De Dunne Lijn...


Gebruikersavatar
Melvin Miltenburg
Berichten: 269
Lid geworden op: 23-10-2002 02:00

05-12-2003 21:46

Beste medekarpervissers,

Heb zonet het boek De Dunne Lijn... gekregen van mijn ouders :grin: maar nu heb ik een paar vragen die ik niet heb kunnen vinden in de zoekfunctie.
1. wanneer is het boek uitgekomen dus hoe lang bestaat het boek al?
2.Is Luc De Baets Nederlands? zo nee van welke nationaliteit is hij dan?
3 Hebben jullie het boek al gelezen? zo ja wat vinden jullie ervan en heb je er wat aan voor het vissen? (zal vast wel :razz: )

Alvast bedankt Melvin
Piotr Schiettekatte
Berichten: 731
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Maaseik (België)

05-12-2003 22:44

Dag Melvin,

Luc De Baets is in mijn ogen één der beste karpervissers ooit geweest. Wat hij allemaal voor elkaar kreeg in een korte tijd, dat zullen er niet veel na doen! Ondertussen heeft hij spijtig genoeg het karpertoneel verlaten en heeft hij zich op het matchvissen toegelegd dacht ik. Hij is van nationaliteit Belg....(zegt da iets??? :smile: )

Ik heb een deel van zijn boek al gelezen, niet helemaal. Als nog iemand ooit zo een boek zal willen schrijven dan zal hij verdomd goed zijn best moeten doen. Je zal merken dat je tijdens het lezen sommige stukken 2 of zelfs meerdere keren zal moeten nalezen, en je gaat er automatisch bij nadenken! Uit dit boek zal je volgens mij ontzettend veel leren als beginnende (en gevorderde) visser!

Aja, het is Sinterklaas he :smile:

mvg
Piotr
lars kern
Berichten: 697
Lid geworden op: 11-05-2003 02:00
Locatie: capelle a/d ijssel

05-12-2003 22:48

ga het boek ook halen.


me neef heeft en lees er wel eens een paar blz uit vooral die auto met een baksteen en dat ze een bollie verliezen en die gaan zoeken geweldig
behandel een karper zo als je zelf wil worden behandelt
Frank van Amerongen
Berichten: 2768
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heinekenoord en een beetje Tilburg

05-12-2003 22:57

Op 2003-12-05 22:44, schreef Piotr Schiettekatte:
Dag Melvin,

Luc De Baets is in mijn ogen één der beste karpervissers ooit geweest.


Komt bij mij de vraag: wanneer ben je goed en wanneer ben je slechte visser?

Oke.. LdB heeft mooie vissen gevangen...

maar moeten wij daar door minder voele?
Dacht het niet... hij heeft / had zijn visserij.. wij de onze!

Groet Frank
Gebruikersavatar
caspar hendriks
Berichten: 151
Lid geworden op: 30-04-2003 02:00
Locatie: Rotterdam

06-12-2003 00:34

frank, het gaat niet alleen om de mooie vissen die luc heeft gevangen, maar ook om de manier waarop hij met zijn visserij bezig was.
Niemand hoeft zich minder te voelen, maar er zijn altijd mensen die het beter begrijpen, en dat luc het begreep is een ding dat zeker is!!! In mijn ogen wordt hij niet voor niks "de grootmeester" genoemd, en is het ook geen toeval dat hij in het matchvissen ook uitblinkt!
Melvin, volgens mij is dit boek een jaar of 3 oud en ik vindt het absoluut 1 van de betere boeken om in je boekenkast te hebben staan.

Greetz Caspar

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: caspar hendriks op 2003-12-06 00:35 ]</font>
Hans van Moorsel
Berichten: 712
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Geldrop

06-12-2003 01:07

Frank,

Luc begreep wat vele, dank zei hem, nu pas een beetje door beginnen te krijgen, hij was zijn tijd ver vooruit!
Verder deel ik de mening van Casper volledig.

Groet,

Hans
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

06-12-2003 01:12

Het is gewoon karpertechnisch gezien een van de beste boeken op de markt verkrijgbaar, daarnaast vond ik het ook een heerlijk boek om te lezen.

Luc is inderdaad een Belg. Ik weet niet precies wanneer de eerste uitgave van de dunne lijn was.

Ik heb qua eigen visserij veel aan het boek gehad en nog steeds lees ik bepaalde stukken terug.

Frank,

Het gaat er inderdaad niet om of je een goede of slechte visser bent, wanneer je een goede of slechte visser bent maar puur om het feit dat je plezier hebt aan de waterkant, staat ook in het boek van Luc! Dat Piotr veel aanzien heeft voor Luc is toch zijn goedrecht. In mijn ogen was Luc ook een goede karpervisser! Hij had plezier, probeerde veel, leerde veel, deed er veel voor en was succesvol op verschillende wateren!

groet,
Bart
jan van kranenburg

06-12-2003 01:27

Ik vind die Luc een arrogante, over het paard getilde kwal.
Weet veel te veel, en hij doet me steeds beseffen dat ik geen tijd genoeg meer heb om zijn niveau te bereiken.

Daarom, weg met Luc. Maar desondanks verkoop ik "De Dunne Lijn" niet!!!
You never know!

Met dunne groeten,

Jan
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

06-12-2003 01:28

Dat deze man kennis van zaken heeft is gewoon
een feit, en wel om het volgende.
1- Hij was succesvol in de karpervisserij.
2- Hij draaid nu succesvol mee in de witvis-
visserij.
Maar de vraag blijft wat is een goede visser?
In mijn ogen is dat een moeilijke vraag, maar
wel denk ik dat een "goede" visser makkelijk
van soort visserij kan veranderen. Vaak heb-
ben deze mensen de basis goed mee gekregen,
zoals eerst b.v. de vaste stok ter hand te
nemen en de bij behorende dingen!
Feit is wel vind ik, dat je plezier moet heb-
ben in je visserij. Dat vind ik persoonlijk
heel belangrijk!

Tot slot: Ik heb het boek nu sinds een goeie
maand, ik zo'n kwart van het boek nu gelezen,
en ik moet zeggen tot nu zeer interresant! :wink:

groetjes Benny
jan van kranenburg

06-12-2003 01:30

Hou maar op, met lezen. Benny.
Anders, frustraties volgen.
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

06-12-2003 01:34

Hoe bedoel je Jan? :???:
Vind je het geen goed boek, of kan ik nog wat
verwachten verder in het boek? :smile:

groetjes Benny
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

06-12-2003 01:35

Jan,

Het is maar hoe je het bekijkt! Ik ben wel benieuwd hoe je daar bij komt eigenlijk. Ik heb het boek nu 5 keer gelezen en ben niets tegengekomen waaruit zou moeten blijken dat hij arrogant is en laat blijken dat hij beter is dan iedereen!

Zal wel een kwestie van manier van lezen zijn denk ik.

groet,
Bart
jan van kranenburg

06-12-2003 01:46

Mijn gein is aan jullie voorbijgegaan.
Het kost een gruwelijk lange tijd om Luc's vaardighede je eigen te maken.
Dat bedoelde ik.

mvg

Jan
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

06-12-2003 01:48

Jan,

Ik heb altijd al moeite gehad met Haagse grapjes! :roll:
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

06-12-2003 01:49

Aha Jan, ik snap je! :smile:

groetjes Benny
jan van kranenburg

06-12-2003 02:02

Ja Bert, is altijd wat aparts, die Haagsce humor.
Zit altijd een vorm van zelfspot in.
Ik hoop dat je 't zo wil blijven zien.

Benny, thank you.
Ga nu maar lezen in De Dunne Lijn. Doe ik ook.

mvg

Jan
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

06-12-2003 02:24

Nee, ga gerust je gang! Iedere regio z'n eigen humor!

Heb wat Haagse vrienden die ik ook bijna nooit begrijp dus het is inmiddels een bekend fenomeen! Ik raak er vanzelf wel een keertje aan gewend, hoop ik.

PS: Melvin sorry voor het afwijken in de topic!
Gebruikersavatar
Henk Bos
Berichten: 73
Lid geworden op: 31-01-2002 01:00
Locatie: siddeburen(Groningen)
Contacteer:

06-12-2003 04:29

Op 2003-12-06 01:46, schreef jan van kranenburg:
Mijn gein is aan jullie voorbijgegaan.
Het kost een gruwelijk lange tijd om Luc's vaardighede je eigen te maken.
Dat bedoelde ik.

mvg
Janneman66!Ik ben van 69 en vind die BELG nog steeds toppie"ik zou zo onder den noemer
mogen zeggen"zo doen zoals'n aander't niet zou doen"(Grunneg's&Belgie's ti's ain feest)
joa zolang ge d'r ja niet ben geweest!!!

Jan
Hey Ho let's go,Hey Ho let's go.
Gebruikersavatar
Henk Bos
Berichten: 73
Lid geworden op: 31-01-2002 01:00
Locatie: siddeburen(Groningen)
Contacteer:

06-12-2003 04:31

Op 2003-12-06 04:29, schreef Henk Bos:

Op 2003-12-06 01:46, schreef jan van kranenburg:
Mijn gein is aan jullie voorbijgegaan.
Het kost een gruwelijk lange tijd om Luc's vaardighede je eigen te maken.
Dat bedoelde ik.

mvg
Janneman66!Ik ben van 69 en vind die BELG nog steeds toppie"ik zou zo onder den noemer
mogen zeggen"zo doen zoals'n aander't niet zou doen"(Grunneg's&Belgie's ti's ain feest)
joa zolang ge d'r ja niet ben geweest!!!

Jan


Sorry,ik ben Henk.
Hey Ho let's go,Hey Ho let's go.
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

06-12-2003 08:10

Heb het boek inmiddels al van voor naar achter van links naar rechts gelezen, en ik overdrijf niet dat ik sommige stukken (technische stukken) bijna uit mijn hoofd ken. Het klinkt misschien dom, maar uiteindelijk heb ik toch weinig overgenomen van het boek van De Baets, ik vis liever op mijn eigen manier, en niet op De Baets z'n manier.

mvg
stefan
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

06-12-2003 08:32

LDB is een van de betere karpervissers,hoewel hij degene was die het boek schreef komen vele manieren van karpervissen die hij beschrijft uit het brein van andere.
Het is al een kunst op zich om het goede van andere te gebruiken in je eigen visserij.
Vaak wordt vergeten dat 1 man alleen nooit zover komt zonder feedback van andere,De Baets is mans genoeg om dat toe te geven en dat siert hem.
In het zelfde rijtje als De Baets horen nog enkele andere vissers thuis zoals Jan Junge,Rini Groothuis,Kevin Maddocks,Rod Hutchinson en nog wel een paar andere minder bekende karpervisser(minder bekend wil niet zeggen minder goed).

Het is en blijft voorlopig een aangenaam boek waaruit informatie kan worden gehaald die mits goed toegepast(ligt daar niet bijna altijd de sleutel tot succes)een voordeel kan zijn/worden voor je eigen visserij.

Kanttekeningen zijn er ook,als ik zie dat kort na het uitkomen van het boek hele volksstammen in een keer verspreid gaan voeren over 3 km kanaal(is maar een voorbeeld)zonder te weten wat de overerige karpervissers doen en ook nog eens dit op het aas zetten kompleet verkeerd aanpakken begin ik niet te twijfelen aan het boek maar wel aan het lezen en begrijpen van de uitvoerende(dubbele betekenis)karpervisser(s)

Een leerzaam boek voor diegene die er de informatie uit kan halen die geschikt is voor zijn eigen visserij,een "fout" boek als je het blindelings gaat volgen,maar dat beschrijft De Baets zelf al.

Wil.
Frank van Amerongen
Berichten: 2768
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heinekenoord en een beetje Tilburg

06-12-2003 08:51

Heren,
Meteen een min of meer offtopic discussie'tje uitgelokt.
Was niet echt mijn bedoeling. Maar "gelukkig" zien jullie hem niet als... bla bla bla. Maar als n gewone visser.
Heb zelf het boek ook. Al een poos, maar nog nooit zo goed gelezen, dat ik het helemaal zal begrijpen. Zal mij overigens nooit lukken.
Maar wel een informatief boek.
Dat zeker ! :smile:

Benny vatte de vraag "goede vs. Slechte visser" goed op... in dat antwoord kon ik et ook wel vinden!

Maar dan nog, wat zijn dan volgens jullie de hoogtepunten uit dit boek?
De voermethodes, rigs, of toch de mixjes? Of wel een heel ander onderwerp dat Luc volgens jullie goed heeft opgepent in het boek?
Ben benieuwd wat jullie het best/mooiste stukje eruit vinden.

MVG Frank
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

06-12-2003 09:08

Tja Benny, wat is een goede visser.

Elke visser legt de lat op een bepaalde hoogte, Luc op een hoogte die voor 98 % van de karpervissers niet haalbaar is. Mensen die alleen maar na apen met het doel dat niveau ook te halen, komen er zeker niet. Of dat goede of minder goede vissers zijn, is niet aan mij om uit te maken. Wat voor mij wel goede vissers zijn heeft niets met hoeveelheid, of gewicht te maken.
Van de natuur gebruikmaken en geen misbruik, dan kom je al aardig in de goede richting.

mvg, Peter
lars kern
Berichten: 697
Lid geworden op: 11-05-2003 02:00
Locatie: capelle a/d ijssel

06-12-2003 09:35

Op 2003-12-06 01:30, schreef jan van kranenburg:
Hou maar op, met lezen. Benny.
Anders, frustraties volgen.



ik gun die man ze visjes hoor kijk wat ie er voor gedaam heeft
behandel een karper zo als je zelf wil worden behandelt
Piotr Schiettekatte
Berichten: 731
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Maaseik (België)

06-12-2003 10:11

Wat ik met een "goede karpervisser" bedoeld word door enkele verkeerd opgenomen geloof ik. Een goede karpervisser is voor mij helemaal niet iemand die met zware vissen loopt te pronken of wat dan ook. Maar iemand die nadenkt over zijn visserij! Iemand die verschillende factoren mee in rekening brengt...
Ik zeg niet dat ik alles van Luc nadoe, in tegendeel. Maar zoals hij over bepaalde zaken nadenkt en er op ingaat, dat kunnen er niet veel!
En zoals Luc zelf ook schrijft. Als je alles wat hij schrijft zo maar gaat na-apen, dan kan het goed zijn dat je grandioos verkeerd bezig bent! Je moet rekening houden met de andere vissers, weersomstandigheden, .....

Luc heeft het gewoon in zich. Zowel in de karpervisserij als witvisserij zoals ook al eerder vermeld werd.

mvg
Piotr