Buitenland waar dan te beginnen?

Plaats reactie
Klaas Ems
Berichten: 7
Lid geworden op: 02-01-2006 19:22
Locatie: Noord Holland

02-01-2006 19:52

Alvast mijn excuses als ik via deze weg de rotary omzeil tbv. de voor en tegens van BTW's.

Maar mijn vraag aan een ieder op dit moment is: Dit voorjaar willen wij opnieuw met twee personen afreizen naar Frankrijk. Ik voel me geneigd om toch naar een betaalwater te gaan en dan niet vanwege de gemakken die deze bieden en niet om de grote vissen maar toch om het stukje veiligheid wat je geboden wordt en de van onze kant onervarenheid binnen het pioneren op (groot) openbaar water. :oops:

Ondanks het iniatief van Klaas van den Herik heb ik nog geen berichten waar genomen van wateren waar je in alle rust je visje kan vangen. Ik ga niet voor luxe en gemak en bakken van vissen! Het is voor ons allemaal nieuw en het liefst zou ik gaan pioneren maar waar te beginnen? :cry:

Ik hoef ook geen week op hetzelfde water ik wil graag verkassen maar ja wederom waar te beginnen? Kan er dan iemand mij vertellen waar ik het beste info kan inwinnen over de mogelijkheden: het verkrijgen van de vergunningen, het wel of niet mogen nachtvissen (nachtviszones). Er reisen zoveel vragen help ons een beetje op weg a.u.b.

Ik hoef niet klaar gestoomd aan een water te zitten met alle info in kannen en kruiken maar een begin is altijd welkom! :D
Iets in de zin van een website of eigen ervaring zou van harte welkom zijn.

Alvast bedankt,

Vriendelijke groeten,


Klaas Ems
Spring, Summer, Autumn or Winter, there is never a reason to stay home when the water is calling...
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

02-01-2006 21:23

Klaas,

bepaal voor jezelf naar wat voor watertype je heen wil. Je kunt dan kiezen voor een compleet nieuw water, of een soort water waar je zelf al bekend mee bent.

Je zou bijv. kunnen kiezen uit:
- Meer
- Stuwmeer
- Klein putje
- Rivier
- Kanaal

Vervolgens ga je kijken hoe ver je kan en wil rijden. Je zou het globaal kunnen indelen in Noord-Frankrijk, Midden-Frankrijk en Zuid-Frankrijk. Mijn ervaring is dat de meesten vooral met betrekking tot het weer (hoe zuidelijker hoe warmer) voor een bepaalde sector kiezen. Er zit overigens in iedere sector dikke vis hoor, maar dat is overal wel zo tegenwoordig.

Als je deze dingen besloten hebt dan kan je wat specifieker gaan zoeken. Op het internet is al enorm veel informatie te vinden bijvoorbeeld. Pak een atlas erbij, en typ gewoon de namen in van de rivieren, putten, stuwmeren welke jou interessant lijken.

Als je bijvoorbeeld een top3 gemaakt hebt kan je echt heel specifiek informatie gaan zoeken. Als je een beetje bekend bent met de Franse taal kan je verschillende websites van de Franse Visfederatie bezoeken.
Hier kan je vaak ook de adressen opvragen voor je vergunningen, en welke vergunning er nodig is, of je er mag nachtvissen etc.

Daarnaast dien je ook rekening te houden met het jaargetijde. Voorjaar moet je rekening houden met paai, te koud water waardoor de vangsten nog niet goed zullen zijn, etc. In het najaar kan je ook pech hebben met het weer. Het is constant afwegen van keuzes.

Ga vooral uit van je eigen ervaringen en wees ook realistisch. Het is bijvoorbeeld niet realistisch om naar een megagroot stuwmeer te gaan van 2000 hectare terwijl jouw ervaring niet verder rijkt dan de locale visvijver (als voorbeeld). Misschien moet je ook wel rekening houden met de financiën, ik in ieder geval wel. Het is geen goedkope onderneming, en je zult vooral de eerste keren niet echt veel goedkoper uit zijn dan wanneer je naar een betaalwater zou gaan.

Waarom ik dan niet naar een betaalwater ga? Ik zie mezelf als visser echt als een soort van jager, waarbij ik echt op jacht ga naar karper. Ik struin (in mijn geval) de rivier af, kilometers aan een stuk, zoekend naar activiteit op het water, zoekend naar op het oog mooie stekken etcetera. Het voorspel is bij mij misschien wel even belangrijk als de vangst van een karper, voorspel wat je op een betaalwater bij voorbaat gewoon niet hebt omdat precies bekend is wat er zwemt. Ik heb zelf ook al eens een week op een betaalwater gevist. En ik moet zeggen dat de vangst van een karper op open water, na je eigen zoektocht, voor veel meer vreugde zorgt, dan wanneer je van stek 4 ingooit op de, door de uitbater, aangegeven dieptes, en vist met een door de uitbater aangereikt aas waarmee al gevoerd is.

Kies je ervoor om het avontuur tegemoet te gaan, dan wens ik je veel succes, want dat zal je nodig hebben. Het is absoluut niet makkelijk om de onbekende weg in te slaan, maar de verrassingen zijn des te mooier.

Groeten,
Stefan
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

03-01-2006 09:47

Welke regio wil je zelf heen Klaas? Anders wil ik je wel vooruit helpen met enkele watertjes in Noord-Frankrijk, is qua afstand voor jouw goed te doen (ik sta er in 2 en een half uur met een loden voet...). Het zijn wel geen maagdelijke gronden, maar wel een rustige streek.
mvg

Bart van den Hurk
Klaas Ems
Berichten: 7
Lid geworden op: 02-01-2006 19:22
Locatie: Noord Holland

03-01-2006 18:24

:D :P kijk kijk das prettig, alvast bedankt voor de reactie's

Ik bevis een aantal grotere zandputten in mijn omgeving waarvan 1 specifiek en deze als mn thuiswater beschouw waar ik al vier jaar mn meeste uren draai. Dus ja, een meer.

Ik ben druk bezig met een spoedcursus Frans :P dat valt nog niet mee :-? waar zou ik toch met mn gedachten gezeten hebben toen ik in de schoolbanken zat? Precies!

De plannen die tot dusver op tafel liggen zijn als volgt:
Het liefst willen we plusminus 10 dagen rondreizen, verkennen en vissen. Bijvoorbeeld een water aandoen verkennen/informeren en eventueel daar mogelijk te vissen mocht dit na bijvoorbeeld na 3dagen / 2 nachten niet het gewenste resultaat opleveren dan oppakken en weer in de auto. Dus als het meezit doen we slechts 1 water aan op onze eerste trip en als het tegenzit drie a vier. Dit waren de plannen tot dusver, aangezien ik niet genoeg kennis draag over het ''beloofde'' land en er teveel 'spooky'' verhalen mij te gehore komen begon het feit BTW toch steeds meer te trekken. Ik wil graag weer met een hele auto en mn kleine kapitaaltje aan materiaal weer heelhuids terug keren. Om zulke trips weer een spoedig vervolg te kunnen geven, en vaker af te reisen naar het land van wijn en stokbrood. Mischien laat ik me teveel afschrikken hoor maar hoe zijn op dit gebied jullie ervaringen?

Onze plannen zijn nu gepland op de laatste week April en/of de eerste week Mei, zijn dit uberhaupt gunstige tijden. We zijn tot deze beslissing gekomen doordat het in Frankrijk eerder warm is als bij ons en ik toch graag VOOR en niet midden in de paai tercht wil komen.

Tot dusver even mn kleine spervuur aan brandende vragen.

Klaas Ems
Spring, Summer, Autumn or Winter, there is never a reason to stay home when the water is calling...
Alex Kroezen

08-02-2006 04:17

Hey Ems Pesse,

Gewoon even met die slaapzak wapperen, die lucht houdt de meeste rovers wel op afstand!!

Hejuh nog waat uh wunn'n sun'dag met oen lotties?

groet'n uut Hoek van Holland.
Toine van de Meulenhof
Berichten: 376
Lid geworden op: 06-05-2003 02:00
Locatie: Melick
Contacteer:

09-02-2006 15:45

Er is een artikel onderweg over hoe te werk te gaan bij je eerste frankrijk trip. Zodra ik van bertil bericht heb, zal dit artikel een hoop vragen voor je beantwoorden.

groetend,

Toine
Plaats reactie