Soortelijk gewicht van een boilie!!


Gebruikersavatar
Maarten Darkje
Berichten: 106
Lid geworden op: 03-09-2004 20:57
Locatie: Zeeland

19-01-2005 13:16

Misschien dat heren rekenmeesters mijn boeren gevoel dat er bij kleine boilies meer oppervlak aan het water bloot staat en er dus meer flavour sneller kan uitlekken dan een zelfde gewicht aan grote boilies ook kunnen bevestigen?

ps, daar kom ik weer met m'n perlite, maar dat spul kan je ook prima gebruiken om je boilies verschillend mee uit te loden door wisselende hoeveelheden door (haak)aasjes te kneden, een beetje zoals gemalen kurk dus, maar dan wat meer crunchy...

jaaa de snowman, die gebruik ik ook graag mitsz, maar dan variant met het staafje kurk tussen de 2 halve bollen...
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

19-01-2005 14:32

U vraagt en wij draaien. :P

Oppervlak van een bol is 4*pi*r^2

Dus voor 20 mm boilies een oppervlak van 12,6 cm2 en voor 24 mm boilies een oppervlak van 18,1 cm2. Uitgaande van de kilo mix van Kevin blijft het totale oppervlak dus gelijk ongeacht de diameter. Met grote boilies draai je gewoon minder stuks uit een kilo, maar heb je een groter oppervlak.

Je kunt wel stellen dat de weg om uit te lekken korter is bij kleine boilies. Daarmee zal er evenveel uitlekken, maar in een kortere tijd. De snelste uitlektijd score je met boiliekruim.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Maarten Darkje
Berichten: 106
Lid geworden op: 03-09-2004 20:57
Locatie: Zeeland

19-01-2005 15:57

Ah, bedankt Kees, het oppervlak blijft dus, in tegenstelling tot wat ik dacht, gelijk bij een zelfde gewicht ongeacht de diameter, en het snellere afgeven van de smaak (wat ook eerder einde hiervan betekend natuurlijk) is enkel te danken aan de kortere weg.

In ieder geval haalt het mijn idee dat kleiner aas op koud water misschien eerder effect zal hebben door de versnelde uitlekking van de smaak niet helemaal onderuit ;) alleen reden waarom had ik niet goed geraden, tja ik had op school moeten blijven in plaats van spijbelen en vissen (en raden als het op rekenen aan komt...)

excuus aan topic-starter dat ik zo ver van je start mbt. tot het soortelijk gewicht afdwaal.
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

19-01-2005 17:35

Yep,

Oppervlak blijft gelijk, omdat de vorm gelijk blijft. Zou je nu vierkantjes gaan maken dan wordt het oppervlak van die kilo boilies kleiner. Een bolvorm heeft het grootste oppervlak in verhouding tot zijn volume. De weg van een kleine boilie is korter, maar je kan het ook omdraaien, een grote boilie blijft op de lange termijn meer geur/smaak afgeven dan een kleine boilie.
mvg

Bart van den Hurk
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

19-01-2005 19:14

cappilaire werking heb ik dus wel weer gehad! haha dit om de hoeveelheid water in hangwaterprofielen van bodems te berekenen. Zo kun je zien hoeveel water er beschikbaar is tussen de kleine bodemdeeltjes voor de begroeiing die er op staat.

Het principe is hoe smaller de ruimte des te verder het water omhoog zal kruipen. Zo kun je ook benzine overpompen met een rietje, even aanzuigen en de cappilaire werking doet de rest 8)

Wat een kennis hier allemaal zeg! Je maakt spannende dingen los kees :lol:
beetje bij beetje
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

19-01-2005 19:31

Wie kent de uitspraak: Master of the obvious?
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

19-01-2005 19:54

MOTO,
vrij vertaald ; U vraagt, wij draaien ?
CarpeR Diem
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

20-01-2005 09:03

Ik heb hier “A concise dictionary of English words, idioms and proverbs”, Mitsz. Maar ik kan het niet vinden. Klinkt als “In het land der blinden is eenoog koning”. Klopt altijd.

Maar, “as the plot thickens”, kom ik er ook nog wel uit.

In ieder geval, “it churns out profits”.

Kees
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

20-01-2005 09:17

Frank,

Ik trek ff sokken aan over mijn schoenen aangezien ik me op glad ijs ga begeven.

De stelling ivm cappilaire werking is denk ik niet geheel juist.

Cappilaire werking onstaat door adhesie vs cohesie. Het principe van de benzinetank is meer ingegeven door het vacuum dat jij trekt door het zuigen, als je daarna de opgezogen benzine laat vallen (slang naar beneden doet) onstaat er een nieuw vacuum waardoor de benzine weer opgezogen wordt. Dit wordt een repeterend effect tot het punt waarop het vacuum door de vallende benzine niet meer groot genoeg is om de opzuighoogte te compenseren.

Zo sokken weer aan de goede kant van de schoenen ik sta weer aan wal.

Groet Marc

P.S. Wel leuk dat we de principes allemaal wel redelijk kennen maar dat het bij het beschrijven van de zaken veelal iets niet geheel goed doorkomt.

Mitsz,

Master of the obvious ..... is als de weerman die je gaat vertellen wat voor weer het NU is .....
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

20-01-2005 09:30

Marc het kan zijn dat mijn voorbeeld niet helemaal correct is, ik dacht dat het verhaal van het rietje ook met zuigkracht te maken had.
Als je een beker met water hebt staat het water aan de rand van het glas hoger als in het midden, is dit wel cappilaire werking volgens jouw, dan kan ik dat als voorbeeld gebruiken haha

Foei wat een gezwam zeg :lol: breek er mijn hoofd bijna over!
beetje bij beetje
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

20-01-2005 09:38

Dat voorbeeld van benzine overhevelen is de wet van de communicerende vaten. Heeft toch weer meer te maken met die Pascal.

In het rietje staat het water hoger dan in het glas. :roll:

Capillaire werking is inderdaad het verschijnsel van cohesie/adhesie en onder meer het grondwater niveau wordt erdoor beïnvloed. Ik haalde het aan in verband met het volzuigen van de boilie met water. Daardoor verandert de dichtheid, wat het stijgvermogen vermindert.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

20-01-2005 10:21

Vermindert dat stijgingsvermogen wel?? Op het moment dat een boilie water opzuigt veranderd het volume ook, hij wordt wat groter, dus meer opwaardse kracht. Ook is de opname van water (water is lichter dan de boilieingredienten) een oorzaak dat het soortelijk gewicht dus kleiner wordt, de boilie zou dus in dit geval lichter moeten worden. Maar is het zo dat de lucht die in een boilie zit verdrongen wordt en in die ruimtes water komt te zitten, dan inderdaad stijgt het soortelijk gewicht van het aas. En dit fenomeen wat ontstaat onder hoge druk is toch de cappilaire werking onder water? Maar zoals ik al aangaf zit het diep ingegraven in de grijze massa, maar de logica ligt me wel (gisteren ook tijdens de IQ test :D )
mvg

Bart van den Hurk
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

20-01-2005 10:32

Ja Bart,

Ligt eraan waar je vanuit gaat. Ik had even een pop-up in gedachte. Een zinker gaat de andere kant op. Maar hoe dan ook, door de wateropname wordt het verschil in dichtheid tussen water en boilie kleiner. Of deze nou uitzet of niet. Dat een boilie water opneemt en de lucht daarmee verdreven wordt, lijkt me wederom obvious. :) Cohesie/adhesie/diffusie/druk zorgen daarvoor. Alternatief is een gesloten boilie. Maar dan kan er ook niks uit. Of sterk water afstotend maken. Nou, verzin daar maar een recept bij dat werkt. Kurk erin. :wink:

Kees
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

20-01-2005 11:48

Kees,

Durf het bijna niet te zeggen maar de wet van de communicerende vaten is hier niet van toepassing. Deze wet stelt dat vaten die met elkaar in verbinding staan (onder het vloeistifniveau wel te verstaan) zullen gaan uitlevelen. M.a.w. het vloeistofniveau zal in beide vaten een evenwicht bereiken. Let wel we hebben het hier natuurlijk over een hevelwerking waarbij de vloeistof hoger moet komen dan het vloeistofniveau om in het andere vat te komen.

Een beker water met het water hoger aan de randen dan in het midden? Dat is ook weer een geval van cohesie/adhesie en is gerelateerd aan de cappilaire werking.

Een glas met jenever waarin het midden hoger staat dan de rand is een verschijnsel van oppervlaktespanning.

Einde van de natuurkunde?

Greets Marc
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

20-01-2005 20:02

Marc,

Kan ik er wat aan doen dat er aan één kant een lek is?

Ik doel op het voorbeeld van het leeghevelen van een benzinetank, gegeven door Frank. Het (over)gewicht van de vloeistof in de “zakbuis” zet de hevelwerking in gang gelijk een communicerend vat een drukverschil vereffend. (Let op dat het uiteinde van de zakbuis onder het uiteinde van de stijgbuis moet komen om de hevel in werking te zetten.) Dat heeft niets met aantrekking of afstotingskrachten te maken, maar met drukverschillen. Zet er een vat onder en je zal zien dat de hevel stopt zodra de vloeistofniveaus gelijk zijn. Toont aan dat een communicerend vat ook bovenlangs werkt in plaats van onderlangs zoals in ket klassiek voorbeeld.

Maar oké, genoeg zo. :D

Kees
Gebruikersavatar
Kees van der Voorden
Berichten: 227
Lid geworden op: 30-10-2004 03:53

21-01-2005 18:48

[quote="Maarten Darkje"]Misschien dat heren rekenmeesters mijn boeren gevoel dat er bij kleine boilies meer oppervlak aan het water bloot staat en er dus meer flavour sneller kan uitlekken dan een zelfde gewicht aan grote boilies ook kunnen bevestigen?[/quote]

Maarten dat klopt. Een kilo 14 mm heeft een groter oppervlak dan een kilo 20 mm. De inhoud blijft wel hetzelfde omdat een kilo boilies nou eenmaal een bepaald volume heeft. Ik zal om het wat duidelijker te maken in plaats van bolletjes, kubusjes nemen.

Ik neem 1 kilo boiliemix die voor het gemak ook 1 liter inhoud heeft. Als ik hier 1 kubus van maak dan heb ik een kubus met zijden van 10 cm. De totale oppervlakte van de buitenkant is: 6 vlakken van 10 bij 10=600 cm2. Wanneer je zijden van 5cm neemt, krijg je 8 kubussen die elk een oppervlak hebben van: 6(vlakken)*5*5=150 cm2. Dit keer acht en je hebt 1200 cm2. Een 2 keer zo groot oppervlak dus.

mvg
Kees