seizoen marcel jongbloets 2005/2006 deel 1

Plaats reactie
marcel jongbloets
Berichten: 24
Lid geworden op: 04-12-2004 15:58

11-02-2007 18:45

Maart 2005 de temperaturen berijken weer dubbele waarden,en de drang naar het water word steeds groter. Tijd om uit de winterslaap te ontwaken. (op enkele wintersessies na) De plannen zijn reeds gemaakt ,en zijn gebaseerd op succesen uit het verleden. De keuze viel op een niet al te makkelijk kanaal in belgie. Maar als ik mijn visuren goed zou plannen ,zou het allemaal een stuk makkelijker worden . Dit inverband met het jaarlijkse liefdesspel van onze beschubte vrienden. Vorig jaar (2004) liep het als een trein,2e helft van april 2 sessie,s van 4 dagen 46 vissen met 2 spiegels 41.5 en 42 pond. Hoezo juiste tijd juiste plaats.Watertemperatuur 14 graden en een weersvooruitzicht met oplopende temperaturen waren hier de sleutel tot dit succes. De linkerhengel op trek route van de vissen voor het paaigebied en de rechter hengel in de zone waar het paairitueel zou afspelen.Op deze momenten kun je weinig fout doen als je een klein beetje je verstand gebruikt,en is het puur genieten als in een zo kort tijd bestek de ene naar de andere mooie vis de revue passeerd.Na 2 a 3 weken trekken de vissen weer masaal het uitgestrekte kanaal op na het paaispel,en valt het de rest van het jaar niet mee om hier nog een succesje te behalen. [uAfbeeldingrl][/url] Dit jaar (2005) wou ik het succes weer evenaren. Begon 1e week van april 2dagen gevist watertemp 12 gr en meteen een dikke blank om mijn oren ,de vissen waren nog niet aanwezig en gezien de temp en de weersvoorspellingen kon dat ook nog wel even duren. De derde week van april was ik weer op de stek ditmaal voor een 4 daagse sessie. Watertemp nu 14.5 gr ,nu moest het gaan gebeuren voor mijn gevoel. Maar ik zat er naast een schub 26 pond en een spiegel 31 pond op 4dagen,niet slecht maar vergelleken met het jaar ervoor was het mager. Ik begreep er niets van iets klopte er niet. [uAfbeeldingrl][/url] Na 3 dagen werken was ik weer terug voor een 4daagse .Maar mijn plannen vielen in duigen toen ik merkte dat de stek bezet was door 3 karpervissers die een hele week zouden blijven.De stekkeuze van die jongens was bepaald door info van een persoon die op de hoogte van mijn vangsten. (zwijgen is goud) Ik baalde als een stekker,maarja het water is van iedereen. Ik was wel benieuwd naar de resultaten van die jongens,maar die bleken in aantallen zwaar tegen te vallen. Wat gewicht niet, want een van de topvissen van het kanaal zat erbij .Een van de grote schubs op een gewicht van 54 pond. Maar iets klopte er niet, de vissen waren niet in de aantallen aanwezig als al die jaren daarvoor. Het kon gewoon niet anders dan dat ze zich in een andere sector zouden bevinden,maar waar? Ik had wel een vermoeden . In maart toen de watertemp nog net onder de 10 graden schommelde, had ik een paar korte sessie,s gevist op een water van 80 Ha dat in verbinding staat met het kanaal ,dit water waar we in 1990 al begonnen met vissen was dus geen onbekent terein,normaal zouden de vissen hier niet makkelijk paaien .Maar de zandzuiger op het water heeft daar verandering in gebracht,een compleet zeg maar schiereiland,waar heel wat bomen op stonden is ingestort doordat de zuiger onder de kant te veel weg had gezogen. Op het moment dat het instorte en alles in het water zakte,zat er iemand op het eiland te vissen die heel veel geluk heeft gehad en nog net zichzelf en zijn spullen heeft kunnen redden. Er ontstond nu dus wel een plek waar de vissen zich veilig voelden en waar veel diepte verschillen ontstonden ook grote ondiepe stukken bezaait met bomen en struiken, en aan de rand van de bomen die in het water gezakt waren aan de enekant diepte,s tot 7 a8 meter en aan de andere kant ondiepte,s tot 1 meter een perfecte stek voor heel het jaar door . Ook voor het paai ritueel vermoede ik. In maart had ik hier al enkele vissen weten te vangen op het diepere gedeelte van die stek waaronder een schub van 35 pond en een zwaar beschubte spiegel van 35.5 pond. [uAfbeeldingrl][/url][uAfbeeldingrl][/url]Ik zou me vanaf nu richten op deze stek en hoopte dat mijn vermoedens bevestigt werden . Nou en dat werden ze,en hoe De eerste sessie was het meteen raak ,in de nachten was er vrij weinig te beleven,maar zodra de eerste zonnestralen de stek opwarmde werd het een compleet gekkenhuis ,er waren morgens bij dat ik in een straal van 100 meter meer dan 40 keer een vis uit het water zag komen,niet meer normaal,magic. En s,morgens observeerde ik met grote regelmaat groepjes karpers die op zoek waren naar voedsel in de ondiepe kantzone.Ik besloot om met minimale bepakking alleen in de morgen een uurtje of 6 en dan 2 of 3 keer in de week te vissen.Dit omdat de grootste aasperiode tussen 05.00 en 11.00 lag, en dat ik zo weinig mogelijk aandacht wou trekken van andere vissers,en s,nachts was het geen doen ivm de vele obstakels en de beperkte ruimte op de stek.Ik wist in de komende weken 37 vissen te vangen waarbij 14 dertigers en twee spiegels van 43 en 44 pond en dat in slechts 72 uur vissen. De laatste week van mei paaiden de vissen af en toonde de vissen geen interresse meer in mijn aas ,het was mooi geweest Het paaispel nog even op video gezet en ik nam voorlopig even afscheid van deze hotspot,tijd voor andere dingen . Er is tenslotte meer als alleen vissen (een hele lieve vrouw en twee kleine rataplanetjes) In augustus zou ik weer beginnen hopend op een mooi najaar. Maar daarover later meer in deel 2 Groetjes marcel. [urAfbeeldingl][/url][uAfbeeldingrl][/url][uAfbeeldingrl][/url][uAfbeeldingrl][/url]
Ralph Steenveld
Berichten: 1
Lid geworden op: 23-02-2007 19:40
Locatie: Tilburg

23-02-2007 19:52

Dag marcel,

Mooi verhaal en leuke foto's !
Wanneer kunnen we deel 2 en 3 verwachten ? Ik hoorde nl. dat je nog een aantal goede sessies in frankrijk gevist hebt.
Ben erg benieuwd !

Wat zijn je verdere plannen voor komend seizoen ?

Gr Ralph :D :D :D :D :D :D :D
Gebruikersavatar
Paul van de Wiel
Berichten: 692
Lid geworden op: 10-12-2003 01:00
Locatie: Tilburg

02-03-2007 16:05

Leuk stukkie mooie vissen!!, see you Groeten Paul
Lupack
Plaats reactie