Hoge temperaturen gunstig/ongunstig voor de karper(visser)


Hoge temperaturen gunstig/ongunstig voor de karper

Gunstig, de vis blijft redelijk doorazen
13
35%
Gunstig, het is nu niet te koud, waardoor ik toch ga vissen
4
11%
Gunstig, nu heb je kans dat de vis nóg dikker is in de paaitijd
2
5%
Ongunstig, de vis zijn biologische klok ligt helemaal op zijn kop dit jaar
13
35%
Ongunstig, want ......
5
14%
 
Totaal aantal stemmen: 37
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

20-01-2004 13:35

Vinden jullie de warme temperaturen in deze tijd gunstig of juist ongunstig voor de karper.
Zo ja, waarom?

ben benieuwd of er interessante reacties komen...

Marijn
Rene Berger
Berichten: 875
Lid geworden op: 27-01-2003 01:00

20-01-2004 13:40

Leuk onderwerp, sommige weten al dat ik er meer heil in zie dat de temperaturen heel veel invloed hebben op onze zo geliefde vis. Ik stem absoluut gunstig

Met vriendelijke groet,

Rene Berger
Gebruikersavatar
Bertil Wielink
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

20-01-2004 13:52

Rene,

Zo stom vind ik het niet hoor...

Zeker in de winter niet.. dan kan koude nogweleens voor meer vis zorgen dan zo een kwakkelende zachte winter als die we nu hebben. Is mijn ervaring.

Wat de reden ervan is?
Ik weet het niet, maar zou het kunnen dat een "koude" winter vaak veel zonuren heeft en een kwakkelende winter weinig? Volgens mij is lichtintesiteit DE graadmeter voor de activiteit van de karper?

Maar misschien heeft iemand statistieken bijgehouden van zijn wintersessies en kan ons ver helpen?

Vr.Gr.

Bertil
Martijn de Groot
Berichten: 152
Lid geworden op: 20-08-2002 02:00

20-01-2004 13:58

[quote]Gunstig, het is nu niet te koud, waardoor ik toch ga vissen[/quote]

Ik zit een beetje in een twijfel.

De buiten temp is aangenaam dus kan je lekker gaan zitten vissen zonder dat je vingers er van af vriezen :). De water temp verandert alleen niet zo omdat het water niet echt opgewarmt wordt. Een vis is koud bloedig dus dat betekend als het water 3 graden is en de buiten temp 10 dat dan de vis nog niet echt actief aast. Hierbij trek ik niet in twijfel dat het niet mogelijk is om nog karper te vangen, alleen het is lastiger.

Wat wel een mogelijkheid zou kunnen zijn is dat de vis meer aan de oppervlakte komt zwemmen Dit heb ik gezien bij een plasje in de buurt ;).
Misschien zou je ze op een hogere laag in het water wel makkelijker kunnen vangen omdat het bovenste laagje water wel iets verwarmt wordt?

Dus wel vissen maar niet echt gunstig voor de vangst.

Groeten,

Martijn
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

20-01-2004 13:59

Bertil,

Statistieken heb ik niet, maar de lichturen per dag hebben in mijn ogen zeker een grote invloed op de activiteit van de karper.

Met deze temperaturen en overvloedige regenval lijkt mij dat de karper daar gedeeltelijk van 'ontregelt' kan raken.
Net zoals de hoge temperaturen van afgelopen zomer is de 'herfst' weggevallen, en dus ook de grote vreetpartijen.
Eigenlijk hebben we nu pas de herfst nadat we in november en begin december een klein beetje winter hebben gehad,na een absurd warme en lange zomer...

Misschien nog meer ideeen?
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

20-01-2004 14:03

Martijn,

ondanks de koudere nachttemperaturen worden de kleine putjes wel degelijk verwarmd momenteel.
Op ondiepe stukken die overdag in de zon hebben gelegen zoals afgelopen zondag zal de vis absoluut gaan azen!

de watertemperatuur ligt rond de 5 graden momenteel, misschien zelfs tegen de 6...
Geheel passief is de vis zeker niet, en ze zijn derhalve gemakkelijker te vangen dan een strengere/ koudere winter!
Martijn de Groot
Berichten: 152
Lid geworden op: 20-08-2002 02:00

20-01-2004 14:06

dat is zeker waar maar dat zij ik zelf ook ongeveer al :)

[quote]
Wat wel een mogelijkheid zou kunnen zijn is dat de vis meer aan de oppervlakte komt zwemmen Dit heb ik gezien bij een plasje in de buurt .
Misschien zou je ze op een hogere laag in het water wel makkelijker kunnen vangen omdat het bovenste laagje water wel iets verwarmt wordt?
[/quote]
Christiaan van Klaveren
Berichten: 1178
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zaandam
Contacteer:

20-01-2004 14:11

Ik ben persoonlijk van mening, dat een strenge winter, meer voordelen kan hebben. Het zal langer duren voordat ze opgang komen. Maar als ze eenmaal opgang zijn..... Ze moeten namelijk nog enkele reserves, die door de winter 'aangevreten' zijn, aanvullen. Ik vind deze temperaturen trouwens nog niet echt 'hoog' te noemen. Vorig jaar kwam de 'echte' winter trouwens ook laat, als ik het goed heb.

Gr,
Christiaan.
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

20-01-2004 14:19

Bertil,

Ik heb de laatste maanden nog regelmatig gevist en bij mij blijken twee situaties het beste om beet te krijgen:

- harde wind en regen
- helder weer met felle zon

Eigenlijk wat je ook zou verwachten. In ieder gval zijn deze zachte temperaturen gunstig om het zelf vol te houden aan de waterkant.

Groeten,

Mark
Ron van Setten
Berichten: 466
Lid geworden op: 03-04-2002 02:00
Locatie: Culemborg

20-01-2004 14:19

Let wel, onderstaande is mijn persoonlijke visie welke meer op gevoel dan op "wetenschap" is gebaseerd!


Ongunstig, omdat ...de karper m.i. te actief blijft en daardoor flink in zijn reserves zal worden aagetast en gezien de wateropwarming in het voorjaar brengt dit de nodige risico's met zich mee.


Overigens een verrekt interessant onderwerp. Niet in de minste plaats door Bertils lichtintensiteit. Volgens mij heeft een "koude" winter inderdaad meer zonuren dan een "warme" winter. Immers, heldere hemel. Daartegenover staat weer dat bewolking werkt als een soort van deken. Beide zaken zijn aan de temperatuur gerelateerd:
* Een heldere hemel zorgt voor een temperatuurdaling, terwijl de zonnestralen beter en dieper in het water kunnen door dringen.
* Een bewolkte hemel zorgt voor een mindere temperatuurdaling en mogelijk ook voor een temperatuurstijging. Hierbij zullen de zonnestralen echter minder het water doordringen.

Een algemene vuistregel in de karpervisserij is dat de kritieke, c.q. actieve grens op een watertemperatuur van 10 graden Celsius ligt. Op dit moment weet ik niet goed wat ik ervan moet denken, maar ik denk dat ik meer naar de "theorie" betreffende lichtintensiteit neig (daarmee mijn poll-stemming op losse schroeven zettend).

Ook een leuke in dit kader, zeker gezien hoe deze zich verhoudt tot temperatuur EN lichtintensiteit, is de luchtdruk. Deze laat ik even aan een ander over. Moet mijn KNMI-kennis toch weer even opfrissen.
Frank van Amerongen
Berichten: 2768
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heinekenoord en een beetje Tilburg

20-01-2004 14:21

Is het niet zo dat in de winter de vis korte aastijden hebben? Dus niet zoals op vele wateren met "warm" weer gedurende een lange tijd op de 24uur.

En wat Bertil zegt dat de zon best mee kan spelen.. Lijkt mij ook wel iets mee te makennen hebben, en misschien zal die zon de aastijd van de karper in de winter wel iets verlengen?

Maar inderdaad, dit is net herfst dit weer van nu.

Groet Frank
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

20-01-2004 14:28

Laat ik de stelling iets anders formuleren,

Een kwakkelwinter is meestal verantwoordelijk voor een kwakkeljaar!

Tenminste dat zijn mijn ervaringen, Ikzelf heb nog mijn beste seizoenen gehad na een strenge winter waar er tenminste enkele weken ijs op het water heeft gelegen. Zo was ook afgelopen jaar vooral Jan en Feb verantwoordelijk voor deze kou, ik hoop dan ook dat Feb nog heel wat vorstdagen gaat brengen. Wat de verklaring hiervoor is durf ik niet precies te zeggen, ik verwacht dat de extreme koude zorgt voor extra passiviteit waardoor ze in het voorjaar veel beter van start gaan. Mei is in mijn ogen trouwens ook een cruciale maand, als het weer hier ook te wisselvallig is raakt de paai ontregelt en kan dit weer zorgen voor enkel mindere maanden.

mvg

Bart
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

20-01-2004 14:30

Bij een koude winter, en dan bedoel ik een winter met een oostenwind, veel zon en temperaturen rond het vriespunt, is mijn ervaring dat de vis idd minder lang gaat azen.
Aasperiodes van een half uur per dag volstaan dan voor de karper.

Maar met een straffe oostenwind en een zonnetje (lichtintensiteit) zal de vis dan meer gaan azen?

I.c.m. deze temperaturen en een Zuid-westenwind en ook nog is een lekker zonnetje ben ik geneigd te zeggen dat de lichtintensiteit juist dan het verschil kan maken tussen een half uur azen of langere aasperiodes.

Mark stelde al dat hij met helder weer vis vangt, maar ook met een Zuid-westen op het water, zou dit veranderen als het er een Oostenwind de kop op zou steken?

Wat als de temperaturen in februari blijven zoals nu...

Ikzelf heb het idee dat wij dan een moeilijk aanlooptijd gaan krijgen, in maart-april gaat de vis zich normaal gesproken volvreten als voorbereiding op de orgies die zij gaan houden, maar wat als moeder natuur blijft aanmodderen?
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

20-01-2004 16:28

Wat volgens mij veel meer van invloed is, is dat het weer goed constant
moet zijn. Als het weer iedere keer variabel is, dan zal dat naar mijn er-
varing niet ten positieve van de vangsten komen!

Bertil,

Licht is inderdaad een zeer belangerijke factor. Neem nu b.v. de maand
Maart, de karper begeeft zich volop naar het ondiepe, terwijl het daar nog
lang nog niet opgewarmd is, maar de indringings hoek van het licht word
vergroot. Er schijnt meer licht door in het water...........

groetjes Benny
Koen de Been

20-01-2004 19:34

marijn,

leuke en interresante poll!!!

ik ben zelf van plan om de volgende week weer volle bak er tegen aan tegaan omdat het al wat langer dringt om m'n hengels te pakken!
en weer of geen weer ik ga vissen! want thuis van je nix!!! :wink:
wegens omstandigheden kan ik nu niet aan de waterkant zitten maar dat is een ander verhaal!!!
ik heb m'n PB kunnen vangen tijdens warme temperaturen (26c) en dat was rond 15 uur s'middags (zie foto hiernaast)....
temperatuur is niet doorslaggevend maar het algemene weerbeeld is doorslaggevender (stabiele luchtdruk,temperatuur,wind en windkracht)

next week i'll be back!!!! :D :lol:

groeten koen
Fabrice Macours
Berichten: 286
Lid geworden op: 06-01-2004 14:15
Locatie: Tongeren (B)
Contacteer:

20-01-2004 19:45

Je kan bij heel hoge temperaturen ( 25° + ) gebruik maken van dit fenomeen. Ikzelf vis dan meestal op plaatsen waar schaduw is ( door overhangende bomen ofzo...).

Heb het al meermaals getest op een bepaald water, daar was in de zomer altijd een strook van 3m schaduw op de stek waar ik ingooide, als ik niet in de schaduw lag, kreeg ik geen beet.

Dus, vlgs mij is het soms handiger om de vissen te vinden bij deze temperaturen


greetzzz
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

21-01-2004 09:13

Heren,

even het volgende:

Wat zal er gebeuren met onze vrienden als de zon gewoonweg (bijna) niet zal gaan schijnen in de maanden februari en maart.
Stel dat we te maken krijgen met (bijna) alleen maar bewolking.

Wat voor invloed heeft dit dan op de paaitijd? Zou de vis dan wachten met paaien totdat het water zich laat opwarmen door de stijgende temperaturen, of gaat hier dan ook de biologische klok opspelen en beginnen de hormonen te spreken.

Benny stelde zojuist al dat de vis massal de ondiepe stukken bezoekt vanwege de lichtinval, niet vanwege de watertemperatuur die daar nog niet warmer is dan de overige stukken.

We weten allemaal wel dat de zon in deze maanden voor onze visserij belangrijk is! Zodra de zon 2 dagen l;ekker schijnt vis ik ook op ondiepe stukken omdat de vis er gewoonweg naartoe trekt.

Maar wat als de zon het laat afweten?
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

21-01-2004 09:25

Marijn,

Ik vis en vang momenteel erg diep, ongeacht de weersomstandigheden. Ik denk dat de situaties per water zó enorm verschillen dat er weinig tot geen algemene conclusies te trekken zijn.

Groeten,

Mark
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

21-01-2004 09:42

Mark,

Ik ben zeker niet op zoek naar een algemene conclusie of wat dan ook, ben meer op zoek naar de verschillende ideeën die iedereen over dit onderwerp heeft!
Ik vang in de winter ook vis op ondiepe stukken, maar ook op diepe stukken...
Er is geen waterdichte stelling voor, maar de ideeën achter de vistactiek interessert mij.
Vandaar dat ik probeer een discussie op gang te zetten wat betreft de lichtinval en watertemperaturen.

MVG,

Marijn
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

21-01-2004 11:42

Ik heb de volgende mening....
Een zachte winter is leuk, je kan mooi doorvissen en de water tempratur is doorgaans hoger dan gemiddeld. Dit geld zeker op de wat ondiepere plassen tot een meter of 2. Ik ben het wel met bart eens een kwakkelwinter staat garant voor een kwakkeljaar! de vis heeft zijn of haar reserves niet helemaal opgebruikt en komt moeizaam op gang. Heb je een strenge winter dan duurt het ff maar dan is het ook ineens helemaal raak!
Maar de vrag is, of het goed zou zijn voor de karper......Reken maar! de vangsten mogen dan overwegend slecht zijn maar ik ben van mening dat de vis wel zwaarder is. Vergelijk de situatie met veel franse wateren doordat daar doorgaans kwakkelwinters zijn en de ge temp hoger groeit de vis daar ook sneller!
Maar voor komend seizoen vrees ik voor de vangsten het ergste...erg warme zomer gehad en mild najaar zodat er een groot voedsel aanbod was...daarnaast nog een zachte winter...
Sjaak Brandsma
Berichten: 228
Lid geworden op: 18-04-2002 02:00
Locatie: Meppel

21-01-2004 13:23

vorig winter op een stromend kanaaltje gezeten, tegen een stuwtje aan.
Voerde ik vantevoren dan ving ik niets, ging ik zitten met een single, dan kreeg ik elke keer wel 1 of 2 runs. Ook met het ijs in de kant!
Deze maand natuurlijk weer daar gezeten, resultaat? tot nu toe helemaal niets!!! Ik deel dus de mening van Gerrit, voor wat betrefd wintervissen.

en die kou, ach daar kun je je op kleden

sjaak
Gebruikersavatar
Tom Hodinius
Berichten: 488
Lid geworden op: 06-11-2003 01:00
Locatie: Simpelveld (LIMBURG)

25-01-2004 12:30

ik heb voor ongunstig gekozen omdat net hoge temperaturen de vissen ook hoog zitten en daar ik op veel wateren vis waar je niet drijvend mag vissen, is het alleen in de vroege morgen avond en nacht vangen :x :-?
vandaar dat ik voor ongunstig gekozen heb
knollenvanger 1ste klas
robbie tas
Berichten: 29
Lid geworden op: 04-04-2003 02:00
Locatie: zoetermeer

25-01-2004 23:41

Volgens mijn ervaring is de zon er gewoon te weinig om de beestjes een beetje aan het zwemmen te krijgen .
Heb dit jaar ook stukken minder gevangen als vorgaande jaren in de winter kan toeval zijn maar toch is het akelig stil langs het water.
Vang graag vis in mooie schone natuur.!
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

26-01-2004 07:50

Heren,

Over de relatie winter/opvolgend seizoen even de volgende overweging. Stel we noemen deze winter een kwakkelwinter. De watertemperaturen blijven relatief hoog, het water vriest niet dicht en de karper blijft dus enigszins actief. Het metabolisme zal volgens mij dan ook niet tot het nulpunt terugzakken en opgebouwde reserves worden verbruikt.

Krijgen we een strenge winter met een lange ijsperiode dan zal het merendeel van de karpers volledig passief worden en dus veel minder van de opgebouwde reserves gebruiken.

Als dit klopt zou een kwakkelwinter een veel beter opvolgend seizoen moeten veroorzaken, hoe kan het dan toch zijn dat de meesten dit toch niet zo ervaren?

Groeten,

Mark
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

26-01-2004 08:22

Mark,

De watertemperaturen met een kwakkelwinter en een strenge winter liggen minder ver uiteen dan je zou denken.

Ruim? Teussen de 6 en 3 gr celsius.

Alleen bij -10 kan je niet vissen. IJs...

zolang het water open blijft en er gevist en dus voer te water raakt, blijft een deel actief.

Wat mij opvalt is, dat de zwaar (over)bezette wateren vis opleveren en open wateren, met een kleine bezetting veeeeel moeilijker op gang te houden zijn, zeker als er een vorst periode geweest is.

MVG

Klaas