aanslaan of juist niet???...................


Plaats reactie
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

27-10-2003 12:16

Ik wil graag weten wie van de genen die dit lezen nu wel en wie niet aanslaat op een run met aanslaan bedoel ik dat je als je de hengel oppakt een flinke mep naar achteren geeft met de bedoeling de vis te haken. de laatste paar maanden doe ik het niet meer en dat bevalt me prima ik heb nu een stuk minder lossers (de laatste 20 runs geloof ik slechts 1 losser en dat was gelijk aan het begin van de dril)
wat is jullie mening laat het weten. greetz Bart
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

27-10-2003 12:24

Bart,
Ik sla altijd behoorlijk hard aan. Ik vis vaak op redelijk lange afstanden en dan kan een flinke mep geen kwaad. Op korte afstand doe ik iets voorzichtiger, anders sla je de lip van de vis doormidden. Als ik met gfevlochtenlijn vis doe ik het ook voorzichtig (lees hengel oppakken en klein tikje geven) Het liefst vis ik met nylon, en door de rek daar in blijft er weinig van een aanslag over.
groeten,
Daaf
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

27-10-2003 12:37

dat klopt als je op afstand vist kan je redelijk hard aanslaan maar aangezien ik vis met redelijk kleine haken maat 8 dan zit die haak er tijdens de run al helemaal in en ik pak gewoon mijn hengel op en draai de lijn strak en begin te drillen ik weet niet waarom maar iki krijg hier minder lossers op dan met aanslaa iemand een idee?/ Gretz Bart
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

27-10-2003 12:46

omdat als een vis bijv naar je toe zwemt de kracht bij een slag recht uit de vbek komt waardoor je een grotere kans hebt dat de haak losschiet omdat deze NIET heleemaal tijdens een run in de bek zit, draai je je lijn strak en ga je drillen dan zwenkt de vis en zal zich steeds vaster zwemmen
Gebruikersavatar
Jeroen van Goozen
Berichten: 140
Lid geworden op: 06-07-2003 02:00
Locatie: Hazerswoude rijndijk

27-10-2003 12:49

Bart

Ik sla altijd aan, het hoeft niet hard te zijn ,gewoon een tik geven en dan sla je echt de haak niet uit zijn bek! het is gewoon een zekerheid om nog even dat tikkie te geven! ik ben er van overtuigd dat je echt niet meer vissen verspeeld als je aanslaat, dan dat je niet aanslaat!

groeten jeroen
Johan Vanmeerbeek
Berichten: 70
Lid geworden op: 28-03-2003 01:00
Locatie: Edegem, België

27-10-2003 12:49

Hey allemaal,

als ik niet te ver uit de kant vis (tot een meter of veertig) dan draai ik gewoon aan de hendel zodat de baitrunner afslaat en haal de hengel in een vloeiende maar rustige beweging naar achter. Klaar om te drillen. Heb zo minder losschieters dus het bevalt wel. Ga k verder durft er wel ns een stevige mep uitkomen (zeker als ik s nachts wakkerschiet bij een run).

Greetz,
Jokke
Franca Dobbe
Berichten: 407
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Nootdorp
Contacteer:

27-10-2003 12:53

Bart.
Ik denk dat het aan het loodgewicht ligt wat je gebruikt.
De laatste jaren vissen de meesten vaak niet minder dan met 3oz lood.
En door dat gewicht wordt de haak al gezet,zeker op wateren waar de vissen een zachte bek hebben.
En door de lange afstanden die er vaak gevist worden is het in mijn ogen niet nuttig het aanslaan,zeker niet als je met nylon vist,met gevlochten lijn is het weer een ander verhaal.
Ik pak bij een run mijn hengel op,draai de lijn strak,en dan begint de dril,en heb weinig last van losschieters.
Ook op de lange afstanden doe ik hetzelfde.
Pas als je met een licht loodje,of met een vrije lijn vist,of met de pen,dan sla ik wel aan.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Franca.
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

27-10-2003 18:49

Echt aanslaan doe ik nooit, ik draai gewoon
m'n slip strakker en begin met drillen, dit
dan bij een vastlood systeem! Ik vind dat
door de druk tijdens het drillen de haak wel
verder indringt!
Bij zeer kalme aanbeten wil ik nog weleens
stevig aanslaan, omdat mij is gebleken dat bij trage aanbeten het juist wel effectief
is!
Dus aanslaan is dus volgens mij bij vastlood
systeem vaak overbodig, mits je een goed zwaar lood gebruikt, en de eerste paar seconden van de dril goed de druk erop houd!
Bij vrijloop systemen met licht lood en zo,
zou ik wel aanslaan!

groetjes Benny
Gebruikersavatar
hans de haan
Berichten: 114
Lid geworden op: 07-04-2003 02:00
Locatie: zoetermeer/nunspeet

27-10-2003 20:21

hey
ik sla nooit aan met vastlood.
de naam zecht het eigenlijk al zelfhaak systeem dus ik pak me hengel op en draai em strak en dril em uit.
bij vrijloop en "semi vrijloop" sla ik altijd

hans
Rene Berger
Berichten: 875
Lid geworden op: 27-01-2003 01:00

27-10-2003 22:06

Beste Mensen,

Aanslaan zou ik zelf nooit doen maar er is wel een verschil tussen een zakker en een wegloper.

Bij een zakker zal ik de lijn strak draaien en langzaam de druk opvoeren. om de snelheid van de vis te minderen. Het kantelen van de vis na de run is denk ik een belangrijk onderdeel om de dril te kunnen leiden.

Bij een wegloper, sla ik ook niet aan hou alleen de slip tegen en voer wederom de druk langzaam op. Eigenlijk gewoon om weer de vis te laten kantelen. Puur om de snelheid eruit te halen.


Met vriendelijke groet,

Rene Berger

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Rene Berger op 2003-10-27 22:07 ]</font>
Gebruikersavatar
luuk schenkelaars
Berichten: 1643
Lid geworden op: 17-04-2002 02:00
Locatie: Raamsdonk

27-10-2003 22:18

als tie gaat, hangt ie al. (zo denk ik) ik sla dus eigenlijk niet tot zeer zacht aan. (graai naar die hengel en begin te drillen)
Ik vis wle met nylon.

Groeten

Luuk
Karpervissen is net als..... .....vissen op karper
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

28-10-2003 10:11

hee john
ik vis eigenlijk altijd met loodgewichten rond de 70 gram en ik vis vaak rond de 40 meter uit de kant. Als ik een zakker krijg draai ik snel de lijn strak en begin ook te drillen ik denk namelijk dat als de vis voelt dat de druk van voor hem komt hij automatisch tegen de druk in gaat zwemmen. de vis keert dan dus om en dan zet ik pas veel druk. Als ik een fluiter krijg en hij loopt erg hard dan rem ik de baitrunner die ik altijd best zwaar heb staan langzaam af en pas dan klik ik vaak zelfs met mijn vinger de baitrunner uit. Dit doe ik natuurlijk allen als ik niet tegen obstakels aan vis maar in het open water. Enne zou het met de grote van de haak te maken hebben of je met niet aanslaan juist minder verspeelt?
omdat een kleine haak zich sneller procentueel veel verder in de bek zal zetten dan een grote waardoor een kleine haak zich eerder minder vast zet als je aanslaat??????
Greetz Bart
Franca Dobbe
Berichten: 407
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Nootdorp
Contacteer:

28-10-2003 16:16

Bart.
Ik vis zelf met kleine haakjes de ashima c887 maten 6 en 8.
Ik sla hier ook niet mee aan,en ben van mening dat een kleine haak eerder gevuld is met vlees,ik denk dat de maten van de haak er niet veel mee te maken heeft met het wel of niet aanslaan.
Dus naar mijn idee eerder vast zit.
En met een terugloper draai ik snel de lijn strak,en dan de hengel wel omhoog,maar niet wat ik vaak zie,achteruit rennen en uithalen.
En alleen met de lijn snel strak draaien heb ik dus ook weinig of geen last van losschieters,wat wel belangrijk is in mijn ogen is druk op de lijn houden.
Franca.
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

28-10-2003 18:44

Is al oud, maar klopt grotendeels nog steeds.

Vis verspelen door een baitrunner.
Ik heb gelezen dat het gebruik van een baitrunner de oorzaak is van een aantal verspeelde vissen. Dit zou komen door de abrupte blokkering van de molen. Alleen als we met snaarstrakke gevlochten lijnen vissen en een 2 duims pijp gebruiken of onze hengel in het verlengde van de lijn houden is dit mogelijk. In de overige gevallen hebben we te maken met een lijn die in een bocht naar ons lood loopt, een hengel die meebuigt en in geval van nylon lijn nog eens 5 tot 10% rek. Dan reken ik het dempende vermogen van het water nog niet eens mee. Deze factoren zorgen er voor dat de werkelijke kracht die op onze haak komt, wordt gedempt.
Zelf heb ik, samen met Leen, de volgende test gedaan. We bonden de hoofdlijn aan een unster. De baitrunner werd zo strak mogelijk afgesteld. Door, met de unster in de hand, weg te rennen werd een aanbeet nagebootst. De grootste kracht die we waarnamen was 500 gram. Verder hebben we een dril gesimuleerd. Op verschillende afstanden werd de unster weer afgelezen. Op 5 meter kregen we 4 kg op de unster. Op 10 meter en verder bleven we op maximaal 2 kg steken. Voor de goede orde, we gebruikten onze hengel om kracht te zetten. Hoe meer de hengel in het verlengde van de lijn komt, hoe groter de kracht wordt.

Wel of niet aanslaan?
Zoals vermeld, kregen wij 500 gram trekkracht op de haak als we de baitrunner zo zwaar mogelijk afstelden. In de enquête haken deel 2 (De karper 49), kunnen we lezen dat er ongeveer 500 gram trekkracht nodig is om een haak in een stuk balsahout te laten verdwijnen. In het gunstigste geval is de haak dan volledig in de karperbek gedrongen. Maar het gunstigste geval bestaat alleen in proefopstellingen. In het water hebben we met nog meer factoren te maken. De meeste zijn reeds genoemd. Maar meestal heb ik mijn baitrunners nooit helemaal dichtgedraaid en ook wier, plantengroei, drijfvuil en stroming zorgen ervoor dat er minder dan 500 gram kracht op onze haak komt. Wel of niet aanslaan is en blijft persoonlijk, maar ik doe het wel.
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

29-10-2003 10:08

Tje iedereen zijn voorkeur en als je ergens vertrouwen in hebt dan zal je waarschijnlijk ook daardoor minder vis verspelen. Maargoed.... greetz Bart
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

29-10-2003 11:01

euh klaas.........fout die veel mensen maken met de rek van het nylon in relatie tot bijv de beetregistratie is de volgende: nylon bezit een rek van ongeveer 15% maar vergeet niet dat je een groot gedeelte van de rek (zeg de helft) al verdwenen is met het opspannen van de lijn en het gebruik van een zware swinger! En demping van het water??? kan je uitelggen wat je daarmee bedoeld?

Dan de inhaking, stel je gebruikt lood van 100 gram (onder water zal dit voor het gemak hetzelfde wegen het verschil is namelik miniem door het grote soortelijke gewicht van lood) als je dit optild krijg je idd een druk van 100 gram op de haakpunt maar vergeet niet dat de meeste vissen gehaakt worden tijdens een beweging!! probeer es uit zet de haak in je vinger en til het lood op, waarschijnlijk resulterd dit in een piepklein prikje. Goed zet nu de haakpunt weer in je vinger en laat het lood een klein stukje vallen! waarschijnlijk schreeuw je het uit van de pijn!!
Goed nu naar de praktijk bij het gebruik van korte onderlijntjes, wat tegenwoordig normaal is, gebeurt het volgende: de vis richt zich op/zwemt weg en prikt zich (door de beweging is de druk op de punt tijdelijk boven de 100 gram gekomen) tijdens het weg zwemmen stuitert het lood onder/achter de vis aan waardoor de haak door de rukken steeds dieper vlees pakt!! Het bevreemd mij dat zo weinig mensen hiermee rekening houden! Ik gebruik bijv in de winter graag zwaarder lood dan in de zomer, daar de vis trager is en dus het prik effect bij het wegzwemmen/oprichten veeeel minder is dan in de zomer wanneer de vis actiefer is

mvg martijn
Gebruikersavatar
Sem v Wijk
Berichten: 349
Lid geworden op: 07-11-2003 01:00
Locatie: Barneveld

07-11-2003 14:26

Op 2003-10-27 12:49, schreef Jeroen van Goozen:
Bart

Ik sla altijd aan, het hoeft niet hard te zijn ,gewoon een tik geven en dan sla je echt de haak niet uit zijn bek! het is gewoon een zekerheid om nog even dat tikkie te geven! ik ben er van overtuigd dat je echt niet meer vissen verspeeld als je aanslaat, dan dat je niet aanslaat!

groeten jeroen

Heb je helemaal gelijk in!:D
Gebruikersavatar
Sem v Wijk
Berichten: 349
Lid geworden op: 07-11-2003 01:00
Locatie: Barneveld

07-11-2003 14:28

Heb je Groot gelijk in:roll:
Op 2003-10-27 12:49, schreef Jeroen van Goozen:
Bart

Ik sla altijd aan, het hoeft niet hard te zijn ,gewoon een tik geven en dan sla je echt de haak niet uit zijn bek! het is gewoon een zekerheid om nog even dat tikkie te geven! ik ben er van overtuigd dat je echt niet meer vissen verspeeld als je aanslaat, dan dat je niet aanslaat!

groeten jeroen

vdk boy
Berichten: 10
Lid geworden op: 09-11-2003 01:00
Locatie: enschede
Contacteer:

09-11-2003 22:58

gewoon doen wqa je zelf het beste gevoel geeft ik (persoonlijk) zal op lange afstand behoorlijk in de hengels slaan maa op korte afsten 40 50 meter niet slaan maa hem alleen rustig zette!!
Plaats reactie