Penvissen, deegvissen en drijvend vissen: Ruud Laros

Plaats reactie
Martijn Schild

17-02-2003 20:50

Beste Ruud,

Leuk artikel, flot geschreven. Heel handig voor de personen die nog niet geheel raad weten met de beschreven manieren van vissen, zoals voor mij.

Ik zou graag willen weten of je de frikadel moet hebben gefrituurd of niet als je er mee wil vissen...

Mvg,
Martijn

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Martijn Schild op 2003-02-17 20:53 ]</font>
Gebruikersavatar
Ruud Laros
Berichten: 797
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: delft

17-02-2003 23:32

dag martijn ,

gefrituurd eet ik ze liever zelf op ,
gewoon rauw gebruiken dus die frkadellen.

gr. ruud
Tom Boer

18-02-2003 09:27

hallo ruud, zeer leuk artikel, het is zeker weer in aan het komen, zowel pennen, als deegen als drijven.
wat ik vooral interessant vond is dat je meer bent gaan voeren, tot wel 10 kilo op een dag? maar hoe moet ik dat zien, dat je bij aankomst grotere stekken maakte, of dat je meer bijvoerde na een aanbeet?

ik heb ook nog een vraagje over die frikadellen en bananen, viste je die instant op een voerbed van bijv hennep of zo? of voerde je ook banaan en frikadel?

groeten, tom
Arjan van den Berg

18-02-2003 16:08

Ha die Ruud,

Lekker leesvoer hoor. Zeker die alternatieve aassoorten spreken me aan.

Even een vraagje over het deegvissen: Is het niet veel effectiever om met kleine brokjes deeg te vissen? Dan sla je toch veel zekerder raak?

MVG

Arjan
Gebruikersavatar
Ruud Laros
Berichten: 797
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: delft

18-02-2003 16:53

tom ,
die 10 kilo voer verpreid ik over 5 a 6 stekken , dan ga ik 2 uurtjes weg ff bakkie doen ofzo en kom dan terug en vis dan iedere plek een half uurtje af.
frikadel en banaan vis ik over een voerbed heen maar voer er wel brokken bij van hetzelfde formaat.
frikadel en banaan leent zich ook uitstekend om bv. zwevend te vissen wanneer de vis zich bv. op half water bevind.

arjan ,

je kan natuurlijk met (gewoon) formaat deegballen vissen maar wat opviel was dat wanneer je met die grote deegkroketten viste je sneller de grotere vissen ving.
daarom staan de hengels ook zo hoog.
als je aanbeet goed doorloopt sla je zeker niet mis .
gewoon proberen zou ik zeggen.
je moet wel de haak goed zetten die fout maken meerdere mensen die dit gaan proberen en slaan niet hard genoeg aan met als gevolg een boeggolf en geen vis.

gr. ruud
HansPeter van Ee

18-02-2003 18:25

Ruud

Ik vind het een verademing om een artikel over de traditionele vis- en vangtechnieken te lezen.
Volgens mij zullen er genoeg lezers zijn die denken dat ze water zien branden :smile:
Ik niet, deze viswijzen verwijzen mij nog steeds naar het feit dat karpervissen ooit een hele moeilijke tak van vissen was.

Mijn complimenten!

met schouderkloppende groet

HPE
Gebruikersavatar
Laurens Maasland
Berichten: 827
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

18-02-2003 19:30

Ha Ruud.

Toen ik ontdekte dat je penvisser was, wist ik haast al dat het over actief vissen moest gaan!

Bedankt voor het artikel en de aastips. Ik had banaan eigenlijk voor altijd afgezworen toen ik een efteling karper het zag negeren... :smile:

Gr. Laurens
Gebruikersavatar
Ruud Laros
Berichten: 797
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: delft

18-02-2003 21:01

hans ,
blijft altijd leuk deze manier van vissen en je sleept ook nog eens veel minder spullen mee naar de waterkant.
heb op verschillende wateren al diverse target vissen weten te vangen waaronder een hele mooie rijen die al 2 jaar dood was gewaand,ving deze vis binnen 10 minuten op macroni en blaakte van gezondheid .
zo kan ik er nog wel een paar opnoemen....

laurens ,

die karpers in de efteling zijn teveel verwend joh :smile:.
hier werkt het in ieder geval nog steeds.
vergeet ze alleen wel eens uit me tas te halen vind ik de keer daarop zo zwarte rottende banaan in me tas da`s wat minder :sad:

gr. ruud
Gebruikersavatar
William Crommentuijn
Berichten: 504
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: grubbenvorst

19-02-2003 08:46

Ruud, als je dan met deeg vist, freelined. Verstop je de haak dan helemaal in het deeg, of laat je het puntje eruit. En is het belangrijk of je stevig of juist hele soepele deeg hebt. Ik vraag dit omdat ik ook wel es een poging heb gedaan hiertoe. En misslaan deed ik ook vaak en dan hing het deeg er nog aan. ik dacht dan dat ik missloeg omdat het deeg de haak in de weg zat? Moet wel zeggen dat het toen nog heel koud was en dat het deeg ook wat harder werd in het water.
Raymond Hakkert
Berichten: 770
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Contacteer:

19-02-2003 15:35

hoi Ruud,

lekker schrijfsel(tje)

in een relatief kort stuk veel info en educatief! Goed man, weer lekker om -naast Co- een leuk stuk te lezen over actief vissen, wat ik ieder jaar ook veel beoefen. Dat van die capu's is wel geinig te lezen, wij hebben ons er ook te pletter mee gevangen eind jaren 80! gewoon het hele water er een week mee bestrooien en dan twee op de hair of haak en vangen geblazen -meestal- Ook erg goed winteraas trwouwens net als deeg met haring in tomatensaus killerr!

gr raymond keep on going :smile:
Gebruikersavatar
Ruud Laros
Berichten: 797
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: delft

19-02-2003 20:17

william ,

je doet je haak er helemaal in.
je deeg moet niet te hard zijn maar wel zo hard dat je ermee kunt werpen en zacht genoeg om je haak er uit te slaan.
met een beetje experimenteren vind je vanzelf wel de goede combinatie.

raymond ,

het is weer eens wat anders dan al die boilie info.
en die capucijners werken nog steeds prima.
wij bevoerden voor het boilie tijdperk ook hele wateren met capu`s,zelfs zoveel dat het hele water er van ging schuimen joh :smile:
In ieder geval vangt het nog steeds goed vis en zal het ook altijd wel blijven doen.

gr. ruud
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

20-02-2003 02:18

Er stonden voor mij zeker nieuwe dingen bij. Ik heb weleens iemand een karper zien vangen op een knakworst, maar fricandellen? Nee, dat is echt nieuw voor mij. Mooi geschreven. Heb het met plezier doorgelezen!

Groet
Bart.
Gebruikersavatar
Ruud Laros
Berichten: 797
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: delft

28-02-2003 13:19

jos ,

die tauge boontjes koop ik bij de molenaar hier in de regio.

gr. ruud
Gebruikersavatar
William Crommentuijn
Berichten: 504
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: grubbenvorst

01-03-2003 10:25

Bij ons in de hengelsport winkel kosten ze 5,25 per kilo. Is dat normaal? Ik vindt ze namelijk nogal duur.
Gebruikersavatar
Ruud Laros
Berichten: 797
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: delft

01-03-2003 10:55

vind ik zelf ook wel aan de hoge kant ,
betaalde de laatste keer dat ik ze kocht en dat is 2 jaar geleden 57 gulden voor 20 kg ,
dus fl 2,85 de kg.

gr. ruud
Roy Vergauwen
Berichten: 208
Lid geworden op: 25-02-2003 01:00
Locatie: Zundert
Contacteer:

10-03-2003 17:34

He Ruud, mooi artikel maar zou je dat stukje van die banaan even kunnen uitleggen want dat wil ik ook gaan proberen is dat alleen voor penvissen hoe monteer je hem moet er veel lood aan blijft het goed aan de haak zitten eventuele tips enz. enz.
Alvast Bedankt
Size doesn't matter
Gebruikersavatar
Ruud Laros
Berichten: 797
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: delft

10-03-2003 18:21

je breekt of snijd een stuk af van zeg 3 centimeter.
draai je haak door de dat stuk banaan en draai je haak dan een kwart slag en trek hem voorzichtig terug.
ik gebruik dit zonder stopper maar ik gooi er ook niet mee .
vis toch meestal met de pen onder het kantje.
wanneer ik met banaan vis gebruik ik geen loodjes.
knijp zachtjes in het stuk banaan waar je haak al inzit,op die manier knijp je de lucht eruit en zal het zinken ,hoe harder je knijpt hoe harder het zinkt.
vis zo`n brok banaan meestal over een bedje partikels met een paar brokken banaan erbij.

gr. ruud
Plaats reactie