Derde hengel ja/nee


Voor of tegen derde hengel?

Peiling eindigde op 05-03-2004 10:53

Voor
53
41%
Tegen
23
18%
Niet voor/niet tegen
11
9%
Alleen op groot water
41
32%
 
Totaal aantal stemmen: 128
Sjoerd Koster
Berichten: 142
Lid geworden op: 19-06-2002 02:00

06-01-2004 13:01

Ik ben niet tegen vissen met 3 hengels MITS het ook daadwerkelijk kan op het betreffende water.
Dus per water moet besloten worden of het ingevoerd wordt maar alleen als vissers geen overlast veroorzaken! (waarom zou je ze "belonen" voor iets wat ze niet doen!!) en het water betreft welke niet lijdt onder een hoge hengeldruk...
Rob van Os
Berichten: 410
Lid geworden op: 13-02-2002 01:00
Locatie: Breda

06-01-2004 13:20

eigenlijk vind ik dat je deze topic kan vergelijken met nachtvissen op wateren waar dat (niet meer / nog) niet mag. Het gaat er maar net om hoe de situatie is. Als je het over 'goede' vissers hebt op een 'goed' water en als die derde hengel dan ook een 'goede' functie heeft, dan zou er geen probleem moeten zijn. Ik zal voor de duidelijkheid er maar ff bij zeggen wat ik onder 'goed' versta hierbij.
Met een goede visser bedoel ik er één die verantwoord bezig is, eentje die respect heeft voor vis en natuur. eentje die geen kilo's voert op een klein overbevist water.
Met een goed water, bedoel ik een plas van een redelijke grootte, die niet overbezet, en overbevist is en die een gezond bestand bevat.
en de goede functie waar ik het over heb, kun je op een paar verschillende manieren invullen, op moeilijk water kun je mooi experimenteren, op nieuw water kun je de boel eerder verkennen, en op bekend water kun je je grenzen verleggen.

Ga me nu niet aanvallen over goed en slecht hier, dit is enkel ter illustratie van mijn te maken punt;
Als je er goed mee omgaat, dan is er niks aan de hand. Maar dat is nu het grote probleem, velen gebruiken het verkeerd en dan schieten we er inderdaad niets mee op, dan hebben we er juist een probleem bij :-?
Ik denk dat je het ongeveer hetzelfde moet regelen als met het nachtvissen in de sportvisakte: Het mag met bepaalde beperkingen en de waterbeheerders kunnen de regel aanpassen naar eigen inzicht. Ik denk dat als je in de grote visakte zoiets dergelijks kan regelen voor de derde hengel dat je dan een heel eind op weg bent. ( Ik weet niet in hoeverre dat nu het geval is, ik dacht dat je een extra vergunning + de Grote Visakte in je bezit moest hebben.)

Mvg Rob
Gebruikersavatar
Vincent Verwolf
Berichten: 118
Lid geworden op: 09-05-2003 02:00
Locatie: Utrecht
Contacteer:

06-01-2004 13:30

Klopt Rob,

De volgende tekst komt van sportvisakte.nl

"Voor het vissen met drie hengels en voor alle andere geoorloofde beroepsvangtuigen, heeft u een Grote Visakte nodig én dient u in het bezit te zijn van een schriftelijke vergunning van de rechthebbende op het visrecht, geldende voor de visserij welke wordt uitgeoefend."

Bij mijn HSV (AUHV) kun je de vergunning voor de derde hengel bestellen door €50,- over te maken op een bepaald rekeningnummer. Die vergunning geldt echter helaas maar voor een paar wateren, allemaal wateren waar ik niet vis, dus zelf heb ik er geen. :(
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

06-01-2004 13:35

Bart, ( van den Hurk )

In een breder perpectief :Balkenende is ook door ons gekozen.
Volgende keer toch maar ( anders) stemmen?

Welke subsidies doel jij op Bart ,
de subsidies die mij bekend zijn worden uitbetaald als een percentage van de gemaakte kosten uiteraard gebonden aan een maximum eigen bijdrage en een maximum subsidiebedrag (stukje kostenbeheeersing)

Ik ken een hengelsportvereniging waar je voor 10 euro gast-lid bent
( minder privileges als gewoon lid voor 17 euro ) maar toch

6 grote vergunningen is door de vorm van jouw visserij je eigen keuze
Target in de knip, volgende target, volgend water dus , shit extra vergunning nodig ( Ik veroordeel dit niet hoor )

Landelijke vegunnning utopie?? Na wat extra leeswerk (Activiteitenprogramma 2004 OVB ) wellicht toch niet.
Er is sprake van een basisdocument waarbij de sportvisakte komt te vervallen na de fusie van de NVVS en de OVB tot de NCVS
Dat ene document kan centraal verstrekt en dus geregistreerd worden.
Staat allemaal nog wel in de kinderschoenen, maar zou dus gerealiseerd kunnen worden.
Sjaak Brandsma
Berichten: 228
Lid geworden op: 18-04-2002 02:00
Locatie: Meppel

06-01-2004 13:46

[quote="Vincent Verwolf"]. moet je wel zo slim zijn om in het midden te gaan zitten :D
Als ik naar een bioscoop ga en daar drie kaartjes aanschaf te weten

"a. bioscoopkaartjes, welke geldig zijn voor het zitten op ten hoogste één bioscoopstoel"

dan heb ik me daarmee verzekerd van het gebruik van beide armleuningen! ;)

Er zal waarschijnlijk geen controleur zijn die zich hierdoor laat weerhouden Theo te beboeten voor zijn derde en vierde hengel, maar ik ben best benieuwd wat er zou gebeuren als Theo zijn zaak zou laten voorkomen. :)[/quote]
Gebruikersavatar
Theo Nieuwenhuijsen
Berichten: 379
Lid geworden op: 03-10-2002 02:00

06-01-2004 15:27

Klaas en Vincent,
natuurlijk begrijp ik de bedoeling van de sportvisakte. Uiteraard wordt er daarbij van uit gegaan dat een ieder maar één kleine sportvisakte aanschaft. Die geeft vergunning tot het vissen met twee hengels of één peur. Het feit dat in de tekst van de wet meervoud wordt gebruikt, doelt op de omstandigheid dat LNV niet aan uitsluitend één, maar aan meerdere personen een sportvisakte kan verlenen. Die bepaling staat echter niet in de weg aan het feit dat dus ook meerdere sportvisakten op basis waarvan je per akte met twee hengels of één peur mag vissen aan één persoon kunnen worden uitgereikt. Ik zou daar wel eens een proefproces over willen uitlokken. Misschien doe ik dat ook wel deze zomer. Wanneer ik dan in het gelijk wordt gesteld, ga ik ook proberen om vanuit drie bioscoopstoelen met vier hengels te vissen, waarbij ik uiteraard in het bezit van twee sportvisakten en drie bioscoopkaartjes ben.
Gebruikersavatar
Theo Nieuwenhuijsen
Berichten: 379
Lid geworden op: 03-10-2002 02:00

06-01-2004 15:38

Bart,
die uitleg van de rechter is uitermate beperkt. In de wet staat dat je een vergunning krijgt om met twee hengels te vissen. Het vissen met twee hengels, tegelijkertijd of niet is in die zin ook aan de vergunning gekoppeld. Uiteraard zal een rechter in laagste instantie proberen de wet naar zijn bedoeling te interpreteren. Maar ik als sportvisser probeer ook de wet in mijn voordeel uit te leggen. Wanneer de wetgever had gewild dat je met hooguit twee hengels zou mogen vissen had een bepaling in die zin kunnen volstaan. "Het bezit van meerdere, dezelfde sportvisakten kan nooit leiden tot het gebruik van meer hengels dan op grond van één van die vergunningen zou zijn toegestaan." Zo ben ik ook weer: de oplossing wordt ook meteen gegeven.
marc molanuss
Berichten: 103
Lid geworden op: 01-02-2003 01:00
Locatie: Haarlem

06-01-2004 17:44

Beste Aart,

Even op je reactie, dat we allemaal van die brave jongens zijn.

Heb niet gezegd dat ik niet met 2 of 3 hengels vis en met mij vele anderen niet.

En zoals je zelf ook vast wel weet:
[i]Dat voorschrijven van goed gedrag gaat altijd voor een ander beter af dan voor jezelf[/i].


[i]Maar ik veroorzaak geen overlast, maar ik heb wel veel last van de rest van de wereld.[/i]

Ik vis vaak met drie hengels,
maar niet op pispotjes.


Groet marc
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

06-01-2004 18:32

Michel,

Mijn favoriet is hij nooit geweest, gelukkig misschien voor nederland had ik toen geen veto kunnen uitspreken, of toch ;-)

Verenigingen zijn verplicht per senioren lid een afdracht aan de NVVS te doen, of federatie (uiteindelijk toch NVVS). Zal het vanavond op de bestuursvergadering wel even navragen bij de secretaris, zit al wat langer in het vak. Wat die vereniging dus doet kan eigenlijk niet, maar het gebeurd veelvuldig. Het orgaan de NVVS kan federaties of verenigingen via de federatie steunen bij bepaalde projecten.

Hopen dat die vergunning er dan toch gaat komen, is zeker wel een goede optie. Afwachten dan maar,

mvg

Bart
maarten lansink1
Berichten: 53
Lid geworden op: 05-01-2003 01:00
Locatie: zutphen

06-01-2004 18:54

ik ben het niet eens ik vis ook zo af en toe op groot water met 3 hengels en ook wel vis op gevangen maar mensen ik hoor iedereen klagen dat er dan als der 10 tenten staan der 10 hengels bij komen maar als der 5 nieuwe visssers der bij komen zitten met 2 hengels word der niks gezecht en dan die over druk beviste wateren ze vinden het te druk en bla bla bla nou ga der dan gewoon niet zitten word het ook niet meer zo druk aan dat water als mensen het nou onderling wat beter regelde was de hengel druk op 1 bepaald water minder en hoefde mensen niet met een 3e hengel te vissen om toch nog exstra vis te vangen en uit proberen doe dat gewoon met je 2e hengel wie niet waagd wie niet wint volgens mij is het gewoon faal angst om keertje te blanken !!


met vriendelijke groet maarten lansink
Gebruikersavatar
Theo Nieuwenhuijsen
Berichten: 379
Lid geworden op: 03-10-2002 02:00

06-01-2004 20:05

Bob,
dank je. Dit ondersteunt mijn betoog en staaft mijn bewering.
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

06-01-2004 23:02

Bob,

Op je 2e vergunning staat dan ook: De houder mag met 2 hengels vissen.

Daarom ook ook extreem met 23 stuks. Mag je nog steeds met 2 hengels vissen.

Helaas zijn er steeds meer agenten op cursus geweest en moeten ze ook aan hun tax van ik dacht 16 kleine pv's ( hoeveel john de Vries?) in de week komen, dus ben je tegenwoordig iets gemakkelijker te sigaar.

Maar je moet allemaal doen wat je niet laten kan, hou er alleen rekening mee, dat het zo kan zijn, dat er een iemand bezig is om binnen de betreffende hsv wat voor elkaar te krijgen. Dan komen dit soort acties niet echt ten goede.

en bob, kan je de Gedragscode schijnheilig vinden, maar is een (eerste) aanzet om door middel van zelfregulering zelf aan slag te blijven.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Theo Nieuwenhuijsen
Berichten: 379
Lid geworden op: 03-10-2002 02:00

07-01-2004 09:17

[quote="Klaas van den Herik"]Bob,
Op je 2e vergunning staat dan ook: De houder mag met 2 hengels vissen.
Klaas[/quote]


Klaas,
waarschijnlijk heb jij een andere vergunning dan ik. Op de mijne (sportvisakte) staat dat ie geldig is van 1/1 t/m 31/12. Daaronder staat:

"Voor het vissen met maximaal twee hengels.....enz".

Mijn stelling is dat ik op basis van die vergunning met twee hengels mag vissen. Op elke volgende vergunning mag ik ook met twee hengels vissen. Nergens staat dat cumulatie van meerdere vergunningen is uitgesloten.

Vor de goede orde. Ik vis eigenlijk altijd met één hengel. Het is lastig struinen met twee hengels, maar ik ben benieuwd naar de mazen in de wet.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

07-01-2004 09:52

Tja, alleen geeft een akte helemaal geen vergunning, hij staat alleen iets toe vermits je er een vergunning bij hebt van de visrechthebbende. Het is aan de visrechthebbende om jou meerdere vergunningen te geven. Maar daar is de beperking dat maar één vergunning per persoon wordt verstrekt.

De HSV mag een derde hengelvergunning uitgeven. Het is aan ons om daar bij de HSV voor te wedijveren. Liever met een beperking voor de wateren waar het echt kan. En het is toch echt aan de HSV om dat te bepalen en daarna te monitoren of het goed gaat.

Groeten, Kees
Gebruikersavatar
Bertil Wielink
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

07-01-2004 10:00

Even ook off topic.

Ik vind de Gedragscode een zeer goed initiatief! En volgens mij heeft ook de polititiek en andere stakeholders (o.a. groenen) dit initiatief zeer goed ontvangen.

Vr.Gr.,

Bertil
Gebruikersavatar
Theo Nieuwenhuijsen
Berichten: 379
Lid geworden op: 03-10-2002 02:00

07-01-2004 13:56

Kees,
je hebt natuurlijk gelijk. En ook alle anderen. Scheelt weer een verloren rechtszaak. Zoals ze vroeger op school al zeiden: eerst lezen en dan oordelen :oops: .
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

07-01-2004 20:30

Ach Theo, er is zoveel verwarring omtrent de documenten. Maar in al die jaren is er weinig veranderd. Veel mazen zullen er dus niet inzitten. Ik verwacht ook niet dat de autonomie van de HSV snel veranderd. Als we wat willen zal het dus door en met hen moeten zijn. En rekening houdend met de andere sportvisbroeders.

Groeten, Kees
arnold fieret
Berichten: 15
Lid geworden op: 08-06-2003 02:00
Locatie: betuwe

07-01-2004 23:28

als je niemand tot last ben en je kan je kansen daarmee vergroten
lijkt mij het geen probleem om met drie of meer hengels te vissen
maar soms is het niet slim om met zoveel hengels te vissen.
Danny Hoekzema
Berichten: 18
Lid geworden op: 21-08-2003 02:00
Locatie: Oostwold (Scheemda)

09-01-2004 23:52

Ik ben tegen!

We hebben het met z'n allen altijd over de enorme hengeldruk en de negatieve gevolgen daarvan, dus gewoon met 1 hengel vissen! Daarnaast ben ik ook van mening dat we het vissen wel weer eens terug mogen brengen tot normale proporties: 1 hengel en geen idiote hulpmiddelen als fishfinders en voerbootjes. Al deze dwaze extra's zorgen er voor dat steeds meer onnozele halzen ook wat eenvoudiger een karper aan de vinnen kunnen komen zonder al te veel moeite. Vissen moet toch ook een kwestie van kunde en kennis zijn?! Mijn mening is daarnaast dat vissen rustgevend moet zijn: meer hengels levert ook meer stress op. Het langere wachten op een aanbeet doordat je met 1 hengel vist filtert ook meteen de niet-liefhebbers er uit en dat vermindert de hengeldruk ook!
Geniet van de natuur, maar ruim altijd je rotzooi weer op, zodat een ander ook plezier heeft!!
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

10-01-2004 04:04

[quote="Danny Hoekzema"]Ik ben tegen!

1 hengel en geen idiote hulpmiddelen als fishfinders en voerbootjes. Al deze dwaze extra's zorgen er voor dat steeds meer onnozele halzen ook wat eenvoudiger een karper aan de vinnen kunnen komen zonder al te veel moeite. [/quote]

Danny,

Denk jij echt dat een "onnozele hals" deze extra hulpmiddelen optimaal
benut?
In mijn ogen niet, want deze hulpmiddelen bieden alleen wat extra's, en
word door een gevorderd visser alleen als een handig hulpmiddel gezien.
Iemand die nog nooit met deze middelen in aanraking is geweest, zal ze
ook niet optimaal benutten! Want er is veel meer voor nodig dan een diep-
temeter en een voerbootje, met deze dingen ben je er alleen nog niet, er
komt ook nog zoiets als ervaring en je gezonde verstand gebruiken; om
de hoek kijken! :wink:

groetjes Benny
Danny Hoekzema
Berichten: 18
Lid geworden op: 21-08-2003 02:00
Locatie: Oostwold (Scheemda)

10-01-2004 15:05

Benny,

Dat zou dan betekenen dat we er met alleen een hengel en gezond verstand/kennis/kunde ook met gemak tegenaan kunnen! En alleen een ervaren karpervisser heeft deze zaken standaard aanwezig, dus ga ik er van uit dat een ervaren karpervisser (en ik denk dat jij er ook zo een bent!) dit soort "hulp"middelen ook niet nodig heeft! :D

Groeten,

Danny
Geniet van de natuur, maar ruim altijd je rotzooi weer op, zodat een ander ook plezier heeft!!
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

10-01-2004 18:27

Danny,

Ik gebruik wel degelijk die middelen, ik wou alleen aangeven dat je er al-
leen met die i-tech dingen er nog niet bent! Kijk je kunt dat allemaal wel
kopen, maar dan moet je er ook nog mee om kunne gaan. :wink:

groetjes Benny
Gebruikersavatar
Kevin van Etten
Berichten: 1472
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

10-01-2004 18:35

Ik ben echt 200% tegen een 3e hengel! Ga je hierdoor echt meer vis vangen op een normaal water ???

Echt nie !

groetjes Kevin
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

10-01-2004 18:41

Kevin,

Ik ben niet voor, maar ook niet tegen een derde stok!
Op groot water moet het kunnen, zolang er maar niemand hinder van on-
dervind!
Een derde hengel kan beslist soms wat extra's opleveren, mits goed toe-
gepast..........! :wink:

groetjes Benny
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

10-01-2004 19:44

ik ben dus 100% voor
Wie gaat er voor mij bepalen dat ik met een derde stok niet meer vang? dat zou inhouden dat je net zo goed met een hengel kan gaan vissen ipv 2! Met drie hengels kan je meer experimenteren en zal je zeker over een hel seizoen bekeken meer vis opleveren punt uit!
Ookhet argument dat mensen dan met 4 hengels gaan vissen is kul, dit zullen minder mensen zijn dan dat er nu met drie vissen, waarom? omdat het niet meer praktisch is!
Wel is het zo dat bepaalde wateren het gewoonweg niet aankunnen omdat het er erg druk is en men elkaar dan in de weg zit, heel simpel, voeg een extra bepaling in de vergunning toe, en klaar!