeds het geval! Met andere woorden: Voor het goede
gevoel word er dan maar kort maar grondig voor gevoerd, maar in feite
kun je ook net zo goed instant vissen op de juiste plek! Met andere woor-
den, bij lang voor voeren word het resultaat niet minder maar ook niet
beter. Dus is lang voor voeren op grote kanalen vaak onnodig en geld
verspilling.
Wat trekroutes betreft op kanalen: Dit zijn vaak onderbrekingen in het
kanaal, zoals splitsingen, sluizen, bruggen enz. Maar ook wanneer er
geen zichtbare onderbrekingen zijn, dan is vaak een verandering in het
bodem profiel een goede aankopings punt, b.v. een talud of de rand van
de vaargeul!
Voor de rest is het gewoon proberen + dingen noteren. En na een tijd
vormt er zich vanzelf een duidelijk beeld. Hier gaat vaak wel wat jaren
aan vooraf, maar je word wel beloont!

groetjes Benny
Gijs Obenhuijsen
Berichten: 99
Lid geworden op: 22-02-2002 01:00
Locatie: Groningen

11-02-2004 21:39

Bedankt voor de reacties!!

Ik merk dat de meningen nogal uiteenlopen...
Als we uitgaan van een kleiner kanaal, dwz. bijv. een door pleziervaart bevaren kanaaltje, zou je dus 3 dagen verspreid moeten voeren. De vis gaat op deze manier het aas herkennen. Probeer achter hotspots te komen en vis deze af. Het voordeel is daarmee dat de vis en het aas herkent en waarschijnlijk vaker op de gevoerde stukken terugkomt.
ik ben van mening dat karpers idd niet blijven liggen op een stek, maar rondtrekken. Je zal ze waarcshijnlijk wel kunnen "leren" om je stek vaker te bezoeken simpel omdat er regelmatig voer ligt.
Dan het volgende: hoeveel te voeren?
Ik voer zelf het liefst met mais en een paar handen bollen op de voerstek. De paar handen bollen om de vis aan het aas te laten wennen en de mais om een grote aantrekkelijke plek te creeren, waar altijd wel iets ligt.
Maar hoeveel mais per dag bijvoorbeeld (per stek) te voeren als je uitgaat van een gem. witvis bestand?
Ik las dat iemand 20 kg. mais per dag voerde...?
Ik hoor het wel,

vr. groet,

Gijs
wouter kanters
Berichten: 204
Lid geworden op: 03-02-2004 17:34
Locatie: Noord-Brabant
Contacteer:

12-02-2004 00:32

Benny,

Ik ken zelfs mensen die beweren dat wanneer een vis vandaag om 01.13 uur gevagen zou worden op een bepaalde plek je de vis precies een jaar later op precies dezelfde plek en hetzelfde tijdstip terugvangt, hoezo biologische klok?

Gijs,

Ik denk niet dat je je voerpatroon aan een computer kunt bepalen. Ik bedoel hiermee te zeggen dat je het aantal kilo's dat je er in wilt gooien aan moet passen op het aasgedrag van de vissen, wanneer je een stek hebt waar je op de bodem kan kijken is dit makelijk te controleren anders kun je altijd zelf nog even over je stek heen zwemmen :wink: .
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

12-02-2004 07:33

Wouter,

Dat fenomeen is ook mij bekend, maar hoe dit komt? Joost mag het we-
ten....! :o
Er zijn dus nog heel wat "WAAROM'S", in het spel! Maar goed ook dat er
nog een mystieke kant is! :)

groetjes Benny
Buteneers Rob
Berichten: 395
Lid geworden op: 13-01-2003 01:00
Locatie: Genk

12-02-2004 08:37

Benny van de Werfhorst schreef:Wouter,

Dat fenomeen is ook mij bekend, maar hoe dit komt? Joost mag het we-
ten....! :o
Er zijn dus nog heel wat "WAAROM'S", in het spel! Maar goed ook dat er
nog een mystieke kant is! :)

groetjes Benny


Is trouwens niet alleen op kanalen zo. Ook op kleinere afgesloten wateren komt dit voor. Heb het hier zelf bewust geprobeerd en op die manier mijn pb twee jaar achter elkaar gevangen, op quasi dezelfde stek, in de zelfde periode van het jaar.

Mijn idee:
Karper is een gewoontedier, trekroutes en aasplekken worden 'aangeleerd' vanaf het moment dat de karper zich bij een school voegt. Eens als ie groot genoeg is om veilig tss het wier uit te komen dus.

Ik denk dat die route's, routines, vooral bepaald worden door voedselaanbod. Niet elk soort aas komt in alle periodes van het jaar even overvloedig voor. Denk dat in het vroege voorjaar en late najaar de karper het vooral moet hebben van mosseltjes. Kreeftjes en larven komen nu nauwelijks voor. Deze zijn in de zomer dan weer wel aanwezig, dus zal hij de mosseltjes laten voor wat ze zijn (als hij toch de keuze heeft...).
Verder is er nog de invloed van snel opwarmende stukken in het vroege voorjaar, paaistekken , en de overwinteringsplekken in het late najaar.

Het moet mi mogelijk zijn om zijn route op jaarbasis min of meer te 'berekenen', indien je enkele van dit soort plekken weet te vinden op een water.

Specifiek op kanalen gericht, heb ik niet echt ervaring, maar ik zie niet in dat het hier echt anders gaat zijn. Wel heb ik zo'n idee dat dit soort stekken hier een behoorlijk eind uit elkaar kunnen liggen. We zullen zien, dit jaar mijn eerste kanaal 'doen'.

Mvg, Rob.
C' est la pêche, quoi.
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

12-02-2004 10:30

Gijs,

Hoeveel je wil voeren op een kanaal is iets waar jezelf een beetje achter moet komen, een 20 kilo mais per dag vind ikzelf een beetje veel te veel, dat is helemaal niet nodig!
Aan de andere kant moet je kijken wat voor concurrentie de karper heeft...

Je moet jezelf een aantal vragen stellen:
Is er veel brasem aanwezig,
Wat is de populatie aan karper,
Welk jaargetijde ga ik vissen,
In een warme zomer moet je concurreren met het vervloedige aanbod van natuurlijk voedsel, juist dan voer je al snel iets te veel,
in de winter voer je weer minder, in het najaar kan je er bakken teglijk ingooien en in et voorjaar komt de vis lekker los...

Aan de hand van deze gegevens ga je wat uitproberen en kijken of je goede resultaten behaald!
Wel is het zo dat het ene kanaal niet het andere kanaal is...

Het kanaal wat ik bevis heeft een groot bestand aan karper, eenmaal de trekroutes gevonden dan is het vangen de vis een koud kunstje! Het zoeken naar de hotspots is daarentegen een takjkewerk, waarin je gewoon veel geluk moet hebben! Mijn 4e sessie (stek) op dit kanaal was prijs, daarna ga je je stek verder ontwikkelen en uitpelen en kom je erachter waar de mosselbanken liggen, plateaus, enz...
De vis word ook altijd gevangen met de rechterhengel, pas daarna maken de andere hengels een kans op een vis! Op al die sessies die ik er viste is het nog nooit anders geweest! Ze komen vanuit de vaargeul en trekken de luwte in op zoek naar voedsel...

Waarom vis vaak op een bepaalde stek op dezelfde tijd worden gevangen is idd. mysterieus, maar erg mooi! De biologische klok van een karper is preciezer dan die van ons, maar aan de andere kant... doe er je voordeel mee!
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

12-02-2004 12:04

Op kanalen met veel scheepvaart is het dus zinnig om met een peilhengel (of dieptemeter als er niet veel scheepvaart is op zondag bijv.) een kuiltje te zoeken vlakbij de plaats waar je voert en daar dan een hengel te plaatsen.
En hoe houden jullie rekening met de populatie??
Je zou zeggen met veel vis op een water -> veel voeren
en met weinig vis op een water -> weinig voeren
maar als er op een kanaal weinig vis zwemt en je voert weinig dan is er een hele kleine kans dat die karper jou aas tegenkomt. Toch?
Dus dan zou je op zo'n water met weinig vis en veel water toch veel moeten voeren...... met weer de kans dat niet alles opgeruimd wordt. En op een kanaal met veel vis is het dus gewoon geen probleem om veel te voeren, omdat er genoeg vissen zijn die het ontdekken en zoals iedereen weet: ZIEN ETEN DOET ETEN.

Hoe gaat iedereen hier mee om?? op een water met weing vis wel veel voeren??
Ik denk het wel maar wel met een boilie die makkelijk oplost/zacht wordt zodat witvis en krabben er geen moeite meer mee heeft als de karper het niet gegeten heeft.
Bart
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

12-02-2004 13:07

henk gerressen schreef:hoi koen

wat voor baan heb jij ???? :o
als je zoveel voor voert :roll:
ik zoek nog zo'n baan
mare suc6 met je kanaal vissen


de groete henk


Henk,

Ik ben een student van het MBO en in het weekend (zaterdags) werk ik als verkoper in een automaterialenzaak.....
Mais per 25 kilo kost maar een €10,- en tijgernoten een €25,- per 25 kilo dus dat valt allemaal nog wel mee......in vergelijking met boillies :roll:
Ik ben een €4,- kwijt voor m'n eigen boillies....

Als ik dan voer dan gaat er 18kilo mais,4kilo tijgernoten en 3 kilo boillies in dus ik ben ongeveer €7,- kwijt per dag per stek.....

Dat wordt mijn aanpak voor aankomend seizoen....
En dan hou ik wel rekening met de giga hoeveelheid witvis wat er op m'n stek neerstrijkt.......en de karper moet ook genoeg te bikken krijgen anders komen ze niet terug, he...

Op zo'n immens groot slok water is 25 kilo niet veel met veel witvis,redelijk bestand aan karper en veel scheepvaart en na het paaiseizoen :o
Dus rijk hoef je niet te zijn om veel te voeren!

Groeten Koen
henk gerressen

12-02-2004 13:40

hoi koen

voor je echt iedere dag dat vind ik een beetje veel en duur dan ben je +/-200€ per maand kwijt alleen al aan voeren :o

suc6 met je studie en vang ze

de groete henk