Karpervissende jeugd....


Wat vinden jullie van de karpervissende jeugd?

Zijn nauwelijks bezig met het vissen, maar eerder met drinken, eten en onzin..
5
5%
Zijn enkele zeer goede vissers bij, die voor hun leeftijd meer dan goed weten waar ze mee bezig zijn. Maar over het algemeen bakt de jeugd er nix van...
30
30%
Ben allang blij dat het zo populair is!!
4
4%
Als mijn water maar geen jeugdhonk word vind ik het best.
14
14%
Ach jah, ik wil ze wel helpen zodat ze wat meer leren over deze schitterende hobby.. Als ze namelijk genoeg kennis hebben zullen de karpers ook sneller als vriend in plaats van een prooi beschouwd worden
12
12%
Ik heb geen mening
1
1%
de jeugd heeft de toekomst, hopelijk gaan ze er fatsoenlijk mee om...
25
25%
Ik kom ze bijna nooit tegen.
2
2%
Ik herken mezelf er als kind in..
8
8%
 
Totaal aantal stemmen: 101
Gebruikersavatar
robin de ronde
Berichten: 736
Lid geworden op: 26-01-2002 01:00
Locatie: Rozenburg
Contacteer:

09-01-2004 16:30

Ik ben ook voor het tweede antwoord gegaan, het is triest maar waar; de meeste jeugdige karpervissers maken er een puinhoop van (spelen met vis, brasem doodt maken of gewoon niet om kunnen gaan met een karper)
Ik ben ook van mening dat de meeste het als een excuus zien om aan de waterkant te zitten om te zuipen, blowen en dat soort ongein en het voor de serieuse (jeugdige) karpervissers verzieken :-?

Natuurlijk zijn er ook wel serieuse jeugdige karpervisser, maar dat zijn er beduident minder dan de "rotte appels".

Daarom is het ook goed dat de Jeugd commissie van de KSN is opgericht, zodat de jeugd meer begeleiding krijgt onder andere tijdens de karperviskampen en opruimdagen.

Robin
Robin
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

09-01-2004 19:13

Robin,
Het kan natuurlijk dat het bij jou in de buurt anders is dan hier, maar ik ben het absoluut niet met je eens dat er meer rotte appels zijn dan serieuze jeugdige karpervissers. Het verschilt namelijk per water, op de makkelijke, goed bereikbare wateren valt soms wel de helft binnen de categorie rotte appels. Op de moeilijkere stekken/wateren zijn er echter nauwelijks van dat soort lui. Het wachten duurt ze gewoon te lang. Meestal zijn ze niet bereid om zich in hun visserij te verdiepen, immers, het is maar een excuus om aan het water te zuipen, blowen en rotzooi te trappen. Het fotoboek moet echter wel vol komen om indruk te maken.
De meeste jeugdige karpervissers op de moeilijkere wateren zijn, bij mij in de buurt teminste, wel serieus. Dat is ook de reden dat ze aan een moeilijker water ziten. Als ik zou moeten schatten denk ik dat ongeveer 20% er regelmatig een zooitje van maakt. Natuurlijk is elke rotte appel er een te veel maar ik vind het echt zwaar overdreven om te beweren dat de meeste jeugdige karpervissers er een puinhoop van maken.
Ik heb ook de tweede optie gekozen, niet vanwegedie rotte appels, maar omdat een groot deel van de jeugd zich niet verdiept in hun visserij. m.a.w. ze halen er lang niet uitwat ze eruit zouden kunnen halen. Deze jongens maken er echter geen zooitje van, dus heb ik er geen problemen mee.
groeten,
Daaf
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Danny Hoekzema
Berichten: 18
Lid geworden op: 21-08-2003 02:00
Locatie: Oostwold (Scheemda)

09-01-2004 23:28

De opties 5, 7 en 9 hebben allemaal wel iets dat voor ze pleit:
5. Iedereen moet eerst leren en inzicht krijgen, anders gaat het sowieso verkeerd. Daarvoor is echter ook noodzakelijk dat de wil, om je hobby uit te voeren zoals het hoort, aanwezig is. Het is echter nog wel eens zo (niet in alle gevallen!) dat jeugdige, maar ook oudere, beginnende karperaars denken dat met mooi materiaal gemakkelijk te vangen is. Wij, ervaren rotten, weten dat dit niet waar is! Alleen met kennis en inzicht vang je karper! :D
7. De jeugd heeft absoluut de toekomst en zou meer naar buiten moeten (vissen!) om zo een bredere algemene kennis te ontwikkelen.
9. Ook ik heb vroeger vaak genoeg met de handen in het haar langs de waterkant gezeten (spullen in de knoop, geen beet, etc.), en heb geleerd van het "afkijken" en luisteren. Dat laatste is helaas wel iets wat ik in de hedendaagse jeugd af en toe wat mis! :cry:

Leren is vangen!! :wink:
Geniet van de natuur, maar ruim altijd je rotzooi weer op, zodat een ander ook plezier heeft!!
Gebruikersavatar
robin de ronde
Berichten: 736
Lid geworden op: 26-01-2002 01:00
Locatie: Rozenburg
Contacteer:

10-01-2004 12:06

Daaf,

Ik denk dat als je het landelijk bekijkt dat er meer rotte appels zijn dan serieuze jeugdige karpervissers, zeker op de wat makkelijkere wateren zoals: parkvijvertjes en stadsputjes.
Ik ben het wel met je eens dat op de water waar gewerkt moet worden voor vis, vrijwel alleen de serieze vissers vissen.

Verder is het natuurlijk waar dat het op elk water verschild, maar landelijk is het toch zeker zo dat er meer rotte appels zijn, het is eigenlijk maar triest. :cry:

Robin
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

13-01-2004 13:58

Robin,
Ik denk dat het misschien lijkt alsof er meer rotte appels zijn omdatze meer opvallen en je je er sneller aan ergert. Bovendien kan (helaas) één rotte appel meer kapot maken dan vijf anderen kunnen herstellen. Denk bijvoorbeeld maar eens aan het achterlaten van afval...
Hier zijn helaas geen landelijke cijfers over, dus zeker zullen we het nooit weten. Tellen zou ook heel lastigzijn aangezien het moeilijk is om vast te stellen waar de grens ligt; wanneer is iemand een rotte appel?
Wat vind jij bijvoorbeeld van de volgende situatie:

Er zitten 2 jongens van een jaar of 14-15 te vissen bij een stadsvijver. Ze vallen niemand lastig, ruimen hun troep netjes op hebben alleen wel hun piepers vrij hard staan en een radiotje aan. Ik herhaal: niemand heeft hier op dit moment last van. De jongens vissen met aardbeiboilies van de dierenwinkel op de hoek. Ze gooien zomaar ergens in, voeren 10 boilies bij en wachten. Na een uur gooien ze opnieuw in. Zo gaat de dag voorbei zonder dat ze iets vangen.

Deze jongens vissen misschien niet zo goed als wij zouden doen, ze nemen duidelijk niet al te veel moeite om critisch overhun visserij na te denken. Dit geldt overigens ook voor veel volwassenen. Ze bakken er dus niks van, maar vallen tegelijk ook niemand lastig, voeren niet overdreven veel, latengeen rotzooi achter. Ik vind dit geen rotte appels. Als ze niet bereid zijn over hun visserij nate denken is dat hun probleem, ik vind het belangrijker dat ze geen overlast veroorzaken.
Met een rotte appel bedoel ik iemand die loopt te patsen met zijn raven improve carpset, een radio keihard aanheeft, zuipt, 5 kilo perhengel bijvoert, kampvuren bouwt, illegaal nachten zit en 's nog steeds die radio en optonics hard laat staan. Ik vergeet de belangrijkste bijna: rotzooi maakt.
Natuurlijk is dit een behoorlijk overdreven beeld, maar ik denk dat je hierwel mesen in kan herkennen. Dit zijn de lui die hetvoor ons kapot maken. Dat zijn er echt niet zo heel veel, maar ze kunnen ook met z'n tweeën veel overlast veroorzaken.
Denk hier eens over na en bedenk dan of je nog steedsdenk dat er meer rotte appels zijn dan serieuze(re) vissers.
groeten,
Daaf
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
Rene Boeting
Berichten: 336
Lid geworden op: 11-10-2003 02:00
Locatie: Goes

26-01-2004 23:58

Ik zou zeggen...sommige jeugd heeft de toekomst.
Mijn vismaatje bv heeft absoluut de toekomst.
Binnen de club verwachten we een beetje dat ie misschien wel een grote toekomst heeft.
Ben ook wit/wedstrijdvisser, en hij vist oa om mij te kloppen en dat wil em ook nog wel eens lukken. Niet gek voor een ventje van bijna 12.
Ik ben de regeerend kampioen en word regelmatig geklopt door een klein ventje!!!!
Aangezien ik niet slecht ben, is hij echt goed!!
Hij vist vrijwel dagelijks en wou maar 2 dingen worden als hij "groot" was, schoffelmachinist of beroepsvisser. Toen ik em vertelde dat de vis dan dood moest wou ie alleen nog maar chauffeur worden, maar zou er echt niet van staan te kijken als ie later in alle bladen staat.

Aangezien hij mij op karper ziet vissen en ziet vangen wil hij dat ook, wil ik hem daarin ook stimuleren en ben benieuwd.
Denk dat ik een serieuze concurrent zou/ga hebben.
Hij heeft gewoon "water-sense"
De zoon die elke visser zich wenst, alleen is ie net te goed.
Werkelijk een genot om dat ventje aan de slag te zien, dacht dat ik fanatiek was.
Jongeren zoals hem zie ik graag aan de waterkant verschijnen (geslacht maakt in deze niet uit), deze zijn alleen een aanwinst.
Maar wat ik doorgans zie verschijnen zijn irritante blagen die erom vragen problemen te krijgen en dus op hun wenken bedient worden.
Hier in de regio verschijnen er vrijwel alleen blagen die het vissen gebruiken als een excus om niet thuis te zijn en zich te misdragen.
Deze worden dan opgevoed door "ons", zijn ze opeens wel netjes.......

Zou toch zeggen dat de jeugd de toekomst heeft.
Zonder aanwas van jonge vissers is onze "hobby", levensstyl is een beter woord, geen toekomst beschoren. Zij zijn het die de visie acceptabel houden binnen de maatschappij.
Zij zijn het tegengewicht voor de jonge groenen.........
Heel kostbaar dus voor de toekomst.
Mits ze serieus zijn of potentie hebben te worden anders zijn ze een molensteen die ons de nek omdraait...

Kids dienen in mijn visie of nauw bij de hobby betrokken te worden of zo snel mogelijk geloosd, afhankelijk van hoe hun basisinstelling is.
Wat dat betreft hebben we het zelf in handen.


Rene.
Size doesn't always matter
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

27-01-2004 11:08

Mooi gezegt Rene :wink:

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

27-01-2004 11:29

Het opmerkelijke vind ik, en dat merkte ik ook bijvoorbeeld tijdens een gesprek met het bestuurslid controlezaken van de HSV, en een overleg om het Twentekanaal voor een nachtvisverbod te behoeden: Deze discussies zijn prima, maar de boosdoeners tref (trof) je hier(daar) niet aan. Wij weten allemaal wel hoe het moet, dus wij zijn het vrij snel eens. Maar probeer maar eens wat in die koppies van die knapen te veranderen! Da's andere koek.

Ik vind dat een belangrijke troef ligt bij controle. Jonegsn die wat fout doen niet alleen een uitbrander geven, maar ook zeggen hoe het wel moet en mogelijk advies geven, maar het houdt natuurlijk een keer op.

Wat ook belangrijk is dat verenigingen zich openstellen voor de jeugd. Alleen zo leren ze dat 'de sportvisserij' meer kan zijn dan een hengeltje uitwerpen. Ook jeugdcursussen brengen de kinderen fatsoen bij voordat het te laat is.

Feit blijft wel dat er altijd een groep jongeren zal zijn die op 13-14 jarige leeftijd opeens twee karperhengels kopen omdat hun vriendjes dat ook doen en dan maar wat raak vissen. Dit is trouwens van alle leeftijden. Ik heb dat soort vissers gezien van 12 jaar tot in de 60 jaar, allen zomaar begonnen en geen enkel benul van welke plaats zij in de natuur in nemen... Er zijn wateren waar meer van dit soort volwassenen zitten dan kinderen ( Daaf zal misschien wel weten wat ik o.a bedoel :) )

vr gr Sjoerd
Gebruikersavatar
robin de ronde
Berichten: 736
Lid geworden op: 26-01-2002 01:00
Locatie: Rozenburg
Contacteer:

27-01-2004 13:40

Daaf Wolters schreef:Robin,
Ik denk dat het misschien lijkt alsof er meer rotte appels zijn omdatze meer opvallen en je je er sneller aan ergert. Bovendien kan (helaas) één rotte appel meer kapot maken dan vijf anderen kunnen herstellen. Denk bijvoorbeeld maar eens aan het achterlaten van afval...
Hier zijn helaas geen landelijke cijfers over, dus zeker zullen we het nooit weten. Tellen zou ook heel lastigzijn aangezien het moeilijk is om vast te stellen waar de grens ligt; wanneer is iemand een rotte appel?
Wat vind jij bijvoorbeeld van de volgende situatie:

Er zitten 2 jongens van een jaar of 14-15 te vissen bij een stadsvijver. Ze vallen niemand lastig, ruimen hun troep netjes op hebben alleen wel hun piepers vrij hard staan en een radiotje aan. Ik herhaal: niemand heeft hier op dit moment last van. De jongens vissen met aardbeiboilies van de dierenwinkel op de hoek. Ze gooien zomaar ergens in, voeren 10 boilies bij en wachten. Na een uur gooien ze opnieuw in. Zo gaat de dag voorbei zonder dat ze iets vangen.

Deze jongens vissen misschien niet zo goed als wij zouden doen, ze nemen duidelijk niet al te veel moeite om critisch overhun visserij na te denken. Dit geldt overigens ook voor veel volwassenen. Ze bakken er dus niks van, maar vallen tegelijk ook niemand lastig, voeren niet overdreven veel, latengeen rotzooi achter. Ik vind dit geen rotte appels. Als ze niet bereid zijn over hun visserij nate denken is dat hun probleem, ik vind het belangrijker dat ze geen overlast veroorzaken.
Met een rotte appel bedoel ik iemand die loopt te patsen met zijn raven improve carpset, een radio keihard aanheeft, zuipt, 5 kilo perhengel bijvoert, kampvuren bouwt, illegaal nachten zit en 's nog steeds die radio en optonics hard laat staan. Ik vergeet de belangrijkste bijna: rotzooi maakt.
Natuurlijk is dit een behoorlijk overdreven beeld, maar ik denk dat je hierwel mesen in kan herkennen. Dit zijn de lui die hetvoor ons kapot maken. Dat zijn er echt niet zo heel veel, maar ze kunnen ook met z'n tweeën veel overlast veroorzaken.
Denk hier eens over na en bedenk dan of je nog steedsdenk dat er meer rotte appels zijn dan serieuze(re) vissers.
groeten,
Daaf


Daaf,

jij schrijft: "Met een rotte appel bedoel ik iemand die loopt te patsen met zijn raven improve carpset, een radio keihard aanheeft, zuipt, 5 kilo perhengel bijvoert"

Patsen met je raven improve set, is mijns inziens niets mis mee, toch?
Radio keihard aan is onacceptabel, aan de water kant tenminste :wink:
Zuipen ook fout.
5 kilo bijvoeren, niets mis mee, mits hij dat op zijn eigen stek doet en niet op mijne.

Dan de situatie die jij schetst, eigenlijk is dat voorbeeld niet nodig maar ja, want die jongens doen niets verkeert, toch?
alleen hebben ze hun piepers hard aan staan, so what! op de meeste water gaat je pieper toch niet constant af, tenzij het vol zit met brasem :wink:

Voor de rest ben ik het met je eens, maar toch denk ik dat er meer jeugdige karpervissers karpervissen als een hype zien dan dat er serieuze vissers zijn.
En dan zijn er nog "vissers" die nachtvissen als exuus zien om wat anders te doen, maar daar heb ik me al over uitgelaten.

Robin
killian de bruijne

27-01-2004 23:10

kijk ik ben zelf nog maar 14 maar ik vind absolut nie dak een zoals jullie rotte appel ben :x jullie denke dat bijna iedere jonger iemand van rond de 13 a14 jaar zowq is :-?



zelf vis ik op de gaasperplas! en da vink nie zown ''makkelijke'' plas!

vaak zit ik er ook te feederen en sleep dan heeel heel heeeeeeeel veel van die brasems binen! vaak komen dan een dag later van die ''rotte appels'' die denkne mijn ook effe na te doen :D lukt 1 op de 100 (die ene is geen rotte appel!)


nou, laten we het bij karper houden!!! als ik er vis vis ik vaak gewoon een weekend vink altijd wel leuk en gezellig neen ik zet de radio nie aan piepers op zn zachtst en soms zelfs nie eens aan hoor dan nml wel me baitrunners :wink:

ik heb er vorig jaar een paar kleine 30ers gevangen het jaar daarvoor werd ik er tuureluurs van hoe kon die man nou wel die biggen boven water halen en ik niet? :-?

op een dag dacht ik van ik zal es wat vragen de man was echter zeer vriendelijk en hij heeft me leren karperen hier heb ik zeer veel van geleerd!!

IK MOET WEL ZEGGEN DAT VELEN ACHTER JE AAN KOMEN MET EEN HONKBAL KNUPPEL ALS JE MAAR IN DE BUURT KOMT :x !!


GROETEN KILLIAN dit jaar zal ik wel wat fotos erop plaatsen en neen het word geen wannabee hans kazan/hans klok oftewel ik ga er geen magie van maken! vertlew jullie er gewoon dingen over!
Simon Hogenkamp
Berichten: 220
Lid geworden op: 02-06-2003 02:00

28-01-2004 07:39

Ik en mijn vrienden komen vaak karpervissers tegen die niet zo serieus vissen als ons. ik denk dat wij wel serieuze karpervissers zijn.

Groeten Simon Anne Sjoerd
Gebruikersavatar
Tom Hodinius
Berichten: 488
Lid geworden op: 06-11-2003 01:00
Locatie: Simpelveld (LIMBURG)

28-01-2004 18:36

jan van kranenburg schreef:Ik stemde voor jeugd en toekomst, hoewel ook ik de in de poll aangegeven opties niet helemaal juist acht.

Noodgedwongen heb ik vorig jaar moeten vissen in makkelijk te bereiken z.g.
peppie en kokkie wateren.
Kom daar niet de jeugd tegen die mij vertrouwen geeft in de toekomst;
allerlei wanvertoningen meegemaakt, zoals het "spelen" met een gevangen karper.

Acht deze jeugd niet representatief voor de "jeugdige karpervisser"; dit soort jeugd levert op zeker na enige tijd zijn spullen in.
Mijn hoop voor de toekomst is vooral gebaseerd op wat ik van de soms zeer jonge vissers op dit board hoor.
Toewijding, respect en zeer behoorlijke kennis van zaken voor de sport; vaak zelfs meer dan ik weet op mijn niet "jeugdige" leeftijd.

En ik veronderstel dat deze groep slechts het topje van IJsberg vormt en dat er vele goedwillende jongeren vissen, die NIET op het board te vinden zijn.


Jan


mede door de toewijding van jullie generatie is onze hobby groot geworden en ook door de digitale eeuw zoals dit board.
Ik zelf ben ook niet de ervarenheid zelve en zeker niet op bepaalde wateren maar ik vind het belangrijk dat er in de jeugd al gewezen word op respect voor de natuur en daar ben ik zelf dan ook mee bezig op mijn thuiswatertje, kleine jongens/meiden die ik ga zitten loop ik altijd eventjes langs om een praatje te maken en een beetje te controleren.

maar om er even op terug te komen U zegt dat er veel jongere meer weten over karper vissen dan u zelf, dus kunnen we concluderen adt WIJ de serieuzere karpervissers bereid zijn veel tijd en energie in onze hobby te steken en er wat over te leren.
Het "meer weten kan ik maar naar een ding leiden, we keregen in onze begin periode al veel informatie die we dus nu niet meer hoeven in te zamelen zodat we nu verder kunnen bouwen op onze kennis.

ALS IK HIER FOUT ZIT HAD IK HET GRAAG GEWETEN???

MVG
tom
knollenvanger 1ste klas
Gebruikersavatar
Marck de Jongh
Berichten: 491
Lid geworden op: 28-04-2004 17:27
Locatie: Blaricum/Velp
Contacteer:

14-05-2004 16:39

Hallo allemaal,

Ik ben zelf 17, dus ook nog wel even jeugd! Maar ik vind dat sommige mede-jeugdigen onder ons, zich gewoon misdragen aan de waterkant! Als ze drinken en eten, waar komt het afval terecht? Of in het water, of op de kant! Meestal word dat dus een erge rotzooi! Ikzelf drink ook weleens een biertje, en eet ook welis wat aan de waterkant tijdens het vissen, maar ik neem mijn afval wel weer mee naar huis! En gooi het dus ook thuis weg! (als ik het niet vergeet uit men zakken te halen :oops: :P Dus om nou te zeggen dat alle jeugd rotzooi achterlaat wil ik niet, maar ik vind wel dat sommigen jeugdigen onder ons, zich weleens wat beter mogen gedragen aan de waterkant!

Groet and no offence verder,
Marck
The Carp, The Whole Carp, And Nothing But The Carp, So Help Me God...

Binnekort online, http://www.karpertotaal.nl!
PR NL: 24 pond spiegel
PR FA: 28 pond Spiegel
Daniel Takken
Berichten: 1009
Lid geworden op: 28-02-2004 12:02
Locatie: Fikkersdries

14-05-2004 17:21

Ik denk dat een van de hoofdredenen dat ik niet meer op 'peppie en kokkie' wateren vis, die paar rotte appels zijn. Ik kan me helemaal kapot ergeren als ik zie hoe mensen rotzooi maken, vis mishandelen en het hele water kapotmaken.
Wel eens 3 tenten en 9 hengels op een stukje sloot van 30 bij 6 meter gezien? Ik wel.
Ik werd en word hier zo naar van, dat ik maar besloten heb om zelf maar weg te gaan. Ik zoek mijn plezier in het karpervissen nu elders, daar waar ik geen opmerkingen naar m'n hoofd krijg om m'n trui die onder het slijm zit, na de vangst van een mooie vis. Daar waar de enige die raar opkijkt van mijn rare sprongen na het terugzetten van een schitterend karpertje een toevallig passerende meerkoet is.....
Soms denk ik met een beetje pijn in mijn hart terug aan m'n 'beginjaren' ( ik weet het moet m'n mond houden want ik ben pas net begonnen :P ) maar als ik zie wat een prachtmomenten ik beleef op kanaaltjes waar ik 'de enige' ben, krijg ik een smile op m'n gezicht en weet ik waar ik het voor doe....

Dus je kan alle 'rotte appels' proberen te verwijderen of aan te pakken, maar bedenk dat deze mensen meestal niet veel verder kijken dan hun raven-setje lang is en dat er wateren genoeg zijn, waar je het rijk alleen hebt!
Wel geloof ik in het helpen van 'jonge jeugd' , die nog niet 'verpest' zijn. Bedenk dat hier iets heel moois uit kan groeien, waar je later met trots en plezier op terugkijkt! Ik doe dit ook, en het is ff doorzetten maar zeker de moeite waard denk ik!

Mvg, Daniel
Carpunity, het nieuwste online karpermagazine. Check it out!