Ik stel me even voor...

Plaats reactie
Arno Zuydam
Berichten: 4
Lid geworden op: 03-09-2010 11:06

03-09-2010 11:47

Hallo allemaal,

Ik ben 'Arno de Visser' zoals mijn moeder mij altijd voorstelde bij de familie vroeger.
Ze deed dit niet onterecht want ik heb al vanaf mijn 5e jaar een hengel in mijn hand en ving in dat eerste jaar niet alleen mijn eerste vis, maar ook mijn eerste Karper. Kort daarop, een jaar later, mijn eerste Zeelt. En dat maakte iets in mij los als kind wat ik tot op de dag van vandaag in mij heb...

Inmiddels ben ik 39 jaar en heb ik de afgelopen 7 jaar geen kans gezien de hengels ter hand te nemen. Maar een allround visser die ermee opgegroeid is, beschermd zijn hengels het eerst en het best. Ik heb mijn Zeehengels nog (Shakespear Fanatics) en mijn Karperhengels ook (Cormorans voor de Boldrigs en Shakespear Sierra Carp is mijn penhengel). Daarnaast ben ik in mijn jeugd een redelijk succesvol webstrijdvissertje geweest (ik bleef tot mijn 16e een heel klein mannetje...) en heb mijn eerste telescoophengel ook nog steeds. Alles is gebruiksklaar en ik heb recent ook weer gevist.

Mijn hoogst aantal vissen in 3 uurtjes was 65 stuks. Dat was ergens in Noord Holland in een kanaal.
Mijn grootste vis was een Karper, een vis van 22,5 pond en over de 80cm. Een waterrecord zo werd mij medegedeeld. Gevangen met de pen op polderwater met zoete mais. Daarnaast heb ik die periode met de boldrigs eens een Karper van 20,5 pond gevangen binnen 5 minuten. Dat was in een stadswater in een grote stad met een zelfbedachte boilie die een vriend gefabriceerd heeft omdat ik dacht dat het niet kon. Wel dus...
Mijn langste sessie was 33 uur en blank! een sessie op Karper in de buurt van Haarlem.

De beste vissessie was op een Pier aan de kust hier in Nederland. Het was een sessie van 17:00u 's middags tot 02:00u 's nachts op vrijdagavond eind juni, bij opkomend water. Ik ving die nacht (los van de weinige bijvangsten zoals Bot) samen met een kennis van het strandvissen, 42 Tongen waarbij de grootste vissen tegen de 45 cm lagen. Het gekke van die sessie is dat er om ons heen die nacht bijna niets gevangen werd.

De drukste koopzondag die ik heb meegemaakt was op een dag dat alle winkels echt gesloten waren en half Nederland blijkbaar besloten had te gaan fietsen langs de plek waar ik op grote Paling aan het jagen was.
Ik trok op een zeker ogenblik op een zomerse vooravond ergens in de jaren '90 met mijn Fanatic aan een Paling van tegen de meter (exact meten ging gewoon niet met dat kronkelende geval...) en kreeg die verrassend snel omhoog. Ruim 50 meter uit de oever kwam ie al aan de oppervlakte en dat veroorzaakte een halve volksoploop langs één van de grote kanalen in Nederland bij een veerpont.
Ik heb heel hard moeten roepen dat iedereen naar links van mij moest gaan, omdat ik rechts die Paling op het droge ging slingeren, anders was deze slang zeker tussen de stenen verdwenen...
Het kwam goed, maar na afloop leek het alleen meer op een persconferentie dan op een ontspannende visavond...
Ik was meteen genezen daar. Heb er nooit meer op Paling gevist...

Maar mijn successen zijn voorlopig voorbij zo lijkt het.

Momenteel woon ik in Zuid Holland (totaal andere regio dan waar ik opgegroeid ben en altijd geleefd heb) en ben er 7 jaar uit geweest.
Ik krijg van alles op het droge, tot Brasems van 50+ cm aan 16/00 op de vaste stok (5 meter slappe telescoop, net elastiek maar loodzwaar). Maar geen Karpers te bekennen, geen Zeelten en geen andere mooie vissen, los van de mooie grote ruisvoorns die ik hier in Zuid Holland vang en vroeger nooit wist te vinden.
En mijn boltrigs lijken helemaal niet te werken, het pennetje met mais blijft ook al roerloos staan tenzij er zo'n vloermat (Brasem) arriveert en mijn net verziekt wordt.
Ik ben geschrokken van de overdadige partijen waterlelies hier in Zuid Holland en de waterdiepten van gemiddeld 1,5 tot 4 meter en soms nog meer. Ook is het voor mij nieuw dat Waterlelies op 2 of 3 meter water gewoon doorgroeien. Het lijken wel onderwater wortelende bomen die kolere dingen! :-(
De plas in Alphen aan den Rijn is extreem diep geloof ik. Ben er nog niet achter maar op die diepten verwacht ik echt geen vis, laat staan een Karper. En toch heb ik foto's van mega vissen gezien en zelfs van een daar wellicht gevangen Meerval (?) door een jongen van 19 jaar. Bij die laatste begin ik overigens te twijfelen, maar het komt wel uit redelijk betrouwbare bron...

Vanwege mijn onzekerheid over de wateren hier en mijn zoektocht naar grote Karper, ben ik op zoek naar contacten die mij kunnen helpen de weg terug te vinden.
Ik koester de gesigneerde versie van het boek 'Stille Wateren' van Gerard Schaaf en Paul vd Logt, 'Hooked for Life' van Bald de Boer en de boeken van Groothuis waarmee ik de weg terug probeer te vinden. Ze wijzen mij op misstappen en bevestigen de meeste zaken die ik al wist, maar toch werkt het nog niet.

Ik moet het voorlopig nog steeds doen met herinneringen en het genieten van de rust en de ruimte aan de polder wateren die ik bevis (vooral kanalen bij gebrek aan een mooi meertje). Maar het is nog niet tot echt succes gekomen. In november ga ik contacten proberen op te doen bij de KSN en hopelijk wat oude vrienden terug zien. Maar zoals gemeld mogen liefhebbers uit de regio met enige sociale eigenschappen zich gerust melden! Ik ben een en al oor en ga wellicht met enkelen van jullie eens een leerschooltje in (lees ontspannen sessie waarbij we beiden wat van elkaar kunnen leren door ervaringen en verhalen uit te wisselen zonder elkaar krom aan te kijken vanwege enige verschillen).

Wie als Sportvisser geboren wordt en ooit een Karper of Zeelt in zijn armen heeft gehad, is door de mooiste vrouw daar volgens mij niet meer vanaf te brengen. In mijn geval klopt het in ieder geval... En ik heb echt een tijdje gedacht dat het vissen voorbij was. Maar wie het in zich heeft, komt er nooit meer vanaf. Het is een gezonde verslaving die je tekent voor het leven. Ik weet het nu zeker!

Vriendelijke groet,

Arno
Regio Alphen aan den Rijn
mailto:sneakyfishhunter@gmail.com
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

03-09-2010 16:31

Welkom hier :D
CarpeR Diem
Plaats reactie