KRIJGT KARPER STRESS ALS JE HEM OPZAKT IN DE WINTER?


Gebruikersavatar
william van den broek
Berichten: 354
Lid geworden op: 17-12-2004 22:59
Locatie: made noord-brabant
Contacteer:

24-01-2005 17:54

Ik ben namelijk benieuwd als je in de maanden november tot en met maart een karper die je hebt gevangen,kan opzakken zonder dat de karper stress krijgt.want wij doen het alleen in de zomer.maar kan en is het ook verandwoord in de winter?
ik zou hier graag wat meer over willen weten.
Gebruikersavatar
Bart-Jaap Koorn
Berichten: 1639
Lid geworden op: 22-11-2003 01:00

24-01-2005 18:01

Een karper die word gezakt heeft ALTIJD stress, of dat nou in de zomer is of in de winter, die stres is er altijd !
Laatst gewijzigd door Bart-Jaap Koorn op 24-01-2005 18:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Niels Hofman
Berichten: 697
Lid geworden op: 15-05-2002 02:00
Locatie: Nederland

24-01-2005 18:01

Zomer of winter, maakt niet uit. Karper krijgt ALTIJD stress in een bewaarzak........

Mvg, Niels
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

24-01-2005 18:03

William,

Karper ondervindt altijd stress als deze wordt gezakt.
Of dit nu in de zomer of in de winter is.......

In principe is het in de winter veiliger omdat het water dan meer zuurstof bevat én in de winter is hij toch al passief, dit heeft het voordeel dat hij/zij rustiger zal zijn in de zak. Dus in theoretisch zal de vis minder stress ervaren. Of dit ook in de praktijk is?? :roll:

Zomer of winter, lente of herfst----> Blijf zowieso je verstand gebruiken!!! :wink:

Groeten Koen
Vriendelijke groet,

Koen de Been
ruud koper
Berichten: 54
Lid geworden op: 18-01-2005 18:28

24-01-2005 18:39

Proberen het zakken van een karper z'n min mogelijk, het liefst helemaal niet gebruik een keer je verstand.

Veel zijn gewoon bezig met een fotocompitie om geloofwaardig over te komen.
tim vd veen
Berichten: 895
Lid geworden op: 11-04-2003 02:00
Locatie: Deventer

24-01-2005 18:46

gewoon foto's int donker maken tegen een dichte achtergrond zoals struiken oid.
en als je em echt wil zakken vanwege de grootte, zak em dan zo kort mogelijk. en zorg altijd dat de zak op een diepe plak zonder obstakels hangt.
Groet'n,
Tim
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

25-01-2005 08:20

Mannen,

Ik ben van mening dat een karper, eenmaal gezakt, weinig tot geen stress ondervindt. Tijdens de vangst, zakken en weer uit de zak halen zeker wel, maar eenmaal in de zak gaan 95 van de 100 karpers rustig op de bodem liggen. Ademhaling is constant rustig, de vis gaat niet heen- en weer zwemmen. Mocht de vis toch onrustig blijven, dan is er denk ik iets anders aan de hand en kun je hem het beste snel laten zwemmen.

Vat dit a.u.b. niet verkeerd op, ik zeg nu niet dat zakken overal en altijd probleemloos kan, maar als je je verstand gebruikt, en de tips naleeft die al zo vaak geschreven zijn, zie ik geen probleem om bij uitzondering eens een vis een paar uur te zakken. Is de vis tot rust gekomen dan is er volgens mij nog weinig tot geen stress, OVB tests met leefnetten hebben ook aangetoond dat dit reuze meevalt. Maar dan wel de spelregels in acht houden, en overdaad schaadt, ongeacht of het zomer of winter is.

Groeten,

Mark
robert de jong
Berichten: 1325
Lid geworden op: 06-12-2004 13:22

25-01-2005 09:02

mark,
helemaal met je eens.let wel,ikstreef naar een zo goed mogelijke behandeling van de vis,maar altijd dat verhaal van stress tijdens het zakken,ik begrijp het niet.
eerst na een gevecht voor je leven door je plafond worden getrokken,
vervolgens geschept en uit het water worden getild,waarin het gewicht van de vis op een beperkt stuk lichaam leunt,waar hij anders gewichtloos
is,zelfde verhaal op de mat,bij het eventueel wegen,fotograveren,en terugzetten. dan is in een zak onderwater liggen,naar mijn idee zo
verschrikkelijk nog niet.
ik meen trouwens weleens gelezen te hebben dat een kerper geen bewustzijn heeft,ik kan dit mishebben,maar indien dit klopt,hoe zou hij dan stress kunnen ervaren?

m.v.g. robert
Gebruikersavatar
Theo Nieuwenhuijsen
Berichten: 379
Lid geworden op: 03-10-2002 02:00

25-01-2005 11:07

Kan iemand mij dit uitleggen? Los van het feit dat ik nog nooit een karper heb gezakt, vraag ik me toch af wat het probleem is van zakken en stress wanneer je een karper eerst met een haak door zijn bek een aantal minuten aan een lijntje houdt, in een net uit zijn natuurlijke omgeving haalt op een onthaakmat oid legt, onthaakt enzovoorts. Welke stress ontstaat dan door het zakken?
Hé mod. Hoe kan ik hier een onderschrift plaatsen????
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

25-01-2005 12:14

Stress?

Een dierenleven bestaat van nature uit constante stress, al zal dat bij de karper wel mee vallen aangezien er niet al te veel natuurlijke vijanden zijn.

Een karper zonder bewustzijn? ....... uiteraard heeft hij dat niet. Bewustzijn impliceerd namelijk dat jij nadenkt over zaken als het leven en heeft niets te maken met wat hier bedoeld wordt rare dingen doen omdat je gevangen zit, ik denk hierbij aan worstelen enz enz.

Maar zakken wordt om een andere reden afgeraden dan stress denk ik hoor, alhoewel we dat zoveel mogelijk moeten proberen te vermijden. De karper kan zichzelf verwonden als hij in een zak zit waar hij liever op dat moment niet is, dat vind ik veel belangrijker dan de eventuele stressfactor. Ik denk ook dat Mark daarom aangeeft dat jij als zakker je wel aan een aantal basis regels moet houden dus zorg ervoor dat de karper zichzelf niet kan verwonden door bijv. te lage waterstand onder zijn buik, obstakels waar hij al dan niet door de wind tegenaak kan slaan enz enz.

Groet Marc

P.S. Ik zak nooit om meerdere redenen .....
1. Ik heb geen bewaarzakken.
2. Vind de foto in donker net zo waardevol
3. Vind dat ik dekarper voor mijn plezier al genoeg pest mocht ik hem aan de haak slaan
4. Ik blank al een hele tijd :lol:
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

25-01-2005 12:48

Ik kan mij enigszins voorstellen dat iemand zijn PR wil vastleggen,
maar leg dan wel, en dat is iets wat ik zelden of nooit lees, met de kop recht in de stroming.Op deze wijze krijgt hij/zij voldoende zuurstof ter beschikking.
Dit is eigenlijk ook één van de redenen dat ik geen karper zak, tenzij ik alleen in het donker ben, en een PR vang!
Men verteld het niet maar ik ben van mening dat door onjuist of onzorgvuldig handelen er onnodig karpers sterven....


gr Harnold
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

25-01-2005 13:11

ik vind vissen zakken RONDUIT BELACHELIJK !!!!!! :evil: :evil: :evil:

de mensen die dat vaak doen ,moeten eens een hele nacht in een dwangbuis gaan zitten,en dan vooral als je jeuk aan je snikkel hebt o.i.d.

:lol:

vriendelijke groet,

michel
Zwier Noordman
Berichten: 67
Lid geworden op: 11-03-2002 01:00
Locatie: Breda

25-01-2005 13:28

Die vergelijkingen gaan echt nergens over. Weleens je eigen met een haak door je lip getrokken en dan aan een touw mee laten slepen ?

Denk dat het mensen de persoonlijke keuze is. Maar met de tegenwoordige foto apparatuur kan je bijna altijd wel een goede foto maken dag of nacht en direct controleren of deze "goed" is.

Maar heb niks tegen mensen die vissen zakken zolang ze het maar verstandig doen.
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

25-01-2005 13:36

ik zeg niet dat ik er zwaar tegen ben,al komt het wel zo over denk ik.

ik laat me ook liever niet aan een haak meeslepen nee. :)

ik vind het alleen belachelijk ,dat als je een mooie vis vangt,dat de vis de hele nacht in zo een zak moet zitten, heb al een paar mooie dooie vissen in een zak langs zien drijven,en dat allemaal uit eigenbelang. :cry:

iedereen moet het zelf weten, maar zoals je zegt ,met de camera`s en buitenlampen,kan je een perfecte foto in de nacht maken.dus zakken is mijn inziens onnodig.ik zie alleen maar dooie vissen in die zakken.en dan vaak nog 30ers ook. :evil:

zelfs als je allleen zit en je stelt je camera op timer in , en je hebt wel of niet een statief kan je nog een perfecte foto in de nacht maken, je moet het enkel voorbereiden.

ik vond dat met die dwangbuis toch wel een goeie.

Vriendelijke groet,

michel
ruud koper
Berichten: 54
Lid geworden op: 18-01-2005 18:28

25-01-2005 15:23

ik ben ook niet tegen zakken, maar somige maken het gewoon te gek en die andere vergelijkkingen slaan nergens op ( met haak enz. )

als een karper eenmaal uit de zak weer komt dan krijg je hem gewoon niet rustig met als gevolg dat die zich kan beschadige. Dus daarom handel ik gewoon snel dan maar geen foto

gegroet ruud
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

25-01-2005 15:28

Ruud,

Er is een hele simpele manier om de karper in de zak opnieuw moe te maken zodat die prima gefotografeerd kan worden. In het water op z'n zij kantelen zodat de vis gaat spartelen. Herhalen tot 'ie moe is en dan snel op de mat.

Groeten,

Mark
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

25-01-2005 15:35

mark,

vind je niet, dat na een vangst,drill ,nacht in een zak gezeten te hebben,en dan nog eens in de zak op zn zij gelegd worden om vervolgens moe te laten spartelen,zodat eindelijk een mooie foto gemaakt kan worden ,niet een beetje overdreven ?

ik zeg niks meer......................


iedereen moet het zelf weten,maar voor mij geen zakken,vooral als ik het zo lees zoals ik het nu neergezet heb.

ik ga met Marc schrikkema mee! (ook met het blanken :D )
ruud koper
Berichten: 54
Lid geworden op: 18-01-2005 18:28

25-01-2005 15:51

Mark,

Niet voor mij, gewoon snel handelen ongeacht hij kan beschadige, zodra hij uit is gedrild gewoon fotograferen.

gegroet Ruud
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

25-01-2005 15:54

Michel,

Je aanname dat een karper bij mij de hele nacht in een zak zit klopt niet. Ik doe het alleen in uitzonderingen, en dan maximaal een paar uur waarbij ik de vis regelmatig controleer.

Zeg maar wel wat, want ik weet niet wat je bedoelt met overdreven. Moe maken is wel het minste ongemakt dat we een karper aandoen tijdens een vangst. Een fitte karper op de mat is vele malen erger, de kans op beschadigen veel groter. Of heb je liever dat we het op die manier doen?

Groeten,

Mark
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

25-01-2005 15:56

Michael,

Daar hoef jij toch niet speciaal voor met mij mee te gaan? ..... Ik wil je best in een PB uitleggen hoe je het beste kunt blanken hoor :oops:

Het zakken is idd ieder voor zich qua mening, zolang men het maar veilig doet en de karper geen letsel toedient. Dat je een karper eerst weer moe moet maken voor het fotograveren so be it, hij zal op de manier van Mark niet beschadigen maar alleen een keer extra moe worden ..... geeft niets in mijn ogen hoor.

Dat ik het voor mezelf niet nodig vind wil niet zeggen dat anderen die mening moeten delen :wink: Iemand die de foto zo belangrijk vind dat hij hem perse overdag wil nemen, geef ik groot gelijk dat hij hem zakt!

Groet Marc
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

25-01-2005 16:03

Mark,

met jouw uitleg dat je ze niet de hele nacht inclusief uitslapen in de zak doet ,vind ik al een heel groot plus punt, het feit dat je ze controleerd of het goed gaat vind ik nog een groter pluspunt.

dat je het alleen in uitzonderingen doet.vind ik zelfs nog veel beter,sorry dat ik aannam dat jij ze bijv. elke keer als je nacht vist ze zakt,om een foto te maken, dat is dus niet zo.op de manier dat jij het doet heb ik geen moeite mee,ik zou het zelf alleen niet doen,al is het om die vissen die ik dood gezien heb in de zak.
ik ben ook misschien bang dat als ik het zou doen, dat het fout zou gaan.en als er dan zoiets gebeurt sla ik mezelf voor mn kop.(en dat is niet lekker)

mensen die wel op die manier vissen,altijd snachts zakken , lekker uitslapen , koffie zetten ontbijtje ,en dan maar ff die foto maken,vind ik gewoon een stuk minder.het getuigd dan bij mij niet als "sportvissen"
eerder "roemvissen".

ik vind het juist mooi als ik om 4 uur snachts een foto kan maken ,want dat kan ik dan terug zien op mn camera. :lol:

Bedankt voor je uitleg mark.

maar ik ben het nog steeds met de andere marc eens :wink:

groetjes,

michel
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

26-01-2005 00:22

Hoe lager de watertemperatuur des te minder beweeglijk is een karper( als koudbloedig dier) geldt ook t.a.v. stress.
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

26-01-2005 00:35

Hoi Mark,
Ik weet en geloof ook dat jij zeker het goede voor hebt met de vis en dat het zakken aan jou wel is toevertrouwt. Bij menigeen twijfel ik hier aan.

Wel beperk ik het persoonlijk tot een minimum van 2 uur mits ik het echt noodzakelijk acht en dat is niet vaak. Ik heb het net berekent en kom uit op 1.3% van mijn totaalvangst van afgelopen jaar. De meeste vissen die ik s`nachts vangen fotografeer ik ook op de tijd van de vangst en zelfs dit komt steeds minder voor (ook tijdens daguren trouwens).

Van het wegen en fotograferen ben ik toch eigenlijk behoorlijk afgestapt en is dit mij eigenlijk beperkt tot een minimum, ben benieuwd of jij nog in dezelfde mate weegt ect als enige jaren geleden ?

groet en tot vrijdag,
Peter
It's not who you are, it's who you know.
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

26-01-2005 07:56

Michel en Peter,

Vorig jaar heb ik een paar zeer zware vissen middenin de nacht teruggezet, na alleen een paar dia's in het donker gemaakt te hebben. Ik heb ze niet gezakt omdat ik ze al eerder gevangen had. Achteraf gezien zijn die dia's toch niet zo mooi gelukt, het blijft een vak apart in het donker. Als ik wel een vis zak controleer ik de vis regelmatig (hand onder water om te voelen of de kieuwen nog bewegen) en slaap dus bijna niet meer. Bij het eerste licht gaat de vis dan op de foto, pas daarna koffie ;-)

Van dat water probeer ik een beetje een beeld te krijgen van het aanwezige bestand, vandaar dat wegen en fotograferen steevast wel gebeurt. Ook kom ik er nog regelmatig achter dat schatten echt niet zo makkelijk is, hoeveel karpers je ook gevangen hebt...

Groeten,

Mark
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

26-01-2005 10:01

Dit topic loopt weer uit op de discussie over het wel of niet gebruiken van een bewaarzak. Er blijven voorstanders en er blijven tegenstanders van het gebruik ervan. Ik denk dat de posting van Aart wat betreft dit onderwerp wel voldoende zegt. Bij koudbloedige dieren is lichaamstemperatuur en dus activiteit afhankelijk van omgevingstemperatuur. Dus of je nu tegen zakken bent of ervoor, in de winter ondervindt een vis er minder stress van.