De Ommekeer

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bas Delforterie
Berichten: 2
Lid geworden op: 19-06-2013 09:09

19-06-2013 12:27

De Ommekeer

Voorjaar 2013, het moest maar eens gebeuren; die ene karper van boven de 20 lb.

De stek
Halverwege 2012 een prachtige stek ontdekt. Lekker zitten, mooie omgeving en water in open verbinding met de grote en kleine rivieren in de directe nabijheid. Kans genoeg dat zich hier het een en ander aan visvariatie schuil houdt. Het betreft water met flink wat stroming, zowel stroom op- als afwaarts. Zodra er een vrachtschip met de punt van de neus om de hoek binnen komt glijden, verklaart dat direct waarom het water ook in tegengestelde richting stroomt; de sluizen staan open... De schipper meert aan, lost een auto op de kade en zwaait de bestuurder uit vanaf zijn dek. De man staat tussen het wasgoed dat door het voorjaarsbriesje drooggeblazen wordt. De auto verdwijnt uit zicht en het geluid van de motor wordt gedempt door het klotsende water dat aan onze voeten ligt. Echt heel rustig water is het niet.
Een kanaal heeft iets mysterieus, het staat altijd in verbinding met andere grotere wateren, dus de kans dat er een karper wordt gevangen die niet intensief bevist wordt is vele malen groter. Ieder jaar worden in de Nederlandse kanalen en vaarten grote en zware karpers gevangen, er kan zomaar een 30 ponder tussen zitten. Aangezien een kanaal een enorme rechtlijnige bak met water is, zijn er weinig plekken waar het voor een karper aantrekkelijk is om te verblijven, het zijn vaak de kunstmatig aangelegde objecten die een karper aantrekt. Het zijn de verbredingen in het kanaal, de bruggen, de peilers, de sluizen, de zijtakken en hardere bodem met mosselbanken die het hem doen.
Met een aantal mooie diepe putten in de buurt en gelegenheid op een zonnebankje en paaiplaatsen, kan het toch haast niet anders dan dat hier bakken van karpers rondzwemmen. De hamvraag is alleen: Hoe krijg je ze te pakken?

Een goed begin is het halve werk
Het voorjaar is losgebarsten, de vogels zingen er vrolijk op los en de weersvoorstellingen zijn ons gunstig gezind. De zon neemt weer de overhand en de pollen zijn weer in de lucht. Met rode, tranende ogen, een loopneus en niesbuien tussendoor is het plan bedacht om meerdere dagen van te voren een voerstek op te zetten en de bodem in kaart te brengen. Tijd om ons klaar te maken voor een mooie sessie.

Afbeelding

Bewapend met wetsuit & duikbril, boillies & pellets en een gezonde mix van spanning & hoop reden we richting de plek waar het allemaal zou moeten gebeuren.

Waar vooraf nog twijfels over waren, is na onze verkenning allemaal duidelijk geworden. Hier kan goed gevist worden! Alle ingrediënten zijn aanwezig. Flinke lelievelden, een harde bodem, verbreding van het kanaal inclusief obstakels, mosselbanken en de vondst van zoetwatergarnalen op de stek geeft ons een 'boost' van vertrouwen en zin om die knoepert te haken. De komende 3 dagen staan vervolgens in het teken van voeren. Zodra er karper op de stek arriveert proberen we deze zo op de stek te houden. We kiezen voor een mix van boilies en pellets

Afbeelding
Afbeelding

vrijdag 14 juni 2013
's ochtends vroeg, nog voordat de wekker gaat, smeer ik wat broodjes en worden de hengels gepakt. Vroeger dan was afgesproken reed ik richting de stek. Thuis wachten had geen zin meer.
Het is 12 uur, de hengels liggen te water, het visgerei in de aanslag en waait het net in de wind. Dezelfde wind, die ook tussen de populieren door ruist. Het constante geritsel van wapperende bladeren geeft een rustgevend gevoel; er hangt iets in de lucht. Zou het vandaag gaan gebeuren? Het zoetwatervarken, bekend als de sloper van rivieren en vijvers, zwemt hier ergens rond.

Als ie gaat, dan gaat ie toch!
Karpers zijn net mensen. We vinden het heerlijk om met velen tijdens een feestje van een lopend buffet te genieten. Maar zodra het sein: "U kunt aan tafel" wordt gegeven, zijn er lieden die zich ellebogenwerkend en breedmakend verdringen om als eerste de zalmsalade aan te snijden, liefst nog in het midden, want daar liggen de garnalen.

Zo ook rond half 6 in de namiddag. Inmiddels vergezeld van mn maatje, zie ik 4 lijnen het wateroppervlak doorsnijden. Onze kansen zijn vergroot. Vanuit het niets worden we opgeschrikt door een enorme run. We hebben hier kennelijk met zo'n karper te maken, die dacht onverstoord aan een feestmaal begonnen te zijn.
De karper is onnavolgbaar als zij, aangeslagen, de vlucht neemt en steeds weer die paal of boomstronk probeert te vinden die haar zal verlossen van die vervelende haak. Dit maal zonder succes. Het gezochte obstakel was verwijderd door ons tijdens de stekkencheck. Er was geen weg meer terug. Moegestreden werd ze onthaakt en na een laatste glimlach richting camera werd het tijd om de zoektocht naar de grotere broer of zus in te zetten.

Afbeelding
Jilles met een mooie schubkarper van 12 lb

Amper 3 uur, een maaltijdsalade en 4 biertjes later is de spanning weer terug. Het begint te schemeren en de nacht laat niet lang meer op zich wachten. De tent is opgebouwd en de stretchers staan klaar voor gebruik. Afgesproken is om de beurt karper te vangen en zo geschiedde. Dit keer was het mijn beurt. Na wederom een flinke beuk op de top laat de optonic zich maar al te graag horen. Hier is geen twijfel over mogelijk: karper!
In een mum van tijd sta ik met knikkende knieën de slip bij te stellen terwijl de vis blijkbaar met een noodgang naar me toe komt zwemmen. De lijn hangt slap. Kwijt? ....nee, gelukkig zit de vis goed gehaakt en begint de strijd vlak voor de kant. Na een klein half uur ligt "two-tone" op de onthakingsmat. Stralend van geluk en met een lichaam volgepompt met adrenaline worden er de bijbehorende kiekjes geschoten en wordt de karper gewogen.

Afbeelding
Afbeelding

Meerdere sessies zonder succes, maar nu met een uitgebreide voorbereiding meerdere vissen op de kant. Waaronder deze "two-tone" met een nieuw persoonlijk record aan gewicht; 21 lb.
Toeval of niet? Het vertrouwen in de aanpak, bevissingstechniek en de stek zelf zijn terug van weggeweest. Een ware ommekeer!

Groeten, Bas
vissen....dat is iets tussen een man en een vis
mark bres
Berichten: 847
Lid geworden op: 29-09-2009 17:21

20-06-2013 16:34

Hoi Bas,

Erg leuk geschreven artikeltje.
Ik snap alleen niet dat je blij kunt zijn met vissen van dat kaliber.....Nee hoor :lol: het is juist een verademing om nu eens een artikeltje te lezen waar niet alles draait om het vangen van vis(sen) boven de 30/40 pond,s klasse,en dan ook nog gevangen dankzij onderlijn matariaal X en boilies van het merk Y...
Kunnen veel auteurs van de bekende bladen nog een voorbeeld aan nemen wat mij betreft!
Ik zal met smart wachten op je volgende artikel hier :wink:

Gr,

Mark
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

20-06-2013 16:43

Leuk verslag!
De voorbereiding en de beloning!! Mag ik graag lezen.
Gefeliciteerd met je pb. Waarom in lbs eigenlijk?
Ach man..Ga toch vissen !!
Dennis Smit123
Berichten: 14
Lid geworden op: 16-08-2013 10:44

12-09-2013 10:23

Super verslag!
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

12-09-2013 16:52

21 lb is net geen 20 NL ponden...

Verder leuk verslagje hoor, maar gewicht is dus relatief. Begrijp trouwens sowieso niet waarom je in lb zou rekenen als kaaskop, omdat ze dan groter lijken?
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

12-09-2013 18:42

Ze nemen je in de zeik. ;)
Erg leuk geschreven artikel, dat lees je tussen de regels door van alle commentators.
Mooi dat je je PB hebt bijgesteld. Op naar de verbreking van je volgende en je next verhaal!
Plaats reactie