TIPS! van Marco...

Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

18-05-2017 11:02

Tips zijn vaak welkom :wink: : Daarom een blog van mijn kant...

Tip 1 betreft een zeer goedkope, handige driepoothengelsteun.

Vandaag heb ik bij de Action een driepootsteun gekocht voor euro 6,72. De steun is helaas niet op de site te vinden, maar staat wel in de weekactie advertentie naast een afgebeelde hengel (die lekker laten liggen!). Deze driepootsteunen liggen in het schap verpakt in een zwarte draagtas. 'T is maar dat je het weet en je er niet overheen kijkt zoals ik in eerste instantie, ..en daarop zelfs de winkelmedewerkster.

Over de kwaliteit:

Voor de prijs kan je geen 'heavy duty, state of the art' materiaal verwachten, maar in een hengelsport zaak zal zoiets richting of rond 20 euro kosten. En dat is dan zonder de bij de Action vier bijgeleverde achtersteuntjes.

http://www.henkkoster.nl/sanger-driepoot-steun.html

De steun is gemaakt van aluminium, weegt erg, erg weinig, heeft een kunstof (plastic) kop, en is goed opvouwbaar. De poten zijn drie maal te verlengen (65-115cm.) en schappelijk vast te klikken. Ook zit er een simpele schoefhaak in de onderkant van de kop waar je een klein emmertje water aan kan hangen om de steun stabieler te laten staan. Deze steun is trouwens echt niet bedoeld om vis te wegen!

Aan de steun zijn 4 oranje achtersteuntjes toegevoegd, met de gebruikelijk oud Engelse schroefdraad (3/8e BSF.., tip 2 :) ) en verloopbusjes die je op de driepootsteun kan gebruiken. Zulke goed opvallende achtersteuntjes / backrests gebruik ik zelf op banksticks waar ik m'n schepnet en mijn nog te beazen hengel op leg. Dit tegen het risico op plattrappen van de schepnetsteel of hengel (..tips vliegen rond je oren, haha). De driepoot, die ook V vormen heeft om hengels af te steunen, heeft deze steuntjes namelijk helemaal niet nodig. Reken 0.75 cent tot een euro voor zo'n multifunctioneel achtersteuntje en de gehele driepoot wordt wel heel betaalbaar.

Functionaliteit:

Sowieso is deze steun in te zetten voor de rivier feeder of barbeelvisserij, waarbij je zo licht mogelijk wilt kribhoppen en er nadien een emmertje water eronder hangt. Maar ook voor het zeevissen kan deze gebruikt worden. En eindelijk.., de tip voor de (inventieve) karpervisser:

Een handige Harry maakt er met een beetje knutselen, en voor weinig centen, een driepoot steun voor z'n RF15 (e.a.) dieptemeter van. Of anders wel - met een schroefadaptertje - een statief voor een eenvoudig fototoestel...

Voor het bedrag hoef je het in ieder geval niet te laten :wink: .
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

19-05-2017 09:58

Niks mis mee toch.
Steuntjes doen bij mij al gauw wat ze moeten doen en zonder lukt het ook.
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

19-05-2017 10:00

Tip voor de 'zoete mais in blik' (pen) visser:

Een dekseltje op een blikje mais doen is wat mij betreft handiger dan het blikje weer in een afsluitbakje of emmertje te moeten kiepen...

Zo zocht ik bij de Lidl op een bepaald moment oploskoffie om aan de waterkant te gebruiken. Bleek dat in het assortiment ook oploskoffie in "blik" met flexibele plastic deksel geleverd werd. Meteen even een blik mais erbij gepakt, en; jawel, het paste. Direct een paar smaken oploskoffie gekocht en ik gebruik de deksels nu al een aantal jaren naar tevredenheid.

https://www.discounto.de/Angebot/GRANAR ... no-260999/

De dekseltjes passen trouwens ook op normaal formaat AH, Aldi, Super, Jumbo blik mais. Zeer waarschijnlijk zijn er ook andere merken of producten die met een passend dekseltje geleverd worden. De deksel van Pringles chips past helaas niet.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

19-05-2017 10:09

Ja Harm, toen ik vroeger als 5, 6 jarig knulletje met m'n broers en neven aan de waal op de top op paling ging vissen, duwden we de kurkengreep van de glashengeltjes gewoon tussen de basaltkeien. Even zoeken naar het juiste kiertje, maar dat werkte hartstikke goed...

Behalve voor de kurken greep, haha :D .
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
herman hulsman
Berichten: 1274
Lid geworden op: 25-10-2007 21:27
Locatie: Eemnes

19-05-2017 11:06

Grappig dit onderwerp, was gisteren wat aan het ruimen in de schuur, kom ik een hengelsteun uit mijn verre jeugd tegen, gemaakt van een oude bromfiets schokdemper, werkte toentertijd prima en paste goed in ons budget.
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

19-05-2017 11:17

Ja Herman, gewoon doen met wat binnen je opties ligt.

Ik heb tot 10 jaar terug met een eigenbouw rod podje gevist. Werd soms door anderen bekeken als oud spul uit vergane tijden, haha. Het ding stortte in ieder geval niet in elkaar als die veel te dure foxjes waar de tandjes van de poot instelling er al vanaf vlogen als je er tegenaan stootte :D.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

19-05-2017 11:36

Garen van partikels aan de waterkant:

Zelf met kleine middelen als een eierkookpannetje kan je best een emmer aan partikels koken en laten garen aan de waterkant...

Week - indien nodig - de granen voor, en kook elke maal een kleine hoeveelheid granen om deze vervolgens in een emmer over te gieten. Is de emmer vol (derde of helft water), dan kan je de deksel er op doen en de - bij voorkeur zwarte - emmer uit de wind, en liefst vol in de zon, wegzetten.

Heb je bijvoorbeeld twee dezelfde 5 of 10 liter emmers bij je, dan is het vaak het geval dat die emmers in elkaar geplaatst een luchtlaag tussen de wanden hebben. Deze luchtlaag isoleert en houd de granen langer warm. Doen!

Heb je een kunststof koelbox bij je, en valt er niets meer te koelen? Giet daar dan, om dezelfde isolerende reden, de gekookte partikels in. Werkt goed om het zaakje te laten nagaren.

Steek een passende emmer in een karper aaskoeltas. Zo'n hoge ronde tas, en een vierkante emmer bij een vierkante tas. Dit doet het om dezelfde isolerende reden als hierboven goed. Als extra isolatielaag heb ik in die koeltassen stukken autovoorruit antivries folie aangebracht. Gewoon wat stukken op maat knippen, dit isoleert weer een stuk beter (zo'n autoruitmatje onder je stretcher elastiek houd je trouwens ook warmer). Ook zijn die tassen erg handig voor een dagje met het gezin aan de waterkant (vissen en/of strand), waarbij ik altijd een fles ingevroren water meeneem die de tas de dag koel houdt. Een dorstlesser voor op het eind.

Vergeet verder niet dat je ook in stevige plastic landbouw zakken of kadaverzakken (informeren bij een dierenartsenpraktijk) met een lekker zonnetje granen kunt garen. Het gaat wat trager dan koken, maar zoals we weten heeft lang niet elke partikel een zelfde proces nodig om redelijk wat vocht op te nemen.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

19-05-2017 11:58

Compact pannenset voor aan de waterkant:

Helaas niet op de site te vinden, maar loop even de Action binnen om hun compacte camping pannensetje te bekijken. Handig formaat (ik gebruik al een aantal jaren iets soortgelijks) en kost slechts een tientje.

..Wanneer je er dan toch bent, kijk dan meteen even in het auto/fiets gangpad naar stevige snelbinders voor op je trolley. Slechts euro 2,- per twee, met grote zwarte kunststof haken en 80 cm lang dik elastiek in een mooi oranje kleur...

Vaderlandslievend vissen, zeg maar :D .
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

19-05-2017 14:27

In het kort gezegd: De ekte vissert ken niet zonder de Action!!
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

19-05-2017 14:38

Nope, al gaat het om gasbussen van een paar centen die het 's winters minder 'hard' doen :) .

En dan even een tip voor de 'die hard doppert vissert':

http://www.dedobberwinkel.com/

Mooie, zeer betaalbare, handgemaakte dobbers en een hele goede service. Want het ging in mijn geval om klein materiaal voor slechts een paar euro, welke hij niet eens op z'n site verkocht...

Bedankt Rich!
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

19-05-2017 15:14

Zeg Swiebertje, heb je mss ook nog wat tips wbt foam??

Groet, Peter
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

19-05-2017 15:33

Action Peter (..It's alive :D !), weet je toch.

Van de week heb ik nog in het grote restant van dat roze yoga foamblok een handvol oudere, maar favoriete half grams dobbers geprikt waar de lak van de antennes af was. Even bijtippen, drogen, blank lakje, et voila...

Handig spul zo'n foamblok (ga maar weer lekker ontspannen slapen, ..of probeer yoga) :wink:.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
herman hulsman
Berichten: 1274
Lid geworden op: 25-10-2007 21:27
Locatie: Eemnes

19-05-2017 18:22

Peter van Loo schreef:Zeg Swiebertje, heb je mss ook nog wat tips wbt foam??

Groet, Peter



Foam? heb gisteren mijn nieuwe I Foam 7 binnen gekregen, bedoel je die Peter? :lol: :lol: :lol:
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

19-05-2017 20:04

Even opgeschoond hier omdat ik het zeer waardeer dit soort topics.

@ Marco

TOP !
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

20-05-2017 13:32

Werppijpen en mini boilies:

Wil je klein aas als een 10mm. mini boilie op een legale manier een eindje 'weg kunnen zetten', dan kom je al snel uit bij een werppijp. Met een spod of spomb kan het begrijpelijk ook, maar kleine hoeveelheden goed verspreid voeren, daar zijn die dingen niet direct voor gemaakt.

Nu kom ik soms in een aquariumzaak om met de kids vissen (koi) te kijken, te voeren, (snack)voer voor m'n paar koi's te kopen en bijvoorbeeld PH strips te kopen. Een aantal jaren terug, toen de kunststof werppijpen in zwang raakten, zag ik dat ze daar ook van die groen doorzichtige buis hadden voor een fractie van wat die werppijpen toen kosten (nu zijn ze zeer betaalbaar), dus de eerste zeer lichte (denk aan je werp arm) 25mm boilie werppijp - bedoeld voor boilies tot 22mm - had ik al snel gemaakt van een soortgelijke buis als hieronder:

https://www.discuskwekerijdeijssel.nl/c-492411/buis/

- De buis helemaal vullen met schelpen/zandbakzand en de einden met ducttape afsluiten. Daarna rustig buigen boven het stoom van een waterkoker. Hierna onder de koud kraanwater de vorm fixeren.

- Vervolgens een passend foam of rubberen fiets/gereedschap handvat uit een winkel als Euroland of Action (ik had nog een foam handvat van een heggenschaar liggen) erop schuiven. En eventueel een rubber afsluitdopje/meubeldop uit een doe het zelf zaak over de buis schuiven, mocht de foam greep de buis aan de onderkant niet afsluiten (een passende vaste stok afsluitdop voldoet ook).

- Verder een klein gaatje onder in het handvat/afsluitdopje maken tegen vacuümtrekken door het aas tijdens de worp.., wanneer de diameter van de gebruikte boilie en de buis dicht bij elkaar liggen.

Tip daarbij is om het materiaal zo licht mogelijk te houden, maar toch degelijk genoeg. Een tennisarm is geen pretje.

Die eerste boilie werppijp gebruik ik, zij het in een stuk ingekorte versie, nog steeds. Erg handig voor kortere worpen, want daar zijn die hele lange werpbuizen de pest voor. Andere later aangeschafte kanten klare werppijpen - in diverse diameters - heb ik verdeeld over de auto en m'n foedralen. Zo grijp ik nooit naast een werppijp (idem voerscheppen).

..Nadeel is dat er geen kleine diameter werppijpen op de markt te vinden zijn (volgens mij) en bij een grotere werppijp en kleine mini boilies kan het gebeuren dat een paar kleine boilies zich in de pijp naast elkaar kunnen klem zetten. Zo kwam ik uit bij een doe het zelf werpijpje gemaakt van 16mm. buis, waarmee ik minikleine boilies goed kan wegwerpen. Zelfs wanneer ik er een aantal in doe! Dit 60cm. lange pijpje heb ik trouwens geen handvatje meegegeven, maar een simpel - aan de waterkant gevonden - dopje van een kleine vaste hengel. Het buisje weegt amper wat en aardig accuraat werpen met klein aas werd een feit...

Verwacht trouwens geen grote afstanden te gooien. Dan kom je toch uit bij een spod/spomb of voerbollen met daarin klein aas verwerkt. Maar op menig watertje kan je met een 8-12mm boilie (pellet) leuk zaken doen.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

20-05-2017 14:08

Voerscheppen en hoosemmers:

Ik gooi ze voor het gemak even op een hoop, ..hoewel een voerschep die je voor het hozen (water verwijderen uit je boot) een andere vorm heeft dan een voer/meel schep. De platte onderkant van een soortgelijke voerschep als hieronder maakt het wat mij betreft een geschikte hoosemmer.

http://www.medpets.nl/voerschep/

Een normale voer/meelschep als hieronder is al een aantal jaar een terugkerend actie item bij Aldi. Tenminste daar heb ik er twee vandaan. Handig bij het aanmaken van grote hoeveelheden boiliemix, maar ook als voerschep vanuit de boot of voor het niet al te ver uit de kant voeren. Kost slechts een eurotje of 2 bij de Aldi, en daar zit er een koordje voor om de pols aan.

http://www.zeldenrusthaystack.nl/a-2620 ... oer-schep/

..En Blokker heeft een hele, hele speciale voerschep voor de echte 'die hard' bootvisser.

http://www.blokker.nl/nl/blknl/schep-pi ... 0-cm-zwart

Argh matey, argh :lol:
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

22-05-2017 09:21

PVA:

Zoals eerder aangehaald (ff clusteren van tips.., ik heb niets nieuws :D ) in andere topics is er op de volgende leuke site o.a. info over goedkoop PVA te vinden...

http://karperidee.nl/pva-dat-kan-goedkoper/
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

22-05-2017 09:23

Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

22-05-2017 10:30

NGT Gasfles adapter:

Dit is een tip aan consument, maar ook zeker de Nederlandse NGT verkooppunten.

Het betreft een gas adapter die handig is om ook op goedkope gasflesjes a la Action te kunnen koken, want met zo'n adapter omzeil je tijdens de warmere jaargetijden de duurdere butaan/propaan mengsel gasbusjes. En voor de doe het zelf piraat; Geen gehannes meer met overhevelen van een goedkoop gasflesje naar een lege butaan/propaan bus.

https://www.ngtdirect.co.uk/product-pag ... h-227g-gas
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

22-05-2017 10:43

Gasbrandertje en navul gasfles:

Ik gebruik drie stuks van onderstaand Action aansteker/brandertje en navul gasbusjes al wat jaartjes thuis en aan de waterkant, voor van alles en nog wat. Hartstikke handig, multifunctioneel, duurzaam, windbestendigheid en zeer betaalbaar.

https://www.youtube.com/watch?v=FQUej6nMXfg (met dank aan Benjamin's filmpje).

Het neusstukje van de brander kan trouwens flink warm worden, dus niet direct in je zak steken na langdurig gebruik. Het handige voetje om de brander weg te zetten op je bivvy tafel is trouwens afneembaar...

Ennuh, ..ook in zilver verkrijgbaar voor de bling bling boys onder ons :wink: .
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

22-05-2017 11:17

Hengel geleideogen:

Breekt je hengel of heb je nog wat oude, versleten stokken staan die je zelfs niet zonder schaamte aan je buurjochie kan geven?!

Niet klakkeloos bij het oud vuil zetten. Hengelogen kosten nieuw in de winkel namelijk een paar centen, en vooral een top oog heeft risico op een keertje sneuvelen. Over de jaren heen heb ik zo van oude en/of gebroken spinhengels tot karperhengels wat geleideogen verzameld. Altijd handig!

Gewoon het top oog van je oude hengel met een aansteker van de hengel(s) branden. Vergeet niet een tangetje te gebruiken bij het verwijderen van het top oog (auw)! De wikkelingen van de andere geleideogen kan je afsnijden of branden. Daarna het top oog opmeten of deze op je nieuwe hengels past. Zeker tijdens een langere trip is een kapot (top) oog een crime wanneer je geen (passende) reserve bij je hebt.

..Met seconden lijn is een goed passend top oog snel en gemakkelijk aan de waterkant vast te zetten. Ook lijm sticks van een hot glue pistool (Action) kun je gemakkelijk met een aansteker - of de brander van de tip hierboven - verwarmen, om zo een (ietsje ruimer) top oog op je hengel met een druppel lijm stick te verlijmen.

De gewone hengelogen kan je altijd met een gevlochten onderlijn materiaal - liefst een oud klosje dat je verder niet meer gebruikt - op je hengel verlijmen met wat druppels secondelijm. Zo'n groot reserve oog zal misschien niet het juiste formaat hebben voor hetgeen je vervangt en het zal er meestal (quick fix) niet super mooi uit te komen zien, maar de hengel is tenminste weer bevisbaar. Thuis eventueel netjes (laten) afwerken...

Of je moet van hengels met karakter houden 8) .

PS al moet je een paar nieuwe (top) ogen kopen om iets vorradig te hebben, ook dat niet nalaten! Een beetje schappelijke winkelier heeft wel een assortiment (top) ogen in wat doosjes op voorraad. Een eurotje of vijf is schappelijk voor een top oog. Laat je niet verleiden door gelul dat het echte bla bla ogen zijn van 10, 15 euro, want dat is absurd duur, of je moet ze zelf perse van een specifiek merk willen aanschaffen.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

22-05-2017 12:08

Haken:

Mocht je nog zoekende zijn naar een niet al te grote haak? Bekijk de Korum Expert haken dan eens.

Met euro 2,50 zeer betaalbaar, goed scherp, degelijk en in diverse modellen - ook klauw en barbless - te verkrijgen. Onderstaande twee type haken met rechte punt gebruik ik zelf voor het vissen met een pennetje, of bij gebruik van kleiner aas op de hair tijdens het statische lood karpervissen en/of method(feeder) visserij...

http://www.hengelsportknaller.nl/haken- ... ize-6.html

http://www.hengelsportknaller.nl/haken- ... 8-new.html

De Expert haak maat 6 heeft trouwens, net als de andere haken uit de Expert serie, een anti glans laagje (dus niet zoals op foto), een recht oog en een iets smallere haakbocht dan de Specimen maat 8, die buiten de bredere haakbocht een gezet oogje heeft. Die zetting is trouwens probleemloos uit de Specimen haakogen te buigen, mocht je dat willen.

Wat betreft de haakmaat zijn de 6 en 8 van bovenstaande haken vrijwel gelijk. De maat 6 van de Specimen haak valt direct een stuk groter uit en misstaat zeker niet in de wat grovere boilie visserij. Een maatje 7 in het assortiment was mooi geweest.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

22-05-2017 14:41

Onderlijnen opbergen:

Voor de visser die het o.a. wat lichter in gewicht wil of gewoon graag onderlijnen op voorraad knoopt, hieronder een heel eenvoudige manier om in je viskoffer - groot en klein - onderlijnen op te bergen via een gemakkelijk uitwisselbaar systeem. Dus zonder direct duurdere plastic rig boards te moeten kopen of met een grote rig wallet te moeten sjouwen:

http://www.henkkoster.nl/spro-eva-rig-board-lang.html (lang rig board.)

http://www.henkkoster.nl/spro-eva-rig-board-kort.html (kort rig board.)

Deze foam onderlijn plankjes wegen amper wat, passen goed stapelbaar in de grote of kleine moderne karper viskoffer, en zijn handig mocht je onverhoopt een keer om een stuk pop-up foam verlegen zitten.

Wanneer je ze in een bepaalde kleur koopt, dan kan je dit als systeem gebruiken voor een bepaald type haak of onderlijn materiaal. Maar je kan ook gewoon met een balpen op het foam board schrijven welke haak en rig materiaal het is.

Onderstaande ronde variant gebruik ik om methodfeeder onderlijntjes te bewaren. Een paar zig's of chod's kan eventueel ook.

http://www.henkkoster.nl/spro-eva-rig-board-round.html

Overigens zijn ze ook van Arca te koop. Bovendien heb ik zulke onderlijnen plankjes al veel langer van de halve dikte aan materiaal liggen. Wil je die liever hebben, ..even Googelen. Passen er wel meer rigs in je koffertje.

Als alternatief vind je in sommige bouwmarkten een zwart foam board te koop wat gebruikt wordt bij een bepaalde spachtel spatel. Dat materiaal gebruik ik al jaren in de vorm van losse rig boards, als ook in een CD mapje (..Action :) ) wat ik naar rig map had geknutseld. Kon destijds nou niet echt zeggen dat die eerste rig mappen een leuk prijsje hadden.

Ik verlijmde het foam board in de CD map met tweezijdige tape (lijm/kit kan ook), en daarop plakte ik een strookje foam om de haken in vast te prikken. Dit laatste, zodat de line aligner (LA) niet recht getrokken werd. Verder heb je daar wat memoboard prikkers, (ingekorte, kleurcode) knopspelden of rig pins bij nodig.

Tegenwoordig heb je een ruime, wat langere onderlijn map al voor rond een tientje als je een beetje zoekt. Een moderne rig box een euro of vijf...

Voor de prijs van die laatste heb je alleen al 3 a 5 foam rig boards (en hup, ruimtebesparend in je koffer), laats staan voor de prijs van een meer plaats innemende rig map :wink: .

http://www.henkkoster.nl/totally-carp/rig-box-wallet/

Overigens gebruik ik op die manier ook een stuk foam buisisolatie uit de bouwmarkt (0,70 cent?) om mijn unleaded en free fall leaders op te bergen. Even de buisisolatie op maat snijden zodat het onder wat rig plankjes in je koffer past, en je hebt alleen nog wat rig pins of knopspelden nodig om de leaders vast te zetten. De uiteinden van de leader trek ik met een boilienaald even onder de wikkelingen op het foam door, en vast zit het.

Overigens kwam mijn vrouw een paar weken geleden thuis met wat breinaalden voor een paar euro in een koker omdat de kinderen wilde leren breien.

http://www.voordeelmuis.nl/cgi-bin/v.cgi?a=d&d=1462329

En in die simpele, maar afsluitbare koker past een stuk buisisolatie perfect. Kan het zaakje buiten de koffer in je tas, mocht je dit willen. De dikste twee breinaalden zijn 10mm. dik, 35cm lang, en gemaakt van aluminium. Die zijn eventueel te gebruiken als lijn marker paaltjes / distance sticks. De dunnere breinaalden zijn als hulpje te gebruiken om onderlijn lusjes constant op maat te krijgen...

Of om je eigen hart mee te doorboren wanneer je mijn gezever beu bent :lol: .
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

22-05-2017 14:57

..En wil je echt simpel, low budget, maar toch schappelijk wat onderlijnen opbergen?

Drink dan lekker een flesje wijn leeg - met gezelschap, anders bestaat er een term voor je :D - en bewaar de "kurk'. Daar kan je met knopspelden zo tot vijf onderlijnen op kwijt. In m'n pen viskoffer heb ik er zo drie, met verschillende haken, liggen. De lijn een paar wikkelingen om de knopspelden draaien en dan de rest van de onderlijn rond de kruk wikkelen. Het gaat daarbij begrijpelijk om gevlochten materiaal, want nylon zal kringelen als de pest...

Een line aligner zal zo trouwens goed in vorm blijven :wink: .
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

22-05-2017 15:13

Dobbers e.a. klein materiaal opbergen:

Je gaat op ongezonde vakantie naar Salou, hebt een health freak als partner, of staat een paar dagen aan "de race"...

Bruistabletten in een kokertje komen er in zulke gevallen vaak aan te pas. Zijn de tabletten op, ..kokertje gewoon bewaren.

Onder andere mijn favoriete dobbers heb ik zo in bruistabletkokertje direct voor het grijpen, meestal in het voorvak van mijn pentas gestopt. En zelfs dobbers even in m'n jas of broekzak steken zal ze zo niet ongewild doen breken. Ook handig om wat fleur/boilienaalden, een hakensteker en een klein stanleymesje in te stoppen...

Hier geen behoefte dat zulke dingen in m'n broek of binnenzak ergens vleesje prik gaan doen :wink: .

De dobbers die ik verder in een klein plano achtig waterdicht koffertje bij me heb, zijn per drie geprikt in strookjes rubber foam. Die strookjes zijn iets breder afgesneden dan een opbergvakje van het koffertje. De dobbers liggen zo vast in het vakje en er tikt daarmee - over de jaren heen - amper tot geen lak van die dobbers af door allerhande bewegingen, terwijl ik ze slechts soms gebruik.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).