Dus toch...!

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bas Delforterie
Berichten: 2
Lid geworden op: 19-06-2013 09:09

19-08-2016 09:14

Dus toch...!

Het was begin april toen we plannen maakten om er weer eens gezamenlijk op uit te trekken. De locatie stond nog niet vast, die zouden we later bepalen. We hadden ideeën over het bezoeken van een betaalwater en het avontuur op te zoeken op openbare rivieren, kanalen en meren in België of Noord-Frankrijk. Een paar weken voor de geplande sessie met z'n drieën, bleek dat het beter uitkwam om de sessie te verschuiven. We gaan dus later dit jaar met z'n drieën naar het buitenland. Om toch de hengels uit te gooien met z'n tweeën ipv drieën, besloten we om naar een bekende stek van een paar jaar geleden op een kanaal in Brabant te rijden. Daar aangekomen stonden de rijpe bramen 4 meter hoog, snoepen geblazen! Het water lag er mooi bij en het was ondanks een lekker zonnetje minder warm dan de afgelopen dagen. Goede hoop en genieten alom, nu al!

Dag 1 - 29 juli 2016 (Jilles)
We vissen met een combinatie van lichtgekleurde boilies en tijgernoten, waarbij ik kies voor 2 montages met boilies. Bas gaat voor een snowman presentatie met 2 tijgernootjes, waarvan 1 pop-up. De tijgernoten vallen goed op, waardoor de stek voor de vis visueel herkenbaar is. Ik heb nog weinig met echt donkere boilies gevist. Ook eens proberen! We bedenken ieder 1 montage richting "hotspot" aan de overkant en de andere aan de rand van de wijd verspreide voerstek. Voor de montage op de hotspot kies ik voor een loodclip met in zekere zin een standaard soepele onderlijn. Door de troep op sommige plekken kiezen we voor de andere hengel een alternatieve montage, waarna de lijnen vol vertrouwen te water gaan. De scheepvaart, met zijn waterverplaatsende vermogen, verplicht nog even te kijken naar de hengelopstelling en beetregistratie, maar dit is snel verholpen.
Het is een heerlijke middag met bramen, veel praten en een lekker koud pilsje. Op de stek kunnen we een mooi gecontroleerd vuurtje stoken en heerlijke kippenboutjes en groenten uit de moestuin van Bas grillen. Met de winkle-picker vangen we ondertussen wat riviergrondels, die we al snel gebruiken om aan de baarzen aan te bieden. Spectaculaire aanbeten onder een klein dobbertje! Na het eten komt de vriendin van Bas langs op de fiets. Bas en Bernadette zijn net 2 weken verloofd, dus vreugde alom! Door de voorbereidingen hiervoor, kwam het beter uit om de geplande sessie te verplaatsen. Dus dat was het! Zoals we Bas kennen heeft hij ook dit evenement, op een watertoren, aangekleed met tafel en stoeltjes, sfeerverlichting en het favoriete diner van Bernadette weer goed voorbereid. Gefeliciteerd!
Nu nog een vis... Op het moment dat Bernadette aankomt, krijg ik een vastberaden run op mijn linkerhengel, die zogenaamd niet op de "hotspot' ligt. Dus toch een hotspot?! Ik pak de hengel op en de kanaalkarper knalt richting obstakels op 10 meter van de aanbeet. Snel neem ik een paar flinke passen in tegengestelde richting met de slip dicht en ik voel de weerstand groeien. Het is puur genieten als de Sportex hengels soepel maar krachtig doorbuigen en onder druk komen te staan. We werden er even aan herinnerd hoe sterk de vissen kunnen zijn. De dril was kort en een mooie uitzetspiegel van iets meer dan 10 pond was het resultaat. Leuk om de uitgezette vissen te vangen èn het geeft vertrouwen!

Afbeelding

Weer een paar goeie handen boilies en tijgenoten gevoerd en de zorgvuldig beaasde en voorbereide haken richting overkant gezwiept. Na 22.00 u krijg ik wat piepen op mijn rechterhengel, waarna ik bij de hengels kniel en naar de lijn in het water kijk. Dit zijn spannende momenten. Zo vaak stijgt de spanning, waarna een droom in duigen valt met het haken van een slijmjurk... Met bijna alle respect voor u, meneer Brasem. De lijn loopt strak en valt dan weer slap. Ik kijk dit zo'n 5 seconden aan en besluit dan ineens gehaast (wat is dit toch?!) de hengel op te pakken en voorzichtig contact te maken. Ik kijk Bas aan en mompel ietwat teleurgesteld iets met "platte". Na 10 m sleuren aan wat voelt als een plastic zak verandert de druk op de lijn aanzienlijk. "Ho eens!" roep ik uit als deze vis ook besluit vinnen te maken richting de obstakels, helemaal links van de aanbeet en ik opeens aan de bak moet om de vis op andere gedachte te brengen. Dat lukt, maar met meer moeite dan bij de vorige vis. Nu kan hij in open water kan uitrazen. De slib wordt dichter gedraaid als de vis dichterbij komt. Nu is het bijna gedaan, denk ik nog, als Bas al klaar staat met het schepnet. We zijn nog niet zeker van de soort vis, zeker niet als hij of zij besluit er nog eens goed vandoor te gaan. Ik kan bijna niet geloven met welk gemak de lijn van mijn spoel getrokken wordt. Wat een brute kracht! Nu is het alle hens aan dek als ik de komende 15 minuten het idee heb alsof ik een vis van het kaliber meerval denk te hebben gehaakt. Lachend wat van opwinding en verbazing over wat we nu weer meemaken staan we op de oever en kijk ik naar mijn hengel die maximaal krom staat. Al drillende noemen we een aantal vissoorten op, maar niet degene die uiteindelijk in het schepnet ligt: een dikke graskarper van bijna 30 pond! Wat een bak, en wat een memorabel gevecht! Geen België, geen Frankrijk, maar na jaren weer terug op een vertrouwde stek, instant al 2 mooie vissen gevangen op de eerste dag! We zitten er dus toch weer goed bij! We besluiten niet al te laat te gaan slapen, omdat we hoop hebben op een onrustige nacht.

Afbeelding

Dag 2 - 30 juli 2016 (Bas)
Een onrustige nacht werd het zeker. Helaas niet qua vis aan de haak, maar een andere diersoort heeft het arsenaal aan wapens getrokken en is vol strijdlust richting tent gevlogen. Het complete leger van muggen heeft besloten ons van een lekkere nachtrust te weerhouden. Eerst nog met de deur wijd open getracht de ogen te sluiten, later toch de ritsjes van de bivvy gesloten en dat scheelt al iets. Na een lang gevecht en hier en daar rake klappen is het toch gelukt de slaap te vatten. Eenmaal weer wakker blijkt het al een tijdje dag te zijn. Helaas zijn we niet gewekt door het gierende geluid van een gillende optonic, maar aan de andere kant toch ook wel lekker om wat uurtjes rust te hebben gehad.
Nog terugdenkend aan de mooie vangsten van de dag daarvoor en met nog een hele dag en nacht zonder verplichtingen voor de boeg is al snel besloten dat we langer blijven zitten op deze stek. Yes! De weergoden zijn ons goed gezind, het zonnetje staat alweer aan de hemel te stralen en volgens de verwachtingen is er maar weinig narigheid op komst. Na en bakje koffie en een stevig ontbijt besluiten we de hengels te checken en opnieuw in te gooien. Mn linker hengel op de hotspot lijkt vast te zitten. hmmm....lijkt? nee hoor, hij zit muurvast! Zonde om gelijk de lijn zo hard mogelijk aan te trekken en de boel kwijt te raken, dus ik besluit wat anders te doen. In plaats van een douche te pakken, trek ik m'n kleren uit en ga een lekker stukje zwemmen. Zo kan ik het systeem losmaken, wat zich in een worteldoek had vastgehaakt. Zo ben ik alleen de haak kwijt, dus kan er ook snel weer opnieuw ingegooid worden.
Jilles pakt de auto en rijdt heel even naar de dichtstbijzijnde supermarkt. We blijven immers een nachtje langer en dat bbq-en van gisteravond beviel goed. Traditiegetrouw hadden we verwacht dat juist dan een joekel van een karper zich zou melden, maar dat bleef uit. Jilles is al gauw weer terug met wat lapjes vlees en versnaperingen. Dat wordt weer smullen! In de tussentijd is er niet veel gebeurd. Alleen wat kleine witvis met de winkle-picker opgehaald en me wat laten afleiden door een vlaamse gaai en de 2 uilen die elkaar constant roepen.
Midden op de dag rond half 4 hebben we inmiddels aardig wat verse bramen geplukt. De grote struik met verse vruchtjes staat immers pal op de stek, dus dat is handig. Lekker om thuis wat jam van de maken. We praten wat en dan ineens een volle fluiter. Onmiskenbaar karper. De slip is lekker aan het janken en de top van de hengel staat al licht krom. Dit keer is het mijn beurt. Ik pak mijn hengel op en merk dat de vis richting obstakels aan de overkant wilt zwemmen, het liefst zo snel mogelijk. Met wat pijn en moeite weet ik hem op andere gedachten te krijgen. Het lukt de vis dan ook net niet om zich daar ergens vast te zwemmen. Vervolgens is het genieten geblazen als de karper het ruime kanaal op zwemt. Na de vis een klein kwartier gecontroleerd aan de lijn te hebben gehad voel ik dat dit prachtexemplaar geschept kan worden. Jilles staat klaar om te scheppen en gelukkig ook meteen raak. Hoewel de karper echt goed gehaakt zat, voelt dat toch als een opluchting wanneer de vis eenmaal in het net zit.
Het is een mooie sterke schubkarper en zo te zien zou dit wel eens een pr kunnen zijn. Snel de weegschaal halen en onthaken. Kijk....de haak is er vanzelf al uit gegaan in het net. Met een goeie 25 pond blijkt dit inderdaad een nieuw persoonlijk record te zijn, dus nu kan deze sessie al helemaal niet meer stuk. Geweldig!

Afbeelding

Afbeelding

Na een gepland weekend vissen op karpers waren de plannen gecanceld. Uiteindelijk toch gegaan en goed gevangen. Dus toch!

Groeten Jilles & Bas
vissen....dat is iets tussen een man en een vis
Plaats reactie