Service beurtje voor de BBM

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

24-02-2006 20:25

Tsja,
dat vroeg ik me ook al af ;
Ik wilde m'n bbm ook een beurt laten geven, maar wat doen ze dan eigenlijk ?
Nieuwe bougietjes, nw filtertje en eventueel stationair toerental afstellen ? zal toch niet al te moeilijk zijn ?? Aan het begin van het seizoen weer een nieuwe tank met mengsmering aanmaken met een goede olie en varen maar ?!
jacco noordermeer

24-02-2006 21:02

2takt kan je makkelijk zelf marco
nieuwe bougie"s
nieuwe staart olie
evt stationair afstellen kan je ook zelf
er zit bij de kabel op je carburateur een schroef voor deze

4 takt is iets anders
zit motorolie in het blok
olie filter
afstellen van nokkenas/distributie riem
staart olie

als je motor niet lekker loop kan je altijd nog naar een specialist gaan
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

24-02-2006 21:19

Heb een twee taktje, moet dus wel te doen zijn.

Zal eens op zoek gaan naar alle toebehoren en vervangen. Staartolie ben ik tijdens een vlugge inspectie onder het kapje niets van tegengekomen, zal de volgende keer eens goed kijken :wink:
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

25-02-2006 20:54

Staartstukolie kan je als volgt vervangen.

Onder in de staart zie je twee schroeven, zie foto ( ik heb ze er even opgetekend maar zo ziet het er ongeveer uit):

Afbeelding

De oude olie kan je eruit laten stromen door de onderste schroef los te draaien en de olie eruit te laten stromen.

Daarna ook de bovenste schroef losdraaien.

Bij de watersportzaak kan je de staartstukolie in een tube halen. zet de tube in het schroefgat en knijp olie in de staart totdat deze uit het bovenste schroefgat begint te stromen. Draai dan de bovenste schroef er weer in. Leg dan de motor neer zodat de olie niet uit het onderste gat stroomt, en draai dan de onderste schroef er weer in.

En klaar is kees!

Succes!

vr gr Sjoerd
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

25-02-2006 21:06

Ga van de week eens kijken ! :D
Gebruikersavatar
Albert v Hasselt
Berichten: 197
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: vught

25-02-2006 22:19

hallo sjoerd
om de hoeveel tijd moet je die oilie verversen.
heb de mijne al een jaar of 7.en heb hem nooit ververst.
dus dat zal wel eens tijd worden denk ik. groetjes
groetjes albert.en nog vele strakken lijnen toe gewenst
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

25-02-2006 23:42

Dat zal dan wel eens tijd worden ja :)

De leeftijd van een motor wordt meestal in vaar-uren uitgedrukt. Ik weet niet precies bij hoeveel uur je het moet vervangen, maar als je het gevoel hebt dat je de motor veel gebruikt (wekelijks enkele uren) dan zou ik het een keer per jaar doen. Ik heb het zelf twee jaar geleden gedaan. Misschien dat ik het na dit seizoen weer doe. Ik heb in die periode ook maar een stuk of 10 sessies gevist en een stuk of 10 rondvaartjes van een half uur gemaakt. Zo'n tube kost trouwens ook niet de hele wereld hoor... Voor preciezere maatstaven voor het verversen zou ik toch even een watersprtzaak/monteur raadplegen...

Ohja, schroeven die heel erg vast zitten (als je het in 7 jaar niet gedaan hebt :) kan je loskrijgen door er een grote platte schroevedraaier op te zetten en een paar harde klappen met een hamer op te geven...

Mocht je per ongeluk een schroef lam draaien, dat kan, het is immers metaal. Laat het dan niet zitten want dan sijpelt hij onheroepelijk leeg. Ga dan naar een monteur en laat er een grotere schroef in tappen. Dit kost samen met olie verversen een paar tientjes.

vr gr Sjoerd
Jos de Wit
Berichten: 342
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heemskerk

26-02-2006 10:52

Staartstuk olie minimaal ieder jaar wisselen, als je veel gebruik maakt van de motor meerder keren.
Er komt altijd water tussen de afdichting van de schroefas. Dit kan je zien als je de olie aftapt, deze is dan grauw/grijs van kleur. De olie moet helder zijn. Als er water in je staartstuk zit heb je kans dat bij vorst het staartstuk stuk vriest.
Bij een 4-tact gewoon ieder jaar de motorolie verwisselen, dit omdat de olie verouderd. Een aanhangmotor heeft liggende zuigers, deze slijten sneller omdat in rust de olie naar de onderzijde van de zuigers zakt, en er bij een koudestart altijd wat kool tussen de zuiger en cilinder door in de olie komt.

Jos
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

26-02-2006 11:40

De antifouling topic heb ik even gesplitst, kunnen we hier verder tips uitwisselen over het onderhoud aan bbm :wink:
jacco noordermeer

26-02-2006 16:53

sjoert je maakt een grote fout kerel

aftap punt zit onder de verdikking bij de as waar je schroef op gemonteerd word
en het ontluchtings punt zit er net boven :wink:

draai bijde schroeven los en laat de oude olie in een bakje lopen

pak dan de tube met nieuwe olie
plaats deze in het onderste gat en knijp net zo lang totde olie aan de bovenste schroef er uit loopt

draai dan de bvenste schroef terug vast
haal de tube weg en draai ook de onderste schroef terug vast

klaar is sjoert/marco/albert :wink:
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

26-02-2006 17:07

Jacco,
zal ik 't zooitje maar gewoon 7 Mrt ff meenemen ? 8)
jacco noordermeer

26-02-2006 17:36

marco het is zo simpel
binnen 5 minuten gepiept :D
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

26-02-2006 17:41

Dan kost het mij waarschijnlijk alleen al 10 minuten om de schroeven te vinden, dan nog eens 15 minuten om ze los te krijgen...
Dan 20 minuten om af te tappen en zelf onder de olie te zitten, dan weer 15 minuten om bij te vullen, etc etc :lol:

Maar ik begin zelf met prutsen, misschien leer ik dan ook nog wel wat ! :D
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

26-02-2006 21:26

jacco noordermeer schreef:sjoert je maakt een grote fout kerel

aftap punt zit onder de verdikking bij de as waar je schroef op gemonteerd word
en het ontluchtings punt zit er net boven :wink:

draai bijde schroeven los en laat de oude olie in een bakje lopen

pak dan de tube met nieuwe olie
plaats deze in het onderste gat en knijp net zo lang totde olie aan de bovenste schroef er uit loopt

draai dan de bvenste schroef terug vast
haal de tube weg en draai ook de onderste schroef terug vast

klaar is sjoert/marco/albert :wink:


Jacco, ook jij maakt een grote fout, het is sjoerD :)

Inderdaad zit de onderste schroef onder de schroef(hiermee bedoel ik de propellor, om verwarring te voorkomen :) )

Maarja ik kon op marktplaats ff geen geschikte foto vinden van een BB, dus ik had er snel ff wat schroefjes op getekend. Mea culpa...

Ik zie de mensen al zoeken naar die schroefjes :)

vr gr Sjoerd
jacco noordermeer

26-02-2006 22:12

er zitten maar 2 schroeven in het gedeelte achter de schroef marco
kan niet missen :lol:
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

05-03-2006 21:59

Ik gooi er ff een nieuw onderwerpje in:

Waarmee schilderen jullie de staart van je BBM?

Ikzelf heb er 2 lagen menie op geschilderd en daarna 2 lagen met een spuitbus overheen. Ik heb overigens het idee dat het gewoon belangrijk is om regelmatig bij te werken en dat het niet perse de kwaliteit van de verf die je erop smeert. Doordat de staart het merendeel van het jaar in het water hangt en doordat er veel zand e.d. woelt zal het toch vrij snel weer slijten denk ik.

De menie en spuitverf houden zicht overigens uitstekend!

vr gr Sjoerd
jacco noordermeer

05-03-2006 22:08

waarom bij houden als je weet dat het toch hard slijt?

trouwens de motor roest niet hoor :wink:

ook is het beter om de motor op te klappen als je niet vaart

aangroei in de water wegen van de koeling zorgen anders voor problemen
+ dat je impeller (waterpomp)niet voldoende kracht heeft voor koeling
met alle gevolgen van dien
luuk houtgraaf
Berichten: 616
Lid geworden op: 15-10-2005 18:11
Locatie: zaanstad
Contacteer:

06-03-2006 17:36

mijne word altijd 1 keer per jaar bij de dealer nagekeken en vaarklaar gemaakt.
ideal me boot ligt bij dezelfde jachtwerf :D

mvg luuk
plassen zijn perfeckte viswateren,
Gebruikersavatar
Stefan Kazen
Berichten: 241
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

09-03-2006 19:05

Ook die van mij (Jonhson 5 pk 2-tact) vorig jaar naar de dealer gebracht voor een service beurt.
Probleem is echter dat ze er niet in slagen de motor stationair te laten lopen (ikzelf ook niet :-? )
Best lastig als je de lijnen uitvaart met de boot en telkens de motor uitvalt zodra het gas wordt losgelaten...
Bovendien krijgt de motor, na het in de versnelling zetten, een klap omdat er simpelweg wat gas gegeven moet worden om de motor draaiende te houden.

:roll:



gr,
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

09-03-2006 20:59

Stefan, heb je al wel zelf geprobeerd om het gaskabeltje wat hoger af te stellen? Normaal gesproken als je het schroefje losdraait, de kabel wat aantrekt en dan weer vastzet zal hij meer gas geven, ook als de gashendel op 0 staat. Tenminste, als je ook een vrijloop op je motor hebt. En die 'klap' die de motor krijgt die ervaar ik ook. Maar volgens mij ontkom je hier niet echt aan. Wanneer je een auto koppelt in de versnelling moet je ook wat extra gas geven. Helaas heb ik geen koppelingspedaal maar een 'alles of niks knopje' :)

Jacco, waarom bijhouden?

Omdat het metaal niet roest wel wit uitslaat en axideert of corrodeert of hoe heet dat? het metaal wordt wel aangestast in elk geval. We praten hier over een motor van >10 jaar oud. Wanneer ik de motor opklap komt deze nooit helemaal uit het water. En bijhouden...
Ik heb hem bij het grote opknappen van mijn boot en motor ook even bijgewerkt. Hij gaat er echt niet 2 keer per jaar uit om bij te werken ofzo hoor! :0 Maar als je je boot uit het water haalt voor de winter en je ziet wat plekjes: hup even met de spuitbus erover. Paar minuten en weer een seizoen goed.

vr gr Sjoerd
jacco noordermeer

09-03-2006 22:44

sjoert prima moet je zelf weten natuurlijk

als je dan al gaat verven pak dan de dek lak voor schepen
deze kan goed tegen een stootje en is er speciaal voor metaal :wink:
Gebruikersavatar
Ton van der Bruggen
Berichten: 64
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Vught

13-03-2006 19:58

Albert v Hasselt schreef:hallo sjoerd
om de hoeveel tijd moet je die oilie verversen.
heb de mijne al een jaar of 7.en heb hem nooit ververst.
dus dat zal wel eens tijd worden denk ik. groetjes


Ja, en hoeveel jaar heb je hem al niet gebruikt?
6.5?
Toon mix, anders nix!
Plaats reactie