tips uitvaren!

Gebruikersavatar
Sander van Dongen
Berichten: 410
Lid geworden op: 21-03-2006 10:30
Locatie: Hellevoetsluis

12-05-2010 14:00

Gevlochten kinkt niet inderdaad maar de X-line die ik nu gebruik ook niet. Overigens vist mijn vismaat al jaren met gewoon nylon en dat kinkt ook niet op deze manier.

Oh en voor alle duidelijkheid, we doen het al zeker 15 jaar zo. :-)
Life begins at 11.000 ha
Gebruikersavatar
Lesley van Dinter
Berichten: 1642
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Twente

12-05-2010 16:54

Heb het ook wel eens op die manier gedaan bij uitzondering (harde zijwind) maar dat resulteerde dus in een kinkende lijn op den duur. Als het bij jullie goed gaat dan vooral blijven doen, het is de meest makkelijke manier om je rig in een kaarsrechte lijn weg te brengen.

Gr.
©
Gebruikersavatar
Martijn van Ierland
Berichten: 287
Lid geworden op: 21-08-2002 02:00
Locatie: 't mooie Brabantse!

14-06-2010 23:22

Als aanvulling op het fotorol-doosje:

Begin mei voor het eerst een volle week een bootje (polyester gehuurd ding van zo'n 2,5m) tot mijn beschikking gehad om te vissen (even tussendoor: wat is het drillen van een mooie dertiger geweldig vanuit de boot, overdag op kraakhelder water van 10m diep)! Heb ooit (jaren terug) eerder een sessie een 'boot' (Bart Smit) gebruikt en toen al kwam ik tot de oplossing om gewoon een afsluitbaar bakje te gebruiken, gewoon een plastic bakje met deksel wat je overhebt van sate-, knoflook-, etc-saus of ijs. Snijd/knip er een klein stukje uit. Tape deze enigszins scherpe rand af met Ducttape en je lijn zal nooit beschadigen.

In dit bakje doe je dan je lood, onderlijn, stick en pva-zak en het blijft gegarandeerd droog, je haak komt nergens in te zitten (vooral bij rubberboten vrij fijn), je hebt zoals gezegd geen last van stinkdips overal om je heen. Eenmaal op de stek trek je met gemak het dekseltje van zo'n bakje en kun je je lijn laten afzakken (soort 'takelen' maar dan andersom, laat niet gewoon je aas vallen want dan kan deze meters van je beoogde stek af komen, klinkt heel logisch maar wij zagen het bij collega's gebeuren dat ze gewoon alles lieten vallen. Zie ook Carpology Magazine over het uitvaren met voerboten, aas lag vaak een flink stuk van de beoogde plek).

We hadden ook een soort plastic kistje in de boot gezet met klapdekseltjes. Hierin kun je al je losse spullen en ook je bakje met aas/lood doen (denk hierbij wel aan eventueel geluid).

Op 7 dagen vissen, waarvan er 6 volle dagen regen viel, hebben we de hengels meerdere malen per dag uitgevaren zonder ook maar 1x natgeregende pva-stick of zakje te hebben.

Uitvaren: hengel in de handen van persoon 2, top omhoog, persoon 1 roeien. Zorgen dat de lijn wordt tegengehouden, net als de rowdinges hierboven :). Eenmaal op de stek lijn laten vieren, rustig laten afzakken. Vervolgens nylon de tijd geven naar de bodem te zakken (eventueel een backlead op de lijn klikken, wij lieten hiervoor de lijn bij het terugvaren over een v-steun lopen die we op de boot hadden gemonteerd, op deze manier konden we ook de lijn over een drijver leggen ivm de gezellige bomen tussen ons en de stek).

Uitvaren met de hengel in de boot werkte eigenlijk ook perfect. Een paar keer moest dit noodgedwongen, en eigenlijk beviel me dat wel. Inhalen van de hengel moest namelijk ook met de boot (vanwege de bomen). Het scheelt je dan een flink stuk extra roeien (of je bespaart prik op je accu).

Meerdere lijnen tegelijk uitvaren durfden wij niet aan. Mij lijkt het inderdaad geweldig als je dit goed lukt (na de nodige ervaring) want het scheelt kracht, verstoring en zeer zeker ook tijd. Onze stekken lagen echter zo verspreid dat het bij meer dan 2 hengels geheid tot enorme bochten in de lijn had veroorzaakt. Deze bochten zorgen allereerst voor een veel slechtere beetindicatie, maar in ons geval had de lijn zo weer de mogelijkheid om bij het afzakken (waarbij de lijn dus wat meters naar links of rechts trekt) op de meest onmogelijke manieren in bomen verzeild te raken (2x gebeurd, gelukkig met logisch nadenken en aan de juiste kant langs de boot varen, krijg je de lijn hier redelijk makkelijk uit).

(hm.. beetje veel tekst geworden)