Derde hengel ja/nee


Voor of tegen derde hengel?

Peiling eindigde op 05-03-2004 10:53

Voor
53
41%
Tegen
23
18%
Niet voor/niet tegen
11
9%
Alleen op groot water
41
32%
 
Totaal aantal stemmen: 128
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

05-01-2004 10:53

Wie is voor, en wie is tegen het toestaan van een derde hengel?
Zelf ben ik niet voor, maar ook niet tegen anderzijds moet het op groot
water kunnen, maar anderzijds ben ik er ook bang voor als de derde
hengel word toegestaan, dat er weer mensen aan de gang gaan met 4
hengels inplaats van 3!

groetjes Benny
Sjaak Brandsma
Berichten: 228
Lid geworden op: 18-04-2002 02:00
Locatie: Meppel

05-01-2004 11:04

ligt aan het gedrag van de hengelaar in kwestie. zolang een ander niet gehinderd wordt ( en de vis geen extra kans op beschadiging oploopt) zal het mij een biet wezen met hoeveel stokken men vist. een mooie kans om wat anders te testen.
erwin snaaijer

05-01-2004 11:20

de bekeuring blijft hetzelfde of je nou met 3of 4 hengels vist je begaat namelijk een overtreding van visse met meer dan 2 hengels ,ik zelf vis altijd met 4 hengels maar moet wel zegge dat me vriendin dan ook een vergunning heb terwijl zij de hengels nooit aanraak :wink: ik vind zelf dat ik verder niemand anders hinder heb nooit problemen ermee en het is toch op die mannier toch extra kans op vis .in frankrijk mag je bijna overal met 4 daar gaat het ook goed echt weer iets voor nederland om met 2 te zitte
sjaak en beschadegingen heb ik niet bij de visse ik gebruik altijd toploodjes en 9van de tien x haal ik de vis van uit de boot vandaar

groetjes erwin
Robke leppens
Berichten: 4
Lid geworden op: 05-01-2004 11:09
Locatie: Balen (belgie)

05-01-2004 11:24

op een water waar je met 3 hengels MAG vissen.
gebruik ik er ook drie.

Maar meestal vis ik met 2 hengels
omdat ik veel op het kanaal vis.
elke gevangen vis
dient terug gezet te worden!
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

05-01-2004 11:25

Een 'gevaarlijke' zaak. Kijk naar de AHV (A'dam) waar nu het uitvaren van lijnen helemaal verboden is. Helaas is het zo dat een aantal karpervissers zich met twee hengels al geen ene moer van andere soorten vissers aantrekt. En die zullen zich met drie hengels ook nergens aan storen, met waarschijnlijk dan nog meer 'verboden' als hier boven.
Op de echte grote wateren, zoals de Randmeren en voor mijn part ook nog de grote rivieren maakt twee of drie hengels niets uit, maar t.o.v. kleinere wateren is grote voorzichtigheid geboden om te voorkomen dat er nog niet meer verboden op ons af komen.
Helaas zijn de meeste verboden nog terecht ook vanwege misdragingen van een deel van de karpervissers.

In Frankrijk is op een aantal plaatsen het omgekeerde aan de gang, d.w.z. dat diverse Franse HSV-en voor kleinere wateren weer maximaal 2 hengels ingesteld hebben (of nog gaan instellen) i.p.v. de 'normale toegestane 4 hengels'.

Nog even ter verduidelijking: de beslissing om drie hengels toe te staan ligt bij de visrechthebbende (d.w.z. normaal gesproken de HSV-en), met één simpele brief kan een HSV hiervoor ontheffing aanvragen, hetgeen in de meeste gevallen zonder enig probleem wordt verleend. Daarnaast moet je voor het vissen met meer dan 2 hengels wel een Grote Visakte hebben, die kan ook iedereen kopen bij de OVB, kost alleen ca. 50 Euro.
Rene Berger
Berichten: 875
Lid geworden op: 27-01-2003 01:00

05-01-2004 11:34

Absoluut tegen. Die paar wateren in Nederland waar het een voordeel kan zijn vindt ik absoluut niet genoeg om het aan te passen. Nog ff. zeg, je mag niet door rood rijden en ook niet door oranje. Omdat toch iedereen het doet moet je het maar niet meer verbieden. Gedoog beleid soft drugs idem dito. Respecteer nou gewoon is de regels zoals ze zijn. Probeer toch niet voortdurend meer er uit te halen. Het gevolg van het toestaan dat je met drie hengels mag vissen, is dat iedereen met 4 hengels gaat zitten. Zoals als aart al zij, zie wat er gebeurt bij de Amsterdamse. Dit gaat uit eindelijk bij iedere HSV gebeuren als je je niet aan de regels blijft houden.

Met vriendelijk groet,

Rene Berger
Gebruikersavatar
Pascal Rijzinga
Berichten: 661
Lid geworden op: 07-03-2002 01:00
Locatie: Groningen
Contacteer:

05-01-2004 11:45

Ik ben het met Aart eens, laat iedereen zich met 2 hengels eerst maar eens aan alle regels houden!!
Zolang dat bij vele karpervissers nog niet het gaval is, moet het gewoon strafbaar zijn.

Pascal
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

05-01-2004 12:03

Ik heb voor de laatste gekozen.
Als de visser in kwestie juiste stek keuzes maakt, heeft een derde hengel niet zo veel meerwaarde.

Betreft het een groot water en/of een laag bestand aan karper, kan een derde hengel wel uitkomst bieden om de hotspots wat eerder te vinden.
Eenmaal de hotspots en/of karper gevonden, word de derde hengel in mijn ogen weer overbodig.

VRG

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
Gebruikersavatar
Arno Spruit
Berichten: 619
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

05-01-2004 13:17

Absoluut een voorstander van maar dan wel legaal en in die situaties dat het een ander niet hindert.
Helaas zijn veel karpervissers van weinig sociaal besef voorzien als wenselijk is en dus zal het veel problemen, met andere vissers, geven ben ik bang.
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

05-01-2004 13:31

Ikzelf hou het op vissen met 3 hengels, waar mogelijk...
In sommige wateren vis ik met 2 hengels omdat ik met een 3e hengel andere tot last ben of tot confrontaties kan leiden!
Ikzelf probeer rekening te houden met andere vissers op het water, maar ben ik de enige die aan het vissen is op een put of kanaal... ja, dan gaat de 3e hengel erbij!

Veel vissers hoor ik altijd TEGEN een 3e hengel, maar ik vraag mij af of ze wel altijd met 2 hengels vissen en ook niet af en toe een 3e hengel gebruiken om iets te testen...
jurgen munten
Berichten: 1159
Lid geworden op: 25-09-2002 02:00
Locatie: Eygelshoven

05-01-2004 13:34

Ik denk dat we wellicht meer hebben aan een stelsel van privilegevergunningen. Bijvoorbeeld, een hsv beslist zelf of er op haar wateren met drie hengels gevist mag worden, dit op basis van de grootte van het water en het ledenbestand. Ver-volgens kan iedereen bij die vereniging een vergunning voor de derde hengel ko-pen. Maak je misbruik van dit verworven recht, dan wordt die vergunning meteen ingevorderd en door registratie van de gegevens bij aankoop kun je voorkomen dat iemand daar nog een vergunning voor een derde hengel kan kopen. Weliswaar kan diegene dan nog bij een andere vereniging een dergelijke vergunning kopen, maar de lol zal er voor diegene toch snel af zijn.

Zo kan dit natuurlijk ook op nationaal niveau worden bewerkstelligd, als je de ver-gunning kunt bestellen en de gegevens landelijk geregistreerd worden, maar dit is volgens mij toch weer moeilijker te controleren (vervalste vergunningen).

Zolang het om een redelijk water gaat en de mensen zich gedragen vindt ik drie hengels geen probleem. Maar ja.. dit is geen ideale wereld :) Er moet dus wel gecontroleerd worden.

Groeten,
karperlimbo
Het is een kwestie van geduld.....
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

05-01-2004 13:51

Jurgen,

Landelijke registratie is een nog een utopie.
Vanochtend nog telefonisch contact gehad met de afdeling voorlichting van de NVVS. Tijdens dit contact werd mij duidelijk dat de federaties
(= de aangesloten hengelsportverenigingen = wij de sportvissers) geen landelijke registratie willen.
Omdat ik ergens anders inlichtingen over wilde inwinnen en dit terloops ter sprake kwam ben ik hierop niet verder ingegaan.

Voor het overige met je posting eens, eventueel uit te breiden door de nachtvergunning onder dezelfde voorwaarden als de 3e hengelvergunning te verstrekken?
Ronald Klinkhamer
Berichten: 20
Lid geworden op: 14-10-2003 02:00
Locatie: Nieuwegein

05-01-2004 14:06

Zelf heb ik voor ja gestemd. Dit onder voorbehoud dat er geen hinder van wordt ondervonden door collega vissers.
Heb dit altijd gedaan en gevonden, en het verplaatsen van de 3e hengel, om ruimte te maken voor een collega, leverd soms water nog extra vis op ook!!!

mvgr Ronald

ps. informatie wordt op deze wijze eerder met elkaar gedeeld.
een week niet gevist is een week niet geleefd.
Robert de Wilt
Berichten: 422
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Capelle a/d IJssel (Zuid-Holland)
Contacteer:

05-01-2004 14:18

Ik heb tegen gestemd.
Ondanks dat de meeste bezoekers van het carpboard wel goed met drie hengels overweg zullen kunnen gaan, is er in de praktijk een te hoog percentage van de karpervissers die niet weten hoe ze met 3 hengels moeten omgaan. Zeker op kleine of drukke wateren vind ik het inhalerig als iemand met drie hengels zit. Als je graag wil experimenteren kun je dat ook gewoon met een van de twee hengels doen naar mijn mening.
Ik kan maar weinig situaties bedenken waarbij je echt drie hengels nodig hebt. Zelf zou ik het alleen maar onhandig vinden als je alleen vist en/of in kleine wateren. Daarbij komt dat je alleen maar meer lijnen hebt uitstaan en dus meer verstoord.
Op echt grote wateren zoals de rivieren is het wel logischer om met drie hengels te vissen, omdat het een grovere visserij is en de kans zo kleiner is dat je compleet voor jan met de korte achternaam zit...
Als drie hengels ooit gelegaliseerd zullen worden zal dit echter hoogstwaarschijnlijk wel gelijk voor alle wateren gaan gelden. Ik zie de overheid er niet voor aan om ondersvcheid te gaan maken tussen grote en kleine wateren dus denk ik niet dat het haalbaar is om alleen met 3 hengels te mogen vissen op echt groot water.
'Hoe dan ook, zelf blijf ik met 2 hengels vissen en iedereen die met 3 hengels vist zou ik willen aanbevelen wat regelmatiger met twee stokken te gaan vissen en eens goed te kijken of er nou echt duidelijke verschillen in vangsten zijn....
Met vriendelijke groet,
Robert.
Joost Bierens
Berichten: 473
Lid geworden op: 26-10-2003 02:00

05-01-2004 14:24

Ik heb op nee gestemd om de simpele reden dat het op enkele wateren die ik nu al bevis het al druk genoeg is als iedereen er met 2 hengels zit. Dus stel dat er op een water 10 mensen zitten komen er dus ook weer 10 hengels bij en komen de stekken alleen maar dichter op elkaar te liggen en daar profiteert in mijn ogen niemand van. Op wateren waar minder gevist worden en die genoeg stekken bevat zou het misschien wel een optie zijn maar op dit moment zou ik de regels laten zoals ze zijn.
jan van kranenburg

05-01-2004 15:00

Ben tegen een algehele invoering van toestaan derde hengel, omdat

hengeldruk toeneemt
overlast idem
lang niet iedereen met 3 hengels kan omgaan


Kan me wel goed vinden in het idee van Jurgen.
Per HSV bepalen wat kan en niet kan.

mvg

Jan
Gebruikersavatar
Pascal Rijzinga
Berichten: 661
Lid geworden op: 07-03-2002 01:00
Locatie: Groningen
Contacteer:

05-01-2004 15:03

Marijn,

[quote]Veel vissers hoor ik altijd TEGEN een 3e hengel, maar ik vraag mij af of ze wel altijd met 2 hengels vissen en ook niet af en toe een 3e hengel gebruiken om iets te testen...[/quote]

Om de drang om met 3 hengels te gaan visssen al tegen te gaan, heb ik vorig jaar ook slechts 2 nieuwe hengels gekocht. Ik heb er dus niet eens drie!!

Toch blijkt al weer dat velen toch met meer dan 2 hengels vissen en sommigen zelfs met 4. Dat zijn dus weer de mensen die het voor de rest gaan verpesten. Het excuus van "mijn vriendin is mee" vind ik heel erg zwak. Als je een echte vent bent, riskeer je ook de risico's van het vissen met 4 hengels.

Verder; uitzonderingen op wateren zijn er altijd. Dit omdat dit privewateren zijn of van HSV's die er een eigen regelgeving op na houden.

Ik ben het met Robert eens. Wat is de meerwaarde van 3 hengels. Kan iemand hard maken dat je dr meer (of minder) door/mee vangt...??

Pascal
Gebruikersavatar
Bertil Wielink
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

05-01-2004 15:12

Ik ben voor, mits het water het aankan! Anders is 2 genoeg. De HSV kan per water ontheffing vragen. Dus als wij allemaal in de besturen gaan van onze HSV kunnen wij meebeslissen of een water wel of niet in aanmerking komt voor een derde hengel.

Pascal,
Ik weet voor 200% zeker dat ik met 3 hengels meer vang als met 2. Ligt er maar net aan hoe je hem gebruikt!

Vr.Gr.,

Bertil
Ps. Welke karpervissers houdt zich altijd 100% aan de regels?
jurgen munten
Berichten: 1159
Lid geworden op: 25-09-2002 02:00
Locatie: Eygelshoven

05-01-2004 15:20

Pascal,

Ik vis heel af en toe ook wel met een derde hengel en ben hier ook al voor be-keurd (sindsdien doe ik het eigenlijk nauwelijks nog, alleen als ik in totale afzonde-ring vis). Ik ben dus zeker niet roomser dan de paus (maar goed, ik heb ook niet tegen gestemd). En ik heb een stuk of 7 hengels rondstaan, voor alle omstandig-heden, dus ook als ik naar Frankrijk ga.

Overigens is het meenemen van je vriendin wel ideaal, die van mij gaat ook wel eens mee, ze heeft wel allee benodigde vergunningen. Wat is dan het probleem? Zo kan zij lekker zonnen of wat lezen en ik naar hartelust experimenteren. En dat levert onomstotelijk meer vis op. Overigens, als je maar met 3 hengels wilt vissen kun je ook een vriendin nemen die jonger is dan 15 jaar, dan hoef je maar een juniorenvergunning te kopen (wel pedo-pasje meenemen :) ). Je kunt wel zeggen, als die derde hengel extra vis oplevert, als je met twee hengels een hengel daar had gelegd had je die vis ook gevangen, maar dat is het nou juist, dan had ik hem niet daar gelegd! Wie heeft trouwens ooit “berekend” dat 2 hengels het optimale visresultaat behalen en waarom zou dat zo zijn?

Het probleem van de derde hengel is niet zozeer de derde hengel, maar de rand-verschijnselen ervan (mensen die met 3 lijnen een klein putje bezetten enzo). Maar dit is met veel dingen in onze sport zo. Als iedereen zich gedroeg mochten we al lang met drie hengels vissen en hadden we veel meer nachtvismogelijkhe-den.

Groeten,
Karperlimbo
Het is een kwestie van geduld.....
marc molanuss
Berichten: 103
Lid geworden op: 01-02-2003 01:00
Locatie: Haarlem

05-01-2004 15:21

Ben voor,

Alleen zijn er een aantal voorwaarden:

Niemand lastig vallen ermee(kan ook met twee of een hengel hoor), zelfde als uitvaren.
Klein putje gewoon twee hengels
Goede controle!!! (geen sportvisakte->spullen kwijt en pas na een flink bedrag teruggeven) Vergunning niet, meteen stoppen en eerst vergunning kopen en niet de kans geven om aan het water te blijven zitten.

Ben nog nooit gecontroleerd en zal naar alle waarschijnlijkheid ook nooit gaan gebeuren; geldkwestie.
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

05-01-2004 15:22

[quote="Michel Hollaar"]Jurgen,

Landelijke registratie is een nog een utopie.
Vanochtend nog telefonisch contact gehad met de afdeling voorlichting van de NVVS. Tijdens dit contact werd mij duidelijk dat de federaties
(= de aangesloten hengelsportverenigingen = wij de sportvissers) geen landelijke registratie willen.
Omdat ik ergens anders inlichtingen over wilde inwinnen en dit terloops ter sprake kwam ben ik hierop niet verder ingegaan.

Voor het overige met je posting eens, eventueel uit te breiden door de nachtvergunning onder dezelfde voorwaarden als de 3e hengelvergunning te verstrekken?[/quote]

Weet je trouwens waarom ook de NVVS het helemaal niet erg vindt dat er geen landelijke registratie komt. Dan komt namelijk de begroting in het gedrang. Hoeveel sportvissers zijn er wel niet lid van meerdere verenigingen?? Landelijke registratie heeft tot gevolg dat we allemaal nog maar 1 grote vergunning hebben uiteindelijk en daardoor dus de NVVS ik denk wel de helft van haar inkomsten van de grote vergunning kwijtraakt. Als ik alleen al naar mezelf kijk ben ik van 6 verenigingen lid op het moment, hierdoor sponsor ik de NVVS nu 6 x ik meen 7,50 (afdracht van de hengelsportvereniging aan de NVVS) = 45 euro in plaats van de normale 7,50. Doe mij dus maar gewoon landelijke registratie.

Zelfde trouwens met de sportvisakte. Een groot gedeelte ging eerst naar het onderzoek en kweek van de pootvis. Nu dit afgestoten is steekt de OVB dat geld mooi in eigen zak.

Natuurlijk zijn wij sportvissers beter af met een landelijke vergunning, helaas de betreffende organisaties niet.

Oh ja, 3 hengels toelaten op grote wateren, voor kleinere is dit grote onzin. Ook tijdens de winterperiode vis ikzelf liever met 3 stokken.

mvg

Bart
Robert de Wilt
Berichten: 422
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Capelle a/d IJssel (Zuid-Holland)
Contacteer:

05-01-2004 15:25

Ja dat is waar Bertil. Mits de derde hengel slim gebruikt wordt levert dit in veel gevallen meer vis op. Alleen hoe vaak kom ik in de praktijk niet van die beunhazen tegen die gewoon met drie hengels vlak bij elkaar liggen te vissen. Dan komt de vraag in mij op, moeten we het voor dit soort vissers nog makkelijker maken om met drie hengels te vissen?

Ik denk trouwens dat er wel degelijk veel situaties zijn waarbij twee hengels meer vis zouden opleveren dan drie, bijvoorbeeld omdat de stek zich maar voor 2 stokken leent.

Je hebt in mijn ogen drie soorten vissers die met drie hengels vissen;

- de vissers die bang zijn dat ze te kort komen met twee, omdat iedereen al met twee zit en zij meer en groter willen vangen dan de rest (meestal werkt het juist averechts door onvakkundig gebruik van de derde stok). Bovendien komt bij dit soort vissers vaak een stukje showen kijken, ze willen een egale strakke monotone drie stokkige set-up omdat ze zo meer indruk maken op de rest.

- de vissers die een derde stok gebruiken omdat ze graag experimenteren maar dit liever niet met een van hun twee hengels doen, omdat als de experimentele hengel dan niks oplevert gelijk de vangstkans is gehalveerd...

-de vissers die hun stek(ken) optimaal willen benutten d.m.v. een derde stok, omdat het water groot, moeilijk of dunbezet is en uiteraard bij voorkeur ook niet drukbevist.

Bertil, ji hoort tot de laatste groep vind ik, maar minstens net zo veel drie hengels vissers behoren tot de eerste en tweede categorie, waarvan ik het nutteloos vind om daarvoor de wet te overtreden.

Ik zal in de toekomst misschien zelf ook nog wel (legaal of illegaal) met 3 hengels vissen, maar dan wel als de situatie er naar is en niet per definitie... waarschijnlijk ook niet als het op ieder water gelegaliseerd wordt...
Met vriendelijke groet,
Robert.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

05-01-2004 15:25

Wat zijn de meeste van jullie toch allemaal braaf hier. Helaas is de werkelijkheid een stuk anders.:)
tim vd veen
Berichten: 895
Lid geworden op: 11-04-2003 02:00
Locatie: Deventer

05-01-2004 15:44

beste mensen,
ik wil niet ontkennen dat ik er nooit een 3e hengel bij heb gehad.
maar dit was op een water waar je uberhaubt niet mag vissen... :D
ik ben in principe niet tegen een 3e hengel maar ik heb de indruk dat een hoop wateren dit echt niet aankunnen en zeker niet in het hoog seizoen.... :roll: of wat je daaronder kunt verstaan.
hoevaak zie ik niet aan een plas van 5/6 hactare 12 of 13 tenten staan, dat zou nog eens 13 hengels betekenen.
wat al eerder is gezegt wil ik nog een benadrukken.
mocht er dan toch een algemene ontheffing komen dan zouden water(tjes)en die de druk niet aan kunnen ontzecht moeten worden om de vis te sparen van een hoop extra stress (hetgeen natuurlijk nooit goed is voor dier noch mens).


mit grunningse groet'n,
Tim :D
Groet'n,
Tim
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

05-01-2004 15:48

Aart,

wellicht zou je bij hoge uitzondering mijn PB wel willen beantwoorden??

B.v.d.

Bart stukje overgeslagen met lezen?

NVVS = de federaties = de aangesloten hengelsportverenigingen = WIJ DE SPORTVISSERS!!!
Laatst gewijzigd door Michel Hollaar op 05-01-2004 17:05, 1 keer totaal gewijzigd.