rubberboot met electromotor / benzine motor verzekeren??

Plaats reactie
stefan emans
Berichten: 16
Lid geworden op: 18-02-2010 16:07

23-11-2010 11:01

Beste collega karpervissers,

Ik heb sinds kort een rubberboot van 3m met een elektromotor.
Maar voor op de wat grotere wateren ( hollandsdiep / haringvliet / volkerak )
wil ik er een benzine motor achter hangen.

Ik weet al wel dat ik tot 20 km p uur geen vaarbewijs nodig heb, alleen ik kan nergens vinden
wat de regels zijn mbt verzekerings plicht van deze combinatie.

(Ik wil een 4 of 5 pk benzine motor aanschaffen.)

wie kan mij helpen

Alvast bedankt
K. van den Herik

23-11-2010 11:24

De enige verzekeringsplicht is in het kader van de Wet Aansprakelijkheid Motorrijtuigen. Alle andere verzekeringen zijn een optie en af te sluiten als je denkt, dat je zelf de eventuele schade niet kan dragen.

Je aansprakelijkheid wordt al gauw niet meer gedekt op je AVP.

Niet gedekt is de aansprakelijkheid van een verzekerde voor schade veroorzaakt met of door een
vaartuig. Deze uitsluiting geldt niet voor de aansprakelijkheid van een verzekerde:
a voor schade veroorzaakt met of door woonboten, roeiboten, kano’s, op afstand bediende
modelboten en zeilplanken/-boten met een zeiloppervlakte van ten hoogste 16 m2, tenzij de
boten zijn uitgerust met een (buitenboord)motor met een vermogen van meer dan 3 kW
(ongeveer 4 PK);
b als passagier van een vaartuig;
c voor schade veroorzaakt tijdens joy-varen met een vaartuig, mits de veroorzaker jonger is dan
18 jaar. Onder joy-varen wordt verstaan elk wederrechtelijk gebruik van een vaartuig, zonder
de bedoeling te hebben zich dit vaartuig toe te eigenen.
Niet gedekt blijft de aansprakelijkheid van een verzekerde voor schade:
- in geval van diefstal of verduistering van het vaartuig;
- aan het vaartuig zelf.
In geval van joy-varen zonder geweldpleging geldt deze dekking niet indien voor het vaartuig een
aansprakelijkheidsverzekering is gesloten.
stefan emans
Berichten: 16
Lid geworden op: 18-02-2010 16:07

23-11-2010 11:36

even in het normaal nederlands

Dus het is niet verplicht?
Maar wel makkelijk als je grote schade aan 3e aanbrengt die je niet zelf kan betalen.

klopt dit?
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

23-11-2010 12:03

Met een rubberboot en een 5 pk motor zit je al snel op mogelijkheid om sneller te KUNNEN varen dan 20 km p.u. en dan ben je dus wel een vaarbewijs nodig.

Bovendien vraag ik mijzelf af of je met een dergelijke combinatie op dat soort water wel slim bezig bent i.v.m. je eigen veiligheid.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
jacco noordermeer
Berichten: 1889
Lid geworden op: 02-02-2007 18:08
Locatie: gorinchem
Contacteer:

23-11-2010 16:30

Nee is mijn mening.
Natuurlijk is er geen vuiltje aan de lucht zolang er geen vuiltje aan de lucht is :wink:
Zelfs met een polyesterboot van 5mtr+ en 50pk is het wel eens twijfelachtig om een oversteek te wagen op het hollandsdiep. Diep staat ook gelijk voor diep water waar met een beetje wind al snel aardige golven lopen.
Ik ben bekend met vele soorten en maten boten en een rubberboot met 4a5pk is prachtig, maar niet daar als het weer omslaat.
Omslag kan binnen een uurtje geregeld zijn als er een onweersbui nadert, en als je denkt dat je weet waar hij heen trekt en jij kiest de andere kant kan je nog voor verassingen komen te staan :oops: .

Nee dus, een bepakte rubberboot met dit vermogen is niet veilig daar.
Zelfs met een beekman 590 met 90pk ben ik wel eens verrast en ik ben wel wat gewend :wink:

BTW, een rubberboot met 5pk wordt als maximaal vermogen/snelheid vaak als leidraad aangehouden door de waterpolitie.
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

23-11-2010 16:42

Wij hebben twee weken geleden ook de storm moeten uitzitten op een eiland omdat we oversteek niet aandurfden. Met een lege boot was het al niet eens te doen. Nu hadden we wel een elektromotor, maar zelfs met een benzinemotor ben je met een rubberboot die òp het water ligt in plaats van erin echt een speelbal, helemaal bij langsgolven en vlagerige wind.

Hier in de buurt stapt oom agent bij twijfel ook gewoon aan boord en mag je een stukkie vol gas doen. Scheelt, zeker in zo'n rubberding maakt het qua snelheid bij dat motorvermogen (5pk ofzo) een heel eind uit of je de 20 haalt of niet.

Verzekeren vind ik bij een rubberboot met elektromotor persoonlijk de grootste onzin die er is. Ander verhaal wordt het als je een echte snelvaarder bent..
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
K. van den Herik

24-11-2010 08:27

Sven,

Als jij met je rubberboot een aanvaring veroorzaakt, mag je gewoon dokken.3 kw en meer en je bent niet op een avp verzekerd.

Kwestie van prioriteiten stellen e je realiseren wat er kan gebeuren.

Boot motor en accu samen nieuw 2500 ? Nu zit je op je eiland en alles slaat kapot? Als jij zo weer eur 2500 neer kan leggen, geen probleem. Zelf kan ik dat niet dus ik betaalde eur 45 per jaar. Heeft me eur 400 gekost maar heb er een andere boot aan over gehouden.
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

24-11-2010 08:51

Ik heb een kajuitbootje die ik regelmatig op drukbevaren plassen gebruik, en die is dus wel verzekerd. Ik vind het voor mezelf een kwestie van risicobepaling. Realiseren wat er kan gebeuren ;)

Ik gebruik mijn zodiac dan ook meestal op wateren waar ik geen andere scheepvaart hoef te verwachten, op een enkele verdwaalde kerpelvissert in zo'n zelfde ding na dan. Dan vind ik het niet nodig.

K. van den Herik schreef:Sven,

Boot motor en accu samen nieuw 2500 ? Nu zit je op je eiland en alles slaat kapot?


Boot en motor nieuw 800 (mooi dealtje uiteraard, maar goed) Maar goed. Hoest ik ook niet zomaar op. We hebben deze keer verstandig alles op de kant getrokken en afgewacht. Kan ook anders lopen. True. Maar dat neem ik persoonlijk op de koop toe.
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
stefan emans
Berichten: 16
Lid geworden op: 18-02-2010 16:07

24-11-2010 09:18

Oke bedankt voor al jullie info en tips

nu is het niet echt de bedoeling van mij om deze grotere wateren over te steken
het is meer om langs de kanten te kunnen varen en op de stek te kunnen komen.

en als karper visser ligt de boot al snel heel vol met veel spullen dus als 5 pk als maximaal wordt gezien
(ik ga er van uit in een legen boot met 1 persoon) zal ik niet snel die 20 km p/u halen.

Maar is een 4 pk dan weer niet net te licht waarvoor ik hem wil gaan gebruiken.

Ik kijk ook altijd naar het weer bericht die meestal wel kloppen als je die een 24 uur van te voren bekijk.

ik ga ook eens mijn verzekering bellen kijken wat de mogelijk heden bij hun zijn.

Nogmaals bedankt iedereen
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

24-11-2010 11:03

Stefan langs de kant ben je een speelbal van het overige waterverkeer maw je wordt gewoon aan of op de kant gezet door de andere boten.

Zelfs met een zware boot heb je de handen vol om niet op de kant te worden gezet.

Mijns inziens NIET doen met die boot op het water wat je zegt.

Lege boot 1 persoon haalt die snelheid van 20 km echt wel.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
John Berg
Berichten: 39
Lid geworden op: 29-07-2008 10:52
Locatie: Meeuwen

28-11-2010 10:24

Stefan,

Ik ben in het bezit van een 3.80 rubberboot en een 7.5 pk benzinemotor.
Leeg haal ik een snelheid van ruim 35 km per uur.
Met meerdere mensen of karperspullen wordt dit snel minder. Met tent en karperspullen haalt hij tussen de 20 en 25 km, maar ik vaar dan zelden of nooit volgas. Zeker in de Biesbosch hier mag je maar 10 km per uur.
Ik heb geen vaarbewijs al moet dit wel.
De afgelopen 2 jaar wel tientallen keren gecontroleerd op visvergunning maar nog geen een keer is mij gevraagd naar mijn vaarbewijs.
Deze winter hoop ik het wel te gaan halen dit omdat als er iets gebeurd mij niets te verwijten valt.

Gr JOHN
Plaats reactie