Discussie: Rot@ry 10 Januari 2006: Riviervissen

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

30-01-2006 22:30

Wil Jeurninck schreef:
Inderdaad kunnen ook mosselbanken zich verplaatsen, alleen echt veel last hebben we daar hier niet van, die mossels liggen echt bijna overal.
Moeilijker om naast dan op een mosselbank te vissen lijkt het wel.

wat dat laatste betreft omtrent de mosselbanken....denk dat het nu maar eens tijd wordt om ook deze mythe overboord te gooien :wink:
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

30-01-2006 22:50

Wil,
Met interesse jou stuk gelezen..evenals die van de andere rotaristen!
Mijn complimenten voor allen, kan er veel bruikbare info uit halen.

vraagje...wat voor soort tubes gebruik je ?
Heb thans de anchor tube van ESP, is waarschijnlijk wel wat lastig om hier een dikke lijn in te krijgen vrees ik?
mvg
Hans
Gebruikersavatar
Simon Dekker
Berichten: 558
Lid geworden op: 11-12-2002 01:00
Locatie: Odijk

30-01-2006 23:29

Pff, uurtje aan het lezen geweest! m`n complimenten eindelijk eens een discussie op nivo. Bedankt Kees voor de tip. Als riviervisser mag ik dit inderdaad niet missen.
Wat blijven er toch nog veel vraagtekens over, ik las zoveel tegenstellingen je moet erg voorzichtig zijn om conclusies te trekken.
Wat mij enorm verbaasd is dat op de IJssel de periode voor en na de paai zo dramatisch is. Kunnen jullie de vissen dan niet lokaliseren? Ik ving op de Lek een keer op 12 juni 5 vissen tussen 14 en 19 pond met daarbij een volschub, het volgende jaar, zelfde dag en stek weer 5 vissen met ook die volschub er weer bij! Duidelijke trek ivm paaien. Even over de vaargeul, dit jaar is het voor mij vaak het verschil geweest tussen blanken en vangen! Als ik een van mijn kinderen meeneem gooi ik die 3e stok ver in de geul met een stringertje.
Wat ik afgelopen jaar mee heb gemaakt met winde`s was ook apart. In het algemeen kun je ze ieder moment verwachten maar die ene avond kwamen er wel erg veel. Ineens een uur stilte en een run, gevolgd door nog 3 in 3 uur! Weer een uur stilte en de winde`s sloegen weer toe...
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

30-01-2006 23:34

Simon, in de periode voor, tijdens en na de paaitijd zijn die vissen best te localiseren, alleen niet op het laatste stuk van de IJssel, want daar zit in die periode, op een enkele uitzondering na, geen karper... (kijk maar eens op een landkaart waar de IJssel in uitmondt, dan snap je het wel).
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

31-01-2006 00:24

Jah Bart :

100 % juist.

Aangezien ik Wil toch wel aardig ken zie ik hier dus ook n groot stuk van mijn eigen visserij in terug.

Daar ik zijn bijdrage heb mogen " proeflezen " heb ik me dus ook zeer weinig inhoudelijk in deze rotary gemengd.

Ik zou "onbewust " enkele van zijn stellingen/ beweringen hebben aangehaald.

Dit zou zoiezo niet gepast zijn geweest op Wil zn klasse rotary bijdrage.

Dus voor mij geen pluim in eigen kont .

Nu zijn alle 4 de artikels geplaatst en kan de discussie echt losbarsten.


Gr :wink:
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

31-01-2006 00:25

menno laarmans schreef:
Nu zijn alle 4 de artikels geplaatst en kan de discussie echt losbarsten.


Gr :wink:

Nu pas.... :o
:D
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

31-01-2006 00:29

Hans :

Er staat ergens dat Bart in t vervolg kiest voor n andere opzet.


Dus het is in behandeling.
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

31-01-2006 01:09

Trouwens n zeer hoog leesvink gehalte dit topic :P :P :P
Gebruikersavatar
Simon Dekker
Berichten: 558
Lid geworden op: 11-12-2002 01:00
Locatie: Odijk

31-01-2006 06:57

Aart,
Ongelofelijk dat al die karpers de zelfde kant opgaan, dat is hier heel anders. We weten hier meerdere plekken, niet ver uit elkaar waar gepaaid wordt. De IJssel is natuurlijk uniek omdat alle andere rivieren eigenlijk in zout water uitmonden.

Nu begrijp ik waarom je zo fanatiek bezig bent met SKP IJssel. Je hoopt natuurlijk dat die jonge spiegeltjes ander gedrag gaan tonen! Ha , ha. Jammer joh dat ze zich aan de oudjes aanpassen.
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

31-01-2006 07:16

Hans, gebruik gewoon redelijk dikke tube, in samenwerking met een gitaarsnaar is het door rijgen van de hoofdlijn dan in principe een eitje.
Je kunt trouwens de hoeveelheid lijn die op de bodem word gedrukt door de stroming simpel beinvloeden.
Stroom opwaarts vissen (schuin tegen de stroom ingooien dus) betekent dat er meer lijn naar de bodem word gedrukt, stroom afwaarts ingooien betekent juist weer dat er relatief weinig lijn tegen de bodem word gedrukt, op deze manier zorgt de stroming er juist voor dat de lijn van de bodem word getilt.
Hou haakser de hoek die je kunt vissen hoe groter het effect op dit gegeven.
Is toch een punt wat soms in je voordeel kan werken.

Simon, dat er zoveel tegenstelling zijn wat betreft rivier vissen is niet zo vreemd, er worden hier verschillende rivieren besproken door verschillende visser met natuurlijk verschillende aanpakken voor situatie's die op een bepaalde rivier of riviervak voorkomen.
Als ik zelf bekijk hoe ik 15 jaar geleden op de rivier vis en hoe ik nu op dezelfde rivier vis kan ik ook nog wel een aantal tegenstellingen vinden, niet zo vreemd als je bekijkt dat je door de jaren heen natuurlijk het een en ander bij leert, hetzij door eigen ervaringen of door te luisteren naar de ervaringen van andere.
Jeffrey Schouten
Berichten: 131
Lid geworden op: 21-10-2003 02:00
Locatie: Heel

31-01-2006 08:22

Wil,

In je rotary schrijf je dat je graag veel doet voeren, echter ik blijf me afvragen hoeveel kg voer je moet gebruiken om maximaal resultaat te kunnen behalen. Om maximaal resultaat te kunnen behalen begrijp ik maar al te goed dat je zult moeten investeren, maar ik kan me ook al te goed voorstellen dat vele mensen niet zomaar 3/4 per week 5 kilo of meer de plomp in kunnen gooien, financieel gezien. Wat is volgens jou ervaring nu het minimale aan voer om de vis voor een "tijdje" te kunnen vasthouden?

Mvg,
Jeffrey
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

31-01-2006 09:18

Maximaal resultaat haal je als optimaal gebruik maakt van de middelen en situatie die op dat moment voor jouw gelden.
Te vaak word daarmee alleen gedacht aan de vis situatie, de thuis situatie is een factor die tenminste voor mij heel erg meetelt.
Maw wat is de beschikbare tijd, wat zijn mijn financiele middelen die ik beschikbaar heb zonder met het thuisfront in de knoop te komen.

Veel voeren en goed vangen maar thuis de eindjes daardoor niet meer aan elkaar kunnen knopen vind ik nauw niet bepaald een maximum resultaat.
Liever dan wat minder voeren en achja misschien een visje minder maar thuis weer alles op pootjes hebben vind ik dus een optimaal resultaat.

Ik voer best veel ja per keer, staat tegenover dat ik bv de zomer (juni/juli/augustus) bijna niet op karper vis, betekent dus ook dat ik niet tot nauwelijks voer, voer dat ik dus weer "extra" heb in die periodes waar ik veel wil voeren, kwestie van hoe verdeel ik mijn voer door het jaar heen.

Maar zoals ik al schreef in de rot@ry letter is de hit and run methode zo slecht nog niet, zeker niet in een leer periode die je toch op ieder water eigenlijk ondergaat.
1 tot 2 kg per voerbeurt is voor bijna iedereen haalbaar zonder in de problemen te komen.
Hierbij wel de kanttekening dat je wel bij kunt voeren maar geen voer eruit kunt halen.

Met 1 of 2 kg per voerbeurt kom je dus al een heel end, door de jaren heen leer je dan wel op welke stekken in welke situatie juist wat meer voer meer vissen op de kant brengt, en welke situatie's er gelden om juist wat voer "op te sparen".
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

31-01-2006 09:27

Jeff :

Ook de voer hoeveelheden moet je aanpassen naar de omstandigheden.

Het heeft zoiezo met de tijd van t jaar te maken , maar door ervaring leer je hier een middenweg in te vinden.

IK heb t omslagpunt zelf ervaren op ongeveer 12 a 15 kg per 24 uur.

Met omslag punt bedoel ik het aantal runs in verhouding gezien naar t aantal kg voer.

Maar ook dit KAN van rivier en zelfs rivierstuk verschillen.

Het belangrijste van n voerstek blijft dat vissen er voer vinden.

Dit gaat in een goede aas periode gewoon niet lukken met 1.5 kg.

Het voer word door enkele vissen weggegeten en de rest vind noppes.

Dit lijkt voor n leek een berg voer , maar zou t niet lonend zijn dan deed ook IK dat niet.

Maar toch komen we steeds weer bij t zelfde puntje uit , en dat is je aanpassen aan de omstandigheden.

Als je dit eenmaal "begrijpt " ben je al n heel stuk op weg.

Rest alleen nog de goede raad , GAAN VISSEN :P
Jeffrey Schouten
Berichten: 131
Lid geworden op: 21-10-2003 02:00
Locatie: Heel

31-01-2006 09:42

Thanks voor de info!
Plannen voor 2006 zijn klaar :P

Mvg,
Jeffrey
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

31-01-2006 13:32

Mag ook wel 2006 is bijna voorbij :P
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

31-01-2006 17:27

Het glas is bij jou ook altijd halfleeg he Menno :wink:
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Gebruikersavatar
Simon Dekker
Berichten: 558
Lid geworden op: 11-12-2002 01:00
Locatie: Odijk

31-01-2006 18:18

een belangrijk gedeelte van het voer is toch al voor de witvis. Ik vraag me vaak af hoeveel procent die oppeuzelen, ik vermoed dat dit wel eens heel veel kan zijn.
Op een bepaald gedeelte van de rivier voeren we met 3 man met dezelfde boilie, qua voedselherkenning scoor je dan erg goed, je voert dan natuurlijk voor elkaar.
Gebruikersavatar
erik buitendijk
Berichten: 65
Lid geworden op: 25-09-2005 12:34
Locatie: Limburg

31-01-2006 18:46

Ik ga dit jaar instant vissen op de wateren rond de biesbosch. Voordat ik in het voor mij aantrekkelijke visgebied ga zitten wil ik eerst vis gaan zoeken. Ik zit er niet zo mee om bijvoorbeeld 2uur lang het water te lopen op zoek naar vis. Heeft iemand hier ervaring mee? Ik denk zelf dat je best vaak gewoon geen vis kan vinden omdat ze zich niet laten zien. (afhankelijk van het weer, seizoen, enz). Ik heb vorig jaar al een paar sessies gevist en toen geen karpers zien zwemmen (wel gevangen hoor). Enkele wat windes.
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

31-01-2006 22:24

Ik vraag me af hoeveel riviervissers echt langs de rivier zwerven en diverse stekken proberen of juist op een vaste stek (kan ook vaste seizoensstek) vissen. Zelf prefereer ik de hit en run methode en kan ik ook na een nacht scoren toch de volgende nacht weer op een andere, aangevoerde stek gaan vissen. Ik las van Michel en Boudewijn die 500 meter uit elkaar zaten, altijd dan?

Zelf viste ik in het begin altijd op vaste stekken, maar door nieuwe plekken te proberen stuit je toch weer op verrassingen (naast teleurstellingen). Voor mij persoonlijk is elke nieuwe stek weer een nieuwe uitdaging. Zelf vinden, uitpeilen en je kansen inschatten geeft mij veel plezier, zeker als het beloond wordt met een fraaie vis. En een ander uitzicht doet ook wat met je. :wink:
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Boudewijn Stolk
Berichten: 287
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Waterland
Contacteer:

01-02-2006 00:01

Nee niet altijd.In sommige periodes op een bepaald gedeelte zitten mies en ik weleens 500 meter naaast elkaar maar lopen dan niet bepaald voor elkaars deur te schijten. Ikzelf zwerf wekelijks op sommige gedeeltes kilometers rivier af om te localiseren en evt direct instant met mais te vissen (Stolken), maar vis vooral op mijn vaste seizoenstekken volgens de hit en run method alleen voer ik 3 dagen, ook weleens 2, of 1 week niet en dan gewoon vissen.
Ich sage so: Besser ein schwanze in die hole dan die luft von zehn
Boudewijn Stolk
Berichten: 287
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Waterland
Contacteer:

01-02-2006 00:10

Menno,

die 12-15 kg omslagpunt is dat voor 2, 3 of 4 hengels?
Maar dan snap ik die omslagpunt theorie nog niet helemaal hoor, kan je het iets beter beschrijven?
Ich sage so: Besser ein schwanze in die hole dan die luft von zehn
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

01-02-2006 00:42

Boudewijn:

Met omslag punt bedoel ik dat meer voeren als 12 a 15 kg bollen per 24 uur geen meer aanbeten opleverden.

Maar dan praat ik over 15 a ff 20 aanbeten per nacht.

In de goede tijd wel te verstaan.


Dus meer voeren heeft dan geen zin , kan soms ook nog nadelig gaan werken.


Aantal hengels 3 .

aantal hengels gebruik ik om verder uit elkaar te vissen , lees rust op de stek te behouden.


Gr :wink:
Boudewijn Stolk
Berichten: 287
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Waterland
Contacteer:

01-02-2006 00:47

Ja ik probeer ook altijd mijn hengels onderling zo te plaatsen zodat ik ze allebei helemaal niet of zo min mogelijk verstoor. De theorie is wat duideluiker zo. Ik was dit jaar van plan om op sommige momenten meer te voeren maar zal deze max onthouden.
Ich sage so: Besser ein schwanze in die hole dan die luft von zehn
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

01-02-2006 00:55

Deze max moet je zelf zien te vinden.

Kan zijn dat op "jou" stuk je max al komt bij 7 kg , maar kan ook bij 25 kg nog niet daar zijn.

Is ook net hoeveel vis je verwacht/ op dat stuk rondzwemmen.


Gr :wink:
Gebruikersavatar
Simon Dekker
Berichten: 558
Lid geworden op: 11-12-2002 01:00
Locatie: Odijk

01-02-2006 06:56

15 tot 20 aanbeten per nacht?
Nou Menno, dan ben jij echt een geluksvogel! Daar moet ik een seizoen voor vissen (25nachten)
Ik heb twee keer 6 aanbeten gehad en met z`n tweeen 8.

Hoe is dat bij de andere riviervissers?