Nutritional wisdom


Gesloten
Gebruikersavatar
Jan Kasteelen
Berichten: 654
Lid geworden op: 08-05-2007 12:24
Locatie: Gouda

28-03-2017 22:22

De originele terasi zoals die in Indonesië wordt gemaakt zal hier waarschijnlijk niet verkocht worden. Ik meen door het proces zoals het daar bereidt wordt, dat het hier niet door de keuringsdienst van waren kwam.
Daar worden rauwe garnalen met zout gemengd en in potten gefermenteerd, waarna het in de zon wordt gedroogd. Dan wordt het in blokken geperst.
Het wordt eerst geroosterd voor gebruik.
De gelatine-achtige stroperige soort komt uit China of Thailand en is minder sterk. Ook in poedervorm is het meestal versneden en dus minder sterk. Zelf gebruik ik het niet, maar mogelijk hebben sommige toko's the real thing.
Laatst gewijzigd door Jan Kasteelen op 28-03-2017 23:06, 2 keer totaal gewijzigd.
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

28-03-2017 22:40

daan ramakers schreef:hilco kun je eens op je flessen lezen wat er effectief qua procenten
kheb er al heel wat zien paseren ma meestal zit er niet meer in dan wat soya en smaakversterker en zout....mss dat jij er betere heb waar effectief ook wat hogere doseringen vis extracten inzit
verhaal vd trassie klopt namelijk in die blok zit maar 12 procent garnaalpasta wat op zich belachlijk is
ik heb er van 88 procent en dat verschil merk je echt wel degelijk.....

mvg

daan


In de vissaus zit 67 % ansjovisextract (verkregen door fermentatie).
In de oestersaus zit 40 % oesterextract.
De sojasaus bestaat uit gefermenteerde sojabonen en tarwe.

Daarnaast zit in alle producten zout, gemiddeld is dat zo’n 19 %.
Gebruikersavatar
Arno Bijl
Berichten: 368
Lid geworden op: 24-11-2010 19:44

28-03-2017 22:45

Ken ze de garnalenpasta's...
Afbeelding

Ook is mij het versneden trassi verhaal bekend, maar ik vind de geur en smaak van de garnalenpasta's compleet anders dan de trassi, ook al hij versneden. Voor mij is de eerder genoemde bak kots erg succesvol in ieder geval.
Gebruikersavatar
Arno Bijl
Berichten: 368
Lid geworden op: 24-11-2010 19:44

28-03-2017 22:53

Schudden voor gebruik :D :D
Bijlagen
2017-03-28 22.48.22.jpg
(34.55 KiB) 4920 keer gedownload
Gebruikersavatar
Jan Kasteelen
Berichten: 654
Lid geworden op: 08-05-2007 12:24
Locatie: Gouda

28-03-2017 23:16

Afbeelding

Volgende keer meenemen uit het Rijk van Insulinde.
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

29-03-2017 03:31

Harm Rademakers schreef:Alles uit de supermarkt is tegenwoordig vrij nep.........
Water, vet en zout.
Maar Hilco vangt er fantastisch mee, misschien gewoon water uit de zee halen en op je stek storten.
Bolletje afgewerkt frietvet erbij en klaar is klara heel de schijf compleet.

Heb me ook ooit eens vergist met die uit het potje, heel m'n pan nasi weg kunnen gooien :cry: :lol:
Was ook de blokjes gewend.


Veel wat uit de supermarkt komt is gewoon shit, smaak zit er niet meer aan en er zit ook niks meer in.

Vraag me wel eens af, wat nou eigenlijk de achterliggende gedachte van jouw postings is.
Hoe komt het op mij over? Je bent een heel eigenwijs mannetje, die het beter weet dan de rest.
Oftewel jij bent uniek en de rest snapt er niks van.
Punt is, je komt nooit met echte argumenten en probeert vaak alleen maar andere boarders en vissers belachelijk te maken, je lijkt dus wel een beetje op Donald Trump.
Je zult jezelf vast wel geweldig vinden, dat is nou eenmaal het kenmerk van een narcist.

Succes er mee, maar ga liever iemand anders lastig vallen!

Meneer Cees.
mike van megen
Berichten: 131
Lid geworden op: 02-12-2007 11:12
Locatie: geleen

29-03-2017 06:59

Arno Bijl schreef:Schudden voor gebruik :D :D


Arno, is dit nu een bloktrassie of belachan opgelost inwater of zo? En wat doe je er vervolgens mee?
Bedankt alvast voor het delen.
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

29-03-2017 07:38

Door dit soort toevoegingen die vrij goedkoop zijn te gebruiken geef je de boilie een label mee wat zonder meer werkt. Is trouwens niet nieuw al jaren wordt dit toegepast. Op groot open water kan het wel tegen je keren. Vissen als Winde die er massaal kunnen voorkomen dwingen je dan tot ander type bol.
Gebruikersavatar
Arno Bijl
Berichten: 368
Lid geworden op: 24-11-2010 19:44

29-03-2017 07:41

Even 1 pagina terug bladeren Mike, daar heb ik dat beschreven.
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

29-03-2017 09:48

Hilco Meijer schreef:Je zult jezelf vast wel geweldig vinden, dat is nou eenmaal het kenmerk van een narcist.

Zegt iemand die iedere bollenboer van NL en omstreken afkraakt omdat hij de superbol heeft uitgevonden, uitvoerig getest op een knollenputje :lol: :lol: :lol:

Leer eens vissen joh :wink:

Oh ik heb hier al meermaals geschreven dat ik mezelf geen goede vissert vind hoor :P
Is nou niet echt een kenmerk van een narcist....
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

29-03-2017 10:37

Heren, laten we het aub gezellig houden en als volwassen kerels een discussie op niveau uitvechten ipv op de man af.....

Groet Rik
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

29-03-2017 16:16

Eerste en laatste paar postings van dit topic gelezen. En wanneer ik Hilco dan aan een ander zie schrijven
Vraag me wel eens af, wat nou eigenlijk de achterliggende gedachte van jouw postings is. Hoe komt het op mij over? Je bent een heel eigenwijs mannetje, die het beter weet dan de rest.
dan is z'n eigen spiegeltje nog steeds beslagen...

Da's Veni, Vidi.., en ik ben weer pleite.

PS: Rik, ben je misselijk? Je ziet behoorlijk groen :wink:.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

29-03-2017 16:57

Voor de duidelijkheid, ook ik ben het met hilco over zeker 95 % niet eens, dat was ik al niet voor ik hier als administrator aan de slag ging, en dat ben ik nu nog steeds ondanks dat groene naampje Marco.

Voordat Hilco dit topic opende, knalde hij de ene na de andere topic de lucht in, en ja dat werd een hoop gezeik onderling.

advies was toen, open 1 topic waarin de hele mikmak aan aas besproken kan Worden zonder anderen lastig te vallen die niet in 1 lijn liggen met hilco zijn visie.

Gaat al een flinke tijd goed in dit topic, het advies luid : leven en laten leven, de enigste reden dat ik dit topic open is om te kijken of alles nog een beetje sociaal verloopt hier.

Zo dat was het weer.... kunnen we weer on topic gaan.....

Gegroet, Kermit ( die groene weet je wel ) :D
Dennis pors
Berichten: 12
Lid geworden op: 09-03-2017 10:17

29-03-2017 20:08

Viste vroeger met de bol/mix van ksk is naar mijn mening een simpele bol,waar alles inzit gewoon simpel met soya,mais,gries wat vismeel en wat kalverstart denk ik echt niet meer of minder. De bol vangt al 20 jaar,hij doet totaal niet mee met alle trends gewoon old school. Zou de vis anders willen dan 20 jaar geleden ?. Of denken wij dat de vissen anders willen of praten de aasfirma's ons dat aan. :). Dus niet te moeilijk doen,maar logies nadenken ben je al een heel eind. Hilco heb je dan een mix waar je al 20 jaar mee goed vangt ?. Dan doe je het goed,en zie je vaak dat je veel probeerd maar vaak terug komt op spullen waar je mee begonnen bent ?
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

03-04-2017 01:19

Macronutriënten en de verschillende seizoenen.
Valt er iets zinnigs over te zeggen?

Aasbedrijven hebben het vaak over een bol die het hele jaar door inzetbaar is.
Vraag is dan, wat is het criterium voor die bewering? Om er iets over te kunnen zeggen, moet je in de eerste plaats kennis van de karper zelf hebben, zeg maar wat zijn de voorkeuren van de vis in de verschillende jaargetijden.
Dat die er zijn lijkt me logisch, dus daar kun je als karpervisser op inspelen en mogelijk een verschil maken met je aas, wat in principe natuurlijk gewoon visvoer is.

What’s it like to be a fish? Dat kunnen we niet weten, maar we hebben wel veel kennis over het gedrag van vissen en dat geldt ook voor hun voedselvoorkeuren.
De verschillende seizoenen, hoe maak je daar mogelijk een verschil?
Gaat natuurlijk vooral om de behoeftes van de vis per seizoen en daar zit een heel groot verschil in en dat heb ik het natuurlijk vooral ook over de energiebehoefte van de vissen.

Misschien maak ik het persoonlijk wel eens te ingewikkeld, maar daar geloof ik nou eenmaal in en dat zal ik dus ook blijven doen.
Je kunt ook gewoon de macronutriënten als uitgangspunt nemen, aangevuld met extra attractie (smaak). Dus een bol waar voldoende eiwitten met een goed aminozuurpatroon in zitten, vetten met de juiste vetzuren en daarnaast een deel goed verteerbare koolhydraten.
Zo’n bol zal op elk water vis vangen en ook nog eens voor de langere termijn. Waarom? Omdat het een goed voer is, simpel verhaal.

Laten we eens beginnen met het voorjaar en dan bedoel ik in ons geval, als de watertemperatuur boven de 10 - 12 graden Celsius komt. Dat is de temperatuur waarbij de vissen echt meer beginnen te eten en dus ook actiever worden.
Waar heeft een vis dan behoefte aan? Dus wat ga je voeren.
De energiebehoefte is nog laag, dus om je aas vol te stoppen met vetten heeft denk ik niet zo heel veel zin. Ze zijn wel nodig en dan het liefst die met de essentiële vetzuren natuurlijk.
Een goede eiwitbron (met de juiste aminozuren) lijkt mij wel belangrijk, omdat een vis daar waarschijnlijk behoefte aan heeft na de winter. Ook is die belangrijk voor de vorming van het kuit.
Koolhydraten zijn na de winter nodig om de glycogeenvoorraad weer aan te vullen, omdat die bij een (groot) deel van de vissen mogelijk opgebruikt zal zijn tijdens de winter.

Ik weet natuurlijk niet precies de juiste verhoudingen (dat weet niemand), maar ik kan denk ik wel een redelijke inschatting maken. 30 % eiwit, 10 % vet, (dan heb je ongeveer 50 procent koolhydraten) zal waarschijnlijk in het voorjaar een mooi gemiddelde zijn.
Een karper kan hier heel veel uit halen voor wat betreft zijn behoefte aan de macronutriënten.

Hoe krijg je de juiste verhoudingen in je aas?
Het gemakkelijkste is om een compleet diervoeder als uitgangspunt te gebruiken, nadeel daarvan is, dat je dat zult moeten malen. Voordeel is, dat er ook veel extra voedingsstoffen aan zijn toegevoegd. Daarnaast kun je met wat schuiven van de andere ingrediënten heel simpel je aas veranderen. In principe kun je dus één diervoeder het hele jaar als uitgangspunt nemen.
De mogelijkheden zijn ook nog eens legio, van goedkoop tot duur.
Een hele leuke en niet erg dure is b.v. Anseres micro opfokvoer, kost ongeveer € 2,50 per kilo.
Zit 22 % eiwit in en 5 % vet, dus ik zal wat extra eiwit en vet moeten toevoegen aan de mix.
Is gewoon een kwestie van rekenen en dat ga ik nou ter plekke even doen.

600 gram Anseres micro opfokvoer
150 maïsgries
75 gram wpc 80
75 gram gemalen hennep
75 gram geplet lijnzaad
25 gram Brocacel

70 gram eicompound of ongeveer zes eieren L.

75 m.l. aan verschillende liquids voor de smaak.

Rekenen heeft me ongeveer drie kwartier gekost en dan heb je een bol die heel dicht in de buurt komt, voor wat m.i. een goede voorjaarsbol is.

Velen zullen het wel weer onzin vinden wat ik beweer.
Het zij zo.

http://www.kasperfaunafood.nl/wp-conten ... OKVOER.pdf
Peter van zanten
Berichten: 270
Lid geworden op: 17-03-2017 20:51
Locatie: 's-Gravendeel

03-04-2017 18:04

Ik vindt het allemaal wel interessant om te lezen, ik zal niet zeggen dat ik alles op jouw manier nu zal bekijken maar het zet me op sommige punten wel aan het denken.

Wat ik mij afvraag nu is het volgende. Als een karper weet/voelt wat hij nodig heeft, goed voor hem is en/of lekker is. Vanaf welke afstand merkt hij dat voedsel dan op? En hoe bereid is een karper om op zoek te gaan naar dat waargenomen voedsel? Praten we dan over enkele meters of over kilometers?

Van haaien is het bijvoorbeeld bekend dat zij een kleine hoeveelheid bloed vanaf grote afstand kunnen waarnemen en er op reageren. Is een soortgelijke reactie -met het juiste ingredient- bij karpers ook mogelijk?
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

03-04-2017 23:15

Peter van zanten schreef:Ik vindt het allemaal wel interessant om te lezen, ik zal niet zeggen dat ik alles op jouw manier nu zal bekijken maar het zet me op sommige punten wel aan het denken.

Wat ik mij afvraag nu is het volgende. Als een karper weet/voelt wat hij nodig heeft, goed voor hem is en/of lekker is. Vanaf welke afstand merkt hij dat voedsel dan op? En hoe bereid is een karper om op zoek te gaan naar dat waargenomen voedsel? Praten we dan over enkele meters of over kilometers?

Van haaien is het bijvoorbeeld bekend dat zij een kleine hoeveelheid bloed vanaf grote afstand kunnen waarnemen en er op reageren. Is een soortgelijke reactie -met het juiste ingredient- bij karpers ook mogelijk?


Ten eerste, een karper weet pas iets over je aas als ie het verteerd heeft (z.g. post ingestive signals). Dus dat is iets anders.

Waardoor kan een vis getriggerd worden? Door bepaalde wateroplosbare stoffen die uit je aas lekken, zoals vrije aminozuren. Die kunnen een vis aanzetten tot azen, wat betekent dat ie gaat zoeken naar de bron, b.v. onze gevoerde bollen. Dit gebeurt bij bijna alle vissoorten door het geursysteem.

Dus gebruik je attractants in je aas, die ook nog eens voldoende uitlekken, dan heb je hoogstwaarschijnlijk een voordeel.

Een karper is voornamelijk een bodemazer en heeft dus een heel sterk ontwikkelde chemoreceptie. Dat betekent dat ie al minieme concentraties van een opgeloste stof in het water kan detecteren.
Van hoe ver kan ie dat? Hangt er vanaf hoe ver die stof zich verspreid in het water. In stilstaand water zal dat niet heel ver zijn, maar in stromend water kan dat honderden meters zijn. Gebruik je daar een bol met veel wateroplosbare attractieve stoffen, dan zal een karper die ook op een paar honderd meter kunnen waarnemen.

Gezenderde kabeljauwen in een Noorse fjord konden b.v. een beaasde long line op 700 meter waarnemen.
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

04-04-2017 01:52

Wat is vooral belangrijk bij de hogere watertemperaturen? En dan bedoel ik boven de 20 graden Celsius. Is dus ongeveer de zomerperiode.
Als je van de vis uitgaat waarschijnlijk vooral de energiewaarde van je aas. Waarom?
Omdat de energiebehoefte van de vissen dan het hoogst is, zeg maar de hoeveelheid kilocalorieën die een vis nodig heeft om zijn dagelijkse behoefte te dekken.
Wat kenmerkt een aantal zeer veel gebruikte aassoorten? Een heel hoog vetgehalte, b.v. hennep, tijgernoten en pinda’s. Ligt daar misschien vooral hun kracht? Het zou me niks verbazen.

Hoe maak je een z.g. high-energy feed? Door veel vetten in je aas te stoppen, makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk.
Hoe krijg je b.v. 25 procent vet in je bollen. In ieder geval zal je hoe dan ook olierijke producten moeten gebruiken en daarnaast misschien ook nog bepaalde oliën zelf.
Er is wel een product verkrijgbaar waar gigantisch veel vet en zit en dan heb ik het over 64 procent. Het wordt bij mijn weten nog niet verkocht door aasfirma,s, maar die kunnen daar zeker wel aan komen. Ik kan er denk ik wel aankomen, omdat hier in Drachten een heel grote producent zit op dat gebied (Frisian Egg). Bedrijf heeft ook een fabriek in Egypte en China.
Ik ken de dochter van de eigenaar goed, dus ik zal vast wel een paar kilo kunnen scoren.
Ik heb het dus over eigeelpoeder, zit 32 % eiwit in en 64 % vet.

Is de energiewaarde het belangrijkst? Een deel goede eiwitten en een goede smaak, zullen je aas alleen nog maar beter maken volgens mij. Zo rond de 20 % eiwitten lijkt mij overigens ruim voldoende en velen zullen dat natuurlijk een schrale bol noemen.

Heb even een mix samengesteld.

450 gram Cedé protein mix
200 gram tijgernootmeel
150 gram tarwebloem
125 gram gemalen hennep
75 gram geplet lijnzaad

100 gram eigeelpoeder

75 m.l. aan verschillende liquids voor de smaak.

Kom ik op 22 % eiwit en 24 % vet en ongeveer op 40 % koolhydraten (door het hoge vezelgehalte van het tijgernootmeel).

Is deze mix draaibaar? Denk dat het geen probleem is.
Wil overigens niet zeggen, dat ik er zelf ook mee ga vissen, bovenstaande is vooral bedoeld om aan te geven dat je als thuisdraaier veel kunt bereiken, met in wezen heel simpele middelen.
Een goed aas maken is in principe dan ook niet zo moeilijk, als je de vis zelf als uitgangspunt neemt. Veel lezen en vissen meer is het niet, oké dat is niet voor iedereen weggelegd, maar we hebben nog steeds het forum, waar kennis gedeeld wordt. Niet meer zo als vroeger maar ik doe het nog wel. Waarom? Omdat ik nou eenmaal zo in elkaar zit en het leuk vind.
Bert Timmerman
Berichten: 366
Lid geworden op: 02-12-2012 21:02

04-04-2017 09:20

@ Hilco: is het niet handiger en beter voor de vis om een grote sloot visolie in de mix te drukken?
Zijn betere vetten en lekken zeker niet meteen allemaal uit( heb je natuurlijk ook zelf invloed op).
De wereld is verziekt, maar het leven is mooi!
Dennis pors
Berichten: 12
Lid geworden op: 09-03-2017 10:17

04-04-2017 10:48

Pirellazaad wit is ook goed,veel goeie vetten en een hoog eiwitgehalte erin. Maar noem nu ook eens een kruid of iets dergelijks wat voor jou een meerwaarde heeft,niet via het berekenen op papier maar wat jaren top is. Vond zelf de originele l-zero niet meer te verkrijgen of de squid extract van nash toen,50 gram op een kg en kruid pesto vond/vind ik top denk zelf een combi van de kruiden die in pesto zit maar ook de kaasextract wat er in verwerkt is. Dus brand los,de praktijk. Niet van denk het zal goed zijn :). Maar het is nog steeds geen goud,is die 1%meerwaarde
Arno van Beek
Berichten: 810
Lid geworden op: 30-11-2014 19:04
Locatie: Drenthe

04-04-2017 12:09

Voor bovenstaande mix kom ik uit op:

Eiwit 15,25% (Bruikbare eiwitten)
Koolhydraten 3,28% 10,9% 10,09% 0,79% 2,04% > 27,1%
Vet 3,68% 4,54% 5,34% 2,18% 2,9% > 18,64%

15% bruikbare eiwitten en 18% vet is zeker niet slecht, koolhydraat percentage is echter wel erg laag.

Dit is ook het mooie van een 50/50 mix

Als je 300 gram soja volvet en 300 gram tarwegriesmeel gebruikt dan heb je al 10% van je bruikbare eiwitten en 20% van je koolhydraten.
Dan heb je nog 400 gram over voor overige zaken waarmee je zowel de eiwitten als koolhydraten mee kan sturen.
Tel daar nog 5% bruikbare eiwitten en 2% vet bij op van je ei-compound of eieren en je bent al een heel eind.
Laatst gewijzigd door Arno van Beek op 04-04-2017 12:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
James warner
Berichten: 1241
Lid geworden op: 23-09-2009 20:08
Locatie: Zuid West Nederland

04-04-2017 12:12

En zo schraal is die simpele 50/50 mix dus nog geen eens :wink:
ONDER WELK SCHRIFT????

Hey babe, wanna come over to myspace and twitter my yahoo till I google all over your facebook?
Arno van Beek
Berichten: 810
Lid geworden op: 30-11-2014 19:04
Locatie: Drenthe

04-04-2017 13:47

Klopt maar op een mix te komen met 25% bruikbare (en dus niet alle eiwitten zoals 99% doet) en 45% koolhydraten te komen waarin ook de juiste amino en vetzuren vertegenwoordigt zijn is een heel ander verhaal.

Afhankelijk van het ingrediënt kun je een bepaald percentage eiwit meetellen in je berekening, wat een karper niet kan opnemen hoef je immers ook niet mee te tellen (ja boilie boeren dit lees je goed!)

De meeste boilie boeren denken eiwit=eiwit en proberen het eiwit percentage tussen de 20% en 30% te krijgen voor een zo laag mogelijke prijs.
Instant werken deze bollen vaak prima op een nieuw water door het gebruik van MPG (snelle koolhydraten) = instant.

Dierlijke eiwitten zijn de goede en zijn bijna geheel opneembaar voor een karper, door de regel zijn deze ingrediënten duur.

Plantaardige eiwitten welke in soja, lupine en kikkererwten meel zitten zijn ook goed opneembaar maar ook aardig duur.
mike van megen
Berichten: 131
Lid geworden op: 02-12-2007 11:12
Locatie: geleen

04-04-2017 19:54

Arno Bijl schreef:Even 1 pagina terug bladeren Mike, daar heb ik dat beschreven.


Ik heb een fles ervan gemaakt, en ga er binnenkort mee aan de slag. Bedankt voor de tip. Ben benieuwd of het iets oplevert voor me.
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

05-04-2017 01:15

Arno van Beek schreef:Voor bovenstaande mix kom ik uit op:

Eiwit 15,25% (Bruikbare eiwitten)
Koolhydraten 3,28% 10,9% 10,09% 0,79% 2,04% > 27,1%
Vet 3,68% 4,54% 5,34% 2,18% 2,9% > 18,64%

15% bruikbare eiwitten en 18% vet is zeker niet slecht, koolhydraat percentage is echter wel erg laag.

Dit is ook het mooie van een 50/50 mix

Als je 300 gram soja volvet en 300 gram tarwegriesmeel gebruikt dan heb je al 10% van je bruikbare eiwitten en 20% van je koolhydraten.
Dan heb je nog 400 gram over voor overige zaken waarmee je zowel de eiwitten als koolhydraten mee kan sturen.
Tel daar nog 5% bruikbare eiwitten en 2% vet bij op van je ei-compound of eieren en je bent al een heel eind.


Arno,

Je hebt vast Tim Richardson gelezen.

Ik wil niet beweren dat een compleet aminozuurpatroon niet belangrijk is, integendeel, maar hoe ver wil je gaan?
Ik zal waarschijnlijk best wel een mix kunnen samenstellen, die op dat vlak min of meer precies aan de behoefte van een karper voldoet. Wel een heel gereken natuurlijk, omdat je moet weten welke aminozuren er in een ingrediënt zitten en daarnaast moet je ook nog eens het percentage van de verschillende aminozuren in dat ingrediënt weten.
Daarnaast moet je ook nog weten, wat de behoefte aan de verschillende aminozuren van de karper zelf is. Voor de essentiële aminozuren weet ik die (als percentage in het dieet).
Waarom zou een karper bepaalde eiwitten niet kunnen opnemen? Is alleen een kwestie van bepaalde enzymen en die zitten gewoon in zijn darmstelsel, dus ik denk dat je mogelijk een aantal zaken door elkaar haalt. B.w. versus vertering.

Ik hou er zelf in zoverre rekening mee, dat in mijn bulkingrediënt een zo compleet mogelijk aminozuurpatroon zit. Verder ga ik niet en ik bereken gewoon het totale eiwitpercentage in mijn mixen en dat is in deze mix dus 22 procent (op de droge stof). Vetten precies hetzelfde, heb het nog een keer nagerekend en is idd. 24 procent.
Een vis eet niet alleen aas en eventuele tekorten haalt ie wel uit zijn natuurlijke voeding.
Daarnaast zijn er nog veel meer factoren die een rol spelen en een heel belangrijke is de energiewaarde van je aas! Hoor je nooit een aasbedrijf over.
Wat heeft voor de vis de hoogste prioriteit? En levert dus de meeste aanbeten op, daar draait het om! Dat weten we natuurlijk niet en daarom vis ik meestal met een breedspectrum bol, waar min of meer alles in zit.
Paar handjes tijgernoten werkt overigens ook nog steeds prima.

We hebben denk ik wel dezelfde visie op aas, maar zoals gezegd, hoever wil je gaan.
Gesloten