Vissen in wier


Plaats reactie
Robin Straver
Berichten: 507
Lid geworden op: 11-07-2006 12:26
Locatie: Berkel&Rodenrijs

20-06-2008 09:30

Beste Boarders,

Mijn vismaat en ik willen vannacht een nachtje gaan vissen op water met veel wier.
Hoe zouden jullie dit aanpakken?
Zouden jullie een hark meenemen om je stek beetje schoon te maken?
Zouden jullie de lijn waarin je vist wier vrij maken?
Is de kans groter als de vis in het wier gaat om hem te verspelen of valt dat wel mee?

Ik hoop dat mensen tips hebben:)
dennis van vliet
Berichten: 435
Lid geworden op: 11-07-2006 12:26
Locatie: Zuid-Holland

20-06-2008 09:36

Bijvoeging;

Het wier ligt voor een groot gedeelte op het begin van het water tot zon 25 meter uit de kant, verder liggen er stukken wiervrije gedeeltes, en gedeeltes waar je een overdosis wier hebt.
moet je in frankrijkstyle vissen om hierover heen te komen? anders blijft je lijn toch op het wier liggen?
Juist tegen/in het wier vissen of juist een open plek zoeken, om slechte aanbeten of de kans tot verspelen te verkleinen?


Dennis
Gebruikersavatar
lust frank
Berichten: 816
Lid geworden op: 24-09-2004 22:50
Locatie: Koolskamp - België
Contacteer:

20-06-2008 10:07

Beste,

Een drietal jaar terug heb ik ook in een met wier bezaaid meer gevist. Ik had wel het geluk er met de boot op te kunnen. Jammer genoeg kon geen gebruik gemaakt worden van de electromotor, dus roeien was de boodschap.

Wat ik wel opmerkte in het wier was dat er verschillende kanaaltjes waren (zeg maar trekroutes) die telkens uitmonden in een openplaats. Deze noemde ik dan maar kruispunten. Die plaatsen hadden een oppervlakte van telkens +/- één vierkante meter. Ik besliste daar mijn rigs te deponeren, wat me zeker geen windeieren gelegd heeft.
Het was wel zo dat de karper iedere maal het dikke wier indook. Dus telkens met de boot het water op en de plaats zoeken waar deze zich ingegraven had.
Op de stok trekken was totaal zinloos want je trok op het wier ipv de vis. Dus dan maar met de hand de lijn iedere maal vastgenomen en zo beginnen trekken.
Eens de karper teveel weerstand begon te geven, vlug weer de hengel ter hand. Nadit zo enkele malen te hebben herhaald kon ik toch regelmatig het heft in mijn voordeel beslissen.
Deze methode bleek dus doeltreffend te zijn.

Ik weet natuurlijk niet als jullie met de boot het water op kunnen maar deze methode werkte in ieder geval.

Met vriendelijke groet,
Frank
----------------------------------------------------
bezoek onze site en forum http://www.carpmates.be
----------------------------------------------------
http://www.fishing.be
----------------------------------------------------
Robin Straver
Berichten: 507
Lid geworden op: 11-07-2006 12:26
Locatie: Berkel&Rodenrijs

20-06-2008 10:42

We hebben we een boot maar gewoon een soort Carphunter miss lukt het daar ook mee we gaan het iniedergeval proberen bedankt voor de tip!!
dennis van vliet
Berichten: 435
Lid geworden op: 11-07-2006 12:26
Locatie: Zuid-Holland

20-06-2008 11:33

Frank,

bedankt voor je uitgebreide reactie.

Hoe deed jij het met vissen zelf dan? Je lijn op het wier laten zweven/liggen of dermate je hengels naar boven richten totdat je over het wier heen viste ( als dat mogelijk was bij jou ).
Wij willen de kans op verspelen of vastzwemmen minimaliseren, dus zullen wij hierbij jou tip gebruiken om met een boot te water gedaan bij een aanbeet.

Gr,

Dennis
Gebruikersavatar
lust frank
Berichten: 816
Lid geworden op: 24-09-2004 22:50
Locatie: Koolskamp - België
Contacteer:

20-06-2008 14:23

Dennis,

Mijn toppen van de hengels stonden inderdaad zo hoog mogelijk, om toch maar te proberen zo weinig mogelijk lijn op de wierbedden te laten liggen.
Natuurlijk was dit doormede van de afstand niet mogelijk. Hierbij gebruikte ik zeer zwaar lood en probeerde toch zoveel mogelijk mijn lijn op te spannen, ik viste wel degelijk met nylon en niet met gevlochten draad.

Hierbij gebruikte ik het nylon als voordeel ipv nadeel. Ik haalde zoveel mogelijk rek uit de nylon dat deze net zoals de snaar van een gitaar volledig gespannen stond. Dus bij een aanbeet, toen de karper het lood probeerde op te heffen, kreeg deze onmiddellijk te kampen met een enorme weerstand. Namelijk deze van mijn nylon. De vis werd dan ook onmiddellijk geprikt en bracht een schrik reactie bij deze terecht dat hij onmiddellijk het in de nabijheid gelegen wierbed opzocht. Ik wist dus telkenmale dat de vis zeker geen meters draad zou nemen, wat enkel maar in mijn nadeel zou spelen.

Het wiervissen is wel degelijk een hele aparte visserij! Probeer in ieder geval zo weinig mogelijk knopen op je lijn te maken en alsook zo weinig mogelijk snufjes zoals tubes, leadcore,... te beperken, want deze pakken enkel maar het wier op. Bang dat je rig in in een nestel zou liggen moet je absoluut niet zijn want je gaat wel degelijk je rig met de boot boven op die kruispunten gaan droppen.
Probeer ook met zo weinig mogelijk opvallend aas te vissen ==> wier in het water betekend alsook helder water en heb gemerkt dat de vis afgeschrikt wordt door die fluo pop-ups en dergerlijke.

Ik maakte gebruik van een bijna zandkleurige boilie en tijgernoten. Als bijkomend voer werden er vooral gebroken boilies, tijgernoten en heel wat hennep gedropt. Want je moet opboksen tegen het natuurlijk voedsel. Wier betekent enorm veel larven, kreeftjes, watervlooien,....

Om nog even terug te komen op deze kruispunten (open plaatsen) hier kon je gemakkelijk zien welke regelmatig door de karper opgezocht werden. Je kon duidelijk een maanlandschap zien, waarmee ik bedoel dat je duidelijk de afdrukken van de karperbekken en het opzuigen van aas te merken was. Hier op dit water dat ik destijds bevistte was het zeker mogelijk zo'n 4 à 5 meter diep te zien. Zo kon je duidelijk je rig en je voer zien liggen.

Een tip dat ik hier nu nog kan toevoegen, gebruik als onderlijn de Sand Lizard van PB of de Cocoon Sand van JRC, enorme goeie camouflage van je rig. Destijds kon ik deze niet gebruiken daar deze nog niet op de markt waren. Nu zou ik zeker in zo'n gevallen deze gebruiken! Gebruik alsook een enorm sterke haak, ik gaf de voorkeur aan Fox namelijk de 2XS in maatje 6.

Hopelijk weer wat info te kunnen hebben voorzien aan jullie. Indien nog verdere vragen, just shoot.

Met vriendelijke groet,
Frank
----------------------------------------------------
bezoek onze site en forum http://www.carpmates.be
----------------------------------------------------
http://www.fishing.be
----------------------------------------------------
Gebruikersavatar
Jeroen v Engelenburg
Berichten: 670
Lid geworden op: 02-12-2007 18:09

20-06-2008 14:40

zou zeker een boot meenemen voor als je beet krijgt dat ten eerste ...
ten tweede vis ik altijd met polybollen als ik met wier te maken krijg die hebben me eigenlijk nooit in de steek gelaten, en hang er bij een wierbed maar een flinke(diameter van 5 a 7cm) polybol aan om zoveel mogelijk lijn uit het water te houden...en wat je lijn betreft ik zou zeker op safe gaan maar dat doe ik eigenlijk altijd, niet bang zijn om met 40 of 47/100 te vissen.... lood zou ik niet zwaarder gaan als 100 gr maar dat doe ik nooit eigenlijk.... net achter het wier vissen of een kleine opening in het wier en het kan eigenlijk niet mis gaan... :wink:

gr jeroen
MVG Jeroen
________________________________________________

Hoe hoger je de lat legt, des te eerder ga je er onderdoor.
dennis van vliet
Berichten: 435
Lid geworden op: 11-07-2006 12:26
Locatie: Zuid-Holland

20-06-2008 14:55

Hey Frank,

Kijk das nog is een intressant stuk tekst, waarbij ik mezelf verbaas dat ik naar alle waarschijnlijkheid alles precies anders had gekozen. Met het ideee van juist wel met Gevlochten lijn ivm met minder snelle lijnbreuk, en deze juist zoveel mogelijk te bedekken met tube e.d. Ook had ik persoonlijk juist eerder voor een fluoriserende gegaan omdat dit juist opvalt en in mijn ogen daardoor een hogere aantrekkingskracht heeft.
Helaas beschikken wij niet over dat onderlijn materiaal maar zal daar zeker binnenkort een rolletje van halen.

Het lijkt mij een geweldige uitdaging om hier je visje te pakken, en gezien het hier in Zuid-Holland stikt van de vissers is het over het algemeen hier wat rustiger, gezien met wier de moeilijkheidsgraad wat omhoog gaat.

Ik ga juist tegen me eigen gedachte in jou adviezen opvolgen, en laat morgen wel even weten hoe de vangsten waren!

Bedankt zover mocht ik me nog wat te binnen schieten stuur ik je wel een PB.


Jeroen,

Ook jij bedankt voor je snelle reactie,

Ik ben persoonlijk geen fan van vissen met dikke lijnen en al helemaal niet van die diameter ' 47/100'.
Is dat voor deze visserij echt benodigt? Gebruik zelf eigenlijk zelden zwaarder lood dan 100 gram.
Wat mogen Polybollen zijn? deze term ken ik niet!

GR,

Dennis
Gebruikersavatar
Jeroen v Engelenburg
Berichten: 670
Lid geworden op: 02-12-2007 18:09

20-06-2008 15:31

polybollen zijn niks meer dan een piepschuimbal of grote snoekdrijver die je boven je loodmontage op je lijn zet,... wel met een centraal gat graag..... deze doet nix meer dan de lijn vanaf je lood recht naar boven te leiden...

als je zorgt dat de polybol genoeg drijfvermogen heeft krijg je een soort hoek van bijna 90 graden in je lijn dus van je lood naar boven(polybol) en van je bol naar je hengel...(zal wel ff kijken of ik een foto ervan kan vinden of maken)

en over dat dik vissen wel nodig is ik denk van wel, want een vis verspelen op lijnbreuk(is overigens de laatste 10 jaar niet meer gebeurt) vindt ik een stuk erger voor de vis ik zie namelijk het verschil niet tussen vissen met 30 of 35/100 met een meter leadcore ervoor of het vissen met 47/100 en heel dun zacht tube ervoor ,die laatste meter blijft hetzelfde voor mijn gevoel ,ik ben er eigenlijk alleen maar meer vissen door gaan vangen....zeker niet minder.... :wink:

gr jeroen
MVG Jeroen
________________________________________________

Hoe hoger je de lat legt, des te eerder ga je er onderdoor.
Robin Straver
Berichten: 507
Lid geworden op: 11-07-2006 12:26
Locatie: Berkel&Rodenrijs

20-06-2008 15:48

Nou mannen ik ga nu van me werk weg me spullen inladen en naar de waterkant morgen horen jullie de resultaten heel erg bedankt alvast!:D
Rob Kuijpers
Berichten: 177
Lid geworden op: 06-02-2005 22:39
Locatie: Lieshout

20-06-2008 16:00

100 gram een polybol en wind op lijn van 47/100 die over de gehele lenkte tot aan de hengels over het water loopt.

de theorie is leuk alleen de praktijk........ sowieso alleen de polybal moet wel minimaal 140 gram onder hangen MINIMAAL om die alleen al op de plaats te houden als het gaat waaien (zoveel meter zal hert lood niet verplaatsen want dat komt wel vast te zitten in het wier dan) maar dan vang je ook niet veel meer!


De theorie is goed, in de praktijk gaat het ook goed maar wel met zwaarder lood zeker niet met 100 gram

Rob
Franca Dobbe
Berichten: 407
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Nootdorp
Contacteer:

20-06-2008 16:54

Hoi.

In ieder geval de moeite nemen om de vis ook op te halen.
Het gebeurd veel dat mensen de moeite nemen om hun lijnen uit te varen.
Maar bij aanbeet,te makkelijk denken,trek de vis wel even naar me toe,met de gevolgen van dien. :cry:
Ook met aas verschonen,als je vast zit,omdat je de lijn niet meer binnen krijgt,door het vele wier wat eraan zit,de boot in,en ophalen.
Dat scheelt ook weer wat losse lijn in het water,er ligt al genoeg rotzooi in.
En vaak zitten er veel watervogels in de buurt,dus hou daar ook rekening mee,kan erg vervelend zijn met hoge toppen vissen,of lijn dat over het wier ligt.

Altijd goed nadenken en kijken wat je doet.

Franca.
Gebruikersavatar
lust frank
Berichten: 816
Lid geworden op: 24-09-2004 22:50
Locatie: Koolskamp - België
Contacteer:

20-06-2008 17:08

dennis van vliet schreef:Het lijkt mij een geweldige uitdaging om hier je visje te pakken, en gezien het hier in Zuid-Holland stikt van de vissers is het over het algemeen hier wat rustiger, gezien met wier de moeilijkheidsgraad wat omhoog gaat.

Ik ga juist tegen me eigen gedachte in jou adviezen opvolgen, en laat morgen wel even weten hoe de vangsten waren!

Bedankt zover mocht ik me nog wat te binnen schieten stuur ik je wel een PB.


Dennis,

Is ook een unieke ervaring te vissen in een met water bezaaide planten. Ik heb uit mijn verschillende sessies enorm veel opgestoken en vond dit de beste methode.

Het systeem van de piepschuimballen heb ik ook geprobeerd maar gaven me jammer genoeg niet het gewenste resultaat.

En inderdaad zoals Franca hier vermeld, steeds met de boot het water op! Sleuren van op de kant zowel bij vasthangen als bij een run heeft absoluut geen nut.

Laat me maar eventjes weten Dennis hoe de vangsten en de techniek meevielen.

Met vriendelijke groet,
Frank
----------------------------------------------------
bezoek onze site en forum http://www.carpmates.be
----------------------------------------------------
http://www.fishing.be
----------------------------------------------------
Gebruikersavatar
Jeroen v Engelenburg
Berichten: 670
Lid geworden op: 02-12-2007 18:09

21-06-2008 01:41

@Rob Kuijpers

de theorie klopt als een bus ....maar ook in de praktijk is deze methode mij bijzonder goed bevallen ook met 100 gram....wat ik heb beschreven is niks meer dan de basis van een bijzonder goed werkend en uitermate effectief systeem, ik heb em jarenlang getest en overal ingezet en tot in de perfectie verbeterd....100 gram is zeker meer dan genoeg als je weet hoe je er mee moet vissen...weet je dit niet dan krijg je antwoorden als die van jou...je ben 22 dus ik ga er niet vanuit dat jij dit systeem al een jaar of 10 gebruikt...waarschijnlijk heb je het na een enkele keer foutief te hebben gebruikt aan de kant geschoven om er verder niet meer naar om te kijken....geeft verder ook niet ik weet dat het GOED werkt.. :wink:

en naar frank toe ....het systeem zoals ik het gebruik is zeer effectief en ook mijn resultaten liegen er niet om ,of ik nog meer zou kunnen vangen met een ander systeem? ......tja daarvoor blijft het vissen. :wink:
gr jeroen
MVG Jeroen
________________________________________________

Hoe hoger je de lat legt, des te eerder ga je er onderdoor.
dennis van vliet
Berichten: 435
Lid geworden op: 11-07-2006 12:26
Locatie: Zuid-Holland

21-06-2008 14:56

Hier een verslagje van het nachtje op de 'wierput'

Werk ging traag de secondes tikte weg, 15:40, 15:41, 15:42, 45! YES weg!
Op volle toeren naar huis gereden, en snel alle spullen ingepakt! Eenmaal aangekomen op de stek, zagen we dat deze gelukkig vrij was :D . Geruime tijd bezig geweest met het perfectioneren/afstellen van onze hengels/rodpods.
Alles stond naar wens, en het be-azen kon beginnen. We hebben ervoor gekozen om 3 hengels te voorzien van een 20mm donkere/onopvallende boilie, de 4de was voorzien van een gele popup waarvan we een kleine hoeveelheid hadden voor-gevoerd. Boot oppompen en te water. Echt grote stukken wier vrije gedeeltes waren er niet, behalve op 1 plek +/- 15 meter uit de kant. Ons instinct vertelde dat hier wel karper kon rondzwemmen. dat is één nog 3 te gaan. 2 hengels tevens tegen een eiland geplaatst om zo niet te dicht op elkaar te vissen. de 4de en laatste was perfect geplaatst tussenin een dosis wier. Alles ligt uit, en het vertrouwen is er. Nog even snel bijvoeren +/- 10 boilies per stek, en we kunnen de rest v/d uitrusting opzetten. alles staat, tijd om te eten! Het was rustig aan de oppervlakte en er stond een irritante draaiwind.
Naast ons zijn andere karpervissers komen zitten, deze gooide zijn hengel uit, en verdraaid binnen 5 minuten kreeg hij een run en mocht hij een mooie spiegelkarper landen! karper zit er dus :lol: Luisterend naar het voetbal [ Kroatie - Turkye wat een wedstrijd trouwens! ] krijgt mijn maat Robin rond 11 uur uit het niets een snoeiharde run terwijl die er naast zit, helaas tijdens aanslaan voelde hij geen weerstand en staat hij verbaasd zijn aaspresentatie weer binnen te draaien. Opnieuw stilletjes uitgevaren om zo weinig mogelijk de vis te storen, de presentatie terug geplaatst. Het was stil muisstil, 1 uur, 2 uur, 3 uur.. ik hou het voor gezien en doe lekker me ogen dicht! De stilte word doorbroken door weer een snoeiharde run rond 6uur op dezelfde hengel als de vorige keer. Ik sla aan omdat Robin altijd wat trager kwa reactie is :lol: YES, nu wel weerstand snel samen de boot ingeduikt en de vis rustig tussen het wier uitgedrilt, dit was trouwens de stek die 15meter uit de kant lag en redelijk wier vrij was. Eenmaal de vis geschept blijkt het een bijzonder mooie donkere schubkarper te zijn die de donkere WB niet kon weerstaan! ( had Frank toch gelijk met ze donkere boilie :D ). De weger geeft 17 pond aan niet slecht dachten we zo! Een plaat word geschoten en de vis word weer terug in zijn element gezet. De ochtend verloopt verder stilletjes, en het inpakken kon weer beginnen!

Bij alle dus een geslaagde sessie op een water waar we zeker nog vaker zullen terugkomen en ervaring willen opdoen!

Tevens nogmaals bedankt voor jullie reacties/tips.

Fotos volgen zodra imageshack werkt!
dennis van vliet
Berichten: 435
Lid geworden op: 11-07-2006 12:26
Locatie: Zuid-Holland

21-06-2008 15:00

Rob Kuijpers
Berichten: 177
Lid geworden op: 06-02-2005 22:39
Locatie: Lieshout

21-06-2008 16:14

Jeroen,

Ik heb niks over het systeem gezegt daar is niks mis mee ik heb dit ook echt niet fout ingezet dacht ik zo alleen 47/100 nijlon wat 100 meter+ over de oppervlakte drijft naar een polybal met maar 100 gram lood eronder en een windkrachtje 5 da komt gewoon niet goed en dat ik maar 22 ben wil niet zeggen dat ik nooit in frankrijk heb gevist op wateren ramvol met wier...

het systeem werkt zeker goed alleen met 180 gram big grippa minimaal en liefst 220 gram heb ik vertrouwen dat het blijft liggen wantals het echt hard waait dan zelfs 180 gram niet. Of het moet zijn dat je alleen op putjes van 1 a 2 hectare vist dan speelt de windfactor geen rol meer natuurlijk dan kan je met 100 gram wel uit de voeten.

Nog een tip voor de rest want jeroen is kennelijk wel al heel proffesioneel altans zo acht ie zichzelf,

als je het aas gaat verversen draai dan niet de hengels in maar stap met een emmertje voer en boilienaald de boot in, vaar naar je polybal trek daar je lijn omhoog ff verversen opnieuw bijvoeren de rig weer inleggen dat scheelt je een lamme arm van het draaien, een hoop kinken in de lijn en een hoop energie voor de accu je kan nu ineens 4 hengels in 10 minuten verversen en bijvoeren.

Rob
Gebruikersavatar
Jeroen v Engelenburg
Berichten: 670
Lid geworden op: 02-12-2007 18:09

21-06-2008 20:45

rob
aangezien ik al viste met dit systeem voordat heel het fenomeen big grippa op de markt was weet ik heel goed waar ik het over heb en ik heb met dit systeem op waters als de orient ,du der,cassien en het saltomeer gevist en op 2 daarvan heb ik het systeem gebruikt en daar viste ik ruim 500 meter uit mijn kant met windkrachten waarbij jij waarschijnlijk binnenblijft...oke op deze afstanden ben ik tot 15/100 en 112 gram gegaan maar verder kom je goed weg met minder....en elke pepernoot kan naar frankrijk dus doe nou niet of je daar ineens een betere of ervaren visser van wordt.

als ik zo ver met dit systeem vis gaat er ook meer in dan alleen die ene polybol ik gebruik samen daarmee zeker nog 12 tussen bollen en een zooi grote stenen..... 8)

gr jeroen
MVG Jeroen
________________________________________________

Hoe hoger je de lat legt, des te eerder ga je er onderdoor.
Plaats reactie