Voerbootjes


Jacky Hendrik
Berichten: 109
Lid geworden op: 07-04-2002 02:00
Locatie: Zoetermeer

12-11-2003 13:34

Hallo allemaal, ik wil graag de discussie opstarten over radiografische voerbootjes.
Wat is jullie ervaring met dit stukje mischien wel nuttig gereedschap??
jurgen munten
Berichten: 1159
Lid geworden op: 25-09-2002 02:00
Locatie: Eygelshoven

12-11-2003 14:28

Een flinke investering was het wel, maar zeker de moeite waard!

Ik heb zelf de Microcat van AnglingTechnics. Het voordeel van deze boot, een catamaran model met kleppen in de boot, is dat je je lood niet uit het bakje trekt als je de lijn op spanning probeert te houden. Bovendien is de boot heel erg stabiel. Minpuntje is dat als je je montage in het linkerbakje doet en je de lijn strak op spanning houdt de boot naar links neigt. Je moet dan corrigeren, waardoor de boot minder snel gaat en de batterij sneller leeg is. Wat ik ook jammer vind is dat de lamp op de boot niet van afstand bedienbaar is.

Daarnaast is het natuurlijk ook weer een extra last die je mee moet dragen, wat zeker voor mij als mobiele visser wel eens lastig is. En natuurlijk moet je, naast de aanschafprijs, ook rekening houden met onderhoudskosten. In ieder geval elke 2 jaar moet je je boot toch voor onderhoud opsturen, wat iedere keer bijna 100 euro kost.

Het voordeel van de voerboot in het algemeen is dat je op plekken komt die je normaal nooit zou kunnen bereiken. Bovendien kun je op grote afstand met particles vissen, wat zeker dressuurdoorbrekend is. Het bezit van de boot heeft me dan ook al meerdere vissen opgeleverd die ik anders waarschijnlijk niet had gevangen.

groeten,
karperlimbo
Het is een kwestie van geduld.....
Gebruikersavatar
luuk schenkelaars
Berichten: 1643
Lid geworden op: 17-04-2002 02:00
Locatie: Raamsdonk

12-11-2003 16:10

zijn al veel meer discussies over geweest.

Groeten,

Luuk
p.s. ik ben er nu zelf 1 an het maken
Karpervissen is net als..... .....vissen op karper
rick schoonaard
Berichten: 549
Lid geworden op: 23-05-2003 02:00
Locatie: amersfoort
Contacteer:

13-11-2003 11:38

voerbootjes.

gewoon zelf maken is wat werk maar een mooie beteding van de winter je bespaart hier veel mee. je kan ook alles zo maken als je wil bv. 2 schroeven, meer lampjes, lampjes ook op afstand bedienbaar, trimaran model, etc.

dit alles maakt je voerboot tot het ideale hulp stuk voor de karper visser maar je bent ook wel genood zaakt om een gewone boot te hebben ivm het uitvaren van markers en het zoeken van goeie stekken met de diepte meter.
Divano de Zwart
Berichten: 5
Lid geworden op: 13-11-2003 01:00
Locatie: Rotterdam

13-11-2003 12:19

Op 2003-11-13 11:38, schreef rick schoonaard:
voerbootjes.

gewoon zelf maken is wat werk maar een mooie beteding van de winter je bespaart hier veel mee. je kan ook alles zo maken als je wil bv. 2 schroeven, meer lampjes, lampjes ook op afstand bedienbaar, trimaran model, etc.

dit alles maakt je voerboot tot het ideale hulp stuk voor de karper visser maar je bent ook wel genood zaakt om een gewone boot te hebben ivm het uitvaren van markers en het zoeken van goeie stekken met de diepte meter.


jekan toch ook een diepte meter op je bootje maken
rick schoonaard
Berichten: 549
Lid geworden op: 23-05-2003 02:00
Locatie: amersfoort
Contacteer:

13-11-2003 15:56

Op 2003-11-13 12:19, schreef Divano de Zwart:

Op 2003-11-13 11:38, schreef rick schoonaard:
voerbootjes.

gewoon zelf maken is wat werk maar een mooie beteding van de winter je bespaart hier veel mee. je kan ook alles zo maken als je wil bv. 2 schroeven, meer lampjes, lampjes ook op afstand bedienbaar, trimaran model, etc.

dit alles maakt je voerboot tot het ideale hulp stuk voor de karper visser maar je bent ook wel genood zaakt om een gewone boot te hebben ivm het uitvaren van markers en het zoeken van goeie stekken met de diepte meter.


jekan toch ook een diepte meter op je bootje maken



en je markers dan is een beetje moielijk uivaren met een voerboot maar idd er kan ook een dieptemeter op een voer boot maar dit kost weer extra vermogen.
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

13-11-2003 22:35

Voerboten;
Het eerste grote nadeel van een voerboot vind ik de aanschafprijs, of de prijs en tijd van het bouwen. In bepaalde situaties zijn ze hun geld echter meer dan waard. Ik heb er sinds kort zelf ook een en ik moet zeggen, in bepaalde gevallen is hij ideaal. Ik gebruik mijn voerboot vooral op plaatsen waar een normale boot verboden is, omdat dit hulpmiddel je in staat steld om buiten werpafstand te vissen. Vooral op zwaarbevist water mogen de voordelen hiervan duidelijk zijn. De vis aast minder schuw en is vaak in grotere getalen aanwezig. Ik gebruik hem ook regelmatig om met particles te vissen/voeren op grote(re) afstanden. Heermee komen we we bij een nadeel, het is, zeker met een kleine, donkere boot, vaak moeilijk te zien of de boot nu wel of niet precies op de plek ligt. Omdat ik meestal met mijn vismaat vis vaart tegenwoordig de één, terwijjl de ander de hengel vasthoudt en met een verkijker kijkt ofde boot al precies goed ligt. Alleen kijk ik meestal of de boot de kant of takken aanraakt. Met plantenbedden en een onbeschermde schroef kan ik dit niet aanraden, tenzij je een excuus zoekt om een duik te nemen. :razz:
Indien nodig gebruik ik op deze afstanden tegenwoordig gevlochten lijn. Dit werkt in sommige gevallen veel beter, maar je moet er wel even mee leren drillen, anders krijg je lossers.
Deze tactiek heeft mijn maat en mij bepaald geen windeieren gelegd. Op een verenigingsvijver waar we vroeger blij waren als één van ons een run kreeg op een dag, krijgen we tegenwoordig 3 runs per persoon op een ochtend op avond.
Op groot water lijkt mij een dieptemeter op een voerboot ideaal, ik heb hier echter zelf geen ervaring mee. Ik weet wel dat de prijs voor het laten monteren van zo'n ding vaak overeen komt met de aanschafprijs van het bootje. Of je dit er voor over hebt is je eigen keus.
Op iets grotere wateren pak ik (indien toegestaan) zeker op extreme afstanden, liever een normale boot. Ik vind dat je daarmee het aas secuurder kunt neerleggen en bovendien het bijvoeren secuurder kunt doen. Het is met een normale boot bijvoorbeeld makkeijker om verspreid te voeren, dit vind ik zelf een groot voordeel. Nadeel is en blijft dat je zelf het water op moet. Een nat pak midden in de winter is immers niet erg plezierig. :razz:
Wat je belangrijker vindt is natuurlijk een afweging die je zelf moet maken, ik denk dat ik hierbij de meeste voor en tegens wel zo'n beetje genoemd heb. Waarschijnlijk kunnen andere mensen er nog wel meer bedenken.
groeten,
Daaf
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
Rob de Boer
Berichten: 524
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Noord Holland

15-11-2003 20:09

Sja, ik moet toegeven, het was eerst niks voor mij. Ik ben nogal ouderwets wat vissen betreft, maar ook ik heb een voerbootje.

Afgelopen winter heeft mijn handige vismaat een alluminium bootje in elkaar gelast, 2 laadbakjes erop, mooi schuitje.

Hij vaart niet hard maar is wel superhandig en we komen nu op plekken waar we anders nooit bijkonden. Inmiddels behoord hij tot de vaste uitrusting.

En inderdaad voor de lange afstand is hij wat onzuiver. wij hebben beschikking over een dijk waar we op kunnen staan, maar bij 150 mtr wordt het meer gokken dan weten.

Overigens wij varen hem nu ook op de kleine watertjes pak weg 25 -30 mtr sjezus wat worden we lui, lol.


De totale kosten incl alles dus waren € 310 met een bereik van 500 mtr,, dit heeft hij nog nooit gevaren dus ik denk dat een bereik van 750 mtr wat overdreven is. Ik denk dat je het bootje dan niet meer ziet.

Mijn nadelen vind ik in meer te verslepen en vooral het bekijks van veel mensen. Die je eerst aangapen of je wel wijs bent, en vervolgens allemaal blijven hangen en denken dat de vis nu meteen op de kant wipt.


Rob.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Rob de Boer op 2003-11-15 20:14 ]</font>
Gebruikersavatar
Rob Borjans
Berichten: 857
Lid geworden op: 29-08-2002 02:00
Locatie: Landgraaf

18-11-2003 15:23

hoy,

over voerboten kan ik redlijk snel klaar zijn.
In mijn ogen zijn er maar 2 goede op de markt en dat is de anatec+ en de microcat.

de anatec is in mijn ogen toch de winner omdat deze uitgerust is met een speciaal systeem voor het droppen van het aas.
dus geen last meer ervan datje het aas uit het bakje trekt en ook niet dat de boot naar 1 kant trekt tijdens het varen.
qua model zijn de microcat en de anatec obgeveer gelijk. alleen de anatec heeft maar 1 echt heel grote voerbak.
de anatec ligt ook super stbiel op het water en er kan ook mee gevaren worden met vrij harde wind.
de 2 schroeven van de antec zijn geheel beschermd door een omhulsel dus het vastlopen in wier of iets dergelijks wordt zo erg klein.
overigesn heeft deze boot een bereik van maarliefst 800 meter dus dat is ook niet mis.


Over alle bootjes van nederlandse makelij kan ik maar een ding zeggen en dat is troep.

de baitsweeper: een in mijn ogen veel te klein bootje dat veel te nerveus stuurt en bij harde wind niet kan varen.
bij deze boot moet je het lood plus aas in een van de voerbakken leggen wat in mijn ogen een groot nadeel is want je kan zoals jurgen al zij de lijn niet strak houden.
enige wat ik mooi vind aan deze boot is de velichting en volgens mij hebben ze daar bij quartel meer aandacht aan besteed dan aan de dingen die echt noodzalijk zijn.

Carpcatcher: is mij ogen al iets stabieler dan de baitsweeper. een groot nadeel aan deze boot vind ik dat de schoef onbeschermd is en snel kan vastlopen in wier of andere waterplanten.
Ook heeft deze boot het zelfde euvel als de baitsweeper dat je het lood in het bakje moet leggen waardoor je ook bij deze boot de lijn niet goed strak an houden.

Over het vlemmix bootje kan ik niet veel zeggen want ik heb deze nog nooit in het echt iemand zien gebruiken en oordeel er dus ook niet over. maar deze heeft het zelfde probleem als de baitsweeper en de carpcatcher je moet het lood weer in het bakje leggen dus dat is al het eerste minpunt. en overigens vind ik dat deze boot een erg klein bereik heeft!!

Rob: zon groot bereik is echt niet overdreven want je moet eraan denken dat het bereik ook afhankelijk is van de weersomstandigheden enmet een bootje dat maar 300 meter bereik heeft szit je met slecht weer al snel buitenbereik met alle gevolgen van dien.

groeten rob


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Rob Borjans op 2003-11-18 15:25 ]</font>
jurgen munten
Berichten: 1159
Lid geworden op: 25-09-2002 02:00
Locatie: Eygelshoven

18-11-2003 16:15

Over het algemeen ben ik ook niet kapot van de "bakjes-boten" als de carpcatcher en de baitsweeper. Ook geef ik de voorkeur aan jet-aandrijving in plaats van schroefaandrijving.

Echter de nieuwe baitboat van SCEN lijkt me wel heel erg mooi. Recensies hiervan zijn prima, het is eenzelfde model als de microcat en de prijs valt hartstikke mee.


Ronnie,
dat komt ook doordat de engelse boten nog niet zo lang op de nederlandse markt te verkrijgen zijn en de drempel tot aanschaf van zo'n boot door de hogere aanschafprijs en onderhoudskosten groter is.

Ik ken ook iemand met een BT4 met fishfinder. Prachtig stuk gereedschap, alleen zou ik het met erge golfslag niet zo vertrouwen. Het ligt allemaal aan de omstandigheden waarin je vist.

groeten,
karperlimbo
Het is een kwestie van geduld.....
danny nickien
Berichten: 68
Lid geworden op: 26-06-2003 02:00
Locatie: schinveld

18-11-2003 16:43

jurgen waar kan ik deze boot vinden op het internet heb hiet graag meer info over
Gebruikersavatar
Rob Borjans
Berichten: 857
Lid geworden op: 29-08-2002 02:00
Locatie: Landgraaf

18-11-2003 17:01

hoy,

ronnie ik ben het met jurgen eens. de engelse en franse boten zijn nu eenmaal een stuk duurder.

je vind de carpcatcher zeerwaarschijnlijk super boot omdat je nog geen ervaring hebt met de ander boten.
nogmaals het systeem met de bakjes is ronduit waardeloos. en ik meen dat schrijver de schroef niet beschermd heeft, dus bij het eerste beste wier loopt ie vast!!

groeten rob
Gebruikersavatar
Mark Zelle
Berichten: 943
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Vorden
Contacteer:

19-11-2003 13:19

Hengelsport zutphen gaat een nieuwe voerboot verdelen.

bij deze is de schroef mooi weggewerkt en heb je nooit last van de schroef t.o.v. wier of je lijn.

de boten komen er in verschillende moddellen en prijsklasse. van 500,- tot 750,-

bereik 600 meter
3 stortbakken
en zeer krachtig!!


binnenkort meer hierover!!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Mark Zelle op 2003-11-19 13:19 ]</font>
Bjorn Dohmen
Berichten: 205
Lid geworden op: 18-01-2003 01:00
Locatie: Wijlre

19-11-2003 13:37

Mark,

Kijk eens op http://www.baitboats.com , daar staat de boot welke je bedoelt.

Max laadvermogen 0,75 kg per zijbak, de achterbak mag 0,5 kg vervoeren.

M.v.g.

Bjorn

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Bjorn Dohmen op 2003-11-19 13:38 ]</font>
jurgen munten
Berichten: 1159
Lid geworden op: 25-09-2002 02:00
Locatie: Eygelshoven

20-11-2003 09:46

Danny,

ik heb geen site van ze kunnen vinden. Er staat wel vaker een advertentie in de Karper. Zal ik eens voor je nakijken. Ik heb ook een foldertje besteld over die boot. Ik zal kijken of ik hem voor je krijg ingescand (heb pas een scanner).

groeten,
karperlimbo
Het is een kwestie van geduld.....
jurgen munten
Berichten: 1159
Lid geworden op: 25-09-2002 02:00
Locatie: Eygelshoven

20-11-2003 09:48

Mark,

ziet er op zich goed uit. Hoe werken die kleppen dan? Schuiven die uit of klappen die open ofzo?

Ben alleen bang voor erge golfslag i.v.m. de stabiliteit.

groeten,
karperlimbo
Het is een kwestie van geduld.....
Bjorn Dohmen
Berichten: 205
Lid geworden op: 18-01-2003 01:00
Locatie: Wijlre

20-11-2003 11:06

Mark,

De foto's welke op http://www.baitboats.com staan, geven mij het idee dat deze een catamaran model is, waar een soort kippengaas gespannen is tussen de beide drijvers.

M.v.g.

Bjorn
Gebruikersavatar
Mark Zelle
Berichten: 943
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Vorden
Contacteer:

20-11-2003 15:12

jurgen,

die kleppen die klappen open. de boot ligt zeer stabiel op/in het water.

Bjorn,

het is idd een soort catamaran en het is idd met gaas afgedekt zodat er geen wier/takjes/of andere troep bij de schroef kan komen.
Ray Schra
Berichten: 1306
Lid geworden op: 04-01-2002 01:00

03-12-2003 09:04

Mark,

Heb je al iets meer info (prijzen) over die nieuwe boot?

Gr. Raymon
Gebruikersavatar
Mark Zelle
Berichten: 943
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Vorden
Contacteer:

03-12-2003 14:10

Raymon en anderen,

het duurste model komt op 775,- euro.( eventueel nog uit te breiden met dieptemeter)

half januari komen er ook goedkopere modellen, hier zitten bijvoorbeeld maar twee stortbakken op. deze zullen een stuk goedkoper zijn. over de prijs van deze modellen kan ik nog niks zeggen.

ik heb de boten aan het werk gezien en ben er zeer over te spreken. ze doen zeker niet onder voor andere merken. in sommige gevallen presteren ze zelfs beter!! het zijn echte krachtpatsers!

je betaalt net iets meer dan de helft ten opzichte van de andere boten.......

dus nog een maandje geduld!! op de beurs in leiden en in Zwolle zullen ze waarschijnlijk te zien zijn (en te koop) in de stand van hengelsport Zutphen/MvL Catch
Ray Schra
Berichten: 1306
Lid geworden op: 04-01-2002 01:00

03-12-2003 14:37

Mark,

Zag ik dat goed op die engelse site?

http://myweb.tiscali.co.uk/baitboats/ph ... inder2.JPG

Werkt die dieptemeter met een camera??
Of komt het gewoon omdat ik a-technisch ben en er de ballen verstand van heb. Dat lijkt met juist duurder dan een visvinder met zender. Kan iemand me uitleg geven?

Lekker geprijsd trouwens die R6 boten, wordt het eindelijk ook voor de smallere beurs interessanter. Zit nu toch ernstig te twijfelen tussen een voerboot en een zodiac met motor. Rubberboot is ook errug duur.

Bedankt voor je snelle antwoord trouwens,

MvG Raymon
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

03-12-2003 14:42

raymon

wel es een karper gedril vanuit een voerboot??
een marker uitgezet met een voerboot?
in het donker op de meter precies uitgevaren met een voerboot?
gepeild met een voerboot?

etc etc zolang je met een zodiac op je water mag kan je beter een opblaasboor nemen dan een voerboot, deze beginne pas handig te worden wanneer je niet mag varen
Ray Schra
Berichten: 1306
Lid geworden op: 04-01-2002 01:00

03-12-2003 15:00

Nee Martijn,

Heb nog geen voerboot :grin:
Ray Schra
Berichten: 1306
Lid geworden op: 04-01-2002 01:00

03-12-2003 15:02

Nee, ff serieus.

Wat je zegt heb je gelijk in. Helaas voor ons wordt de tegenstand tegen boten steeds sterker hier. Kan dus beter anticiperen dan straks een nieuwe boot weer voor een prikkie op marktplaats zetten.

Gr. Raymon
Ray Schra
Berichten: 1306
Lid geworden op: 04-01-2002 01:00

03-12-2003 15:21

Zit eens te denken he, zo'n dodelijke H-marker kun je denk ik wel uitvaren met een voerboot (met dieptemeter dan uiteraard)