karpervissen int ijsselmeer

Plaats reactie
jeroen beld
Berichten: 371
Lid geworden op: 20-06-2013 12:25

07-10-2018 19:17

Zonde om vis te verspelen vooral op groot water
tino ven
Berichten: 139
Lid geworden op: 09-08-2015 21:38

09-10-2018 23:43

Idd maar het is niet altijd prijsschieten.Helaas moet ik mijn hengels een maand lang niet gebruiken ivm werk.Succes mannen
jeroen beld
Berichten: 371
Lid geworden op: 20-06-2013 12:25

12-10-2018 22:23

Ik vis nu op het ketelmeer en ijsselneer tegelijkTino :lol: 8) .Helaas nog niks gevangen maar wat niet is kan nog komen.We zullen een kleine versnapering intappen en dan een klein tukkie doen
tino ven
Berichten: 139
Lid geworden op: 09-08-2015 21:38

14-10-2018 13:38

Hahaha terwijl je dat een klote stek vond :D .Wat heeft je doen besluiten om op deze plek te gaan vissen 8) ?(toch niet vanwege doe vangst van +- anderhalve week terug?Want die ga je zowiezo niet meer vangen.
Josef Stalscu
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21-04-2007 17:38
Locatie: BREDA
Contacteer:

14-10-2018 20:14

Mooi om dit topic te lezen. Lijkt me wel avontuurlijk op het Ijsselmeer. Alleen, zou niet weten hoe ik dat aan moet pakken. Ook materiaal niet voor. Dus zal bij lezen blijven.

Vraag me af als straks die migratierivivier door de Afsluitdijk komt, wat dat dan gaat betekenen voor de visstand. Ik denk en hoop dat het een sportviswalhalla gaat worden. Als je er dan ook mag vissen. Maar ook de zoetwatervissen, hoe die daarop gaan reageren.

Geloof dat karper wel iets zout kan hebben he? Zal bij de inlaat wat brak achtig worden. Gaan karpers vol in het zoete? Of gaan ze wellicht ook wel die brakke kant op? Of misschien tijdens bepaalde periodes dat ze daar heen gaan?

Wordt super interessant. :)
Zit hier wel vis?
jeroen beld
Berichten: 371
Lid geworden op: 20-06-2013 12:25

14-10-2018 23:46

Ik had het gehoord Tino.Nou ik vind het een klotestek maar wilde het gewoon weer eens proberen daar.Resultaat helaas niks.Wel supermooi weer en verderop zaten ook 2 mannen die er 3 te pakken hadden.Volgende keer hopen op meer geluk
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

15-10-2018 16:11

Josef Stalscu schreef:Vraag me af als straks die migratierivivier door de Afsluitdijk komt, wat dat dan gaat betekenen voor de visstand. Ik denk en hoop dat het een sportviswalhalla gaat worden.

De vergunningen aan de beroepsvissers recht voor die rivier zijn al vergeven dus het wordt gewoon weer één groot drama behalve voor het beroeps dan....
Josef Stalscu
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21-04-2007 17:38
Locatie: BREDA
Contacteer:

15-10-2018 16:35

Dat meen je niet? Dat is toch niet te geloven pffff... Zullen we niet eerst een jaar of 20 aankijken en controleren wat er gaat gebeuren ipv al visnetten weg leggen voor die rivier er is.

Zou echt een schande zijn, en eeuwig zonde. :cry:
Zit hier wel vis?
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

15-10-2018 21:40

Die mannen hebben een streepje voor op ons.
Wij tellen niet mee en de natuur ook niet.
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

15-10-2018 22:04

Geloof ze nou eens niet mer op d'r blauwe ogen, alleen met hun eigen portemonnee hebben ze het beste voor en SVN vind het ook allemaal wel best, ook zij hebben ratten in hun gelederen.
http://www.interessantetijden.nl/2017/0 ... -uit-dood/
https://www.tweedekamer.nl/downloads/do ... vissen.doc

Nog al zo'n poppenkast
https://www.roofvisnet.nl/het-kierbesluit/
Cor van Steen
Berichten: 172
Lid geworden op: 01-11-2016 12:08

16-10-2018 07:56

Ik lees het artikel https://beet.nl/het-kierbesluit/ en ik lees een hele hoop aannames zonder bron vermelding. Waaronder dit: "u zullen de minimumafvoeren van de rivieren deze eeuw afnemen van 1.700 naar 700 m³/sec"

Volgens het waterschap wordt het Haringvliet tot ongeveer de kruising met het Spui brak. Dan heb je toch een aardige overgangszone.

Daarnaast heb je vanaf de Waterweg ook al een aardig brak gebied waar zoet en zee vis prima gedijen.

Bij Vlaardingen kan je naar gelang het getij zeevis (Bot, Tong, Kabeljauw, Zeebaars) vangen maar bij eb vang je er ook Brasem, Voorn en Snoekbaars.

(karper) vissers hoor ik altijd overal klagen over slechte vangsten en zijn goed in de schuld geven aan het beroep, Oostblokkers of de Aalscholvers terwijl het 9/10 gewoon eigen falen is.
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

16-10-2018 15:49

Niks aan het handje joh, ik kan gewoon opeens niet meer vissen.
Man d'r zwemt nog geen meerkoetje of fuut meer op de Amer. :lol:
Cor van Steen
Berichten: 172
Lid geworden op: 01-11-2016 12:08

17-10-2018 07:42

Nou Harm ik zie toch best vaak foto's voorbij komen van karpers van de Biesbosch idem dito van het Haringvliet / Hollands Diep.

Nachten van meer dan vijf vissen gebeurd voor de desbetreffende personen meer dan genoeg.

Ik zeg niet dat er niks aan de hand is enkel dat de wereld niet zo zwart / wit is als jij schetst.

Op de grootste vis afslag van Nederland in Urk wordt ook nauwelijks karper binnen gebracht weet ik van iemand die er regelmatig komt. Dus daar belanden ze niet.
Dennis Slagboom
Berichten: 2391
Lid geworden op: 12-01-2010 21:58
Locatie: poeldijk

17-10-2018 08:54

Cor van Steen schreef:
(karper) vissers hoor ik altijd overal klagen over slechte vangsten en zijn goed in de schuld geven aan het beroep, Oostblokkers of de Aalscholvers terwijl het 9/10 gewoon eigen falen is.



Je zit er dit keer echt naast Cor, het is veel erger dan jij denkt. Het is alleen per water verschillend.
Let op slagboom !
Cor van Steen
Berichten: 172
Lid geworden op: 01-11-2016 12:08

17-10-2018 09:02

Nou Dennis zoals ik al eerder zei geloof ik best dat er wat aan de hand is en tevens ben ik het niet eens met de onbeperkte vergunningen die Klopp heeft gehad enkel is het niet zo dat er geen vis meer te vangen is in die regio!

Sprak pas nog iemand met een bootje op het Haringvliet en die heeft hele periodes heel erg goed gevangen daar! Enkel toen het zo bloed heet werd was het ook een tijdje blanken.
jeroen beld
Berichten: 371
Lid geworden op: 20-06-2013 12:25

17-10-2018 12:34

We gaan het allemaal wel zien hoe en wat.Beroepsvisserij hoort nu ook eenmaal in Nederland en die mensen moeten hun brood ook verdienen.(Die leven echt niet van de karper want die laten ze toch zwemmen).

Verder ga ik morgen weer een 3 dagen bivakkeren op het Ijsselmeer.De mannen zijn gister weggegaan dus zal nog wel een mooi voerstekkie kunnen zijn voor me
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

17-10-2018 21:04

Het ultieme Hollandse poldermodel, zolang er iemand nog ergens wat vangt is er niets aan de hand.
Man je weet niet waar je over praat.
Cor van Steen
Berichten: 172
Lid geworden op: 01-11-2016 12:08

17-10-2018 22:08

Harm Rademakers schreef:Het ultieme Hollandse poldermodel, zolang er iemand nog ergens wat vangt is er niets aan de hand.
Man je weet niet waar je over praat.


Nou Harm vertel mij dan maar eens hoe het kan dat er genoeg karpervissers zijn die nog prima vangen in de rivieren delta ?

Als het echt zo *** als jij beweerd zouden die toch ook niks meer moeten vangen?
jeroen beld
Berichten: 371
Lid geworden op: 20-06-2013 12:25

17-10-2018 22:22

Idd Cor.....ben het met je eens.
Ik ben benieuwd naar Harm zijn uitleg................
Peter van zanten
Berichten: 270
Lid geworden op: 17-03-2017 20:51
Locatie: 's-Gravendeel

17-10-2018 22:50

Cor van Steen schreef:
Op de grootste vis afslag van Nederland in Urk wordt ook nauwelijks karper binnen gebracht weet ik van iemand die er regelmatig komt. Dus daar belanden ze niet.


Ze gaan ook niet naar Urk. De andere witvis die gevangen wordt ook niet.

Een paar linkjes:

http://www.vanwijkvishandel.nl/groothandel.html
http://www.dewitvisser.nl/nieuws/algeme ... epsvissers
http://www.visserijbedrijfklop.nl/vangst/schubvis/
http://www.komanvis.nl/nl/de-visserij/
Cor van Steen
Berichten: 172
Lid geworden op: 01-11-2016 12:08

18-10-2018 07:08



Bekend verhaal Peter!

Veel Brasem gaat levend naar allerlei putjes in Belgie en in het Oostblok eten ze onze voorns als een gedroogde vis.

Enkel het aantal karpers wat hier gevangen wordt en levend weg gezet wordt is wel beperkt (en ja ik weet ook dat het gebeurd is) hoor. Ieder betaalwater wat gepikte vis heeft wordt aan de digitale schandpaal genageld en zal hierdoor een hele hoop klanten verliezen.

Neem die flinke vis als Du Der als voorbeeld en die "specimen hunter" Brian Boll maar als voorbeeld.

Kans op bijvoorbeeld kruisbesmetting is ook veel groter dan bij kweek vis met alle gevolgen van dien. Iedere betaalwater uitbuiter zal wel twee keer nadenken om dit te doen.

Karpers zijn ook een meester in het ontwijken van de zegen (bekijk alle afvissingen maar en dan de hoeveelheid karper) het is niet voor niets dan hengelvangstregistratie als meest betrouwbaar wordt gezien.

De verhalen van een leeg geviste Biesbosch hoor ik nu al jaren van o.a. Harm maar bewijs hier voor ho maar terwijl ik wel van verschillende vissers foto's van vangsten van 5+ vissen per nacht zie.

Blijft in mijn ogen erg raar!
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

18-10-2018 17:35

Ik heb er ook nog wel wat gevangen maar zie nu een lege rivier en aangezien Klop weer staat te trappelen gaat het zo weer bergafwaarts.
Jullie mogen het wel voor komen doen hoor, zie verder nooit iemand vissen dus vraag me af waar die gasten verstopt zitten....

1/3 van de vissen die ik de laatste 3 jaar heb gevangen is zwaar verminkt, deze gaan over het netje want niet interessant voor de verkoop.

Zo hardnekkig die ontwijking van de zegen, heerlijk :lol: :lol: :lol: :lol:
En Klop lacht zich rot, 5 visjes op een nacht hahaha
Cor van Steen
Berichten: 172
Lid geworden op: 01-11-2016 12:08

18-10-2018 20:21

Harm Rademakers schreef:Ik heb er ook nog wel wat gevangen maar zie nu een lege rivier en aangezien Klop weer staat te trappelen gaat het zo weer bergafwaarts.
Jullie mogen het wel voor komen doen hoor, zie verder nooit iemand vissen dus vraag me af waar die gasten verstopt zitten....

1/3 van de vissen die ik de laatste 3 jaar heb gevangen is zwaar verminkt, deze gaan over het netje want niet interessant voor de verkoop.

Zo hardnekkig die ontwijking van de zegen, heerlijk :lol: :lol: :lol: :lol:
En Klop lacht zich rot, 5 visjes op een nacht hahaha


Nou Harm ze zitten er echt hoor die andere vissers!

Maar goed ik hoor een hoop boe geroep en geen enkel argument dus ik stop met deze zinloze discussie.
Peter van zanten
Berichten: 270
Lid geworden op: 17-03-2017 20:51
Locatie: 's-Gravendeel

19-10-2018 10:29

Ik hoor hier (Dordtse Kil / oude Maas) sowieso erg weinig over karpervangsten maar ik weet wel dat in deze omgeving met wedstrijden en recreatief veel minder (bodem)vis gevangen wordt. Voorn en winde is nog wel goed te vangen. Ik moet wel zeggen dat als de brasem gevangen wordt dat dit dan vaak grotere vissen zijn.

Vroeger was het echt niet zo bijzonder om 50 kilogram brasem op de oude Maas / Kil in een wedstrijd van 4 uur te vangen.

Ik weet zeker als de uitslagen van witvis wedstrijden van de afgelopen +/- 15 jaar vergeleken worden dat er nu veel minder vis zit. Misschien zat er vroeger te veel vis maar nu is het te weinig.


Snoekbaars en Paling was hier vroeger volop te vangen. De dijken zaten vol bij ons met Rotterdammers en Belgen maar nu valt het niet meer mee om ze te vangen.

Het voordeel dat er nu veel minder vis rondzwemt is misschien wel dat de overgebleven (slimmere?) vis groter wordt. De karpers worden elk jaar groter, 20 jaar geleden was een 30 ponder enorm en was alleen met geluk of door de beste vissers te vangen. Nu heeft elke 16 jarige visser er al enkele gevangen. (lukt mij nog steeds niet :P ) Het is leuk voor de vissers dat de karpers groter worden maar als de gehele visstand bekeken wordt weet ik niet of dit echt de bedoeling is.

De windes en voorns kunnen enorm worden. De zeelt is in opmars en ze worden groot. Barbeel komt langzaam aan terug en de meerval wordt steeds vaker en groter gevangen. Ook de diverse grondelsoorten en kreeften liggen 3 lagen dik op de bodem op sommige plaatsen.

Volgens sommige zijn dit allemaal tekenen dat het goed gaat maar ik betwijfel het.

De trend van betaalwateren wordt steeds groter. Voor karper maar ook de forel en witvis putjes zie je overal in Nederland, Belgie, Engeland en Frankrijk verschijnen. De vis die hierin gegooid wordt moet ergens vandaan komen..
Cor van Steen
Berichten: 172
Lid geworden op: 01-11-2016 12:08

19-10-2018 12:41

Peter,

Verhaal wat jij zegt klopt zeker hoor over de Oude Maas en Dordtse Kil maar dat heeft vooral te maken dat het water schoner wordt (o.a. minder fosfaten) waardoor de hoeveelheid biomassa vis die een water kan dragen minder wordt.

Heeft dus helemaal niks te maken met de beroepsvissers.

Karper zwemt er ook hoor het is alleen hele taaie visserij met al die boten, getijden en vele windes!

Op de Oude Maas worden trouwens al regelmatig meervallen gevangen van 1,50 mtr en groter.

P.s. als je dikke vis wil vangen ga een seizoen op de Binnenmaas dan moet het je wel lukken om een 30 ponds vis te vangen.