onthaakmat verplicht ???


moet/mag een onthaakmat verplicht worden??

ja
62
68%
nee
23
25%
geen mening
6
7%
 
Totaal aantal stemmen: 91
Gebruikersavatar
Tom Hodinius
Berichten: 488
Lid geworden op: 06-11-2003 01:00
Locatie: Simpelveld (LIMBURG)

23-01-2004 14:30

wie vindt er nog meer dat de ongeschreven regel werkelijkheid mag worden en waarom??

Onthaakmat is verplicht??

alvast bedankt voor de reacties, tom
knollenvanger 1ste klas
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

23-01-2004 14:53

Niet mee eens. Het gebruik moet vanzelfsprekend worden en geen van boven af opgelegde regel.

Groeten,

Mark
Koen Workel
Berichten: 1242
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Goor(Twente)

23-01-2004 15:04

Ben ik ook niet mee eens.
Stel ik ben zo´n bastard die de karper meeneemt.
Moet ik ´m dan eerst op de mag leggen alleer ik ´m afmaak?

mvg,

Koen
Gebruikersavatar
michel kemp
Berichten: 622
Lid geworden op: 27-05-2003 02:00
Locatie: zoetermeer

23-01-2004 15:53

Ik heb ook voor nee gekozen, ondanks datik een groot voorstander ben van het gebruik ervan.....

Ik vind dat het ieders eigen verantwoording moet zijn, en eigenlijk zal het gebruik ervan vanzelfsprekend moeten zijn.

Mvg Michel
Tight Lines......
Canada where carping is catching!!!!!!!
Gebruikersavatar
Dirk Sahner
Berichten: 258
Lid geworden op: 04-05-2002 02:00
Locatie: landgraaf

23-01-2004 16:05

IK heb nee gestemd

Wie gaat hier op toezien dat een mat word gebruikt?
Zie je je zelf al aankomen in Den Haag met een wetsvoorstel?
Rob van Os
Berichten: 410
Lid geworden op: 13-02-2002 01:00
Locatie: Breda

23-01-2004 16:22

ook ik heb op nee gestemd, mijn voornaamste beweegreden is dat je geen duidelijke grens kan trekken, moet de witvisser die met mais op Brasem, zeelt, kroeskarper en kleinere karper vist er dan ook 1 hebben? en iemand die met een allroundhengel vist met een pier of weet ik wat? Bovendien kun je het misschien wel verplicht stellen maar waarom zou je? Ik neem aan dat je dan ook wil dat daar op gecontroleerd word en in dat geval voorzie ik een hoop gezever. Hoe groot moet dat ding dan zijn? en hoe dik? en hoe zit het dan met de inhoud,? sommige matten van 2 cm zullen de vis beter beschermen dan een mat van 4 cm met een andere inhoud.
Zoals gezegt, het moet gewoon een vanzelfsprekendheid zijn. Ik snap dat je goede beweegredenen hebt Tom ( ik wil je dus ook niet lopen afkraken) maar het lijkt me irreëel.
Mvg Rob
Joost Bierens
Berichten: 473
Lid geworden op: 26-10-2003 02:00

23-01-2004 17:11

Ik heb op ja gestemd. Ervan uitgaande dat het voor de karper geen pretje is om gevangen te worden vind ik dat je er op zijn minst voor kunt zorgen dat de karper op de kant in ieder geval geen hinder ondervind. Op deze manier kun je dan toch wat voor de karper terug doen want ik jouw de rollen toch niet graag omgedraaid dat ik een haak in mijn bek kreeg.
Ron van Setten
Berichten: 466
Lid geworden op: 03-04-2002 02:00
Locatie: Culemborg

23-01-2004 18:23

Mijn antwoord op deze poll luidt volmondig 'nee'. Ik vind het een [b]morele [/b] verplichting.
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

24-01-2004 00:32

Strak plan, mat verplichten wie ziet er op toe dat de man met de mat ook weet hoe die deze moet hanteren.

zeker nog niet over nagedacht?

Groet,
Peter
Koen Workel
Berichten: 1242
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Goor(Twente)

24-01-2004 01:34

Peter,

Een mat hanteren? Ik leg 'm toch gewoon op de grond? hang jij 'm in de boom?

Dat er nog mensen zijn die weglopen terwijl er een karper op de mat ligt, tjah, het blijven mensen, ze maken fouten. Zij het door gebrek aan interesse, het zij aan owetendheid.

Af en toe vind ik dat men overdrijft.

Het blijft een vis?

mvg


Koen
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

24-01-2004 01:49

Ach Koen,

Je kan er wel een mat onderleggen maar als je heirna nog niet weet hoe je met het beestje om moet gaan dan zal ook die mat geen ene donder helpen.

Dus vind een mat een prima zaak daar hij bepaalde uitstekels etc tegen gaat die eventuel op de bodem liggen maar om het ding met alle middelen heilig te verklaren gaat mij ook te ver.

Maar goed wie ben ik :)
groet,
P
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

24-01-2004 08:45

Ik zie niet in waarom zo'n mat niet verplicht gesteld kan/mag worden
Als je er maar vertrouwen in hebt.
Gebruikersavatar
Kees Vaags
Berichten: 934
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Aalten

24-01-2004 09:42

er zijn al best plaatsen in nederland waar de mat verplicht is. zoals peter al aangeeft is het zeker nog van belang dat de visser weet hoe hij deze dient te gebruiken. ik denk niet dat we hier naar duitse diplomatoestanden heen moeten gaan, maar denk wel dat er een strenger vergunningenbeleid moet komen. en dat zo'n ding ook daadwerkelijk eens gelezen moet worden. zoals ik hiermee al aangeef heeft het dus weinig zin om een werkinstructie af te drukken in de vergunning...de meesten zien dat papier alleen als ze hem kopen en als ze controle krijgen.
wellicht dat een instructieboekje bij aankoop de onwetenden nog wat kan interesseren, al ben ik bang dat de meesten zelfs dan de meesten denken dat ze dat al wel weten. ook zal de winkelier er weinig tijd aan willen besteden, tijd is geld weet je wel.
ben het dus voor een deel wel met peter eens, je moet het nog wel goed doen. aan de andere kant vind ik een verplichting een goede zaak, baat het niet, dan schaadt het niet
groetjes Da Fox
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

24-01-2004 10:57

Ik heb "neen" gekozen.

De onthaakmat is slechts een middel om een karper onbeschadigd terug te kunnen zetten. Belangrijker is dat de visser (dus niet alleen 'wij' karpervissers) een manier van denken wordt aangeleerd waarbij de veiligeid van de vis voorop staat.

Ik steek mijn energie dus liever in een stukje voorlichting, dan in het verplicht proberen te stellen van de onthaakmat.
Gebruikersavatar
Lukas Linde
Berichten: 912
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: ZW Drenthe

24-01-2004 11:17

Als ik de thread doorlees dan hebben de meesten nee gestemd. Waar zijn alle lieden die ja hebben gestemd? Dat zijn er toch 25 op dit moment.

Ik heb ja gestemd omdat er naar mijn mening teveel mensen rondlopen die nog niet het nut van een mat inzien, en als ze er 1 hebben dan niet goed het ding weten te gebruiken. Met beschadigde vissen als resultaat en daar zitten we niet echt op te wachten.

Probleem is natuurlijk wel dat je dan ook regels moet hebben hoe dan die mat er uit moet zien. Maar als we allemaal het belang van de vis voorop stellen, moet daar ook wel uit te komen zijn.
Vissie kump zo!
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

24-01-2004 11:41

Een mat hebben en vervolgens de karper 15 minuten in de zon laten liggen/vasthouden omdat er foto's en video's gemaakt moeten worden van de zojuist gevangen pb.

Sorry hoor maar een mat is geen zekerheid dat er ook daadwerkelijk goed word omgegaan met een gevangen vis,komt toch wel wat meer bij kijken,daarbij willen we het in dit land zowieso alles wettelijk regelen en vervolgens moeten die regels weer gebroken worden door middel van gedoogregels en roept iedereen moord en brand als de regels wel worden nageleefd door contoleurs en de visser krijgt een boete,kijk maar eens naar de derde hengel of het nachtvis verbod,beide ook wettelijk geregeld maar met voeten getreden en pas op als iemand een boete krijgt,het land is weer te klein.

Nee een mat hoort onder de ongeschreven regels en iedere wel denkende karpervisser gebruikt hem of word wel gewezen op het gebruik door collega karpervissers,daar is een wet niet voor nodig.


Wil
Gebruikersavatar
luuk schenkelaars
Berichten: 1643
Lid geworden op: 17-04-2002 02:00
Locatie: Raamsdonk

24-01-2004 13:38

Ik heb ook voor nee gekozen,

Ik zelf gebruik hem altijd! En hoop ook dat alle andere KARPERvissers dat doen.

Als voor het karperen een onthaakmat verpicht word, zal dat ook voor witvissers (match,winklepicker), zeeltvissers en roofvisvissers moeten gelden. En dan gaat nu eenmaal niet. In dit soort dingen kun je geen verplichtingen laten gelden.

Groeten,

Luuk
Karpervissen is net als..... .....vissen op karper
jan van kranenburg

24-01-2004 13:49

Ik zie een onthaakmat meer als passend onderdeel in je vissysteem.

Als de vis risico loopt door de gebruikte vismethode, zoals poken met veel te zware lijn, foute haken, verkeerde onderlijn, geen safety-lood, ondeugdelijk schepnet etc etc.
Ook 't vissen bij obstakels met grote kans op verspelen, draagt niet bij tot het welzijn van de karper.

Als alles niet in balans is, is de onthaakmat een doekje voor het bloeden.

Waarmee ik maar wil zeggen dat 't gebruik van zo'n mat geen garantie biedt voor het zorguldig omgaan met de vis.

mvg

Jan
Koen de Been

24-01-2004 15:02

ik denk dat de karpervissers er heel veel belang hoe je een karper op de juiste manier behandelt , maar iedereen vist voor zichzelf en denkt voor zichzelf, dus ik denk dat het een eigen initiatief is die je moet nemen..... :roll:

ik heb voor "geen mening" gekozen

wel een interresante poll!


MVG koen
Gebruikersavatar
Kevin van Etten
Berichten: 1472
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

24-01-2004 15:48

Ik heb voor ja gekozen omdat ik heel goed zou vinden als dat verplicht zou gaan worden gewoon ter bescherming van de karper ! Ook zou het bij andere vissen verplicht moeten worden denk hier vooral aan bij snoeken!

groetjes Kevin ;)
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

24-01-2004 16:00

Voor ja gekozen. Puur omdat er nog te veel personen zijn die geen onthaakmat gebruiken. Hoe je het ook went of keerd het gebruik van een onthaakmat zal de vis nooit schade toebrengen!

En voor de mensen die als argument hadden dat het vanzelfsprekend moet zijn, absoluut gelijk maar wees reeel, dat krijgen we nooit voor elkaar.

En het argument, als je hem toch dood moet je hem eerst op de onthaakmat leggen, is uiteraard geen argument. Het is al een geschreven regel dat je vissen onmiddelijk na het vangen dient te doden mits je deze als consumptie wil gaan nuttigen.

Groet,
Bart
kees jansen

24-01-2004 17:57

Ik denk dat een ieder zelfrespecterend karper visser zelf wel weet dat een onthakings mat bij een uitrusting hoort
Laten we eens meer de aandacht vestigen op het opruimen van de rotzooi die achter gelaten wordt en niet alleen denken wat een zooitje maar neem desnoods hoe vervelend ook de troep van een ""ander"" mee naar huis
marc molanuss
Berichten: 103
Lid geworden op: 01-02-2003 01:00
Locatie: Haarlem

24-01-2004 18:42

Nix verplichten, wel als gewoon beschouwen: een ander wil ook nog vissen op jouw laatsgevangen vis. (Jij toch ook op de mijne)

En die troep meenemen doe ik al een tijdje, maar accu's en buitenboordmotoren gaat me iets te ver!

Maar als een ieder zijn eigen afval mee wil nemen scheelt dit al veel gezeur, boetes en nachtvisverboden.

En laat ook die bbq eens thuis in de tuin; scheelt weer schroeiplekken.
Gebruikersavatar
Arjan vd Palen
Berichten: 322
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Valkenswaard
Contacteer:

24-01-2004 19:05

Ik ben voor JA gegaan.
Alleen hier zit een maar aan, hij moet dan wel juist gebruikt worden door eenieder. Want ik zie maar wat vaak, dat de mat niet/niet goed nat gemaakt word. Of dat ze de vis alleen achterlaten op de mat en weeg/fotomateriaal gaan pakken, het gevolg een er af klapperende vis spreekt dan voor zich.
Ook vind ik het belangrijk dat de vis niet onnodig op de kant gehouden wordt, iets wat nog veeslte vaak gebeurd.

Maar al zou deze regel er komen kan je er toch niet goed op controleren, want dan zijn er altijd pipo's bij die zeggen dat ze op brasem zitten te vissen of iets dergelijks.
Maar in deze tijden is het bijna vanzelfsprekend dat eenieder zelfrespecterende visser er een bij heeft, of ze hem dan al niet gebruiken is nog maar de vraag want ik heb vissers gezien die een kleintje vangen en deze gewoon in het zand legden. En toen ik netjes vroeg waarom men een onthaakmat bij had, en deze niet gebruikte. Kreeg ik het antwoord: "voor zo'n klein visje ga ik mijn mat niet smerig maken", mensen mensen waar ben je dan mee bezig, ga heel snel een andere hobby maken want dit soort vissers vissen alleen voor de PONDEN. Wat nu een visje van 8 pond is is misschien over 10 jaar wel een felbegeerde 40 ponder.

Maar ik dwaal af ik heb voor ja gekozen, maar achteraf kom ik er nu toch achter dat het niet na te leven valt. Eigenlijk kan je visser(tje)s niet beboeten die er geen hebben (vaak door onwetendheid), maar des te meer diegene die er 1 hebben maar hem niet of niet goed gebruiken.

Groetjes,
Arjan
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

24-01-2004 21:14

ik he nee gestemd

Omdat zon regel simpelweg niet te controleren valt, want dan zou IEDERE visser en mat moeten hebben, omdat er geen wettelijke regels zijn wanneer je aangemerkt kan worden als karper visser. In de praktijk zou dit in houden dat wanneer ik een bekeuring zou krijgen ik doodleuk zeg dat ik op brasem vis met mais, of boilies en hoewel iedere onbenul beter weet, is er geen wettelijke basis om te beweren dat ik wél op karper vis!