Hoge temperaturen gunstig/ongunstig voor de karper(visser)


Hoge temperaturen gunstig/ongunstig voor de karper

Gunstig, de vis blijft redelijk doorazen
13
35%
Gunstig, het is nu niet te koud, waardoor ik toch ga vissen
4
11%
Gunstig, nu heb je kans dat de vis nóg dikker is in de paaitijd
2
5%
Ongunstig, de vis zijn biologische klok ligt helemaal op zijn kop dit jaar
13
35%
Ongunstig, want ......
5
14%
 
Totaal aantal stemmen: 37
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

26-01-2004 08:58

De redenatie kan ook zijn dat één en ander samenhangt met natuurlijk voedselaanbod. Na een zeer strenge winter is dit gedecimeerd en duurt het mogelijk langer om weer op niveau te komen. In dat geval zou er meer belangstelling kunnen zijn voor ons aas. Ook zullen de vissen die anders nooit ons aas eten een grotere bereidheid tonen om dit nu wel te doen. Het tempo van het herstel in het voorjaar zelf zal ook van invloed zijn. Zijn de temperaturen snel hoger, dan herstelt het natuurlijke voedselaanbod zich ook sneller.

Wat betreft reserves, het metabolisme van karper draait doorgaans al op een zeer laag pitje beneden 5 °C. De situatie dat vis blijft doorazen is uitzonderlijk en heeft te maken met voedselconcurrentie door overbezetting. Dit soort water is altijd “hongerig” en dus eigenlijk niet echt maatgevend.

Karper is oorspronkelijk een vis uit warmere streken. Dat zijn biologische klok nu op zijn kop zou liggen lijkt me tegenstrijdig. Ze eten trouwens gewoon door als de temperatuur kunstmatig hoog wordt gehouden.

Maar wie kan zich nog een echt strenge winter herinneren en heeft echte info uit metingen (vangstregistratie)? Daarbij rekening houdend met gemeten watertemperaturen en het soort water. Doorvissen is iets wat we pas op wat grotere schaal doen sinds de winters zachter werden. Dat het dus gunstig voor ons is lijkt duidelijk.

Groeten, Kees
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

26-01-2004 11:41

Mensen ik heb er mijn gedachten eens over laten gaan en ben tot een "nieuwe" theorie gekomen

We nemen allemaal aan dat de vis na een strenge winter zijn reserves heeft aangesproken en dat dat de reden is waarom het na een strenge winter hard kan lopen.
Ik denk het volgende: In een zachte winter zal minder natuurlijk voedsel afsterven hierdoor zal in het voorjaar ook veel sneller en meer natuurlijk voedsel aanwezig zijn omdat de groei exponentieel verloopt (van bijv 2 torretjes naar 4 naar 8 naar 16 etc) Is er bij aanvang meer voedsel dan "vermenigvuldigt het zich ook sneller (4 torretje naar 8 naar 16 naar 32) En volgens mij is het juist die beschikbaarheid aan natuurlijk voedsel na een zachte winter de reden waarom de vangsten tegen kunne vallen en dus NIET de aangsproken vet reserve van de karper. Tweede reden hiervoor vind ik in het feit dat een ook karpers die je laat in de winter vangt nog steeds behorlijk op gewicht zijn!

mvg martijn
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

26-01-2004 11:50

Martijn,

Klinkt plausibel, wordt een aardige discussie zo...

Groeten,

Mark
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

26-01-2004 12:35

Martijn,

Er komt niet meer natuurlijk voedsel in een water dan dat van nature kan "dragen" zeg maar.

Hooguit een paar externe factoren zoals door eutrofiering. (koeienshit)

Wel zou het water eerder aan het max kunnen zitten.

Heeft er al eens iemand bekeken wanneer de water temparatuur over een lange(ere) periode definitief boven de 10 gr komt?

Bij mij is de afwijking nog geen 2 weken.

MVG

Klaas
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

26-01-2004 12:42

klaas

Dat bedoel ik dus, het water zit eerder aan zijn max dan bij een koude winter. Na een winter warmt het water op en het metabolisme van de vis gaat omhoog! maar na een koude witner is er nog niet zoveel voedsel in het water omdat het langer duurt voordat dat is aangemaakt dorodat de begin "massa" kleiner was dan na een relatief warme winter. Hierdoor is de "honger"er wel bij de karper maar het natuurlijke voedsel aanbod is nog niet op pijl
Tevens is het wel zo dat een water een bepaald "plafond"heeft aan natuurlijk voedsel maar je moet met me eens zijn dat hoge temperaturen het "plafond" wel kunne opkrikken! doordat het natuurlijk leven zich sneller kan vermenigvuldigen bij een hogere tempratuur