Karperuitzettingen Belgisch Limburg 2009

Moderator: Hoedemakers Mark

Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

04-02-2010 20:59

Filip, bij ons gaat dat de andere kant op omdat een aantal ecologen, in dienst van de waterbeheerders, het uitzetten van pootkarpertjes absoluut niet zien zitten, waarbij de KRW naar eigen inzichten wordt misbruikt. Wordt heel vervelend in een aantal gebieden...
Matthys Filip
Berichten: 117
Lid geworden op: 16-02-2005 17:45
Locatie: Hertsberge (B)

04-02-2010 21:30

Aart,
een tijdje terug wist je mij al eens te vertellen dat die Richtlijn jullie steeds vaker parten gaat spelen.

Het gekke is, dat nét die KRW door de Europese Unie werd goedgekeurd. En toch is hier in Vlaanderen op vandaag geen verschil merkbaar tov vroeger. Louter wanneer we spreken over het uitzetten van pootkarper (in West-Vlaanderen).

Op zich is dit vreemd. Er wordt immers over 'stroomgebieden' gesproken, en niet zozeer over 'landen'.

Hoe dan ook, als ik het zo allemaal lees wat die KRW bij jullie teweeg brengt, dan zit ik er niet meteen op te wachten.


Persoonlijk vind ik het allemaal een tikkeltje vaag omschreven.
De ecologische toestand van ons oppervlaktewater moet 'goed' zijn. Maar wat is 'goed' precies?
Verder, voor kunstmatige wateren (kanalen bijv.) geldt een iets mildere doelstelling. Hier moet binnen 10-15 jaar een 'goed ecologisch potentieel' bereikt worden. Het biologische leven zou hier niet dezelfde ontwikkelingskansen krijgen als bijv. in rivieren of meren.
Waarschijnlijk is het net die vage omschrijving die voor ellende kan zorgen. Wanneer er ruimte is voor persoonlijke interpretaties (waarbij de mening van één persoon zomaar doorslaggevend kan zijn) wordt het een linke boel...

Is er dan enkel nog toekomst voor skp's op kanalen of kunstmatig aangelegde spaarbekkens?

Een zoveelste zwaard van Damocles?

Groetjes,
Filip.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

04-02-2010 21:50

Filip, inderdaad een soort zwaard van Damocles. De 27 waterschappen in Nederland zijn, na het Rijk, de grootste waterbeheerders en waterverhuurders qua visrechten. En bij een aantal is het al zo dat eerst na hun toestemming er nog vis uitgezet mag worden, dit is ook letterlijk zo opgenomen in een aantal visrechtcontracten. De visrechthebbende (HSV of federatie) kan hier dus niet meer zelf over beslissen. En een aantal ecologen, in dienst bij die waterschappen zien het uitzetten van met name karper absoluut niet zitten, ook niet op scheepvaartkanalen...En op spaarbekkens heb je vaak met een recreatieschap te maken die kiezen voor helder water omdat meestal waterrecratie (zwemmers e.d.) hun grootste bron van inkomsten is waartegenover visrechten maar een schijntje opbrengt. Hun grootste zorg is altijd (ook heel begrijpelijk vanuit hun standpunt) dus de waterkwaliteit, met name als zwemwater, en pootkarpertjes uitzetten is iets waar ook zij bepaald niet op zitten te wachten.
K. van den Herik

05-02-2010 07:17

Aart,

Die maatregel hebben we toch aan ons zelf te danken. Karper wordt nu wel planmatig uitgezet. Ik weet dat in heel veel gevallen alle overige vissen alleen maar ad hoc wordt uitgezet, zonder ergens gehinderd te worden door norm, besef of kunde.

Ik ken wateren waar desnoods maar voorns van de rivier worden meegenomen of brasems. 2 keer geen beet en men begint te janken: hoppa uitzetten.

Als je vraagt of tijdens wedstrijden men misschien genegen is om bij elke brasem een hele lucifer en elke voor een voorn een halve opzij wil leggen, door wil geven hoeveel man en en hoeveel kilo er totaal is gevangen, ben je een lul.

Beroepsvisser komt gewoon ff monitoren. Beetje weinig xjes, en verdomd hij heeft nog wat kilo's, uitzetten?

Je zou zelf eens controle hebben.