Tweede parlementaire vraag: aalscholverproblematiek

Moderator: Hoedemakers Mark

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

19-05-2010 11:50

Na een eerste actuele vraag in het Vlaams Parlement heeft volksvertegenwoordiger Vandaele een tweede vraag voorgelegd aan onze Vlaamse Minister van Leefmilieu. We zijn als VBK vzw benieuwd wat de Minister hierop zal antwoorden, en wat haar acties zullen zijn om dit probleem in te dijken.

Vraag om uitleg van de heer Wilfried Vandaele aan mevrouw Joke Schauvliege, Vlaams minister van Leefmilieu

Hengelwater en aalscholverproblematiek

In de plenaire zitting van 12 mei stelde ik een actuele vraag n.a.v. de stroperij in openbaar viswater en de daarmee gepaard gaande agressie. Dat is één van de problemen waar de hengelsport mee te maken heeft, maar er zijn er nog andere. Bijvoorbeeld de appetijt van de aalscholvers.
Op sommige plaatsen wordt het door de vissers als een bedreiging ervaren dat aalscholvers zich te goed doen aan de vissen. Sommigen beweren zelfs dat bepaalde viswaters volledig zijn leeggeroofd (bv. Albertkanaal). Wetenschappers nuanceren dat verhaal en zeggen dat er ook andere oorzaken zijn waardoor het visbestand op sommige plaatsen terugloopt. Zij wijzen erop dat de aalscholverpopulatie in Vlaanderen de laatste drie jaar niet is toegenomen en zo’n 5000 exemplaren bedraagt.

Dat de hengelaars de aalscholver als een concurrent beschouwen, hoeft niet te verbazen als we weten dat een aalscholver zo’n 300 tot 400 gram vis per dag eet. Een ruwe schatting brengt ons dus op 750 ton vis per jaar. Volgens een enquête uit 2008 zouden de vissers zelf slechts 175 ton vis meenemen.

Het is zeker zo dat het niet de bedoeling kan zijn de aalscholver, een beschermde vogelsoort, zomaar te liquideren, maar een eerste stap moet toch zijn dat er een beheersregeling wordt uitgewerkt. Ik weet dat zo’n plan wordt voorbereid in overleg tussen de verschillende betrokkenen, maar erg snel blijkt een en ander niet vooruit te gaan.

Vandaar mijn vragen:
1. hoe kijkt u aan tegen deze problematiek?
2. kunt u een stand van zaken geven wat de beheersregeling voor de aalscholver betreft?
3. welke maatregelen ziet u om het conflict tussen de hengelaars en de aalscholver beheersbaar te houden?

Wilfried Vandaele
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

24-05-2010 17:02

beschermd vogelsoort is een beetje achterhaald zeg. Heb groepen aalscholvers gezien,daar word je niet vrolijk van als je die groep (10.000den) op je water krijgt. En het aantal word met het jaar meer en meer.

Lekker eieren keren,of insmeren met olie of afknallen dat zijn de oplossingen,je kan moeilijk een bordje neerzetten 'Verboden voor aalscholvers' of even zeggen dat ze ergens anders heen gaan. Actie is beter dan weer weken praten in een kamertje over dit probleem,juist nu is het weer kritiek tegenover de visvangst door de aalscholver,en dan moet er weer gepraat worden,als ze eindelijk klaar zijn met praten is de vogel ook weer vertrokken met weer een x aantal legen putten.



Een nieuwe tegenslag voor de aalscholver

Bericht uitgegeven door Vogelbescherming Nederland op zondag 23 november 2008


Slecht nieuws vorige week voor de aalscholver: het Europees Parlement wil een actieplan maken om het aantal aalscholvers in Europa drastisch te verminderen. Volgens het EP vormen ze een bedreiging voor de visserij.

Ook minister Verburg van LNV liet zich eerder in soortgelijke bewoording uit over de situatie in Nederland: de populatie zou onbeheersbaar zijn en door zijn toedoen neemt de visstand af. Het is jammer dat er over deze ‘visrover’ zoveel onwaarheden de ronde doen. In Nederland is het aantal aalscholvers namelijk al jaren stabiel.

Sterker nog: het afgelopen broedseizoen was ronduit slecht en dat hebben we te danken aan het feit dat de aalscholver beschermd is. Dat klinkt tegenstrijdig, maar is het niet. De aalscholver doet aan zelfregulering, het broedsucces hangt af van de hoeveelheid voedsel en ruimte. Juist door onze beschermingsmaatregelen, bepalen natuurlijke factoren hoeveel aalscholvers er kunnen zijn. Europa zou nog iets van Nederland kunnen leren!

Het is ook onterecht om de aalscholver als concurrent voor de visserij te zien. Niet de aalscholver is verantwoordelijk voor het afnemen van de visstand, maar de visserijsector zelf, in combinatie met dijken en gemalen die binnenwateren ontoegankelijk maken voor vis uit zee.

Jarenlange overbevissing op de aal en snoekbaars heeft de visstand namelijk geen goed gedaan. Deze grote vissen zijn daardoor flink in aantal afgenomen, waardoor de kleine, commercieel oninteressante visjes, in aantal toenemen. De aalscholver eet deze kleine visjes. Beschermingsmaatregelen hebben er verder voor gezorgd dat de aalscholver het weer goed doet in ons land.

De aalscholver is dus geen concurrent van de visserij
, hij laat juist zien dat de commerciële visserij niet duurzaam is. Diverse onafhankelijke onderzoeken, waaronder van het RIZA, bevestigen dit. Het bestrijden van de aalscholver zal de vissers daarom totaal niet helpen. Wel zal het de natuur in ons land schade toebrengen. Verstoring van aalscholverkolonies zal andere vogelsoorten, zoals de lepelaar, duperen. (Leen)Oftewel visserij mag barsten maar een knullig vogeltje voor de vogel liefhebbers moeten worden beschermt. Al is dit uit 2008 maar de gedachte zijn tot de dag van vandaag het zelfde geleven,en moet zeggen dit stukje is een klein beetje kort en lomp door de bocht(Leen)

De aalscholver hoort bij Nederland, hij verblijft hier al duizenden jaren, dus laten we daar trots op zijn. Europa moet niet nadenken over een actieplan tegen aalscholvers, maar een voorbeeld nemen aan Nederland. Want als de aalscholver in Nederland iets duidelijk maakt, dan is het wel dat beschermen werkt.

Tekst: Marieke Dijksman, Vogelbescherming Nederland
Foto: Taka, GNU Free Documentation License


http://www.hfmiddennederland.nl/federat ... lscholvers


------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Beest is gewoon hopeloos irritant aan het terugkomen in grote getallen. Mooi beest om te zien hoor maar ow zo slecht voor de visstand,dusjah lijkt me duidelijk wat je er tegen kan doen,aangezien het aantal van de aalscholvers weer groeit,kan je hem ook weer terug brengen naar het oorspronkelijke bestand of eigenlijk beheersbaar bestand.

Ik woon aan zee,e wat ik af en toe voorbij zie komen en wat ik aantref rondom de zee,dan lijkt me ''becherming'' voor dit dier een beetje overbodig geworden,net als wat ik helemaal bovenin heb beschreven,over grote aantallen op grote wateren.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

25-05-2010 08:56

Leen, of het aantal aalscholvers ieder jaar meer wordt lijkt mij wat al te kort door de bocht.
Feit blijft namelijk dat als er niet voldoende prooivis voor de aalscholver is ook de aalscholverstand onherroepelijk zal afnemen. Om het maar duidelijk te stellen: hoe meer prooivis hoe meer aalscholvers en andersom precies hetzelfde.
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

25-05-2010 22:05

Jah zo kan je het ook bekijken. Andere kant is het voor sommige wateren ook een voordeel dat er vis weg gepikt word,zeker een overschot aan kleine vis. Lijkt me sterk dat er letterlijk wateren zijn die compleet leeg gevreten worden,want grote vissen kunnen ze niet op.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
ron thijsen
Berichten: 571
Lid geworden op: 08-11-2007 08:52
Locatie: geleen

26-05-2010 03:46

Nee karper 5 killo niet,maar snoekbaars 50 cm gaat er we in
m,f,g der ronnie
breek me de slurf niet open
Plaats reactie