Karpervissende jeugd....


Wat vinden jullie van de karpervissende jeugd?

Zijn nauwelijks bezig met het vissen, maar eerder met drinken, eten en onzin..
5
5%
Zijn enkele zeer goede vissers bij, die voor hun leeftijd meer dan goed weten waar ze mee bezig zijn. Maar over het algemeen bakt de jeugd er nix van...
30
30%
Ben allang blij dat het zo populair is!!
4
4%
Als mijn water maar geen jeugdhonk word vind ik het best.
14
14%
Ach jah, ik wil ze wel helpen zodat ze wat meer leren over deze schitterende hobby.. Als ze namelijk genoeg kennis hebben zullen de karpers ook sneller als vriend in plaats van een prooi beschouwd worden
12
12%
Ik heb geen mening
1
1%
de jeugd heeft de toekomst, hopelijk gaan ze er fatsoenlijk mee om...
25
25%
Ik kom ze bijna nooit tegen.
2
2%
Ik herken mezelf er als kind in..
8
8%
 
Totaal aantal stemmen: 101
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

07-01-2004 16:04

Wat vinden jullie van de karpervissende jeugd???
Laatst gewijzigd door kevin diederen op 07-01-2004 18:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

07-01-2004 16:09

Je geeft nogal negatieve optie's in je pol Kevin, valt me eigenlijk wel tegen. Natuurlijk is er een grote groep jeugdigen die er een zooitje van maken langs het water, maar deze jongens vallen voor mij ook niet onder de noemer "karpervisser". Net zoals jeugdigen zijn er ook genoeg "volwassenen" die er een zooitje van maken langs de waterkant.

Gelukkig zie je steeds vaker dat de jeugdigen toch een onthaakmat aanschaffen, en dat ze toch beter met de vissen omgaan. Wat dat betreft dus een verbetering.

Nogmaals, de pol en de keuze's die je geeft vind ik een beetje kort door de bocht, zal wel aan mij liggen :-?

mvg
stefan
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

07-01-2004 17:14

Als jeugd bereid is om te leren en vele zijn dat, kan dat de toekomst van de karpervisserij
positief beïnvloeden. Ondanks dat ik mij wel eens negatief uitlaat over bepaalde ontwikkelingen, verdient de jeugd een goede begeleiding een taak voor ons oudere karpervissers.

MVG,

Peter
Robke leppens
Berichten: 4
Lid geworden op: 05-01-2004 11:09
Locatie: Balen (belgie)

07-01-2004 17:30

ja,
onze jeugd van tegenwoordig weet alles beter he 8)

ik zelf ben ook nog maar 22 jaar maar ben al wel van mijn 11 jaar op karper aan het vissen.
ik heb het in het begin ook allemaal moeten leren.

Maar als je nu naar een beginnend karpervisser gaat.
en je hoort ze praten is het juist of ze vissen al jaren op karper!!!!!!
met de mond kunnen ze veel !!!!!!!!!.

maar in praktijk is het heel wat minder!!

PAS OP!
er zijn er ook andere he ;-)
alles moet men leren.

er zitten zowel goede als slechte tussen.
elke gevangen vis
dient terug gezet te worden!
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

07-01-2004 17:54

Als die word uitgebreid, wil ik nog een keer stemmen :roll:

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

07-01-2004 17:59

Jullie doen precies wat ik al verwachte.... Het was ook mijn bedoeling om er hoofdzakelijk negatieve dingen in te melden.

Dit deed ik om na te gaan of er mensen zijn die wat positiever over de jeugdige karpervissers doen. Hier in de buurt doen de meeste namelijk nogal negatief over de jeugdige vissers... Ik zal de poll ook zeker veranderen om er nog meer info uit te halen
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Koen de Been

07-01-2004 19:45

ik heb zonder twijfels voor optie 2 gekozen omdat er weinig serieuze karpervissers zijn(jeugdige) want die mennekes die net komen kijken zien het eerder als een trend dan een hobby...... :o

maakt mij nix uit want die "karpervissers" zijn het naar een aantal jaar zo mee klaar want "het is veel te moeilijk" en zo blijven de serieuze karpervissers over!!!

ik ben ook nog maar een "snotneus" van 19 jaar maar ik ben serieus met m'n hobby bezig!!

laters koen
Koen Workel
Berichten: 1242
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Goor(Twente)

07-01-2004 20:04

Ik heb voor de laatste optie gekozen.

Ik zie mezelf er in als kind.....ik zie me al, het was 2 jaar geleden, ik doe me best om eindelijk eenkarper te vangen, en een grote meneer wijst me een karper aan, en ik gooi in met me telescoop hengeltje, een korst voor de neus.
En ik vang werkelijkwaar m´n 2e karper van mijn leven.

Die goeie ouwe tijd

Koen
ted van der veen
Berichten: 251
Lid geworden op: 16-10-2003 02:00
Locatie: Geleen (limburg)

07-01-2004 21:37

Hai Kev,

Zoals jezelf al aangeeft, is een overgroot deel van de mensen redelijk negatief over jeugdige kartpervissers.

Ik hink zelf op twee benen:

Aan de ene kant kan ik het "de jeugd" niet kwalijk nemen dat ze rotzooi trappen aan de waterkant, want wie heeft dat vroeger niet gedaan. Opgroeien moet je leren.

Aan de andere kant zijn er een heel stel waar ik tegen zou willen zeggen, verdiep je eens in wat het kost om alles op poten te zetten om bij een vereniging te kunnen vissen; heb wat meer respect voor degenen die het voor je mogelijk maken en verknal het niet door onbeschoft te zijn of je niet ten opzichte van de natuur te gedragen.

Dit geldt trouwens evenzeer voor de "ouderen" want ook die maken er vaak een potje van.


Het is altijd makkelijk om kritiek te spuien, maar moeilijk om die opbouwend te maken.

Zelf zou ik in de vereniging waar ik vrijwilliger ben, graag zien dat ook een (groot) deel van de jeugd zou zeggen dat ze de kar zouden willen trekken, bijvoorbeeld door het opzetten van een jeugdcommissie. Tot nog toe is hier geen animo voor geweest.

Hoop dat je hier iets aan hebt

greeting
Ted
Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan
Gebruikersavatar
Rob Borjans
Berichten: 857
Lid geworden op: 29-08-2002 02:00
Locatie: Landgraaf

07-01-2004 21:42

hoy,

Ik ben zelf ook niet echt een ouwe rot in het karpervissen te noemen, maar ik ben het wel eens dat een groot deel van de jeeugd het karpervissen als een trend ziet!!! Vraag het gros van de jeugd maar eens wat goed materiaal is, verder als fox en nash komen ze niet enkel en alleen omdat ze dat zien bij anderen en zelf ook willen hebben.

Overigens is dit niet alleen iets voor de jeugd!! let maar eens op de oudere. \Onder deze groep zitten er meschien nog wel meer dan bij de jeugd!!!
Hoe vaak zie je niet spikslpinter nieuwe spullen te koop staan voor een prikkie omdat het niet allemaal zo glorieus is als het er uitziet in de boekjes.

Ik moet bekennen dat ik dat wat jaartjes geleden ook gedaan heb, maar ben blij dat ik die periode achter de rug heb.

Ik moet wel zeggen dat er ook hoop jeugdige vissers wel goed bezig zijn en gaan vissen om vis te vangen en niet om het pas aangeschafte fox materiaal te showen.

Ik ben overigesn wel van mening dat de jeugd de toekomst is en iedereen de serieuze jongens en meschien wel meisjes moet stimuleren en op weg helpen om een goede karpervisser te worden!!
En niet alle jeugd over een kam scheren en zeggen dat het maar wat jeugd is!!

groeten rob
Gebruikersavatar
Dirk Sahner
Berichten: 258
Lid geworden op: 04-05-2002 02:00
Locatie: landgraaf

07-01-2004 21:43

Ik heb genoeg onserieuze karpervisser zien komen en gaan jullie kennen het allemaal wel binnen een jaar tijd de complete uitrusting en dan houden ze 2 jaar vol en dan loopt het niet zo als ze geplant hebben vangen te weinig (dikke) vis en stoppen er weer mee. en die paar die over blijven zullen waarschijnlijk nog vele jaren door vissen.
jan van kranenburg

07-01-2004 22:55

Ik stemde voor jeugd en toekomst, hoewel ook ik de in de poll aangegeven opties niet helemaal juist acht.

Noodgedwongen heb ik vorig jaar moeten vissen in makkelijk te bereiken z.g.
peppie en kokkie wateren.
Kom daar niet de jeugd tegen die mij vertrouwen geeft in de toekomst;
allerlei wanvertoningen meegemaakt, zoals het "spelen" met een gevangen karper.

Acht deze jeugd niet representatief voor de "jeugdige karpervisser"; dit soort jeugd levert op zeker na enige tijd zijn spullen in.
Mijn hoop voor de toekomst is vooral gebaseerd op wat ik van de soms zeer jonge vissers op dit board hoor.
Toewijding, respect en zeer behoorlijke kennis van zaken voor de sport; vaak zelfs meer dan ik weet op mijn niet "jeugdige" leeftijd.

En ik veronderstel dat deze groep slechts het topje van IJsberg vormt en dat er vele goedwillende jongeren vissen, die NIET op het board te vinden zijn.


Jan
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

07-01-2004 23:07

Mooi gezegt Jan :wink:

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
jurgen munten
Berichten: 1159
Lid geworden op: 25-09-2002 02:00
Locatie: Eygelshoven

08-01-2004 07:59

Hoe kun je eigenlijk in de poll stemmen? Ik kies in ieder geval voor de tweede optie, al moet je je afvragen hoe het komt dat veel jongeren de visvijver als hang-plek zien en zich ontwikkelen tot fox-boys. Ik heb ook graag mooi materiaal, maar ik sluit geen compromissen op de gebruikswaarde ervan. Die jongeren moeten toch ergens hun visie op het vissen vandaan halen en meestal is dit van de bladen en het internet, waar gesponsorde gasten hun ongelooflijke uitrusting tonen en met boilies van 15euro de kilo enorme voercampagnes gaan opzetten. En dat ge-combineerd met de lakse houding van jongeren tegenwoordig (niks gevangen, kutwater, laat je rommel maar liggen). Juist deze “voorbeelden” voor de jeugdige karpervissers zijn volwassenen. Zijn wij dan zo veel beter, want ik zie namelijk vaak genoeg volwassenen die er een zooitje van maken.

Ik ben allang blij dat mensen als gerard schaaf en alijn danau (tegenwoordig is de aandacht iets verslapt) behoorlijk populair zijn, aangezien zij toch een meer na-tuurgerichte kijk op het vissen hebben. Ook de oprichting van een jeugdcommissie binnen de KSN is een goede stap, al zul je hier toch vooral de meer serieuze jeug-dige karpervissers mee bereiken. Er wordt tegenwoordig veel gedaan om de jeugd op een positieve manier kennis te laten maken met het karpervissen en we moeten zorgen dat wij als (hopelijk) verantwoorde vissers hiermee door blijven gaan. Rotte appels hou je toch en zulke figuren willen niet leren en die laten zich niet stimule-ren tot een andere kijk op hun visserij.

Groeten,
karperlimbo
Het is een kwestie van geduld.....
jurgen munten
Berichten: 1159
Lid geworden op: 25-09-2002 02:00
Locatie: Eygelshoven

08-01-2004 08:06

Ik heb al gevonden hoe ik kan stemmen. Zal wel aan mijn computer liggen.

groeten,
karperlimbo
Het is een kwestie van geduld.....
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

08-01-2004 09:11

Er wordt tegenwoordig nog veel te weinig gedaan om de jeugd op een positieve manier kennis te laten maken met het karpervissen. HSV’s zijn afhankelijk van de input van karpervissers en daar mankeert nog wel het één en ander aan. De recent opgestarte KSN jeugdactiviteiten is een goed begin. De financiën en het bereik zijn zoals altijd met verenigingen wel beperkt. Als we in Zwolle over samen sterk denken, dan is dit iets waar de commercie stevig aan bij zou kunnen dragen. Juist de commercie is gebaat bij de continuïteit van nu en later. Want de jeugd heeft tenslotte de toekomst en of ze er een beetje fatsoenlijk mee omgaan ligt aan ons.

Groeten, Kees
Christiaan van Klaveren
Berichten: 1178
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zaandam
Contacteer:

08-01-2004 11:42

Er zitten inderdaad wat moeilijk kiesbare antwoorden in. Ik zie de jeugd als een doelgroep die veel wil leren, maar het liefst zo makkelijk, en zo snel mogelijk (uitzonderingen daargelaten natuurlijk!) En dan heb je de jongeren die drinken, ook weer zo'n kleine groep, en dat zijn tevens ook niet alleen de jongeren : )

Ik sluit me voorderest verder aan bij Kees, HSV's kunnen niet uitgaan dat elke visser aan de waterkant geholpen word door een ervaren iemand. Alhoewel enkele kleine tips toch geen grote moeite zijn, maar voor sommige blijkbaar toch nog nét even te veel werk.....

Gr,
Christiaan.

ps: Daarom heb ik gestemt op "Hopelijk gaan ze er fantsoenlijk mee om." aangezien hun niet inzien dat hun de volgende generatie topvissers moeten worden. Als hun dan al niet eens meer kunnen vissen, hoe zal het met de na-volgende-jeugd-vissers dan wel niet gaan ??
Gebruikersavatar
joachim stelma
Berichten: 434
Lid geworden op: 09-02-2003 01:00
Locatie: Leiden
Contacteer:

08-01-2004 11:59

De jeugd heeft toekomst... Daar heb ik voor gestemd. De 2e optie vind ik te negatief. Dat is echt over 1 kam scheren. En waarom hebben we het dan over jeugd? Ik denk dat er te snel wordt neergekeken op jeugdige karpervissers. Met name op het materiaal. We moeten allemaal roeien met de riemen die we hebben.

De kleine groep waar wij ons aan ergeren zijn altijd jongeren. Maar dit zijn geen jeugdige karpervissers. Gewoon jongeren die lol maken aan de waterkant.

Jeugdige karpervissers moeten juist gestimuleerd worden.
Rob van Os
Berichten: 410
Lid geworden op: 13-02-2002 01:00
Locatie: Breda

08-01-2004 15:40

Ik ben wel voor de 2e optie gegaan ookal lijkt dat wat negatief. Maar ik heb het dus over alle 'jeugdige karpervissers' dus ook diegenen die zonder schepnet ofzo aan de waterkant komen en die niet weten of de beugel openmoet of de slip misschien toch potdicht.
Bij mn oude woonplaats trof ik regelmatig dat soort figuurtjes aan. Maar zoals gezegd, kun je hen ook niet voor alles de schuld geven, geldgebrek, kennisgebrek en thja, verstand komt toch echt met de jaren; de een is alleen wat sneller dan de ander. De jongsten van zeg 12 / 13 jaar ofzo die bakken er MEESTAL bar weinig van. Maar ik ken er ook een paar, bijvoorbeeld 2 broers van 16 en 13 die menig volwassen karpervisser eruitvissen en dan doel ik niet alleen op de vangsten in antallen en gewichten. Feit blijft dat velen nog wat rebels en speels zijn en zo zien wij het minder graag. Als ze zich er echt voor interesseren dan komen ze er wel (evt. met een beetje hulp). De meesten zie je echter niet meer na een jaar of wat.

Mvg Rob
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

08-01-2004 15:43

Rob,

De leeftijd van die broers klopt niet. Ik ben namelijk 15 en mijn broer 18! :lol: :lol: :lol: :lol:
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Rob van Os
Berichten: 410
Lid geworden op: 13-02-2002 01:00
Locatie: Breda

08-01-2004 15:48

Kan ook niet kloppen kevin want die 2 waar ik het over heb die kunnen WEL goed vissen zei ik :D hahaha
mvg Rob
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

08-01-2004 16:13

:cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry:

Wedden dat ik met een sleepnet het meeste vang??? :x

Ik vang genoeg om er plezier in te hebben, daar gaat het toch om!
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
Frank Avezaat
Berichten: 2212
Lid geworden op: 04-01-2002 01:00
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

08-01-2004 17:19

het lijkt me eigenlijk vrij overduidelijk dat ik zoveel mogelijk voor de jeugd wil doen... "deze heeft de toekomst"

ben zelf nog een jong pikkie, maar ik doe mijn best om me in te zetten voor de jongeren... er zijn er genoeg die weten waar ze mee bezig zijn. En het gebeurd vaak genoeg dat ze de ouderen naar huis vissen...

een prachtige hobby om je vol voor in te zetten zou ik zeggen, ga er dan ook wel goed mee om!
Rob van Os
Berichten: 410
Lid geworden op: 13-02-2002 01:00
Locatie: Breda

08-01-2004 18:07

Kevin ik geloof dat je me ff verkeerd begrepen hebt. Dat was een geintje namelijk niks meer en niks minder. Het gaat ook juist om je plezier en echt niet om wie de meeste of de zwaarste vangt.
Mvg Rob
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

08-01-2004 18:13

Dat weet ik ook wel Rob... ik zal proberen niet te gaan huilen okeej?
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen