Temperatuur omhoog karper eerder actief


Plaats reactie
lorenzo berlijn
Berichten: 102
Lid geworden op: 28-08-2003 02:00
Locatie: almere

04-02-2004 20:08

Hee,

ik keek net het nieuws en het de bloemen waren der al..
de dieren kwamen uit in winterslaap dus het lijkt bijna wel lente...
in zeeland was het zelfs 19 graden :o

Dus ik dacht, zal de karper nu ook al actiever gaan azen:)
want de andere dieren worden wakker en actief dus waarom de karper niet...

wat denken jullie ervan


Groeten,

Lorenzo
Koen de Been

04-02-2004 20:11

Lorenzo,

Ik baal net als andere stevig van het feit dat ik nu niet achter m'n hengels kan zitten om dat ik naar school toe moet :cry:

En ik denk dat het nu een positief effect zal hebben op wateren die sneller opwarmen zoals diepe, stromende wateren.......

Kan van het weekend weer geen nachtje pakken omdat ik moet arbeiten...... :evil:

Ik denk dat het wel goed te doen is voor karper en karpervisser aan het water!!

MVG Koen
tim vd veen
Berichten: 895
Lid geworden op: 11-04-2003 02:00
Locatie: Deventer

04-02-2004 20:49

koen,

ik ga dit weekend wel weer een n8je pakken.
ik denk zeker dat het de karper pisitief beinvloed, maar op langere termijn zou het wel eens nadelig kunnen zijn (ik weet niet of er bewijs voor is) dat is wat ik denk...

mit grunningse groet'n,
Tim :)
Groet'n,
Tim
Christiaan van Klaveren
Berichten: 1178
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zaandam
Contacteer:

04-02-2004 21:12

Niet positief. Aangezien er haast geen winter is geweest, dus de karper heeft geen vetreserves verbrand om te overwinteren. Tuurlijk is deze opwarming beter dan een lange tijd een temperatuur er tussenin, maar toch. Lees tevens de overige discussies (+poll (niet zo lang geleden)) er eens op na, hier word ook opdit onderwerp dieper in gegaan.

Gr,
Christiaan.
Frank van Amerongen
Berichten: 2768
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heinekenoord en een beetje Tilburg

04-02-2004 23:55

Ooit was er plots in februari / maart nog een 11 stedentocht. Zal me niks verbazen als dit jaar nog ineens plots effe een dikkke vriestijd er tegen aan komt.

Dit weer bevalt me wel hoor, heerlijk.

Maar of het goed voor de natuur in zijn algemeenheid is, dat betwijfel ik!

We zullen zien,

Frank
hans kenis
Berichten: 81
Lid geworden op: 16-10-2002 02:00
Locatie: Lummen (B)
Contacteer:

05-02-2004 00:10

Thuis op de koivijver zijn ze alleszins sinds het wamer is geworden SERIEUS actief geworden. Natuurlijk is het maar een kleine vijver van 10 op 5 m, maar toch, het verschil met vorige week is enorm. Zo gauw ze me zien aankomen liggen ze al met hun allen langs elkaar aan de steiger met hun bekken open te wachten om gevoederd te worden! Vorige week lagen ze nog doodstil op de bodem.
Ik ben beniewd hoe het morgen op het clubwater gaat zijn want ik ga de hengels morgen nog eens uitwerpen daar.

greetz,

Hans
jan van kranenburg

05-02-2004 02:24

Hans,

Stuur je adres even
Kom ik bij jou vissen.. Als je er tenminste geen geld voor vraagt, anders ben je een BTW. En dat mag niet.....

groet,

Jan
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

05-02-2004 10:06

Over dit onderwerp is een wee of 2 geleden ook al gedicussierd, maar goed, dat even terzijde...

Ikzelf ben van mening dat het niet gunstig is voor de karper, aan de andere kant is de vis nu wel degelijk actief! De warme temperaturn van de afgelopen dagen hebben het water wel degelijk opgewarmd, vooral de wat kleine en ondipe putten zouden nu wel eens heel succesvol kunnen zijn!
zelf ga ik vanavond even een avondje achter de hengels zitten, omdat ik eigenlijk wel zeker weet dat de vis er actief is en zal gaan azen!

met deze temperaturen zal de vis natuurlijk ook meer verbranden, ze gaan meer zwemmen , enz. dus de vetreserves zullen dan ook wel worden verbrand, maar wat als er inderdaad een periode van kou komt en alles vriest weer dicht...

Zal de vis dan genoeg reserves hebben bijgevreten? En de vraag is...heeft de vis wel zijn vetreserves nodig gehad gedurende deze winter, wat geeen winter is geweest... we hebben voornamelijk herfstperiodes gehad i.p.v. een winter.


Wat dat met de vis zal doen, zal denk ik moeilijk te beantwoorden zijn, en zal aan het einde van het seizoen te geven zijn als de vangsten geteld kunnen gaan worden.

Aan de andere kant is het heerlijk toeven achter de hengels en de kans op een vis is alleen maar groter geworden, wat niet geheel nadelig is voor ons natuurlijk! :wink:
lorenzo berlijn
Berichten: 102
Lid geworden op: 28-08-2003 02:00
Locatie: almere

05-02-2004 15:25

marijn ham schreef:Over dit onderwerp is een wee of 2 geleden ook al gedicussierd, maar goed, dat even terzijde...

Ikzelf ben van mening dat het niet gunstig is voor de karper, aan de andere kant is de vis nu wel degelijk actief! De warme temperaturn van de afgelopen dagen hebben het water wel degelijk opgewarmd, vooral de wat kleine en ondipe putten zouden nu wel eens heel succesvol kunnen zijn!
zelf ga ik vanavond even een avondje achter de hengels zitten, omdat ik eigenlijk wel zeker weet dat de vis er actief is en zal gaan azen!

met deze temperaturen zal de vis natuurlijk ook meer verbranden, ze gaan meer zwemmen , enz. dus de vetreserves zullen dan ook wel worden verbrand, maar wat als er inderdaad een periode van kou komt en alles vriest weer dicht...

Zal de vis dan genoeg reserves hebben bijgevreten? En de vraag is...heeft de vis wel zijn vetreserves nodig gehad gedurende deze winter, wat geeen winter is geweest... we hebben voornamelijk herfstperiodes gehad i.p.v. een winter.


Wat dat met de vis zal doen, zal denk ik moeilijk te beantwoorden zijn, en zal aan het einde van het seizoen te geven zijn als de vangsten geteld kunnen gaan worden.

Aan de andere kant is het heerlijk toeven achter de hengels en de kans op een vis is alleen maar groter geworden, wat niet geheel nadelig is voor ons natuurlijk! :wink:


dat was als k goed herinner over als t warmer word dat de karper gaat eten

k bedoel opeens zo'n verhoging van de temperatuur op dat een goede impuls geeft aan het vroegtijdig azen:)

maja k ga morgen weer achter hengels zitten.. gelijk na school :D
k heb deze week wat gevoerd en nu maar hopen..
maar goed jij suc6 vanaaf :wink: en mag je maar mooie vissen vange:)
piet pietsema

05-02-2004 17:17

effe een vraagje tussendoor,weet iemand waneer de karper terugtrekt naar het ondiepe?ik denk zelf dat dat omstreeks maart zal plaats vinden maar bij welke themperaturen?messchien als het buiten n tijdje n graad of 15 is zodat het water weer wat warmer is?weet er iemand een link naar een vorige discussie?

bij voorbaat dank

P.P :roll:
Gebruikersavatar
Kees Vaags
Berichten: 934
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Aalten

05-02-2004 17:54

ik denk zodra daar meer warmte is dan in het diepe. dit kan dus zijn als er de zon op komt, en dit kan ook al in januari
groetjes Da Fox
Frank Verstraaten
Berichten: 365
Lid geworden op: 10-01-2002 01:00
Locatie: Leiden

05-02-2004 18:38

Ik heb vandaag m'n eerste karper van het jaar aan de oppervlakte gevangen. Ik was aan het pennen op een cultuurwatertje bij mij in de buurt. Ik had nog een halve zak kattenbrokjes in m'n tas liggen en heb die toen maar gevoerd. Binnen een kwartier een aantal vissen aan de oppervlakte en een tijdje later dus 1 gevangen, een spiegel van 18 pond.
Ik was zeer verbaasd dat karper in deze tijd van het jaar naar de oppervlakte komt en er gaat azen. Ik denk dat het met het warme weer van de afgelopen dagen te maken heeft.
Groet Frank
Hugo Bovenmars

05-02-2004 19:27

Over die 'vetreserves': Waarom zou een karper tijdens een koude winter mee energie verbruiken dan tijdens slappe winters als deze? Naarmate het kouder wordt zal ook zijn activiteit en dus zijn energieverbruik afnemen; het is een koudbloedig dier weet je nog...

groeten Hugo
Christiaan van Klaveren
Berichten: 1178
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zaandam
Contacteer:

05-02-2004 21:57

Hugo,

bij een zwakke (en dit maal ook korte) winter, hoeft een karper minder op z'n vetreserves te leven. Hij kan hier en daar wat mee sprokkelen aan eten. Als het een strenge (en ook lange) winter betreft, moet een karper op z'n vetreserves leven, compleet! Hierdoor zal hij dus ná de winter, explosief moeten gaan asen, om z'n reserves weer op normaal pijl te leggen.

Gr,
Christiaan.
hans kenis
Berichten: 81
Lid geworden op: 16-10-2002 02:00
Locatie: Lummen (B)
Contacteer:

06-02-2004 09:38

Jan,

sorry maar de koivijver thuis wordt elk jaar in de winter gesloten voor het hengelpubliek om de vissen (nadat ze elk weer een 200-tal keer gevangen zijn) hun jaarlijks verlof te gunnen :wink: :D



p.s: voor alle duidelijkheid: het clubwater wat ik bedoel is een doodgewone wedstrijdvijver voor de vaste stok waar al jaar en dag een aantal karpers in zwemmen, er wordt dus nooit karper uitgezet, enkel brasem. Dus geen betaalwater.

greetz,

Hans
chris roorda
Berichten: 6
Lid geworden op: 18-02-2004 17:12
Locatie: amersfoort

18-02-2004 20:09

ik denk dat het niet zo veel uitmaakt want in zuidfrankrijk word geen elfsteden tocht gereden en vangen ze ze toch ook.
en ja natuurlijk zijn die vissen het daar gewend maar maar die weers verandering gaat hier ook redelijk gelijkmatig. DUS.....
Plaats reactie