Kleine compacte lichtgewicht voerboot

Plaats reactie
Niek Van Renterghem
Berichten: 79
Lid geworden op: 12-02-2012 15:53

17-11-2013 18:36

Hallo iedereen,

Na lang wikken en wegen heb ik besloten op zoek te gaan naar een voor mij geschikte voerboot.
Het aanschaffen van een voerboot heeft nooit 1 van mijn prioriteiten geweest, simpelweg omdat ik er geen behoefte aan had en lekker "oldskool" uitpijlen/uitwerpen ook zijn visje oplevert .. Maar zoals dat soms gaat mag je dan eens gebruik maken van je vismaat zijn nieuwe Bigdropper tijdens een gezamenlijke sessie.. "Man, wat blijkt dat handig die dieptemeter".. "Mooi tegen het kantje daar onder die overhangende takken" You know the story.., plots lijkt dat lomp gevaarte toch interessanter dan eerst eerst gedacht.

Alleen blijft die bigdropper, ongeacht het een geweldige boot is, toch een lomp iets om steeds mee te zuilen naar de waterkant. Zeker wanneer je graag mobiel bent en regelmatig korte sessies vist zoals ikzelf.. Maar waar vind je nu zo een compacte boot die betrouwbaar is en uit kwaliteitsonderdelen vervaardigd is? Bootjes zoals de Baitcruiser mini, Skarp, Soul & Trend Micro daar lees ik precies niet veel goeds over. Versta me niet verkeert, ze bieden waarschijnlijk een beste uitkomst voor een klein budget maar doen ze het nog na enkele seizoenen intensief te gebruiken, of gaan ze al snel de verkoop in op 2dehands sites om alsnog over te gaan naar een iets duurdere en kwalitatieve boot?

Na veel ge'google kwam ik uiteindelijk uit bij de Procat voerboot van angling technics.. deze lijkt tot nu toe het beste aan te sluiten bij mijn vereisten: een compacte lichtgewicht voerboot, stil en wendbaar, Grote afstanden zijn niet nodig en met 0,75kg voercapaciteit lukt dat wel. En naar ik denk opgebouwd uit kwalitatieve onderdelen?.. Alleen jammer dat hij niet beschikt over een ingebouwde dieptemeter.. En heeft hij voldoende kracht om tegenstroom te varen op een rivier zoals bv de Schelde? Misschien zijn er gelijkaardige modellen op de markt?

Tot zover mijn relaas..
Ongetwijfeld zijn hier nog wel mensen die zowat de zelfde zoektocht doorlopen hebben. Bij welk bootje zijn jullie uiteindelijk uitgekomen, en wat zijn de pros en contras? Of moet de ideale lichtgewicht voerboot nog gebouwd worden, een mini bigdropper? En hoe moet die er volgens jou dan uitzien? :wink:

Benieuwd naar jullie bevindingen!
En alvast bedankt voor de feedback :D
Grtz Niek
Laatst gewijzigd door Niek Van Renterghem op 17-11-2013 19:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
peter cooreman
Berichten: 738
Lid geworden op: 01-04-2013 22:31
Locatie: Belgie

17-11-2013 19:05

Beste,
Kijk eens op de site van fish fun.
Ikzelf heb een Anatec spectrum,hij is digitaal(geen storingen meer )voor de rest is hij met graupner onderdelen afgebouwd,ook een rf 15 visvinder laten inbouwen,ben hier heel tevreden over! :lol:
Wanneer je een boot aanschaft moet je ook naar de toekomst kijken...als je nu bv. op vijvers vist en misschien volgend jaar op grootte kanalen moet hij voor beiden bruikbaar blijven.
Op kanalen heb je stroming en grotere golfslag(baren)...kleine bootjes worden hierdoor meegetrokken en/of omgesmeten... :roll:
Mvg Peter
Better a bad day at fishing than a good day at work.
Niek Van Renterghem
Berichten: 79
Lid geworden op: 12-02-2012 15:53

17-11-2013 19:21

Thx Peter, ik stelde me net dezelfde vraag.. Hoe gaat zo een klein bootje reageren op kanalen of rivieren? Vandaar de edit in mijn post..
Momenteel vis ik voornamelijk op afgesloten plassen, oude meanders en kleine kanaaltjes met beperkte stroming. Maar soms ook op de Schelde en Leie (Oost Vlaanderen) Wanneer het een aantal dagen goed geregend heeft staat er een beste stroming dus zoals je aanheeft zal het type bootje waar ik naar opzoek ben hier geenn uitkomst bieden.

Maar, aangezien ik deze types wateren in mindere mate bevis zou ik nog steeds opteren voor een compact bootje die vlot inzetbaar is op kleine tot middelgrote wateren.
Ga de site van fish fun zo eens doornemen ;)
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

17-11-2013 19:30

hmm mijn bericht is niet geplaatst of om wat voor reden verdwenen
Heb net een sessie gevist met Cor Hendriks en met zijn nieuwste voerboot kunnen en mogen varen. Als je iets kleins zoekt dat is opgebouwd uit goede materialen dan is dit wellicht wat je zoekt

http://www.bfpproducts.nl/wordpress/?page_id=5429

mvg martijn
Niek Van Renterghem
Berichten: 79
Lid geworden op: 12-02-2012 15:53

17-11-2013 19:46

Jammer dat je vorige post verloren is gegaan, je maakt me benieuwd naar je bevindingen want dit lijkt me inderdaad een pareltje Martijn! Het sluit al zeer dicht aan met mijn vereisten.. Kan de dieptemeter ingebouwd worden of enkel opbouw? En kan het bootje met zijn 15kg stuwkracht een bepaalde golfslag en/of stroming verdragen, ligt het stabiel? Grtz Niek
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

17-11-2013 20:00

Niek

Zoals ik kon beoordelen is het een degelijk bootje, alle electronica is van de bekende merken. Volgens mij kan de visvinder naar wens ingebouwd worden. Qua golfslag kan ik er weinig over zeggen het is een klein bootje speciaal ontwikkeld voor snelle sessie waarbij je je hengel strak onder een boompje wil leggen. Ga je op heel groot water met flinke golfslag en stroming vissen dan denk ik dat je beter een grotere (rubber) boot kan gaan gebruiken. Als je meer wil weten kan je het beste met cor/ of bfp contact opnemen
Niek Van Renterghem
Berichten: 79
Lid geworden op: 12-02-2012 15:53

17-11-2013 20:09

Zal ik doen ;) bedankt Martijn, het zou me al sterk lijken als er een bootje is die beter doet..
Niek Van Renterghem
Berichten: 79
Lid geworden op: 12-02-2012 15:53

17-11-2013 20:18

Heb je soms contactgegevens van Cor Hendriks? Ik kan zo niet meteen terugvinden..
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

17-11-2013 20:22

je hebt PB
Niek Van Renterghem
Berichten: 79
Lid geworden op: 12-02-2012 15:53

23-11-2013 09:46

Ok, na wat geen en weer ge'mail met Cor ben ik overtuigd van de Instant Pearl.
Het zal deze worden in combinatie met een ingebouwde Elite X4 dieptemeter..

Einde voorjaar 2014 schrijf ik een uitgebreide review :)
Dank voor de tip Martijn!
Grtz Niek
jans de boer
Berichten: 233
Lid geworden op: 05-01-2006 14:20
Locatie: emmen

23-11-2013 18:16

ga je zeker weten een goede voerboot aan hebben
Heb hem in het echt nog niet gezien wel de filmpjes
lijkt zekers goed
martin sb
BFP BAITS.NL
Vis met het geen wat je zelf bevalt
Laat je niet van de wijs brengen
Doe de dingen die je zelf leuk lijkt
Plaats reactie