in den beginne...( deel 1,2 )

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

18-03-2015 20:17

IN DEN BEGINNE... ( deel 1. )



het moet ergens rond de midjaren 90 zijn als ik weer eens met mijn neef ermee op uit trek
om op een stervens druk bevist circuit water voor een weekend neer te strijken.
zoals altijd weer is het de kunst om er zo vroeg mogelijk aanwezig te zijn,
dit vanwege de drukte want was je eenmaal te laat dan had je daadwerkelijk
geen stek meer over op het gehele water niet.
na dit tafereel zovaak mee gemaakt te hebben was ik er al snel klaar mee en merkte
ik dat ik eigenlijk niet helemaal tot dit slag vissers behoorde,niet dat ik me beter voelde dan
een ander ofzo,maar de irritaties en de herrie van andere "karpervissers" was niet hetgeen wat ik
zocht in mijn visserij,en sterker nog,zodra ik ergens in de buurt een ander groen tentje zag staan
baalde ik eigenlijk zo hard dat ik er geen eens meer vissen wilde,tijd voor een verandering dus !



ik herinner mij nog een plek op de rivier waar ik tijdens het winkel pickeren meermaals mee maakte
dat ik aanbeten kreeg en ik als jong ventje niet snapte wat dat was,ik kreeg of mijn haak recht
gebogen terug,of de lijn brak af binnen luttele seconden.
nu een paar jaar verder en ik terug filosifeer naar dat moment besef ik me wat dat
al die keren geweest moest zijn... Karper !
op een zomerse dag besluit ik daar eens een kijkje te gaan nemen,het water staat lekker hoog
er staat geen wind,en het is lekker helder.tot mijn verbazing zie ik een paar schimmen en wrijf
eens even goed in mijn ogen,de zon weerkaatst fel in mijn gezicht maar ik zie het toch echt goed,
meerdere vissen staan op hun kop tussen de stenen gretig op zoek naar voedsel,een mobliele
telefoon had ik toen al wel,maar whats app moest nog uitgevonden worden en het enigste wat je ermee
kon doen was bellen,smsen,en een spelletje snake.
als lance armstrong die zwaar onder de dope zit haast ik mij op de fiets naar huis,ik ben zo
enthousiast dat ik adem te kort kom als ik bij mijn broertje ben aangekomen,en het duurt wat
minuten dat het geluid wat uit mijn mond komt ook daadwerkelijk een inhoud bevat die hij
begrijpen kan


Afbeelding

ik bespreek het 1 en ander met mijn broertje,en een andere vismaat,en plannen worden gesmeden voor
het aankomende weekend.met vrij weinig ervaring op groot water gebied parkeren we de auto en lopen
mijn broertje en ik naar de stek,eenmaal aangekomen slaat eigenlijk vrijwel direct de twijfel toe en we vragen ons
af waar we aan beginnen.het water ziet er woest uit,en echte rust is er ook niet bij aangezien we
onder aan een dijk zitten waar auto's de maximale snelheid ruim overschrijden !
de ronkende diesel motor van een flink containerschip dendert voorbij en de golfslag die tot ruim
een halve meter het water omhoog laat knallen tegen de basalt keien doet ons ook niet echt goeds.

Afbeelding

toch ondanks de twijfel pakken we maar onze spullen uit,het ziet er vrij belachelijk uit in onze
ogen om die rig daar ergens in die binnenzee te droppen want zeg nu zelf...het ziet er vrij
doelloos uit zeggen we tegen elkaar.mijn broertje zet zijn wibra strand tentje op en ik
open mijn chayenne paraplu en alles word een beetje geordend en de hengels ingeworpen.
op internet keken we toen dertijd nooit voor informatie dus het vertrouwen was in principe nul.
mischien dat het maar goed ook was dat mijn broertje binnen 5 minuten een gierende run kreeg op
een hengel die mischien 5 minuten in lag,in een normale situatie had de hengel al in zijn handen
gelegen en was hij al aan het drillen geslagen maar nu stond hij verstijfd als een pas pop naar
zijn hengel te kijken met zijn bek tot de grond open van verbazing,bij het op pakken van de hengel
waren we gewend dat de slip stopte met het fantastische geratel maar bij deze vis ging het getik
vrolijk door,ik vraag hem waarom die zijn slip niet wat dichter zet en hij staat me met een grijns
en een hoop gegrinnik aan te kijken,hij probeert te zoeken naar de woorden die hij uitten wil en
stotterend vertelt hij me dat die al bijna dicht staat,de dril en adrenaline kick duren nog een
goed kwartier waarna we de vis kunnen zien,het ziet eruit als een goede schub en
hoogstwaarschijnlijk sneuvelt hierbij zijn record va 20 pond,na weging blijkt mijn schatting
correct en de naald blijft steken op ruim 14 kg.
een mooiere start op de rivier kan ik me niet voorstellen en een nieuw tijdperk in mijn visserij
is geboren.....


Afbeelding

Genieten met een hoofdletter G !!


de plannen voor een volgende sessie die volgen al snel,alleen nu wilde ik wel eens wat meer voeren.
als jochie van 16 heb je alleen niet zo'n groot budget dus na een beetje zoekwerk op internet vond
ik snel wat intressants,een 25 kilo zak voor iets van 35 euro,in die tijd hadden we het totaal nog niet
over ingredienten voedingswaardes en verterings theorieën,een bol was een bol !
de zak werd gehaald met mijn vader samen en wat zwaardere loden tegen de stroming om alles enigzins
te kunnen laten liggen op de plek waar we wilden.
dezezelfde dag nog ging ik op de fiets met 5 kilo bollen en een werp pijp richting de rivier,tijdens die 5 kilo bollen
krijg ik een tennis arm waar je u tegen zegt,maar na een voldaan gevoel rook ik nog even een sigaretje,ik tuur wat over
de kolkende stroming van het gemaal en zie hoe tientallen visjes voor hun leven de dans proberen te
ontspringen als een agressieve snoek haar tanden in 1 van hun wilt zetten,wat is de natuur toch mooi als je
je ogen even er de kans voor geven wilt,de mensen massa die hier over de dijk heen raast heeft waarschijnlijk geen
flauw benul en zullen zich vast afvragen wat ik daar in hemelsnaam aan het doen ben in mijn uppie onder aan die dijk.



Afbeelding
ook dat is vissen !


de dag erna is het donderdag,hetzelfde ritueel als gisteren word herhaald en barst van het zelfvertrouwen.
ik doe alles volgens de boekjes die ik gelezen heb,2 dagen voeren,derde dag afromen !
nu een tiental jaar later weet ik dat het niet zo simpel is als in die boekjes,maar als klein jochie weet je niet beter.
de laatste werkdag treed aan en waar normaal gezien de tijd voorbij vliegt staat die vandaag stil,man man wat gaat de dag
tergend langzaam voorbij,als dan ook nog eens de baan van de slachthal stuk gaat en de bel klinkt om allemaal naar boven
te komen staat het schuim me op de bek,precies vandaag de dag van het afromen gebeurt me dit,en ik krijg zelfs ideën om
me eigen ziek te gaan melden als blijkt dat na 20 minuten we weer aan de bak kunnen.ik waan mezelf in een soort droom
waarbij ik alleen maar mooie vissen weet te vangen,alles lukt,en mijn record van 28 pond die nu gelijk staat aan die van
mijn broertje gaat er ook bij aan diggelen,de dag vliegt hierdoor voorbij en voor ik het weet sta ik thuis onder de douche
de stank van de slachterij uit mijn poriën te wassen,een keiharde knal zort ervoor dat ik me kapot schrik,en ik besef ineens
dat het mooie weer omgeslagen is naar snoeiharde regen met onweer,nu is het niet zo dat het mij wat intresseert wat ik vind
het prachtig tijdens het vissen maar helaas denkt moeders hier altijd anders over.en alsof ik het rook word er op de deur
geklopt,mijn broertje mompelt wat en ik hoor zo nu en dan wat woordjes zoals Ma,gezeik,en we gaan gewoon hoor !
ik ben het volledig met hem eens dat we gewoon gaan,alleen zullen we toch een compromis moeten sluiten met de moeder
des huizes,ik droog me af kleed me aan en de discussie met moeders barst los waarbij we hem uiteindelijk winnen door
vaders vissersbloed die exact weet in welke situatie wij ons begeven,afijn de spullen worden gepakt en gaan de auto in,de regen
is al weer gestopt en binnen het uur zitten we aan de waterkant met al onze zooi..


Afbeelding
de hengeltjes liggen op scherp !


na het ingooien van de drie hengels duurt het nog geen minuut,mijn swinger gaat van onder naar boven en terwijl
ik naast mijn hengel zit en de schouders ophaal besluit ik hem maar op te pakken om opnieuw in te gooien.
in de schemer komt een kolk boven en ik roep lachend naar me broertje dat ik een snoek te pakken heb,echter na
het woordje snoek begint de spoel te lopen en de eerste 20 seconden is deze spoel even niet meer te stoppen.
ik draai mijn mening bij en sta met knikkende knieën vol adrenaline een rivier karper te drillen,man man wat sterk
zijn ze hier toch en met die gedachte word ik en mijn materiaal echt vol op de proef gesteld,schuin naar links knalt
de vis als een torpedo richting de muren van het gemaal en ik moet deze echt zien te blokken anders knapt alles af.
het zweet staat me op me voorhoofd en het enigste wat ik brabbel is nee nee nee !!!
ik weet de vis vlak voor het muurtje te houden en voorlangs knalt ze richting het gemaal om tot de ontdekking te komen
dat dit stuk doodloopt,even denk ik dit gevecht te winnen na 10 minuten als de vis daar wat rondjes onder de hengel top
zwemt en bonkend op de top op dezelfde diepte vertoefd.ik zet een klein beetje meer druk om dit te beëindigen want mijn
rug vind het nu wel genoeg geweest als de vis besluit nog even het ruime sop te kiezen,snel stel ik de slip bij en de
gierende shimano spoel laat weer van zich horen,ik besef dat dit wel eens een heerlijke vis kan zijn en de zenuwen gieren
evenals mijn slip door mijn donder,het gevecht duurt uiteindelijk zo'n 20 minuten als de vis boven water komt,mijn broertje
heeft het schepnet al in gereed en doet een poging om dit met droge voeten te doen eindigen,het hoofd van de vis kop het
netkoord aan en hier is ze niet van gediend,nog 1 maal knalt ze wat meters lijn van mijn spoel af en ik heb het niet meer.
ik spring ietwat ethousiast met mijn laarzen het water in en sta tot aan mijn balzak in het water waarop mijn broertje
zijn lach niet meer houden kan,geërgerd eis ik dat die zijn muil houd en me het net geeft als de vis uitgeput in de
schemer aan de oppervlakte drijft,het netkoord gaat eronder door en een luide oerkreet galmt ver door naar de overkant
om vervolgens weer terug te keren,ik bekijk de vis en ietwat enthousiast zeg ik dit is een veertig ponder!!
na meting is mijn pr wel degelijk aan diggelen als de klok een goede 16 kilo aangeeft en mijn dag kan niet meer stuk!!


Afbeelding
16 kilo riviergeweld !

( word vervolgd.....)
Eitel Sokollek
Berichten: 51
Lid geworden op: 27-05-2014 10:42

19-03-2015 09:26

En weer kijk ik uit naar het vervolg...

/cola en chips inslaan doet/ :D
Bojan van der Linde
Berichten: 1060
Lid geworden op: 26-02-2003 01:00
Locatie: zuid-holland

19-03-2015 10:08

Pracht verhaal rik, mooie avonturen :D
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

19-03-2015 17:46

Cheers mannen voor de waardering!
janet van der hoff
Berichten: 331
Lid geworden op: 29-01-2013 21:55

20-03-2015 22:48

Mooi verhaal Rik,
ik geniet er van.
Ik hoop dat er nog veel komt
Wil je 1 week gelukkig zijn ga dan trouwen,
wil je je leven lang gelukkig zijn ga vissen
Gebruikersavatar
peter cooreman
Berichten: 738
Lid geworden op: 01-04-2013 22:31
Locatie: Belgie

20-03-2015 22:55

Beste Rik,
Ik zou het niet beter kunnen neerpennen...ik ben net zoals jij begonnen en om dezelfde reden ook op de rivier beginnen vissen.
Heel mooi dit te lezen!
Mvg Peter
Better a bad day at fishing than a good day at work.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

21-03-2015 19:57

Cheers
Gebruikersavatar
Joeri De Decker
Berichten: 219
Lid geworden op: 13-01-2013 18:21
Locatie: Sint-Amands

25-03-2015 21:53

Top rik!
Ik heb mezelf deze winter ook voorgenomen om er dit jaar ook eens aan te beginnen.
Rust en ongevangen vissen spreken mij enorm aan!
Jouw verhaal versterkt mijn gevoel nog een beetje :D
Wordt een hele klus met de getijden en de enorme sliblaag, maar weet dat ze er zwemmen
dus ooit zal het wel eens lukken. :D

Bedankt voor je verhaal Rik, ik kijk uit naar het vervolg :wink:

Mvg


Joeri
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

07-01-2016 10:09

En hoe is het verlopen yoeri? Nog bezig..?
Plaats reactie