wetenschap achter beetmelders?


Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

01-02-2017 19:46

Geluid van een delkim vind ik persoonlijk ook mooier Harm, en na 10 jaar delkim vissen was het wel echt wennen aan dat fox geluid, mochten mijn delkims, en van vele vis maten niet de geest geven, had ik ze laten maken. Echter ben ik het vertrouwen zo kwijt geraakt in delkim dat ik voor mijn eisen alleen nog de ntxr kon kiezen.
Michael Lintvelt
Berichten: 197
Lid geworden op: 10-11-2010 11:55

01-02-2017 19:57

Reden waarom ik voor duurder en uitgebreider spul ga is in mijn geval simpel. Ik vis heel veel op stromend water (de grote rivieren in NL) en dan zijn dingen als instelbare gevoeligheid en een goed bereik gewoon pure noodzaak. Je zit vaak een flink eind bij je hengels vandaan of bent genoodzaakt deze gespreid uit te zetten dus is een goed en betrouwbaar bereik zeer wenselijk. Daarnaast is instelbare gevoeligheid ook belangrijk want je wilt niet de hele nacht piepjes van de stroming en scheepvaart (een 4000 tonner verzet meer water dan er in de putjes waar sommige mensen op vissen zit) hebben.

Ooit ben ik begonnen met goedkope arca piepers, deze voldeden prima tot het ging regenen. Daarna een set fox m gekocht, hier jaren mee gevist en deed wat het moest doen tot ik naar de rivieren toe ging. Ik heb toen een set fox eos r gekocht, maar deze snel daarna ingeruild voor een ntx-r set aangezien de eos r in de regen storing (ruuuuuuuuuunnnnnssss) gaf. De ntx-r was toen net uit en dus had ik de plakkende coating serie. Deze heb ik vorig jaar omgeruild voor een nieuwe set ntx-r. Al met al vis ik nu alweer een jaar of 5 a 6 met de ntx-r en die bevallen me gewoon super.
mike van megen
Berichten: 131
Lid geworden op: 02-12-2007 11:12
Locatie: geleen

01-02-2017 20:42

Ik ben begonnen met een set ultimate digital, kosten toendertijd 199 gulden, na drie jaar weg gedaan voor een set prologics( met die aparte geluiden ) voor €225,- leek mij een vooruitgang. Niet dus spijt gehad dat ik de ultimates weg gedaan heb. Na vier jaar was ik de prologics beu, bij regen weer bleef ik batterijen wisselen. Toen dacht ik een goed en betaalbaar setje gevonden te hebben in de daiwa pro carp 500.€199,- Leuk setje werkte prima, echter ik werd helemaal leip van de sounderbox, metname in de nachten, je kon een run niet van een lijn zwemmer onderscheiden, teljens drie piepen ff niks en weer drie piepen. Na twee jaar weg gedaan. Toen Delkim txi plus aangeschaft voor €600,- maar op de een of andere manier kon ik er niet aan wennen, dit in combinatie dat ik ook in die tijd geen tijd had om te vissen. Ik heb ze toen binnen een paar maanden voor het aankoop bedrag kunnen verkopen. Vervolgens heb ik een setje gekocht waar mijn oog al eerder op gevallen was, de jrc ds3, ik dacht voor €330,- ben ik tevreden mee. Doet wat het moet doen, veel mogelijkheden die ik bijna nooit gebruik. Achteraf moet ik zeggen dat ik de ultimates prima vond, zeker voor dat geld. De Ds3 vind ik goed, maar ook mooi, en ben niet van plan voorlopig andere aan te schaffen.

Eerlijk? Ik durf je geen antwoord te geven op je vraag. Ik ben daar te onzeker voor geworden mbt aankopen van hengelsport spullen. Ik deel de visie van Rick ook maar deels, heb goedkoop materiaal gehad, mijn hengels €125,- voor 3 F4e of zo iets, heb daar 12 jaar mee gevist, nooit iets aan geweest, en drilden prima. En dure piepers die minder waren. Goedkope tent van ultimate, waterdicht maar wel zeiknat ivm condens, casa2 ben ik mee begonnen, na twee jaar (3keer opgezet) ritsen stuk. Nu een fox royal xxl..... ik weet het echt niet wat beter is, goedkoop of duurder.... ik probeer zelf in te schatten of het iets is, en gebruik daar ook de kennis van de boarders hier zo.
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

02-02-2017 01:14

Bert Timmerman schreef:Wat voor mij extra waarde heeft is een verschil in toon bij oploper of terugzakker. Wanneer je niet met een runningrig- of schuivendsysteem vist is dit voor mij een erg waardevolle extra bij een pieper. Ik bergijp dan ook niet dat zo weinig nieuwe modellen daar over beschikken. Volgens mij heeft momenteel alleen fox dat.


http://www.markerworld.nl/a-46620411/be ... oen-blauw/

Niet alleen fox!!

Groet, Peter

ps Al met al een geinig setje voor die prijs!!!!
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

02-02-2017 11:31

Het zal rond '91 geweest zijn dat ik van de alu folie en/of oranje bolwakers naar drie staafwakers en Sonarm beetmelders ben gegaan. Wat gingen die krengen hard zeg (mocht 't nodig zijn)! Ook lekker hoge oortjes trouwens.., en extra bijgeleverde radertjes om op het wieltje te bevestigen en de gevoeligheid te verminderen. Ik gebruikte ze hoofdzakelijk met het standaard radertje. Menig plensbui overleefd, en bergen runs gegeven, maar uiteindelijk en ondanks Valma anti vocht spray leeft er nu nog maar eentje. Die gebruik ik nog wel eens met een enkele hengel en oude Gardner banksticks. Nadeel van die beetmelders was dat je de draaiknopjes van volume en toon gemakkelijk kon verliezen...

Eind 90-er jaren heb ik een koffertje met Ulimate Striker GTI's gekocht. Vier stuks. Ik wilde niet voor elektronische verrassingen komen te staan, dus twee reserve beetmelders. Hierbij meteen overgestapt op 2 Fox micro swingers in fluo oranje. Iets later wilde ik nog zo'n fluo swinger aanschaffen, maar bleek het ineens een rode kleurvariant geworden te zijn. Helaas ook nergens meer in fluo oranje tegengekomen, want het is nog steeds mijn favoriete waker (dus wie o wie...). Die Strikers - een paar maal de schroefdraad los gebroken, gelijmd en na falende elektronica ook eens twee nieuwe voor een paar centen gekocht - gebruik ik soms nog. De sounderbox heb ik nooit gebruikt, wegens - ik geloof - een te lange toon. Die strikers geven wat mij betreft een prettig geluid en hebben ook hoge oortjes.

Tussentijds vier LTS en TLS (hetzelfde) van Ultimate gekocht wegens instelbare gevoeligheid en het vissen op groot open water. Nadelen waren de eveneens mindere betrouwbaarheid bij erg veel vocht, erg.., erg felle leds (nachtblindheid), en het opstarten op het hardste volume en een hoge toon. Ik gebruik er nog twee (banksticks genoeg). De andere twee zijn overleden.

Een aantal jaren geleden ben ik overgestapt op Fox EOS X (carbon look) beetmelders. 'Kon voor 105 euro drie EOS beetmelders en een X2 draadloze sounderbox kopen. Die combi zorgde voor een vertraging van de indicatie, maar de X2 sounderbox werkt wel goed met de oude GTI"s. Ik heb ondertussen 5 (of 6) van 'die' Fox beetmelders, waaronder 1 gewone EOS, gekregen via CB, en iets later aangeschafte 2e hands beetmelders wegens het reserve materiaal verhaal. Verder heb ik een dongel sounderbox gekocht (merk?) voor 100 euro die goed met de Fox samenwerkt. De batterijduur van de EOS beetmelders vindt ik trouwens niet super. En ik gebruik - na wat zoekwerk - het merk met de allerhoogste opbrengst. Energizer (LR1). Zoeken naar een internet aanbieding en een stuk of twintig (2 per beetmelder nodig) voor een normaal bedrag aan schaffen, is wat ik doe. Trouwens geen hoge oren op deze Fox aanwezig en daarop heb ik via MP snag ears gekocht, die ik met krimpkous heb aangepast. Minder geglim of onnodige beschadigingen aan de hengels.

Dus tja; Nooit een aanbeet gemist - ook niet vissend op afstand - met wat ik als beetmelder gebruikte. Maar opsommend mijn eisen voor een eventueel volgend trio (of kwartet) beetmelders wanneer ik er voldoende geld beschikbaar voor (over) zou hebben, dan zou het aan de volgende spec's moeten voldoen;

Echt, maar dan ook echt waterdicht, batterijen liefst makkelijk verkrijgbaar (9V, AA en AAA) en lange duurzaamheid i.s.m. het type beetmelder, hoge oortjes, gevoeligheid instelbaar, geen rare beetmelder of sounderbox piepen (te lang of aantal), geluid moet zacht kunnen opstarten, alle opties traploos verstelbaar zijn of veel standen hebben, geen extra felle, verblindende leds - die overigens wel van kleur instelbaar mogen zijn - en de algehele look moet me wel enigszins bevallen...

Of het moet gewoon een goedkoop beetmeldertje zijn met aanwezige gevoeligheid instelbaarheid, zodat ik gemakkelijk reserve kan aanschaffen . Ik vis toch amper meer nachten en zit liefst vol op m'n stokken.

PS: Ik had best gewoon direct knuckle heads of beasties moeten kopen. Maar dat is het gemakkelijke achteraf gelul :wink: .
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

02-02-2017 12:53

Peter van Loo schreef:http://www.markerworld.nl/a-46620411/beetmelder/markerworld-bm-6-3-rgb-rood-groen-blauw/
Niet verkeerd Peetje! Maar ik zou vanwege die erg.., errug lelijke (da's persoonlijk) mini disc die op de voorkant van de piepers is geplakt toch weer met zwarte plakfolie of een spuitbus moeten hobbyen. Krijg ik, als je dat te lezen krijgt, van jou straks weer een zo'n opmerking als dat ik nog altijd een stuk roze yoga blok foam in m'n lijn had kunnen hangen als beetregistratie, :lol: haha.

Black on black a.u.b. :wink: !
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
David Janssen
Berichten: 231
Lid geworden op: 22-06-2016 11:12

06-02-2017 09:02

Het is natuurlijk ook maar net wat er bij je visserij past.

Hij die zo nu en dan een middagje op op het lokale parkvijvertje vist stelt andere eisen aan zijn piepers dan hij die zo`n 100/150 nachten per jaar vist onder alle omstandigheden.
Stop wishing... Go fishing!
Gebruikersavatar
Arno Bijl
Berichten: 368
Lid geworden op: 24-11-2010 19:44

12-02-2017 17:02

Als je de aspecten:vocht, wind, zon, stroming, en type hoofdlijn buiten beschouwing laat, dan zijn sommige goedkope beetmelders even goed als dure 8)
Gebruikersavatar
Dirk Wijnen
Berichten: 25
Lid geworden op: 28-01-2014 03:39
Locatie: Stramproy

12-02-2017 21:48

Ik heb afgelopen week op het forum hier een review van de One Direction Tackle beetmelders gegeven, niet duur en voldoen aan alles wat ze moeten doen, enige minpunt wat ik nu heb is de batterijen, er moeten ER14250 batterijen in, maar deze zijn wel goed te vinden online.

Ik vindt ze beter dan de JRC DS3 Radar.
Het Leven Is Als Een Neus ........ Je Moet Eruit Halen Wat Erin Zit !!!
Gebruikersavatar
Erwin Krijgsman
Berichten: 575
Lid geworden op: 20-02-2008 23:24
Locatie: Capelle ad IJssel
Contacteer:

29-03-2017 20:02

Watervaste zwarte viltstift Marco... klaar ;-)
http://markerworld.nl/ Your Carp Tackle Store