midden in het wier vissen, is dit mogelijk ??


andre janssen
Berichten: 39
Lid geworden op: 24-12-2009 12:12
Locatie: Geleen

19-05-2011 16:07

Hallo

Ik ben van plan om met mijn boot op een plek te gaan vissen waar een gigantische wiergroei aan de kant ligt.

Als de zon doorbreekt zie je dat de karpers massaal hier naar toe trekken.

Nu wil ik mijn boot een stuk voor die wiergroei ankeren en dan tussen het wier gaan vissen.

Ik heb een verslag gelezen in "de karper"over iemand die tussen het wier vist met lood dat vanzelf lost en de lijn loopt over het wier d.m.v. een drijflichaam.

Mijn vraag is of er hier iemand is die ook ervaring heeft met midden tussen het wier vissen en die zijn ervaringen met mij wil delen.

Elke tip is welkom

Alvast bedankt

Mvg

André
Gebruikersavatar
ferenc van de vorstenbosc
Berichten: 3043
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: lisse
Contacteer:

19-05-2011 23:47

Dit is zeker wel mogelijk. Ipv lood kan je stene gebruiken voor de "drop off". Gevlochten lijn erop om het wier door te snijden. En als je vanuit een boot vis kan er weinig fout gaan.
Lodewijk Michels
Berichten: 225
Lid geworden op: 04-10-2010 22:55

20-05-2011 00:08

Of het echt leuk is een tweede misschien maar kan prima.
Vissen gaan vaak gewoon in het wier liggen of zwemmen zich vast als je ze gehaakt hebt.

Kan je 'm met de boot op gaan halen.

Heel net vol met wier waarin je nog een stuk vis ziet, soort surprise ei eigenlijk.
Even spannend, dan die irritante verpakking en dan je kadootje :D
andre janssen
Berichten: 39
Lid geworden op: 24-12-2009 12:12
Locatie: Geleen

20-05-2011 20:07

Klinkt allemaal wel leuk zo, alleen de karper met de boot uit het wier gaan halen word een probleem.

Die is namelijk 9 meter lang en daar kan ik dus niet zomaar even mee het wier in en uit varen :D

Ik ben nog bezig om davits te bevestigen zodat ik een bijboot mee kan nemen.

Hopelijk is dit volgende week zaterdag klaar want dan moet het gaan gebeuren.

Ik wil dus van af het diepe gedeelte naar het ondiepe vissen en zoek dus een systeem waarbij ik zo min mogelijk last heb van het wier.

Nog iemand tips ??

Mvg

André
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

20-05-2011 22:35

Een zwembroek
Een touw
Een hark
Of twee
Wat moeite

Durven drillen, persoonlijk hou ik dan van wat grote klauwhaakjes. Strak vissen, niet teveel door het wier laten zigzaggen, zeker als je geen bijboot hebt. OF meeneemt. Ik heb ook geen davits op de kajuitboot, maar een kleine rubbert ligt zo op het dak van het ding als het moet. Of er achteraan..
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

09-08-2011 21:10

Andre,

Ik raad jou aan om met een chod-rig te gaan vissen, met weedbeater stick-mix.
Ook gevlochten lijn raad ik je aan.

Succes
Frank Verstraaten
Berichten: 365
Lid geworden op: 10-01-2002 01:00
Locatie: Leiden

10-08-2011 00:07

Hoe diep is het op die stek in het wier?
Ik vis zelf ook regelmatig op een stek met erg veel wier. Deze stek is echter vrij ondiep, maximaal 1,5 meter. Ik loop mijn montage daar altijd uit, zo kan je gelijk mooie wiervrije plekken zoeken. Bij een aanbeet zwemmen de vissen zich vaak vast in het wier. De enige goede manier is dan om rustig te blijven en er heen te lopen of te varen en de vis dan uit te drillen. Een vis door een dik wierbed naar de kant trekken lukt meestal niet.
Ook drijvend vissen met kattenbrokken bijvoorbeeld kan soms erg succesvol zijn.
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

10-08-2011 07:53

soms zijn zaken totaal onnodig.

Wil je met een systeem vissen, waarbij je je lood lost. bevestig dan een lijn en een kurk aan je lood, dan kan je deze weer ophalen.

Zoals ik zo de inshatting maak: als je vist zonder dat je in het wier kan komen, dus geen bijboot of te diep om naar toe te lopen, neem je onverantwoorde risico's.

Simpeler? Goed aas en goed voeren. Kan je buiten het wier vissen
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
Yuri Alexej Römer
Berichten: 269
Lid geworden op: 17-05-2008 20:32

11-08-2011 13:51

Hoi


Waarom niet gewoon drijvend proberen.

Wat dacht je van een spodrig, je kunt je rig verstoppen in het wier met weedy effect van solar
waardoor de camouflage goed wordt. Als aas een tros maden, wat je dam kan doen is de spod vullen met maden en
deze afdekken met arma mesh elastiekje er om heen plaatsen zodat de maden er langzaam uit kruipen en de rig langer actief is.

Wellicht is dat iets,

Hiernaast kun je goed zien wanneer een aanbeet plaatsvindt door dat de spod weggetrokken wordt en je direct kunt reageren, soort penvissen maar dan net even anders.

Probeer het maar eens

Succes


Groeten Yuri
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

11-08-2011 13:54

MAar als die spod eenmaal mee het wier ingaat heb je toch een noest probleem dacht ik zo.. Kun je beter een loodje hebben dat erachter aan koerst...

Of je moet je spod lossen dmv loodclip, is wel makkelijk terugvinden, tenzij ie op een meter diep in het wier blijft hangen..
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Yuri Alexej Römer
Berichten: 269
Lid geworden op: 17-05-2008 20:32

11-08-2011 20:36

Hoi Sven

Zit een kern van waarheid in wat je zegt echter een spod met maden zal minder ver zakken in het water zakken dan een met boilies of partickles. Je zou er voor kunnen kiezen hem nog wat te vullen met piepschuim waardoor hij nog minder ver zakt.

Wat je ook nog zou kunnen doen is de spod iets terug trekken waardoor hij aan de oppervlakte komt te liggen, de haak plaats je in een pva foampje die je met een pva toutje vast bind aan de spod.

Deze laat dan vanzelf los en werkt goed.

Succes

Probeer het maar eens

Hoor graag hoe het ging.

Groeten Yuri
Danny van Dijk
Berichten: 110
Lid geworden op: 19-01-2002 01:00

11-08-2011 21:34

André, zonder een bijboot is het niet verstandig om tussen het wier te vissen, als het wier er behoorlijk dik ligt zal je veel vissen gaan verspelen, en dat zal vast niet de bedoeling zijn.
Misschien is het een idee om eens een paar dagen vanuit de boot de randen van het wierveld af te gaan en te kijken waar de vissen het wier in en uit zwemmen.
Met de informatie die je dan hebt kan je een prima plekje voor de boot zoeken en dan tegen het wierveld aan vissen.

Mocht je binnenkort toch een bijbootje hebben dan zou ik op zoek gaan naar de kale plekjes of gangetjes in het wier.
Zomaar lukraak in het wier gooien doe ik nooit, ik twijfel er niet aan dat de karper je aas zal vinden maar de presentatie ervan is gewoon ruk.
Neem ook een stukje bezemsteel mee in de bijboot, als de vis zich muurvast zwemt dan ga je met de boot boven de vis liggen en draai je de lijn een paar keer om het eind van de bezemsteel.
Heel voorzichtig nogmaals heel voorzichtig! trek je dan omhoog tot er wat beweging in komt, het eind waar de lijn omheen zit wijs je dan recht omlaag en de lijn rolt er vanaf.
Vaak is dit al voldoende om er weer beweging in te krijgen, maar vast is vast en doe het met beleid.
Zit er geen beweging in dan maar de kleren uit en een duik nemen
Gebruikersavatar
stefan laurijssens
Berichten: 1306
Lid geworden op: 04-03-2010 18:17
Locatie: Brielle

11-08-2011 22:59

Klaas vd Herik

Wil je met een systeem vissen, waarbij je je lood lost. bevestig dan een lijn en een kurk aan je lood, dan kan je deze weer ophalen.

En de lijn uit de klit halen als hij eromheen zwemt :wink:
Find the fish,
Feed the fish,
Catch the fish,
Please release the fish.
Gebruikersavatar
kevin rentzing
Berichten: 89
Lid geworden op: 02-09-2010 19:41
Locatie: dronten

11-08-2011 23:58

qua spodden kan ik je de spomb dan aanraden. het mooie is dat zodra hij het water raakt, de spomb meteen open gaat en het voer eruit valt. daarna blijft de spomb aan de oppervlakte liggen en kan je hem meteen weer binnen halen (wat overigens velen malen makkerlijker gaat dan bij een normale spod). plus nog een ander bijkomend voordeel van de spomb is dat er niets uit kan vallen. dus je kan er ook droge pellets en boilies mee spodden.
ik heb de spomb zelf ook en ben er eigenlijk zeer tevreden over.

hier nog een filmpje ter verduidelijking ;)

http://www.youtube.com/watch?v=jA1PDnyEFNU
carp fishing isn't just fishing, it's a way of life
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

12-08-2011 06:33

natuurlijk niet. Weet je nog? Boot? tjonge jonge wordt steeds gekker. Moet overal een tekening bij? Ga lekker in het wier vissen verneuk er een paar en val me hier niet meer lastig doei...

Drop je rig gerust op de aanwezige loodberg... nog 4 jaar mogelijk om te sparen...
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
Yuri Alexej Römer
Berichten: 269
Lid geworden op: 17-05-2008 20:32

12-08-2011 23:45

Hoi Klaas


Even een vraagje mbt jouw antwoord waar jij spreekt over een lijn met een kurk.
Kun je daar iets specifieker over zijn.

Ken wel een dergelijk systeem maar dan alleen met een pvc pijp.

Hoor graag van je

Groeten Yuri
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

13-08-2011 10:59

Een lijntje met een kurk aan het loodje, zodra je het lood lost, kun je hem na het vangen of verspelen van de vis weer uit het water halen.. Heeft geen hol met de rig zelf te maken, puur het terughalen van het milieuvervuilende lood..

Lees eens in je vergunning:

Men dient loodverlies tot een minimum te beperken...

Nee, dan wij karpervissers... Een ons per vis.. Weet je hoeveel no. 4 hageltjes dat zijn? 500 ja, dat verkloot een witvisser nog niet op jaarbasis..

Nu jij...
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

13-08-2011 11:01

En dan nog wat betreffende jouw "spodmethode"

Ik neem aan dat de spod tijdens het vissen aan de lijn blijft, gezien de verklikkerfunctie..

Hoe wil je dan zonder kilo's wier binnen te trekken een visfatsoenlijk drillen. Spod verliezen zal wel moeten dan, anders gat het geheid fout..

Of interpreteer ik het één en ander niet goed en gebruik je die spod niet aan de vishengel zelf?
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Yuri Alexej Römer
Berichten: 269
Lid geworden op: 17-05-2008 20:32

13-08-2011 11:58

Hoi Sven

Klinkt boeiend dat touwtje met een kurken balletje aan de lijn om jouw lood terug te vinden.

Alleen het probleem dat dan kan ontstaan is dat je met jouw hoofdlijn door de lijn met de kurk gaat en daardoor wellicht de vis verspeeld.

Met betrekking tot het lezen van de vergunning snap ik echt wel wat jij bedoelt, denk er echter aan dat het antwoord dat ik gegeven heb, geënt is op het visuele aspect waardoor je sneller de dril kunt starten.

Hoeveelheid wier, is afhankelijk van het water en de wier gesteldheid, echter heb ik veel op deze manier gevist en wanneer je de hengel hoog houdt, en de dril op deze manier (KUNT) voortzetten zal het wier aan de lijn meevallen.

Maar je hebt gelijk dat het een blokkade kan vormen.

Voordeel zou een boot zijn, denk er echter aan dat de naam van het topic is dat of vissen midden in het wier mogelijk is. En dat kan dus op een dergelijke manier.

Groeten Yuri

Hoop dat ik antwoord gegeven heb op jouw reacties anders hoor ik het graag van je.

Overigens voel me niet aangevallen wanneer er duidelijke en opbouwende feedback gegeven wordt, zo leren we allemaal.


Groeten Yuri
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

13-08-2011 12:18

Yuri,

Je krijgt beet, lood komt meteen los en blijft liggen met het kurkje drijvend aan de oppervlakte.
Jij pakt de hengel en de vis zit al vast in het wier een paar meter achter de plek waar je hem gehaakt hebt. Je pakt de (bij)boot en vaart met minimale druk op de hengel richting vis die gewoon rustig in het wier ligt omdat hij geen kant op kan. Je vaart voorbij de kurken balletje met lood er onder en begint dan te drillen.
Vaak is de dril dan zo voorbij. Omhoog pompen en net eronder... Van dat kurkenballetje met lijn en loodje heb je geen last dan hoor.

Groet
Gebruikersavatar
Yuri Alexej Römer
Berichten: 269
Lid geworden op: 17-05-2008 20:32

13-08-2011 12:39

Hoi Bart

Tijdje terug dat ik je via de mail gesproken heb,
Snap wat je bedoelt en vind dat een ingenieuze manier,
je zult dan echter met een breeklijntje moeten werken en, het lood,
of de steen die je gebruikt zal niet te ver verplaatst moeten worden omdat het
kurkje dan wellicht onder het wier zal verdwijnen waardoor je het niet meer terug vind.

Hoe zou jij dit oplossen, wellicht moet je dan het kurkje vast houden wanneer je de rig laat zakken, zult hem moeten uitvaren dan denk ik en hem een stukje bewegingsvrijheid moeten geven zodat de kurk bovenwater blijf.

Zou dat iets kunnen zijn.

Het idee vind ik na deze uitleg echt super nog niet aan gedacht.

Bedankt Bart, trouwens jij ook Sven voor de eerste voorzet.

Groeten Yuri
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

13-08-2011 12:51

Yuri,

Bart verwoordde het al, vissen in wier = boot of waadpak bij mij, alles voor zijn..

Verder, als zo'n vis zich op redelijke afstand in het wier boort met een spod achter zijn reet aan ben je ook klaar.. Spod in een hybrid leadclip daarentegen zou wel iets zijn, die spod vind je wel terug.. Hetzij meteen, danwel in de winter als het wier afgestorven is
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Yuri Alexej Römer
Berichten: 269
Lid geworden op: 17-05-2008 20:32

13-08-2011 15:54

Hoi Sven

Check jouw inbox

Je hebt een PB

Groeten Yuri
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

15-08-2011 08:02

met dank aan mijn assistentes... :lol:
It's okay 2 pay
mark berk
Berichten: 514
Lid geworden op: 23-03-2010 10:33

16-08-2011 14:55

JA, mits boot,waadpak of zwembroek...
Ipv. lood wat 'huiswerk' doen met kiezels..
Pva.- zak en plons..