Politie brengt visstroperij harde slag toe


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

19-01-2004 09:34

De politie heeft in de nacht van zaterdag op zondag in Herten 2 visstropers opgepakt,een 61 jarige en een 32 jarige man werden op heterdaad betrapt bij het lichten van de netten op het grindgat Oler-veld.
Hun boot met buitenbootmotor en een aantal visnetten zijn in beslag genomen.

De politie hoopt met de arrestatie een slag te hebben toegebracht aan de georganiseerde visstroperij in de Maasplassen.

De politie wil de komende tijd regelmatig gaan controleren op de Maasplassen en krijgt daarbij hulp van de KLPD en een opsporingsambtenaar van de Stichting Limburgs Landschap.

Een stukje uit De Limburger vanmorgen dat toch wat gerustelling brengt dat er EINDELIJK ook eens iemand word opgepakt voor visstroperij.
Nu maar hopen dat de belofte op meer controle niet op niets is gebaseerd.


Wil.
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

19-01-2004 09:38

Wil,

Hopelijk is het feit dat er mensen gepakt zijn een extra motivatie om met controles door te gaan!

Groeten,

Mark
Gebruikersavatar
rinus koolen
Berichten: 346
Lid geworden op: 21-06-2003 02:00
Locatie: eindhoven

19-01-2004 10:39

Dat is een goede zaak Wil, weet je ook wat de
vangst was, of waarop ze visten ?

R koolen
Tim Boelema
Berichten: 605
Lid geworden op: 21-01-2002 01:00
Locatie: Omg. Sittard

19-01-2004 11:05

Hey Wil en anderen..

Dit is gister avond ook uitgebreid op het L1 nieuws (regionale nieuws zender) geweest. De twee daders werden op heterdaad betrapt. Hun spullen zijn in beslag genomen en de daders werden voor verhoor meegenomen. Deze twee klootzakken zijn toen doorgeslagen en hebben toen schijnbaar nog meerdere plassen bekend gemaakt waar zij op dat moment ook nog netten hadden uitstaan. De politie is toen gaan zoeken heeft inderdaad nog meerdere netten gevonden. Op L1 kon je zien hoe de netten werden opgehaald en snoekbaarzen (en 1 spiegelkarpertje) bevrijd werden en werden terug gezet! ik heb maar 1 snoekbaars gezien wat dood was gelukkig! de meesten werden weer teruggezet. Volgens het L1 nieuws en de politie en de verklaring van de daders was het hen te doen om snoekbaars en meerval!!! Het schijnt dat de meerval ook een delicatesse is en met regelmaat goed gevangen wordt in de limburgse wateren met die netten!

De politie tastte wel nog volledig in het duister over wat er met de vis gebeurde! Men had geen idee of die in het legale cirquit terecht kwam..of dat er een aantal limburgse restaurants dit afnamen of dat de vis in het buitenland verhandeld werd! Tevens zouden er de komende tijd stevig en gericht op gecontroleerd gaan worden!

bij meer nieuws horen jullie t wel!

gegroet

Tim
Koen de Been

19-01-2004 11:19

triest zulke mannen!!!!! :cry:

maar ik vindt de wetgeving hier in nederland nog triester....want als wij worden gepakt voor het vissen met 3 hengels dan zijn wij ook in overtreding in de "wet van visserij" :roll:
en wat voor straf krijgen die stropers nou??????
werkstraf,gevangenisstraf, boete????

ik kan me heel boos om maken :evil: dat de verhoudingen qua straffen in nederland niet gelijk zijn! :evil: :evil:

laters koen
jurgen munten
Berichten: 1159
Lid geworden op: 25-09-2002 02:00
Locatie: Eygelshoven

19-01-2004 11:30

Goed nieuws, dat zeker!

Maar toch knaagt de twijfel.. Is dit echt een grote slag of is het slechts het topje van de ijsberg? En inderdaad, wat gaat er gebeuren. Wellicht komen ze er met een geldboete vanaf.

Tim,
dat er meer meerval wordt gevangen blijkt overigens wel uit meer vangstberichten van meer en grotere meerval op de maasplassen en Maas zelf. Een teken van ver-beterde waterkwaliteit, biedt zeker hoop voor de toekomst.

Groeten,
karperlimbo
Het is een kwestie van geduld.....
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

19-01-2004 12:03

Goed nieuws Wil,

het werd tijd dat dat volk eens gepakt zou worden. Laten we hopen dat er nu dus inderdaad meer controle zal komen zodat die figuren stoppen met het wegvissen van zoetwatervissen.

mvg
Stefan
Joost Bierens
Berichten: 473
Lid geworden op: 26-10-2003 02:00

19-01-2004 18:06

Mooi nieuws jongens alleen nu nog hopen dat ze er nog een heel stel meer pakken.
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

19-01-2004 18:15

Nou Wil,

Een Harde Slag??

Ik denk dat de vakantievissers gezamelijk meer vangen dan die twee stropers..
Helemaal wanneer het jeugdige groepie uit Spakenburg weer enkele honderdtallen meters reepen gaat uitzetten op het Leukermeer!!

Sportieve groeten Henk
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

19-01-2004 19:55

Dat van die harde slag is inderdaad met een korreltje zout te nemen,maar zo luidde nu eenmaal de krantekop.
Helaas weet ik zeker dat het geen harde slag is daar er nogal wat andere stropers rondlopen,ook onder de legale beroepsvisserij deugt het van geen kant,zullen niet alle zo zijn maar ik weet er wel enkele die voor geen meter deugen.

Maar om niet helemaal negatief te zijn is het een pluspunt dat er eens iemand word opgepakt beter 1 als geen zullen we maar zeggen.


Wil.
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

19-01-2004 20:46

Okay Wil,
die twee hebben ze in ieder geval 8) , op naar de volgende!

Als ze nu maar geen portofoons hebben, die dingen reiken al over de 5 KM, heb ik ergens gelezen.....

Sportieve groeten Henk
Boudewijn Lips
Berichten: 66
Lid geworden op: 15-01-2003 01:00
Locatie: Maastricht

23-01-2004 11:53

Hallo allemaal.

Dat ze die twee gepakt hebben is geweldig!
Of het een topje van de ijsberg is valt te bezien, maar ik vraag mij af als de normale sportvissers die daar nomalieter zitten helemaal niets gemerkt hebben?
Of zou het komen dat de legale vissers daar weg zijn gepest door jan en alleman omdat er weer nieuwe regels van kracht zijn geworden?

Je zou ook kunnen zeggen dat als er "gewoon" zou mogen worden gevist deze gasten GEEN kans hadden gehad!!
Je krijgt dan een sociale controle over dat betreffende water.

Ik weet dat dit een heikel onderwerp is, maar ik ben toch echt van mening dat sociale controle de beste controle is!!
En dat dit voorval misschien gewoon een toevalstreffer was!

Misschien heb ik het ook wel helemaal mis en heeft de politie "met gedegen speurwerk" dit tot een goed einde gebracht!! Voor hetzelfde geld zijn ze die gasten op het spoor gekomen omdat ze 10 kilometer te hard hebben gereden, je weet het maar nooit!!

Met speurende groet,
Boudewijn
John de Vries
Berichten: 192
Lid geworden op: 26-04-2002 02:00
Locatie: Heemskerk

23-01-2004 15:21

Karpervrienden,

Eindelijk eens een goed woordje voor de politie en aanverwanten.
Ik denk, dat die boete's hoger zijn dan de 3 hengels waar je dan mee zit. Vergis je niet. Het is ook meteen te hopen, dat de netten en de boot, alsmede auto verbeurd worden verklaard. Dan zijn ze die ook kwijt.
Maar het blijft een topje van de ijsberg. Dus houdt de ogen open langs de waterkant.

Gr. John
Plaats reactie