antiefauling

Plaats reactie
jacco noordermeer

31-01-2006 20:49

wat is nu een goede antifauling voor een snelle motorboot?

en hoe kan je zien of je een koperhoudende antiefauling of niet op je boot hebt zitten?

naar het schijnt kan je de een niet over de ander gebruiken

mvg jn
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

31-01-2006 21:12

Tsja,
dat word dan een schuurfeestje geven :(
Lekker kaal maken...

Naar België eventueel voor koperhoudende antifouling ? In Nederland mag het geloof ik alleen nog maar verkocht worden als het voor export is.
CarpeR Diem
Jos de Wit
Berichten: 342
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heemskerk

01-02-2006 18:04

Voor een snelle motorboot bestaat geen goede antifouling. Antifouling werkt omdat het slijt door het varen waardoor er steeds een vers laagje aan de buitenkant zit. Maar door snelheid en de krachten die het water op de antifouling laag uitoefend bestaat de kans dat de anitfouling gaat loslaten. De hechting van antifouling is niet zo bijzonder. Je kan die hechting verbeteren door de kale romp eerst in een waterdichte grondlaag te zetten en als deze grondlaag nog nat is antifouling aan te brengen. Maar als je na een aantal jaren de grondlaag wil verwijderen heb je een probleem. Antifouling laat zich erg moeilijk met schuurmiddelen verwijderen en moet dan gekrabt of gestraald worden.
Antifouling kan je rustig over andere lagen aanbrengen, het heeft geen enkele beschermende werking voor de romp van je boot, het verminderd alleen aangroei van organismen. Dus als het gaat bladeren en de oude laag komt boven is er niets aan de hand, die oude laag werkt evengoed nog hetzij minder dan een verse laag die niet met lucht in aanraking is geweest.
Het is wel aan te bevelen om een nieuwe antifoulinglaag aan te brengen als je boot op de wal heeft overwinterd. De werking wordt minder als de antifouling met lucht in aanraking komt. Breng deze laag dan zo laat mogelijk aan. Je kan in principe de boot te water leggen als de antifouling laag nog nat is.
Gebruik nooit antifouling op een aluminium boot, aluminium wordt door electrolyse wat de antifouling t.o.v. aluminium veroorzaakt opgevreten. Anodes helpen hier niet tegen. Sommige verkopers beweren dat je antifouling op aluminium boten kan aanbrengen, maar zeggen dit om hun eigen provisie op te krikken, of ze hebben er geen verstand van en kunnen beter speelgoed gaan verkopen.
Het verschil tussen koperhoudende antifouling en antifouling met rubber of hars of een andere chemische werkzame stof is niet met het blote oog te zien, hiervoor moet je de antifouling laten onderzoeken.
Het gebruik van antifouling heeft alleen nut als de boot langdurig te water ligt.

Jos.
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

01-02-2006 18:37

Ik heb dus zojuist een middag liggen stofhappen onder de boot. Ik ben nu de onderkant flink aan het schuren. Daarna doe ik er een 2 componenten hechtlaag op.
Dan komt pas de antifouling eens kijken, ik heb de Sikkens Chloorrubber Antifouling 2000 ( hmm is die niet overtijd :lol: ). Deze moet aangebracht worden in minimaal twee lagen. De boot mag pas na 16 uur in het water, maar moet binnen een maand het water weer in.

Vreemd genoeg staat er op het blik dat de antifouling op de volgende ondergronden gebruikt kan worden ; staal, aluminium, polyester of hout.

Maar Jacco's boot is van polyester, dus aluminium is niet aan de orde :wink:
CarpeR Diem
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

01-02-2006 18:48

Marco,
Wanneer is dat 'schuurfeestje'??
Welke groep heb je en wie staat er achter de tap? 8) 8)
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

01-02-2006 18:54

Henk,
eerste schuurfeestje is dus vanmiddag geweest. Ik heb een paar rode ogen :evil: , dat wil je niet weten.
Eigenwijs natuurlijk, geen stofbril... :(

Thuis natuurlijk wel een biertje om al dat stof weg te spoelen 8)

Morgenochtend weer, je ben van harte welkom ! :wink: Muziek mag je naar eigen keuze meenemen.
Tap ik daarna een biertje voor je, of twee als je ook de antifouling laag erop zet !
En als je het netjes doet mag je vast ook op Jacco's schuurfeest komen.
CarpeR Diem
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

01-02-2006 19:02

een biertje Marco??
7 tankwagens is hier gebruikelijk!?
Opterdens van Normaal..Jovink enz enz

http://www.worldaccess.nl/planet/show/i ... /sc=3b7055 :lol: :lol:
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

01-02-2006 19:19

Henk, henk, henk,
voor dé schuurfeesten moet je echt in het Westland zijn !!
Zijn al jaren verboden, maarja, in mijn tijd waren ze er nog ! Bij binnenkomst een eigen krat bier om leeg te zuipen én om op te zitten.

Tegenwoordig zijn er ( bijna ) geen schuurfeesten meer, maar is er een hokkencultuur. Uiteraard is de middenstand hier ook fel op tegen omdat dit een enorme inkomstenderving is voor hen.

Maarre,
hoe zet jij je boot in de antifouling ?!
CarpeR Diem
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

01-02-2006 19:32

Nooit!
Is er zo weer af.
De verkoper in de Yachtzaak/winkel/club vondt het weggegooit geld.

Twee jaar terug de stalen boot helemaal kaal gemaakt..2x in de menie ( :oops: ), en nog twee lagen bootverf erop..vond het wel mooi zo.
Komend najaar gaat ie weer op de kop voor onderhoud.

Schuurfeesten verboden in het westen?? :cry:
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

01-02-2006 19:38

Ach,
ik heb de boot net en wilde 'm goed aanpakken om voortaan alleen nog maar bij te werken in de winter. Nu dus even heftig tekeer gaan en voortaan wat gemakkelijker :D

Yep, schuurfeesten zijn in het Westland al jaren verboden.
CarpeR Diem
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

03-02-2006 12:19

Ach,
ik heb de boot net en wilde 'm goed aanpakken om voortaan alleen nog maar bij te werken in de winter. Nu dus even heftig tekeer gaan en voortaan wat gemakkelijker :D

Yep, schuurfeesten zijn in het Westland al jaren verboden.
Gelijk heb je Marco!

Ik heb mijn bootje ook helemaal kaalgehaald, en daarnog opnieuw strak in de verf gezet. Nu hoef ik aankomend voorjaar alleen aan de binnenkant wat plekjes bij te werken, voornamelijk beschadigingen van het in en uitpakken van materiaal. Die buitenlaag komt pas het jaar daarop weer; even licht opschuren en nog twee lagen eroverheen.

Eén week bloed zweet en tranen scheelt je de jaren daarop heel veel werk! Ik heb overigens wel stofkapjes, brillen en gehoorbeschermers gebruikt, anders loop je inderdaad een paar dagen met rooie oogjes, een flinke kriebelhoest en zonder reukvermogen rond... ;)

Ohja, voor de toekomstige schuurfeesten; als je de schuurmaschine aan wilt sluiten op een stofzuiger, neem dan een stofzuiger die je niet meer in huis hoeft te gebruiken; hij bleef stof 'blazen' en na twee weken hield hij er helemaal mee op :)

vr gr Sjoerd
jacco noordermeer

11-02-2006 18:01

zo hehe ben weer online

marco,of anderen

wat is het voordeel van chloorrubber tov andere soorten?

is deze door het rubber taaier?/beter bestand tegen weersinvloeden?

en kan je deze gewoon over een oude cq andere soort aanbrengen?

mvg
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

11-02-2006 18:58

De koperhoudende mag niet meer verkocht worden...
CarpeR Diem
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

11-02-2006 19:07

Voor mijn onderschip ben ik speciaal naar Belgie gereden om van Sigma TCN 300 te halen. Een goedje wat niet in Nederland verkocht mag worden. Er staan ook een aantal doodskoppen op het blik :o . In totaal hadden we 20 liter nodig om 7 lagen te smeren, 2 kwastlagen en 5 rollerlagen. Wel eerst "even" kaal gehaald...
Als je er maar vertrouwen in hebt.
jacco noordermeer

11-02-2006 20:02

uit betrouwbare bron heb ik vernomen dat koperhoudende antiefauling WEL verkocht mag worden in nl
omdat er GEEN goede alternatieven zijn word het (nog)niet verboden

de verkrijgbaarheid is alleen beperkt!?
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

11-02-2006 20:15

Ik heb 't gehaald bij een speciaalzaak met watersportartikelen. Er stond daar ook koperhoudende antifouling, maar daar stond op dat het alleen voor export was.

Ik heb gevraagd naar goede verf en heb de Sikkens meegekregen.

PS Computer gecrashed ?
CarpeR Diem
jacco noordermeer

11-02-2006 20:53

YEP :evil:

harde schijf, total crash!
maaar hij doet 't weer :lol:
jacco noordermeer

23-02-2006 20:58

ok de sikkens heb ik bekeken
volgens de folder moet je eerst de 2 componenten laag aanbrengen
dan 5 lagen van een ander goedje
en dan pas de chloor rubber

maar dan moet wel de hele bodem schoon zijn tot op de cellcoat :-?

ff gerekend komt dat op 200 euro + :-?

ik zet er wel een nieuwe laag overheen zonder al die poespas
zal best wel ff houden toch
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

24-02-2006 17:52

€ 200 ?

Echt niet !

Een busje antifouling kost al € 122.00. Een bus van de hechtlaag kost al snel een tientje of 3. Daar heb je er minimaal bij jouw boot twee van nodig. Als je hem meerdere keren 3-5 ? in de antifouling wil zetten, heb je waarschijnlijk wel 2 bussen antifouling nodig.

Welke 5 tussenlagen adviseren ze dan ?

Klein materiaal ;
Rolletjes ( veel ! ), bakjes, schuurpapier, afplaktape, kwastjes. Reken maar alvast op een minimale € 500.00, kan het misschien nog een beetje meevallen.
jacco noordermeer

24-02-2006 18:06

marco ik heb ff het boekje van sikkens gepakt
en deze geeft idd aan
wat jij aangaf

die gozer had de verkeerde pagina voor zich :lol:

ik moet gewoon ligt opschuren en dan de selfpolishing 2000cf er op smeren

pff dat scheelt een beste duit kan ik je zeggen
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

24-02-2006 18:37

verschil delen ? 8)
jacco noordermeer

24-02-2006 20:07

dacht het niet :wink:

motor moet ook nog een beurt hebben :-?
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

26-02-2006 11:42

jacco noordermeer schreef:motor moet ook nog een beurt hebben :-?


http://www.karperwereld.nl/board/viewtopic.php?t=29567
jacco noordermeer

27-03-2006 12:45

beurtje voor de motor viel gelukkig mee

60 euro materiaal
1,5 uur werk
loopt weer als nieuw :wink:

staart olie voortaan eerst op de verwarming leggen!
die zooi is dikker dan koude stroop
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

28-03-2006 20:49

Mooi man, dan loopt ie tenminste niet zo snel weg! volgende keer leg ik m in de koelkast dus!

vr gr Sjoerd
Plaats reactie