Een water in de publiciteit gooien


Is een water in de publiciteit gooien verandwoord In Nederland?

Moet kunnen, in Belgie en Engeland gebeurd dit toch ook?
2
2%
Het is niet nodig, dit doort publicaties hebben voor het betreffende water en de vissen enkel nadelen
66
67%
Het is handig, zo kom ik op een gemakkelijke manier aan een nieuw water
0
Geen stemmen
Dit soort publicaties dient enkel het ego van de schrijvers
5
5%
Dat dit soort publicaties over het algemeen geshreven wordt door mensen die niet meer vissen op het betreffende water zegt genoeg
7
7%
Het is gunstig, de vissen zullen zwaarder worden door het vele extra voer
0
Geen stemmen
Het valt allemaal wel mee, de drukte die na een publicatie ontstaan is maar tijdelijk. Daarna trekt de meute weer naar een volgend water
14
14%
Zolang het maar niet mijn water is vind ik het best
5
5%
 
Totaal aantal stemmen: 99
Robert de Wilt
Berichten: 422
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Capelle a/d IJssel (Zuid-Holland)
Contacteer:

05-01-2004 12:40

Zoals Menno al zei, deden de artikelen over de Zwaan enkele jaren terug aardig stof opwaaien. Alhoewel het hier 2 puur informatieve artikelen betrof, was de aanleiding heel anders.
In de artikelen werdt wel melding gedaan van de kwalijke praktijken die er geregeld plaatsvonden, zoals het uitvaren en claimen van het hele water. Het voorval met de vissers die over de hele zwaan uitvaarden en er ook de nodige vissen verspeelden :x was eigenlijk de aanleiding voor de toenmalige locals om mbv evert aalten een artikel te plaatsen.
In plaats van dat het een veroordelend artikel werd, lag de boventoon bij het verstrekken van info over het bestand.
Met vriendelijke groet,
Robert.
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

05-01-2004 13:02

Nog even iets anders,

Dat eeuwige geouwehoer over de "locals". Sorry hoor, maar als ik de vissen van een water een keer gevangen heb ben ik vertrokken naar de volgende uitdaging. Ik ben dus nergens een echte local. Wat wij als karpervissers in Nederland nu eens zouden moeten leren is dat we elkaar respecteren. Natuurlijk is een nieuwe visser van buitenaf een bedrijging, hij zou namelijk ook eens een (grote) vis kunnen vangen, maar dat wil nog niet zeggen dat hij niet op "jouw" water mag vissen.

Kijk zolang degene die nieuw is zichzelf aanpast aan de daar geldende afspraken zie ik geen enkel probleem. Maar als ik vraag naar de vaste stekken op een water, daar rekening mee ga houden en ze steken dan je banden lek omdat je een bedrijging bent. Sorry, maar mij houden ze daar niet mee tegen.

Het schrijven over wateren is in Nederland een taboe, waarom eigenlijk? Het heeft gewoon een veel diepere reden en dat is de afgunst onder elkaar. Mensen gunnen een ander de vissen gewoon niet en daardoor is er vaak een vijandige sfeer onder de karpervissers. Ben gewoon nu eens blij met de dingen die je zelf presteert en kijk en vergelijk jezelf niet de hele tijd met anderen.

Als iedereen dat nu eens als goed voornemen voor 2004 nam, elkaar aan de waterkant te respecteren en waarderen, dan zou het stukken gezelliger worden.

Respect Shabba!

mvg

Bart
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

05-01-2004 13:22

Bart,

ik heb niet het idee dat wij het hier hebben over putjes van 1 ha. maar over wateren die wat groter zijn, hierop vissen viirnamelijk de 'locals'!
neem een water van 45 ha. voordat je alle vis een keer gevangen hebt dan ben je wel een paar jaar mee bezig!
In een putje kan je veel sneller een groot gedeelte van de populatie vangen dan in een groot meer!
Robert de Wilt
Berichten: 422
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Capelle a/d IJssel (Zuid-Holland)
Contacteer:

05-01-2004 13:49

Marijn,
dat water dat ik bedoel is ook maar enkele hectaren groot en er is nog nooit iemand geweest die er elke vis gevangen heeft, terwijl ze er soms toch 10 jaar hebben gevist en met een bestand van misschien 25 vissen...
Kwa aantallen heb je natuurlijk eerder 50% van de populatie gevangen als er maar 20 vissen zitten, dan wanneer er 200 vissen zitten, maar dat gaat zeker niet in elk geval op als je het mij vraagt.
Kijk naar alle engelse hengelsportbladen waarin wateren gepubliceerd worden; daarbij gaat het ook hoofdzakelijk om kleine pools .......

Om bij het onderwerp te blijven, vind ik wel dat water in de publicitiet brengen in veel gevallen meer en grotere invloeden heeft op grote wateren dan op kleine wateren.
Ik ben van mening dat de kleine wateren die gepubliceerd worden vaak in de regio al als zeer bekend staan, waardoor de hengeldruk er vaak al veel groter is dan op grotere wateren waar tot dan toe nog weinig gevist werd.
Kortom, veel kleine wateren kunnen door de dressuur de plotseling veranderende hengeldruk beter aan dan grotere wateren waar tot dan toe nog amper gevist werd. Dit gaat uiteraard alleen op wanneer de kleine wateren voor de publicatie al drukbevist werden en de grotere wateren voor publicatie nog rustig waren.

Immers, de vissen op maagdelijker water kennen de klappen van de zweep nog amper en zijn minder goed bestand tegen sterk veranderende hengeldruk, waardoor bijvoorbeeld de kans groter is dat "slechte' of nog onervaren karpervissers met bijvoorbeeld simpele systemen of bijv. geen onthaakmat vrij succesvol zijn. En op circuitwateren zijn de vissen in de meeste gevallen de vissers toch te slim af en ik denk dat ze hierdoor niet opeens meer gevangen zullen worden omdat er meer gevist wordt... maar ook dit zal niet voor elk water opgaan....
Met vriendelijke groet,
Robert.
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

05-01-2004 14:23

[quote="marijn ham"]Bart,

ik heb niet het idee dat wij het hier hebben over putjes van 1 ha. maar over wateren die wat groter zijn, hierop vissen viirnamelijk de 'locals'!
neem een water van 45 ha. voordat je alle vis een keer gevangen hebt dan ben je wel een paar jaar mee bezig!
In een putje kan je veel sneller een groot gedeelte van de populatie vangen dan in een groot meer![/quote]

Ikzelf concentreer mijn visserij wel op die "kleinere wateren" tot een 15 hectare. Vaak pik ik er 1 of enkele vissen uit (allemaal vangen kan bijna niet en zou oneindig lang gaan duren) in de hoop deze te gaan vangen. Als het goed is duurt dit geen jaren (al begin ik nu ook al aan mijn derde jaar op hetzelfde water). Maar wat je wel vaak ziet op dit soort wateren dat er een grote groep vissers zit die inderdaad alle (grote) vissen proberen te vangen en hierdoor enkele jaren aan dat water zitten tot een eeuwigheid lijkend toe (sommigen blijven maar hangen daar, want hij zou volgend jaar toch weer een pondje zwaarder kunnen zijn)

Ach over een paar jaar begin ik aan hopelijk het verwezelijken van mijn droom, het vissen op een water waar wel alles van bekend is maar dat het een niet mindere mega uitdaging maakt. Het machtige Car Park op het Yateley complex. Het sfeertje wat daar hangt bevalt me wel, lees ook maar eens op de verschillende forums in Engeland, heel andere manier van omgaan met elkaar.

Watch out you blokes, the flying dutchman is coming! Just a leather would be enough for me, arhhh!

mvg

Bart
Gebruikersavatar
Bertil Wielink
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

05-01-2004 21:34

Er zijn heel veel nadelen aan het publiceren van wateren en die worden hier allemaal genoemd.

Robert slaat de spijker op zn kop wat betreft de kleinere wateren die in de publiciteit komen..

Het voordeel van het openbaar maken is het heerlijk zonder enig jaloers gezeik te kunnen praten over je visserij. De vissers van de Zwaan, Sloterplas en Nieuwkoop kunnen gewoon openlijk over hun visserij doen, zonder zich elke seconde af te vragen, oei heb ik nu niet TE veel gezegd?

Ik weet voor velen incl mijn persoontje die geheimzinnigheid ook wel heel belangrijk is, maar af en toe is het toch ook lekker om het beestje gewoon bij zn naam te kunnen noemen?

Vr.Gr.

Bertil
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

05-01-2004 22:29

Wat de Sloterplas betreft is PB een tijdje geleden toch gevraagd de verhalen van de website te halen. Tja, ik weet het niet. Nu dan toch weer een video. Dit water valt natuurlijk allang niet meer te verbergen. Maar op een grote toestroom zit je nou ook weer niet te wachten. Af en toe lijkt het een kermis met schiettentjes. Afgelopen jaar maar niet geweest, mij even niet gezien. En nu zo eenzelfde video over een kleiner water? De avonturen op de Breek?

Maar dat gezeur over het “lastigvallen” van wat locals slaat nergens op. Omdat je toevallig ergens in de buurt komt of wat vaker vist zou je alleenrecht hebben? Wat een narigheid zeg. Als ik een water op het oog heb, schuif ik gewoon aan. Soms vind je een water op de kaart. Soms hoor je eens wat. Tja, en soms lees je ook eens wat. Na-apers? Ergens moet je toch je informatie vandaan hebben. Maar, als iedereen het doet wordt het aanschuiven en kun je beter wegwezen. Maar ja, sommigen houden weer van die soap toestanden.

Engeland is overigens wel weer een ander verhaal. Ga eerst maar op de wachtlijst staan voordat je überhaupt op dat water van die ene jumbo mag vissen. Bij ons is dat anders. Voor bijna nop kun je bijna overal terecht en wachtlijsten zijn er niet. Vrijheid heeft zo zijn verplichtingen. Overigens geloven velen aan de andere zijde van het water nog dat zo een geïmporteerde 40 pond+ gewoon bij ons uit een kweekvijvertje komt. Ach wat, het is toch een mooie vis Ach wat dondert het verder, 40 pond+ is 40 pond+.

Groeten, Kees

Ps. ik koos toch maar voor 2
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

05-01-2004 22:32

Bart,
Wanneer je dus nergens een echte local bent,
en nooit wil worden ook..

Dan heb je ook absoluut geen idee hoe en wat de echte local ervan vindt.
Absoluut ook geen idee wat voor leed de oudere en minder bedeelde fietsende karpervisser voelt wanneer zijn water naar de kloten gaat..

SpoTTieve groeten Henk
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

06-01-2004 09:14

[quote="Henk ter Maat"]Bart,
Wanneer je dus nergens een echte local bent,
en nooit wil worden ook..

Dan heb je ook absoluut geen idee hoe en wat de echte local ervan vindt.
Absoluut ook geen idee wat voor leed de oudere en minder bedeelde fietsende karpervisser voelt wanneer zijn water naar de kloten gaat..

SpoTTieve groeten Henk[/quote]

Henk,

Zo moet je het natuurlijk ook weer niet om gaan draaien. Ik weet zeker wel wat er in het hoofd van een karpervisser omgaat als zijn thuiswater ineens in de publiciteit komt. Ik heb genoeg vrienden en collega's die wel als een echte local te betitelen zijn. Ik heb alleen een ontzettende hekel aan het claimen van een water door die bepaalde locals. Ik heb gelukkig momenteel het voorrecht om in het limburgse land te vissen, waar mits je de stek van een ander in zijn waarde laat, je eigenlijk overal kan neerstrijken. Komt natuurlijk ook wel door het feit dat hier zo ontzettend veel water ligt. Maar als ik dan hoor over bepaalde groepen karpervissers uit bijv. de omgeving stein of tilburg, den bosch die nieuwkomers gewoon terroriseren net zo lang tot ze wegblijven gaat mij dat gewoon te ver.

Zo pas ik ook ontzettend op met de artikeltjes die ik schrijf, want op het moment dat er toestroom komt op een water door jouw schrijven en je betiteld staat als zo´n `bekendmaker` dan is vaak het hek van de dam. Dan heb je de poppen aan het dansen en krijg je alleen nog maar scheve gezichten op het moment dat je op een water verschijnt. Het is alleen een fout beeld wat de mensen vaak hebben van de gesponsorde vissers, deze dumpen namelijk altijd het water vol en gooien het water in de publiciteit op het moment dat ze daar klaar zijn. Helaas, maar mentaliteitsveranderingen zijn vaak moeilijk, zo niet onmogelijk te bewerkstelligen.

mvg

Bart
jurgen munten
Berichten: 1159
Lid geworden op: 25-09-2002 02:00
Locatie: Eygelshoven

07-01-2004 12:38

dat zal wel zo'n grapjas zijn, valt me nog mee dat niemand voor de derde optie heeft gekozen :)

groeten,
karperlimbo
Het is een kwestie van geduld.....
Robert de Wilt
Berichten: 422
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Capelle a/d IJssel (Zuid-Holland)
Contacteer:

07-01-2004 12:55

Ja maar geef nu eerlijk toe jurgen,
de mensen die voor de tweede optie zouden kiezen, geloof mij nou maar dat dat echt wel een aanzienlijk deel van de karpervissers betreft, alleen dat zijn niet het type vissers die op het internet op discussieforums verschijnen. Daar zijn ze doorgaans te lui voor.
Met vriendelijke groet,
Robert.
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

07-01-2004 13:10

Robert,

Misschien hebben die 'LUIE VISSERS" het wel te druk met bollen draaien, stekken uitpeilen op nieuwe nog niet gepubliceerde wateren, planning maken enz. en oh ja heeeeel misschien wel met vissen zelf.
:lol: :lol:
Robert de Wilt
Berichten: 422
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Capelle a/d IJssel (Zuid-Holland)
Contacteer:

07-01-2004 13:19

michel,
ik ken ook genoeg vissers die niks van internet moeten maar wel volop fanatiek zijn. Ik wil ook niet suggereren dat iedere visser die niet op internet komt lui is, maar als het gaat om het tweede antwoord op de poll, dan denk ik dat die groep hier op het carpboard vrij minimaal aanwezig is.......... En eerlijk antwoorden op de vraag zit er dan ook niet in denk ik......
Met vriendelijke groet,
Robert.
Robert de Wilt
Berichten: 422
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Capelle a/d IJssel (Zuid-Holland)
Contacteer:

07-01-2004 13:21

Sorry ik bedoel natuurlijk het derde antwoord!!!!!!!!!! :oops:
Met vriendelijke groet,
Robert.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

07-01-2004 13:27

Ik ben gewoon tegen het in de openbaarheid brengen van wateren op internet of in een blad. Wanneer er geschreven word over een reeds bekend water zoals cassien heb ik daar niet zo'n moeite mee. Of wateren die groot en uitgerekt zijn en via via ook al bij de grote meute bekend zijn. Natuurlijk is er een hele grope vissers die met het argument komen "dat iedereen het recht heeft op informatie" dat kul argument kom je hier op het board ook vaak tegen bij topics over een water/of info over eventuele stekken in een bep provincie. Vaak zijn dat karervissers die zijn "groot"geworden in de tijd dat het vanzelfsprekend is dat alle info op een presenteerblaadje word aangegeven, het soort vissers die al na een weekje blanken zeggen dat ze diehards zijn! Natuurlijk moet je je info ergens vandaan halen, en ik ben echt niet te beroerd om iets te vertellen maar de huidige tendens ben ik echt niet blij mee.
Kijk waarom zou ik jan en alleman gaan vertellen wat ik allemaal heb gevangen op een redelijk "nieuw" water? ik heb afgelopen jaar mezlef heelmaal de ziekte gevist 69 nachten aan de plomp gelegen,3 keer per week gevoerd, daarnaast afgestudeerd en ook gewerkt Uieindelijk toch mijn deel gevangen. Moet ik dit dan maar bekend gaan maken?? dacht het dus ff niet he??

mvg martijn
Laatst gewijzigd door Martijn Nederpel op 07-01-2004 13:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

07-01-2004 13:46

Even tussendoor,

Heb wel gelachen op het VBK, stond te praten met enkele gasten uit het westen. Over die hards gesproken, hij had in 2002 12 nachten achter elkaar geblankt, vorig jaar zelfs 13. Deinsde toch nergens voor terug dus, toen ik zei dat dat nog niets was en begon te lachen wilde hij natuurlijk weten hoeveel ik er dan had. Ach dit jaar in 6 weken 37 nachten geblankt. De grens tussen het zijn van een "die hard" of doorzetter en het gewoon niet kunnen vissen is natuurlijk flinterdun :lol:

Wat betreft het verkrijgen van info is het vaak niet zo moeilijk als het lijkt:

Als je meer over een water te weten wil komen ga dan niet het internet op, er heerst hier (en logisch) gewoon een soort ban op het geven van info over onbekende wateren. Wat je veel beter kan doen is de lokale hengelsportzaak bezoeken (weten vaak meer dan je erg in hebt), praten en nog eens praten met mensen die vroeger het water hebben bevist, witvissers en andere mensen die je in de loop van je karperbestaan hebt leren kennen. Het is trouwens vaak een bepaalde groep vissers, die voornamelijk op de "moeilijke" wateren vissen met de grotere vissen, die onderling goed contact heeft. Bewijs je eerst op 1 van die hardere wateren en je krijgt vanzelf meer informatie over eventuele andere goede wateren in de omgeving. Het is trouwens wel vaak een kwestie van geven en nemen, je moet zelf ook wat te bieden hebben aan diegene die jouw evt. informatie kan geven. Want voor niets gaat alleen de zon op!

Oh, Martijn, had er afgelopen jaar een kleine 200, ga dit jaar voor de 250 :wink:

mvg

Bart
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

07-01-2004 13:57

Kijk bart dat is in mijn ogen de manier zoals het moet, je moet ervoor werken, vragen informeren, ronlopen, het water opsnuifen!
Tjah die hard of niet das voor iedereen anders..200 nachten??? pff das idd veel jah, maar goed ben dik tevreden dat ik die 69 heb kunnen vissen gezien de tidj die ik heb, maar zowie zo...respect hoor
Robert de Wilt
Berichten: 422
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Capelle a/d IJssel (Zuid-Holland)
Contacteer:

07-01-2004 14:04

Ik ben het met bart eens dat het geven en nemen is.
Veel mensen die zich niet eerst bewezen hebben, kun je je achteraf afvragen ten gunste waarvan ze uiteindelijk succesvol gebleken zijn......
Zelf heb ik er niet echt veel problemen mee als een reeds zeer bekend water gepubliceerd wordt, maar als dat een trend wordt (en dat wordt het) zullen vroeg of laat ook de nog onbekende wateren aan de grote klok gehangen worden.....ben ik bang althans.
Zelf vind ik het echt zielig als een visser (die bijv. zelf nog niet eens wat gevangen heeft op een bepaald water) op een moeilijk en drukbevist water extreem de boot afhoudt en geheimzinnig doet in de hoop dat hij vroeg of laat gaat oogsten. De gene die een praatje bij je komt maken, ziet gauw genoeg dat je er niet zit voor de brasems van het water.
Waar ik wel een spuughekel aan heb, is als mensen puur en alleen op informatie uitzijn. Zo van; "wat is de zwaarste hier?' of "wat zijn de hot-spots?'
Maar als iemand gewoon een praatje komt doen en bijvoorbeeld vraagt van 'Is t al wat" en iemand kijkt je aan alsof je zijn vrouw en kinderen vermoord heb, denk ik van laat die maar lekker in zijn eigen sop gaar koken en lekker geheimzinnig doen.....
Met vriendelijke groet,
Robert.
Danny Hoekzema
Berichten: 18
Lid geworden op: 21-08-2003 02:00
Locatie: Oostwold (Scheemda)

09-01-2004 23:40

Doe mij maar optie 2!

Waarom? Ik ben nu eenmaal een liefhebber van rust! Ook snuffel ik graag (eigenwijs als ik ben) naar nieuwe stekken en die hang ik dan zeker niet aan de grote klok, want je hebt helaas te veel stekkenpezers! :evil:

Voorvoeren mag/moet in een aantal gevallen, maar zorg er voor dat niemand je ziet!! :P
Geniet van de natuur, maar ruim altijd je rotzooi weer op, zodat een ander ook plezier heeft!!