Discussie: Rot@ry 10 Januari 2006: Riviervissen

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

10-03-2006 10:48

Wel dat briefje terug geven Boudewijn :lol:
Gebruikersavatar
Simon Dekker
Berichten: 558
Lid geworden op: 11-12-2002 01:00
Locatie: Odijk

10-03-2006 11:53

hoezo genaaid?

het is ook zo druk aan de rivieren...
Tino Leffering
Berichten: 68
Lid geworden op: 19-09-2002 02:00
Locatie: gelderland

10-03-2006 23:09

Heren


Na het lezen van de topic, wil ik even reageren.
Ten eerste ik bevis de rijn, wat mij opvalt is dat we weinig tot geen karpers vangen als de stuw ( driel) dicht is. De maanden juni, juli en augustus zijn ronduit slecht te noemen. April, mei, september en october zijn de beste maanden.
Wat betreft het trekgedrag: Ik denk wel ( ik weet het bijna zeker) dat karpers wel trekgedrag vertonen. Maar of deze karpers nu in een bepaalde tijd naar de grindgaten trekken, kan ik niet met zekerheid zeggen, of de paaitijd hier nu een belangrijke rol bij speelt, dat denk ik niet.
Wat betreft het voeren, ik kan weinig verschil bemerken in veel ( 10 kg mais, 2 kg boilies) 3 dagen achter elkaar voeren, t.o.v. 1 dag van tevoren voeren met 5 kg mais en 1 kg boilies.
Stekkeuze: a; de kop van de krib, b: de zandplaat tussen de kribben in, c: 2 tot 5 meter uit de kant ( tussen de kribben). De meeste karpers worden gevangen op c, zeker als de stuw open is.
Is de stuw gesloten dan is a de beste stek. Midden in de vaargeul wordt zeer weinig gevist ( ik heb hier weinig vertrouwen in).
Nu even enkele vragen, a:vissen jullie vanaf de kant of staat de tent boven op de krib, b; vissen jullie met de stroom mee of tegen de stroom in, c: wat kan je het beste doen om het aantal windes zo klein mogelijk te houden.
Een karper vangen op de rivier is .............
henry stotijn
Berichten: 1127
Lid geworden op: 02-02-2006 21:50

11-03-2006 09:37

he boudewijn dat is een bizar kloteverhaal zeg aan gezien ikzelf ook rood ben al heb ik niet veel meer jij moet weten rode en valen zijn donderstralen .
maar wat een teringstreek zeg echt zout na 5 jaar de aap uit de mouw nou dan mag je van mij wel RELLEN als een BEEST vang ze dit jaar .
vr.gr.de gekste.
........de zoveelstebaits
Gebruikersavatar
Simon Dekker
Berichten: 558
Lid geworden op: 11-12-2002 01:00
Locatie: Odijk

11-03-2006 09:59

Tino,
Staat de stuw bij Driel dan zo vaak open? Hoe vaak?
Ik vis regelmatig op een krib. zelfs mijn tent zet ik er op. Dat is soms wat link maar zo zit ik wel lekker dicht op mijn hengels. Tegen de stroom in vissen lukt dan vaak niet omdat 170 gram dan niet blijft liggen als er een schip passeert. Op de rand van de vaargeul lukt meestal wel!
Tino Leffering
Berichten: 68
Lid geworden op: 19-09-2002 02:00
Locatie: gelderland

11-03-2006 11:25

simon

De stuw staat jammer genoeg vaker dicht dan open.
Zien jullie ook, dat je in het voorjaar de meeste karpers overdag kan vangen en dat je in de maanden vanaf september de meeste aanbeten pas krijg na 23.oo uur?
Een karper vangen op de rivier is .............
Gebruikersavatar
Simon Dekker
Berichten: 558
Lid geworden op: 11-12-2002 01:00
Locatie: Odijk

11-03-2006 14:25

ik vis veel vaker `s nachts dan overdag, ik vind het moeilijk om hier een eerlijk antwoord op te geven.
op het getijdengedeelte ligt het meer aan het getij dan aan het tijdstip.
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

12-03-2006 21:25

Klopt Simon, dat weten we allebei. Maar ik heb toch de ervaring dat ik in het voorjaar overdag inderdaad ook kans maak, vooral de ochtenduren.
En jij hebt toch ook al heel vroeg op de avond regelmatig gevangen, vooral in het voorjaar?

In de herfst schuift het meer op naar de latere avonduren en vroege nacht.
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

12-03-2006 21:44

Tino,

Wat antwoorden op je vragen. Ik vis deels vanaf de kant, en deels vanaf een krib, dat hangt een beetje van de stek en z'n mogelijkheden af. Als je vlakbij de kop van een krib vist, loop je een redelijk groot risico dat een gehaakte karper de krib rondzwemt en je hem dan verspeelt. Daarom vis ik dan het liefst vanaf de krib zelf. De hengels staan dan op de kop van de krib en als er ruimte is m'n oval ook. Anders zet ik deze zo dicht mogelijk aan de voet van een relatief korte krib (max. 15/20 meter rennen en vis dus met een ontvanger (Delkim is bij mij favouriet).
Bij een buitenbocht met een steil talud heb je dan tevens het voordeel dat je dit zijwaarts kunt bevissen en dus geen probleem hebt wanneer je onderaan het talud vist of er een vis het talud afdendert. Ook strekdammen zijn bij mij in trek, je kunt dan je spullen riant neerzetten, zit pal achter de hengels en toch dezelfde voordelen als vissen vanaf een krib.

Als je in een binnenbocht vist is het talud vaak veel minder extreem en kun je vanaf de kant meestal zonder problemen vissen. Kort onder de kant is alleen goed als er redelijk water staat en liefst onderaan de steenstort of een damwand. 2 tot 3 meter uit de kant zegt op ons gedeelte niet zoveel. Wat voor kant is dat dan? Riet, strand of basalt? Een strand is bij ons ivm het getij zo 20 meter groter of kleiner. Gooi je dan bij eb 3 meter uit de kant dan vis je op een halve meter water en bij vloed ineens op 2 meter of soms meer!
Andersom lopen bij eb de ganzen met je montage weg! Gakgak en bedankt!

Ik vis vanaf een krib zowel tegen de stroom in als met de stroom mee. Het heeft allebei z'n voor en nadelen, maar als het water opkomt, vis je ook ineens met de stroom mee, als je er bij afgaand water tegenin viste.
Kortom, het ligt meer aan de stek als aan de stroming hoe ik vis.

Het begint weer te kriebelen inmiddels, wie vangt de eerste (Boudewijn mag niet meedoen, die is allang begonnen :wink: )

groet,
Kees
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

12-03-2006 21:56

Kees eerste vissen zijn bij mij al lang binnen, mag zeker ook niet mee doen?
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

12-03-2006 22:31

Nee jij ook niet Wil :wink:
Geloof dat ik maar eens snel moet beginnen.....
Maar ja, vannacht -10? :(
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Tino Leffering
Berichten: 68
Lid geworden op: 19-09-2002 02:00
Locatie: gelderland

12-03-2006 22:45

Kees


Bedankt voor het beantwoorden van mijn vragen.
De kant die ik bevis bestaat uit basalt.
De topstekken die jij bevis ( de kribben) zijn deze kribben relatief kort of zijn dit “lange” kribben.
Hebben jullie ook zoveel last van windes?
Voer jij altijd voor? ( Zo ja hoeveel dagen van tevoren of voer je wekelijks 3 a 4 keer).
Voer en vis je alleen met boilies, of ook met pellets en of mais.

tino
Een karper vangen op de rivier is .............
Boudewijn Stolk
Berichten: 287
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Waterland
Contacteer:

13-03-2006 08:32

Ik ga nu weg om te vissen, hopelijk vang ik vandaag nr 8 plus nr 9 plus nr 10, nr 10 is statisch gezien minstens een twintiger. Mazzel
Ich sage so: Besser ein schwanze in die hole dan die luft von zehn
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

13-03-2006 08:46

De kribben waar ik vis zijn relatief kort, maximaal zo'n 20 meter. De langere kribben, sommigen 50-60 meter, een enkele 70-80 meter, zijn lastiger te bevissen en ertussen staat vaak weinig water, waardoor je bij eb een groot en oninteressant strand ziet. Is het tussen 2 lange kribben echter diep genoeg, en is de stek om 1 of andere reden interessant (ik treed om tactische redenen maar even niet in details), dan vis ik daar ook wel eens vanaf de kant tussen, maar ik vermijd dan zoveel mogelijk om tegen de kop van zo'n krib te vissen, vooral de krib stroomafwaarts. De vis vlucht namelijk in 95 procent van de gevallen richting de hoofdstroom en alstie zich daarin bevindt, "lekker" stroomafwaarts. Dus gaat hij meteen de krib rond en dan sta je vanaf de kant heel beteuterd met het "zweepje".

Tegen windes valt weinig te doen, die pakken echt alles, zelfs wel eens 27 mm boilies geprobeerd, maar als je die grote bekken van die beesten ook ziet... Een eindje verderop een berg mais dumpen en zelf met een boilie er 20 meter vandaan vissen en pas bijvoeren als het rustig blijft, dan heb je er wel minder last van. het is trouwens nooit verkeerd om met 1 hengel naast de voerplek te vissen, maar dat wist je waarschijnlijk al...

Zelf maak ik vaak 1 compacte voerplek van enkele vierkante meters en verder voer ik dan kleine hoopjes van zo'n 20 boilies, al dan niet met een schepje partikels erop heel verspreid op een stuk van zo'n 50 bij 100 meter.

Voorvoeren doe ik altijd, al is het maar 1 dag vantevoren. Liefst echter minimaal 2 tot maximaal 4 dagen. Na een succes wil ik wel eens doorvoeren om de vis op de stek te houden, maar dit lukt vrijwel nooit. Als ik voer, dan vind ik het belangrijk om geen dag over te slaan, het voer blijft namelijk echt geen 2 nachten liggen...

Ik heb al van alles geprobeerd, alleen boilies, partikels en boilies en alleen partikels, maar soms werkt alles en soms niks. Mijn voorkeur is toch om de stek dagelijks van zo'n 5 tot 10 kilo partikels en 2 tot 4 kilo boilies te voorzien, beetje afhankelijk van de stek en het jaargetijde. In het vroege voorjaar wat minder, alsook met warm zomerweer. In het najaar en op een stek met veel karper in de buurt (rond de paaitijd) voer ik wat meer.

Volgens mij heb ik nu al wat dingen herhaald, maar vooruit, herhaling is de kracht van de reclame.
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

13-03-2006 10:28

Boud(ewijngum),

pak een beer! Je hebt lekekr weer iig.. succes!
henry stotijn
Berichten: 1127
Lid geworden op: 02-02-2006 21:50

13-03-2006 20:40

zo boudewyn je heb er dus al een paar netjes hoor ga zo door never enough ken je beter die hard van maken met dit koude weer gr. henry
........de zoveelstebaits
Boudewijn Stolk
Berichten: 287
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Waterland
Contacteer:

14-03-2006 08:36

Meneer,
vandaag ga ik weer,
Ik hoop dat ik wat vang op het grote meer,
Als ik het tenminste volhou want mijn koude tenen doen gauw zeer.
Ich sage so: Besser ein schwanze in die hole dan die luft von zehn
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

14-03-2006 08:48

Ojee te lang in het zonnetje gezeten?
Gebruikersavatar
stephan kerger
Berichten: 341
Lid geworden op: 08-11-2005 17:13
Locatie: O-bl

14-03-2006 17:37

En?

Productieve ochtend gehad??

Door die zon stijgt de watertemperatuur gelukkig wel, ondanks de koude nachten. Ik kreeg toch wel een beetje het lente-gevoel vanmiddag in de zon.

MVG,

Kerger!!!
Vissen is een religie, geen hobby!
Gebruikersavatar
stephan kerger
Berichten: 341
Lid geworden op: 08-11-2005 17:13
Locatie: O-bl

14-03-2006 17:47

Oja,

Om ff op die prenten van Boudewijn terug te komen.Ik ben toch wel benieuwd wat John daar op te zeggen heeft. Het ziet er zo allemaal wel heel erg duidelijk uit, maar ik kan me niet voorstellen dat John dat gedaan heeft. Alhoewel John zichzelf hier nog niet verdedigd heeft.

John?

MVG,

Kerger!!!
Vissen is een religie, geen hobby!
henry stotijn
Berichten: 1127
Lid geworden op: 02-02-2006 21:50

14-03-2006 21:43

precies kerger anders had john das boot allang z,n eigen verdedigd jammer van vanochtend boudewijn ik had lange kaasie uit vlaardingen nog effe gebeld of je wat had gev. niet getreurd je kryg nog een volgende BEURT o jee komt goed gr. de gekste uit n,dorp hoppahatsa.
vrydag ga ik ook effe me best doen eerste keer weer op een nachtje in januari na dat was natuurlijk een blank ook niet getreurd want ome hen komt binnenkort ook aan de BEURT hoi!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
........de zoveelstebaits
Gebruikersavatar
stephan kerger
Berichten: 341
Lid geworden op: 08-11-2005 17:13
Locatie: O-bl

14-03-2006 22:55

Dat is jammer dat Kerger vrijdagnacht moet werken. Anders zou die Ome Hen's vangsten ff komen in perken.
Ach ja.....balen?
Nee hoor, dan kan Kerger nog wat meer van die ballen halen.
Misschien kom ik dan na m'n nacht wel ff langs de pier.
Zorg jij dan voor het bier?
Nou Hen, ik ga nu slapen.
Lekker dromen over rooie kale apen :wink:

MVG,

Kerger!!!
Vissen is een religie, geen hobby!
Tino Leffering
Berichten: 68
Lid geworden op: 19-09-2002 02:00
Locatie: gelderland

15-03-2006 23:19

jammer genoeg is er weing nieuws te lezen daarom zal ik proberen om weer een discussie los te maken bij de andere gebruikers.
Zal het voorvoeren en vissen met allleen boilies van 30 mm. niet beter zijn op de rivier?
Volgens mij heb je minder last van windes en daardoor zal je voerplek niet zo snel verstoord worden ( je werp nu minder vaak in) waardoor de kans dat er karper komen toeneemt.
wat denken jullie hiervan?
Een karper vangen op de rivier is .............
Gebruikersavatar
stephan kerger
Berichten: 341
Lid geworden op: 08-11-2005 17:13
Locatie: O-bl

16-03-2006 08:37

Ik hoop dat dit waar is, hier gok ik wel op. Heb een vriezer vol 30'ers liggen.
Ik denk dat als je 20'ers voer meer dan de helft aan witvis op gaat. En die 30'ers.......dat ligt aan hoeveel karpers er langs komen.
Als ze binnen 24 uur verschijnen?
Misschien wel 80% voor de karpers.

Tino....heb jij hier ervaring mee of gooi je het alleen ter discussie? Anders ben ik best geïnteresseerd in jouw ervaringen hiermee......overigens ook die van anderen.

Mijn gevoel zegt dat ik het met je stelling eens ben :wink:

MVG,

Kerger!!!

En de hardheid dan? En hoever kan je daar mee gaan?
Vissen is een religie, geen hobby!
Tino Leffering
Berichten: 68
Lid geworden op: 19-09-2002 02:00
Locatie: gelderland

16-03-2006 09:04

Ik heb daar geen ervaring mee, volgende maand ga ik het uit proberen.
Jullie horen het dan wel.
Een karper vangen op de rivier is .............