Grote waadpakken-poll


Plaats reactie

Welk type waadpak bevalt het best

De Nylon
2
4%
De Nepropeen
39
78%
Of toch de PVC
9
18%
 
Totaal aantal stemmen: 50
Gebruikersavatar
Stefan Sand
Berichten: 529
Lid geworden op: 08-09-2003 02:00
Locatie: Doublu U city

23-02-2005 18:29

Hallo KWO-ers

Ik en een maat van mij hebben de plannen om een waadpak aan te schaffen om in wat diepere water ook rond te kunnen dabben. Er staat al wel het een en het ander aan informatie onder materiaal, maar echt veel niet. Dus daarom de grote waadpakken-poll waar je je frustratie over natte voeten en kruizen, scheuren en weet ik wat voor problemen je met zo'n ding nog meer op de hals kunt halen allemaal neer kunt tikken samen met betere aankopen natuurlijk :D


MVG Stefan
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

23-02-2005 18:41

Stefan,

Ik kies 100% voor pvc!
Dit omdat je een pvc waadpak sneller aantrekt! Ik beste kun je een waadpak
ook wat te groot kopen, zo kun je er nog met veel kleding in, en bovendien
trek je 'm dan veel sneller aan.

groetjes Benny
Gebruikersavatar
Stefan Sand
Berichten: 529
Lid geworden op: 08-09-2003 02:00
Locatie: Doublu U city

23-02-2005 18:48

Hallo Benny,

Nog last van scheurende naden? En mag ik vragen of je het een beetje warm houdt in dat PVC pak van je of juist bloedheet misschien ?

MVG Stefan
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

23-02-2005 19:10

Stefan,

Als je zo'n pak in de zomertijden etc. wilt gebruiken dan adviseer ik je ook een PVC of nylon waadpak omdat dit koeler is als je dr eenmaal inzit.
Ook het aanschieten van zo'n pak gaat inderdaad stukken makkelijker dan zo'n soepel Fleece-pak.
Ik ben ook opzoek naar een fatsoenlijk en degelijk waadpak. De eisen die ik eraan stel is waterdicht( :roll: ) en hij moet tegen een stootje kunnen.
Als iemand een eventueel voorkeur heeft dan hoor ik het graag. De Ron Thompson fleece-pak valt al af.......Ik heb er al meerdere klachten over gehoord.

En Stefan: Als we beiden zo'n pak hebben zal ik je een stekkie laten zien! :wink: 8)
Vriendelijke groet,

Koen de Been
Gebruikersavatar
Stefan Sand
Berichten: 529
Lid geworden op: 08-09-2003 02:00
Locatie: Doublu U city

25-02-2005 08:07

Veel stemmen voor de nepropeen waadpakken, maar kan iemand mij ook de voordelen boven de andere typen beschrijven. En als we dan toch bezig zijn, noem eens wat merken die naar jullie mening een goede prijs/kwaliteit verhouding hebben. Koen gaf al aan geen Ron Tompson aan te schaffen, is dit de algemene opvatting over dat merk waadpak?

Oja Koen, wie dacht je dat ik bedoelde met 'maat' :wink:

MVG Stefan
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

25-02-2005 16:39

Ben ik jou maat dan? Tuurlijk :P


Veel stemmen maar geen motivatie's?
Laatst gewijzigd door Koen de Been op 25-02-2005 17:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet,

Koen de Been
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

25-02-2005 17:08

Koen,

Inderdaad!
Veel stemmen voor de neoporeen waadpak, maar zie geen enkele redene-
ring van waarom...
Zelf heb ik het idee, dat de genen die voor neoporeen kiezen, omdat ze wel-
eens gehoort hebben "dat het goed materiaal is". Kan natuurlijk mis zitten,
dan mijn excuses.

groetjes Benny
Gebruikersavatar
frank van loon
Berichten: 114
Lid geworden op: 15-12-2003 01:00
Locatie: Dongen

25-02-2005 17:51

Ik heb ook een neopreen pak en dit bevalt mij uitstekend.
Klopt een pvc pak is iets sneller aan te schieten maar staat ook open aan de bovenkant dus als je valt schept deze snel water.
Een groot nadeel in mijn ogen in verhouding tot een neopreen pak deze schiet een stuk moeilijker vol.
En een neopreen pak zit een stuk lekkerder dan zo n koud pvc pak als je alleen in de zomer vist maakt dit natuurlijk niet uit maar dat geldt voor mij niet.
En een neopreen pak kan best wel een stootje hebben en je kunt er gerust mee door de zooi lopen geen punt blijft toch wel water dicht.

En nog een veiligheidstip als je een waadpak aan doet maakt niet uit wat voor een doe dan een riem om je middel dan kan hij nooit vol schieten.

En als je last hebt van zweten in een pak dan heb je de verkeerde kleding aan ga niet met een trainingsbroek in je pak maar met katoenen of spijkerbroekken.
Deze nemen het zweet op in plaats van naar buiten af te stoten.

Ik hoop dat je er wat aan hebt en ik heb mijn stem uitgelegd.

Vriendelijke groeten, Frank van Loon.
Gebruikersavatar
Stefan Sand
Berichten: 529
Lid geworden op: 08-09-2003 02:00
Locatie: Doublu U city

25-02-2005 20:10

Bedankt voor de uitleg Frank, welk merk pak draag jij momenteel?

MVG Stefan
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

25-02-2005 21:15

Ik krijg altijd zulke koude benen en voeten na verloop van tijd ( 1 uur+) in een pvc waadpak door het zweten, ook met een spijkerbroek, is dat bij nylon minder en waarom?

vr gr Sjoerd
robert de jong
Berichten: 1325
Lid geworden op: 06-12-2004 13:22

27-02-2005 09:17

ik maak veelvuldig gebruik van een waadpak,heb zowel pvc als neopreen,
als je het wilt gebruiken om je vis te scheppen zou ik voor pvc gaan i.v.m
het makkelijker aantrekken,wil je hem echter gebruiken om je lijnen uit te lopen,of je voer,of weet je al dat je langdurig in het water moet staan,zou ik zeker voor neopreen gaan.dit materiaal houd je warm
en het vacuum trekken van het deel onder water voelt naar mijn mening
een stuk minder prettig bij de pvc.
wanneer je in de winter en herfst in het water wilt staan moet je de kou niet onder schatten,een kwartiertje in je pvc pak en bepaalde lichaams
delen krimpen aanzienlijk! :wink:

m.v.g. robert
Gebruikersavatar
frank van loon
Berichten: 114
Lid geworden op: 15-12-2003 01:00
Locatie: Dongen

28-02-2005 20:59

Ik heb eerst een shimano pak gehad maar deze lekte op de laars fabrieks foutje.
Nu heb ik een seahawk.

Groeten, Frank van Loon.
Gebruikersavatar
Maarten Darkje
Berichten: 106
Lid geworden op: 03-09-2004 20:57
Locatie: Zeeland

01-03-2005 10:18

nu het toch over waadpakken gaat is het misschien een goed moment om de (on)veiligheid van deze dingen eens te bespreken, er gebeuren n.l. regelmatig ongelukken mee.

ik las al dat iemand een riem om zijn middel deed om te voorkomen dat het pak vol water loopt, maar dat lijkt me geen goede maatregel omdat je bij een onverwachte val dan ondersteboven komt te drijven en het niet makkelijker wordt om je uit het pak te bevrijden.

ik weet niet of er 'regels' voor het gebruik zijn, ik stel er iig een discussie over voor.

Veiligheidsmaatregelen waar ik me wat bij voor kan stellen:
- pak niet gebruiken als er geen toezicht is vanaf de kant, b.v. een maat die oplet.
- pak niet aanhouden in de boot
- wellicht een zwemvest dragen, zodat je iig niet ondersteboven drijft mocht je uitglijden en je hoofd stoten.
- zorgen dat als het pak vol kan lopen(zal met neopreen mss. minder zijn) dat je je ook snel van het pak kunt ontdoen, evt een keer oefenen wat er gebeurd als je onderuit gaat.

als iemand nog wat heeft toe te voegen, graag.
Raymond Hakkert
Berichten: 770
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Contacteer:

01-03-2005 10:39

nylon en pvc is toch hetzelfde of niet?

Ik heb jarenlang (wel 10jr) met een pak gedaan van hengelsport europa dat was een pvc pak... op een of andere manier ging ie -bij mij- niet lek en ik gebruikte 'm regelmatig hoor. Toen dacht ik op geg mom ik koop eens een neopreenpak want dat pvc was zo koud en werd erg oud en ging toch wat druppeltjes doorlaten... dat neopreen pak is nog niet eens een seizoen mee gegaan en ondertussen had ik mijn NOG het goede pvc pak als lieslaarzen geknipt :x :cry: :( ...
dat neopreenpak was verd. nog duur ook! het probleem met neopreen is dat ze rond je kruis vaak lek gaan doordat het gewoon doorslijt.. ga maar niet met plakkertjes rommelen, dat helpt niets!
ik zoek nu dus ook weer een kwalitatief goed pvc pak, wie weet een goed merk? hengelsport europa bestaat allang niet meer.

En ja er zou een pak moeten komen die het goede van beide combineert..

gr Raymond
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

01-03-2005 10:51

Dan moet je wat regelmatiger je nagels knippen Raymond, of niet zoveel krabbelen :o
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

01-03-2005 11:27

Heren,

Als ik het zo eens lees is een PVC-pak veel duurzamer en robuuster dan een fleece-pak.
Aangezien ik er toch alleen mee in de warmere periode's gebruik van wil maken kies ik nu toch ook voor een PVC-pak.
Ik heb er weinig zin in om na een seizoen een duur fleece-pak weg te gooien omdat het gedeelte bij m'n kruis is doorgesleten. :-?
Ik heb tot nu toe de planning om een waadpak te gebruiken op de rivier, aangezien de bodem bezaait ligt met keien en ander gespuis denk ik dat een PVC-pak het langer en beter volhoudt dan een fleece-pak.
Ik heb een nieuw stekkie ontdekt een tijdje geleden waar ik per boot of per waadpak op die kant kan komen.
Ook het drillen moet vanuit het water gebeuren, of het de moeite waard is weet ik wel zeker aangezien "de plaats". :wink:
Vriendelijke groet,

Koen de Been
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

01-03-2005 11:42

Koen,

Ik zou ook voor een pvc pak gaan!
Kijk eens bij landbouw bedrijven voor een waadpak. Deze leveren vaak veel
beteren, dan uit de hengelsportzaak....

Tot slot: Wildkamp is 1 van de winkels die goede pakken heeft (had?).
http://www.wildkamp.nl

groetjes Benny
Gebruikersavatar
Stefan Sand
Berichten: 529
Lid geworden op: 08-09-2003 02:00
Locatie: Doublu U city

01-03-2005 11:48

Toch vreemd dat hier veel gemotiveerde steunbetuigingen worden geplaats voor de pvc pakken terwijl de nepropeen meer stemmen heeft gekregen :-?
Maar net als Koen ga ik waarschijnlijk ook voor het PVC-pak aangezien ik verwacht dat de nepropeen en nylon sneller lek zullen gaan bij het struinen.
Weet iemand toevallig of ze ook waadpakken bij de bever-sport verkopen aangezien ze daar nu een kortingsactie hebben?

MVG Stefan
tim vd veen
Berichten: 895
Lid geworden op: 11-04-2003 02:00
Locatie: Deventer

01-03-2005 12:16

koen, omdat jij zo graag wil dat er gereageerd wordt :)

ik heb de neophreen gekozen, puur om de duurzaamheid en het comfort.
ik vis namelijk niet alleen op karper, ook op snoek en andere roofvis.
dus als ik langere tijd in het water vertoef wil ik tog iets van warmte en comfort.
dat geeft een neophreen waadpak mij :wink:
Groet'n,
Tim
Marcel Brauer
Berichten: 392
Lid geworden op: 03-07-2004 16:46
Locatie: Venray

05-03-2005 20:12

Stefan, bij
http://www.fish-inn.nl leveren ze PVC-waadpakken voor € 45,-
:wink:
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

06-03-2005 00:34

Heb nu een klein jaartje een neophreen waadpak van Ron Thompson, de Lagoon (ofzoiets). Gebruik het zeer veel, maar lekt nu bij het kruis. Kan het lek alleen nog niet echt vinden. Maakt normaal ook niks uit, maar als je met 5 graden watertemperatuur gaat peilen, dan is dat IETSJE minder.

Desalniettemin zou ik toch meteen weer een neophreen pakken als ik een nieuwe ga kopen, het is gewoon veel fijner dan alle andere waadpakken.

Groetjes,
Stefan
Gebruikersavatar
Marco Meuwsen
Berichten: 558
Lid geworden op: 21-03-2003 01:00
Locatie: Didam

06-03-2005 02:14

Heb zelf een pvc van thompsen maar vind het niet wat, het ding kleeft helemaal aan je lichaam als je het water uit komt. Het zweet ook gigantisch als je hem even aan hebt, maar dat is met alle pvc kleding wel neem ik aan.

Zal in iedergeval de volgende keer voor een neophreen gaan.

mvg marco
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

06-03-2005 08:20

Een half jaartje geleden ofzo heb ik ook deze vraag hier gesteld. In grote lijnen kwam het overeen met hierboven !

Die van PVC lijken mij het meest gevoelig voor scheuren ed. Ik wilde in eerste instantie zo een soort ademend nylon pak. Nadeel is de prijs, maar vooral het feit dat je een soort van speciale wandelschoenen met veters hier nog eens bij aan moet trekken. Dat werkt natuurlijk niet ! Ik was al geen voorstander in de eerste plaats omdat ik bang was dat het teveel tijd zou kosten om zo'n ding aan te trekken.

Ik heb daarom ook maar voor een neopreen waadpak gekozen van Orvis, zo'n 5 mm dik pak, speciaal voor vliegvissers die een halve dag in de koude stroming moeten staan. Even wennen met snel aan doen, maar ja, dat komt vanzelf wel. Als je het pak uit doet, helemaal oprollen tot het kruis. Daarna de rest over de laars heen naar beneden drukken. Op deze manier blijven de openingen voor je voeten open, en kan je er snel inspringen en een stuk op hijsen !
Gebruikersavatar
Marco Meuwsen
Berichten: 558
Lid geworden op: 21-03-2003 01:00
Locatie: Didam

06-03-2005 12:41

Als ik opstakel vis en dus in de meeste gevallen een waadpak nodig heb om naar de vis toe te kunnen, slaap ik ook in mijn waadpak. Heb alleen altijd het probleem wat ik hierboven ook al zei dat het heel erg zweet.
Ik weet niet of je daar met een neophreen waadpak ook last van hebt.

uiteraard rol ik hem dan wel op tot mijn middel, dan is het best goed te doen.

mvg marco
Plaats reactie