Artikel Mourad

Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

17-07-2007 20:16

Domweg neerploffen aan een water om dat die stek zo makkelijk te bereiken is.
Of b.v. met je fiets een stuk kanaal afzoeken op karper.
Aankomen op een plek van een plas en zo snel mogelijk je aas en voer het water in smijten.
Of eerst een aantal uren het water opserveren en dan je stekken bepalen.
Vis je op de zon kant die mogelijk het water wat sneller opwarmt.
Visten afgelopen week op een water waar je een diep en ondiep stuk aantreft. Na gelang de weersomstandigheden zocht je er de vissen op.
Kan karpervissers die meer tijd steken in het opserveren dan vissen aan de waterkant.

Ook de verhalen over dressuur is een erg leuke. Meer dan de helft van het bestand kwam er die week uit waarbij een aantal vissen gedubbeld werden en een er driekeer uitkwam. Is een water waar de hengeldruk behoorlijk is. De zwaarste vissen van een water er veel meer uitkomen dan dat er vertelt wordt in de wandelgangen en in de bladen geschreven wordt. Als je wacht dat de vissen op je afkomt je in veel gevallen lang kan wachten. Is dus niet alleen de laatste 20 cm die het doen.

Kan zo nog wel even door gaan. Durf in het algemeen te stellen dat de (intelligentie) van onze hobby vriend een stuk hoger dan van menig karpervisser is. Wel vreemd daar de hersenen van een karper hier niet op ingesteld hoeft te zijn en niet zijn groter dan een erwt bedragen.

De rede is ongetwijfeld dat we vandaag de dag zover van de natuur afstaan.

Peter
Gebruikersavatar
Bas Bakker
Berichten: 1598
Lid geworden op: 08-04-2002 02:00
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

17-07-2007 22:07

Mourad,

Ik vind dat je een goed artikel hebt geschreven en zo te lezen komt het vanuit jouw hart en vanuit de woede in jouw grote teen. Ik heb het artikel nu twee maal gelezen en het doet mij denken aan de verschillen tussen mijn jeugdvisserij en mijn huidige visserij.

In jouw artikel schets je naar mijn idee het idee dat je met de huidige manier van vissen geen plezier kan beleven. Hier ben ik het niet mee eens, ik beleef juist veel plezier in mijn visserij. Wel anders dan vroeger. Het plezier is alleen niet minder geworden omdat ik nu juist de uitdaging van vroeger aan ga. De ‘grote’ plas(sen) waar ik vroeger van droomde om op te vissen, die bevis ik nu. Door mijn tijd te besteden aan die grote dromen van vroeger beleef ik juist mijn jeugdige momenten weer. Als ik vrijdagmiddag mijn pc afsluit op mijn werk dan ben ik eindelijk mijn ongeduldigheid kwijt die ik al de hele dag heb! Juist, naar het water!

Je deelt ook hard uit naar sponsors die op een voetstuk worden geplaatst.
Zou jij een sponsor / aanbod als fieldtester afslaan?
(Of je dan als god behandeld zou moeten worden houden we even terzijde, want hierover ben ik het met jou eens).

De mentaliteit van sommige karpervissers is helaas slecht te noemen. In jouw vorige artikel schrijf je dat je bent opgegroeid in de Bijlmer en daar wende aan het geweld om je heen. Is het wennen aan de ‘slechte’ karpervisser niet een gelijksoortige iets? Iets dat we niet meer erg vinden over 10 jaar omdat we het gewend zijn?

Gezien de reacties van Piet en Klaas waarin ze aangeven dat het vroeger ook niet beter was gaat dit niet helemaal op. Misschien zijn er over 10 jaar weer andere problemen?

Wennen is absoluut niet de oplossing van het probleem.

De keuze is aan jou (de karpervisser).

Wat ga je doen?
Ga je met de meute mee? Ga je voor nieuwe materialen? Richt jij je op alles wat bovenwater gebeurd? Zijn rigs belangrijk? Ga jij in de rij zitten voor een water? Of zoek jij een rustig water op (ja, die zijn er nog in NL)? Keuzes…. Ieder zijn eigen ding.

Hoop doet leven. Hopelijk zullen sommige mensen zich achter de oren krabben en even tijd nemen om te bedenken wat we nu aan het doen en waar het allemaal om draait.





Die gewichten toch?
Gebruikersavatar
Bas Bakker
Berichten: 1598
Lid geworden op: 08-04-2002 02:00
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

17-07-2007 22:20

Peter,

De onderstaande quote houden we erin.

Kan zo nog wel even door gaan. Durf in het algemeen te stellen dat de (intelligentie) van onze hobby vriend een stuk hoger dan van menig karpervisser is. Wel vreemd daar de hersenen van een karper hier niet op ingesteld hoeft te zijn en niet zijn groter dan een erwt bedragen.


Qua water lezen (ook wel watersense genoemd) denk ik dat het een combinatie moet zijn van een stuk ervaring, techniek, wijsheid en observatie. Sommige wateren lenen zich er gewoon niet voor om middels observatie de juiste stekken te vinden. Denk hierbij aan grotere wateren met bijvoorbeeld veel scheeps- en pleziervaart. Een water wat ik bevis laat zelden één van zijn geheimen zien door middel van rollen, springen, aasbellen, zonnende vissen etc. Juist door te vissen en uit te proberen kom je er achter hoe en wat je moet doen. Als je een gouden tip hebt dan hoor ik het graag (uiteraard via PB!).

Zoals al vaker gezegd: “moeite loont!”
Het kaf scheiden van de koren gebeurt in mijn ogen door het uitvoeren van die ‘moeite’, maar ik vind wel dat die moeite iets verder gaat dan observeren alleen.
K. van den Herik

17-07-2007 23:28

Peter,

Gaat een andere kant heen maar de meeste observatie is de observatie van de conculegae en niet die van de karper. Hoe je het wendt of keert: het japanneren heeft in de karpervisserij een hele hoge dimensie.

Maar: als iedereen het water goed leest, vist iedereen op dezelfde stek want immers dat is de beste stek.

MVG

Klaas
jacob gerrit boeve
Berichten: 41
Lid geworden op: 13-05-2007 17:05
Locatie: heuvelrug

18-07-2007 15:19

Klaas ik doelde op Mourad niet op u.
Deels kan ik hem wel begrijpen maar anderzijds weer niet als ik mij zo zou storen aan het randgeburen van onze mooie hobby zou ik mij ervan verwijderen simpel.
Ik vis ook weleens op zon verkrachte plas :lol: in het vroege voorjaar is het meestal lekker rustig april/mei verlaat ik de plas en heb me aan niemand(behalve die .......boas)hoeven storen.

Vuilnis is vervelend ja maar 3 zakjes is helemaal nix man 1987 trok ik naar een zandgat vlakbij opa en oma om te vissen moest ik om bij mijn stek te komen door 20tot304kante meter vullis van ongeveer een halve meter hoog en zo was het op veel plaatsen miljeu wetten waren er nog niet echt he.jaja die goeie ouwe tijd.

Oh ja nog een uit de goede ouwe tijd 1984 ik ben 6 jaar en heb al heel wat vissen op mijn naam maar de karpers vond ik het mooist.
Samen met mama stelde ik een mooie brief op om lid te worden van de ksn(kon ik mooi wat van die ouwe lui leren) die brief die ik terug kreeg pfoe daar lusten de honden geen brood van. Het kwam er op neer dat ik 1 te jong was
2 de ksn een studie groep is waar echte mannen elkaar informeerden en zulke dreumessen hoorden daar niet thuis (mevrouwtje we zijn geen oppas centrale).
3 Ik maar beter op kleine visies kon vissen en de karpers aan de echte mannen overlaten. Toen al is mijn aversie tegen de ksn begonnen.
Dus laten we vooral het verleden verheerlijken en het heden en de toekomst verketeren want daar worden we gelukkig van.

Oh nog 1tje dan we zien door de materialen het bos niet meer wat een gelul zeg wees blij! Vroeguh moest je zoeken naar goede materialen voor een goede prijs en meestal was het dan nog te duur.
Ik weet nog dat ik een echte sigma stok kreeg 175pietermannen ja en die tijd lag een gem.salaris op 12/13honderd guldens dus begrijp ik niet dat het nu zo slecht is en dat zoveel mensen het met de schrijver eens zijn. Ik zou zeggen:Gaat aan de prozac
:lol: :lol: :lol:

Even serieus nu lees es een boek van thomas lont,kees ketting,janus tromp,gerard schaaf ofzo als je jezelf dan helemaal hebt ondergedompelt in nostalgie ken je er mischien weer een poosie tegen
K. van den Herik

18-07-2007 15:32

Jacob,

Mag ik een kopie van die brief? Best leuk voor in het archief.

Schaaf had toen al mensenkennis. Volgens mij zat ie samen met o.a De Baets in het comite.

Sorry kon het niet laten. Was niet zo bedoeld.

Zonder gekheid. Was dus ook 1 van de redenen van de ommezwaai in 2000. Zeker de jeugdleden.


MVG

Klaas
jacob gerrit boeve
Berichten: 41
Lid geworden op: 13-05-2007 17:05
Locatie: heuvelrug

18-07-2007 16:18

Ha Klaas

Ga wel bij mijn ma opzoek die heeft dat epistel vast wel bewaardt.
Ja wat was ik teleurgesteldt zeg ik heb toen denk ik in geen maanden meer naar een dobbertje zitten loeren wel Grote S zwemles gegeven.

Zaten De Beats en SnorreSchaaf serieus in het ksn bestuur?
Mooie schrijvers
K. van den Herik

18-07-2007 16:27

Jacob, Wie e r toen in het comite zten weet ik zo niet. Ben van een 10tal jaar later dus ik mis wat boekies.

Tis later wel weer goed gekomen?

Van de winter staat er een pint voor je klaar, om het een beetje goed te maken zeg maar.


MVG

Klaas
jacob gerrit boeve
Berichten: 41
Lid geworden op: 13-05-2007 17:05
Locatie: heuvelrug

18-07-2007 17:02

Eh nou ik zou op zich best lid willen worden maar het zou hypocriet zijn doordat ik met 3hengels vis,snachts vis,een oval/tent gebruik en ik soms na zonsondergang op recreatie terrein vis wat allemaal verboden is.
Neem daarbij mijn enorme aversie tegen de bewaarzak(waar alle hedendaagse karper ellende mee begint) en je hebt alle redenen waarom ik heden ten dage nog steeds geen lid ben.

Dat ze geen 6 jarig jochie voor de toelatings komissie laten verschijnen is ze vergeven :lol: :lol: :lol:

Misschien kan jij/julie me overtuigen wel lid te worden???
Want die pint kan ik niet afslaan he!

Gr
Gebruikersavatar
Mourad Aviara
Berichten: 3299
Lid geworden op: 01-03-2005 22:28
Locatie: Noord Holland

18-07-2007 18:31

Hey Bas,

om even een aantal vragen/opmerkingen van je te beantwoorden:

Tuurlijk kan ik met de huidige manier van vissen plezier beleven, anders zou ik simpelweg gewoon niet meer vissen. Vissen is iets wat in mij zit en ondanks al die punten blijft vissen gewoon in mij zitten. Het is voor mij meer dan alleen een hobby. dus als ik in mijn artikel het idee schets dat ik geen plezier meer heb in het vissen, ben ik fout bezig geweest.

en natuurlijk zou ik geen aanbod afslaan van een sponsor of fieldtester, maar maakt dit van mij dan een betere visser? ik zal blijven vissen hoe ik nu ook vis. daarom nogmaals mensen: ik heb niets tegen gesponsorde vissers en/of fieldtesters! maar ik ben fel tegen het feit dat mensen worden gezien als goede vissers, omdat zij grote vissen vangen. de reden is gewoon simpelweg dat als iedereen lang genoeg vist aan een water met grote vissen, ze op den duur die grote vissen ook gaan vangen. maar maakt dit dan van ze een goede visser? ik dacht het niet. dit maakt ze een ervaren visser. een wereld van verschil tussen een goede visser en een ervaren visser, in mijn ogen.

je stelde mij ook deze vraag: "Is het wennen aan de ‘slechte’ karpervisser niet een gelijksoortige iets? Iets dat we niet meer erg vinden over 10 jaar omdat we het gewend zijn".
Mijn reactie hierop is: Ik ben het allang gewend, maar dat neemt niet weg dat het mij niet irriteert. Nou is "irriteren" een groot woord, maar dit is toch iets wat niet lekker aanvoelt bij mij.

ik hoop dat ik hiermee je vragen heb beantwoord.

dit is mijn mening, en ik verwacht ook niet dat jullie dit delen. maar wat ik wel verwacht is dat jullie het (willen) begrijpen.

mourad
K. van den Herik

18-07-2007 20:21

Eh nou ik zou op zich best lid willen worden maar het zou hypocriet zijn doordat ik met 3hengels vis,snachts vis,een oval/tent gebruik en ik soms na zonsondergang op recreatie terrein vis wat allemaal verboden is.
Neem daarbij mijn enorme aversie tegen de bewaarzak(waar alle hedendaagse karper ellende mee begint)


http://www.karperstudiegroep.nl/downloa ... -schop.pdf

hengelaantal is onbeperkt.

mvg

klaas
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

18-07-2007 20:33

Dat is niet helemaal waar Klaas!
Je moet hiervoor een toestemming hebben van de visrechthebbende, hierbij wordt vrijwel altijd het maximum van 3 hengels aangehouden.

Gezien de voorbeelden die Jacob noemt zal hij de komende tijd een goeie sponsor worden van de overheid!
beetje bij beetje
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

18-07-2007 23:38

Oei Mourad,

Denk je een beetje om je ogen?
Geen wonder dat je met zoveel "puntige" doornen in je ogen geen bomen meer van bossen kan onderscheiden.

Denk maar 's aan Ome Jan.. 8)
Groet'n Henk..

still growing Old.
K. van den Herik

19-07-2007 08:04

Frank,

Het is mijn werk niet dus ik heb er geen verstand van, maar ontheffingen zijn aan te vragen voor het vissen met meer dan 2 hengels.

Een ontheffing wordt verleent voor het vissen met meer dan 2 hengels. De wet kent niks anders.

Dat een visrechthebbende eigen beperkingen invoert kan zijn.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

19-07-2007 08:41

Henk ter Maat schreef:
Denk maar 's aan Ome Jan.. 8)


wijze woorden van de Predikant :wink:
jacob gerrit boeve
Berichten: 41
Lid geworden op: 13-05-2007 17:05
Locatie: heuvelrug

19-07-2007 12:43

Doelde erop dat het niet eerlijk zou zijn tegenover andere leden die wel netjes alle regels volgen en door mijn overtredingen in diskrediet zouden kunnen komen bij bijv.overheid,recreatie schappen etc etc.

Even ontopic want we dwallen af.
Mourad ik begrijp je wel maar excessen zijn overal mogelijk en van alle tijden. Kijk ook naar de mooie dingen want het is toch nooit de bedoeling ergenis te hebben van ons aller hobby/therapie/lifestyle. Ik hoop dat we nog een hoop van je mogen lezen.

Gr Jacob
K. van den Herik

19-07-2007 13:00

Jacob,

Duidelijk.

Of andersom: alleen nachtvissen voor ksn leden.

On topic

MVG

Klaas
jacob gerrit boeve
Berichten: 41
Lid geworden op: 13-05-2007 17:05
Locatie: heuvelrug

19-07-2007 14:42

Klaas,

Waarom alleen ksn leden? :evil: :evil: :evil:
Weet er wel een paar die willens en wetens op verboden wateren vissen zich toch echt niet aan de ksn richtlijnen houden maar wel met zo een mooie badge lopen.
mag e.v.t. ook via p.m

ON topic
K. van den Herik

19-07-2007 14:58

beetje stoken...

Allicht dat er 1 hapt.

MVG

Klaas
jacob gerrit boeve
Berichten: 41
Lid geworden op: 13-05-2007 17:05
Locatie: heuvelrug

19-07-2007 15:24

Altijd honger he :lol: :lol:
David de Vos
Berichten: 12
Lid geworden op: 19-03-2006 23:28
Locatie: Den Haag
Contacteer:

19-07-2007 18:08

He Mourad,

Mooi artikel. Ik voel het op de zlefde manier, ik kon het alleen niet zo beschrijven als jij. Dus bedankt!

Dit zeizoen gaat niet van een leien dakje. Ik heb nog niet zoveel succes als dat ik hoopte. Is best jammeer, maar goed we houden vol. Ik ga binnenkort weer een aantal dagen.

Ik vind het erg belangrijk om het plezier van het vissen het hoogste te houden, het is tenslotte een hobby. Soms is het wat moeilijk vast te houden als het niet zo gaat zoals je hoopt.

Waar ik me de laatste tijd wel eens aan stoor als ik de karperbladen open is de kritiek die de auteurs op elkaar hebben. Vaak gebruiken ze artikelen om dit op elkaar te uiten. Dat vind ik erg jammer. Meestal worden er geen namen genoemd, maar soms ook wel.

Ik geniet altijd veel van de ook zeer leerzame artikeken. Ik vind het alleen jammer dat je soms betrokken raakt bij de onderlinge menigsverschillen, want dat is vaak wat het is.

Als je deze verhalen blijft volgen dan ga je ook zo denken. Toen ik begon met vissen op karper bezocht ik eens een betaalwater. De grap is dat de meeste vissers die je daar spreekt zeggen dat ze hier normaal nooit komen! Een soort schaamte. Tegenwoordig heb ik mijn visserij ook veranderd, maar ik schaam me er niet voor dat ik er heb gevist.

Ik merk juist door het vele lezen en de meningsverschillen die je tegenkomt je hier vaak in wordt mee genomen. Gewild en ongewild.

Laten we het simpel houden zoals het is:

Genieten genieten genieten en zeker hierin onze verantwoording kennen!
kromme hengels!!!
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

20-07-2007 09:39

Die personen kunnen de KSN in behoorlijk diskrediet brengen! Ik heb al eens met controleurs gesproken die ook een soortgelijk voorbeeld noemden, voor hun zijn ksners nu hetzelfde als alle andere karpervissers...(dat beeld is niet om vrolijk van te worden)

Klaas, even over die ontheffingen, dat is niet meer nodig per 1-1-2007. De visrechthebbende bepaald nu of er wel of niet met 3 hengels wordt gevist.
beetje bij beetje
K. van den Herik

20-07-2007 12:23


p H 662 c – te weten e´e´n peur of meer dan twee
hengels, terwijl men niet bevoegd of
gerechtigd is in dat water te vissen




Dus dit klopt dan niet meer.

MVG

Klaas
K. van den Herik

20-07-2007 12:35

Even samen met de stikkers zeg maar.

Als je dingen doet die niet mogen of verboden zijn wil ik zo niet oordelen, maar je hebt de intelligentie van een garnaal als je die dingen doet met een shirt van een bedrijf, verenging oid aan. En terugkomend op de stikker: 1 op je achter(r)uit.

Tja heb je er ook die willen een KSN trui maar zijn geen lid. Tja.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

20-07-2007 13:19

Klopt Klaas, per 1-1-2007 is de visserijwet gewijzigd waardoor deze regel is vervallen.

Met die garnaal ben ik het eens :lol: sommige mensen denken niet erg goed na voordat ze dingen gaan doen.... zacht uitgedrukt!
beetje bij beetje