Villiers-Charlemagne

Plaats reactie
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

29-11-2005 12:45

Hiuerbij een link van Aart.

Wie weet er iets van te vertellen?


http://www.lamayenne.fr/front.aspx?SectionId=289

MVG

Klaas
Patrck van der Kolk
Berichten: 38
Lid geworden op: 20-01-2004 21:58

01-12-2005 17:47

Ik heb in de zomer van 2000 (net afgestudeerd) bijna 4 weken in Frankrijk rondgezworven. De 3 belangrijkste attributen:
- de Michelingids,
- ANWB campinggids
- Nachtsvissen in Frankrijk van Aart.

Via de ANWB gids ben ik op deze camping terecht gekomen. Ik heb er een dag of 4 gestaan. Overdag lekker de toerist uithangen en de omgeving verkennen (zowel cultuur als viswater) en 's avonds lekker een paar uurtjes ontspannen visssen. Ik had wel mazzel dat de eigenaar me "accepteerde" want ik kwam op de bonnefooi aanrijden. Reserveren is wel aan te raden gezien de beperkte hoeveelheid plaatsen! (ik dacht 8 huisjes + 20 staanplaatsen).

Het is een langgerekt water van gem. 150m breed waarbij de camping aan een uiteinde ligt. De huisjes zaten (toen) vol met Engelse gezinnen waarbij ik bij een aantal huisjes rodpods op de terrassen zag staan. Je kan trouwens niet vanaf de camping zelf vissen maar toen mocht je met de auto over het jaagpad rondom het meer dus comfortabel vissen! Eventueel een kruiwagen mee want de betere stekken lagen toen een stuk vanaf de camping.

Ik viste er gewoon op de Hollandse manier. Je mocht er toen met 3 hengels vissen en ik had er 1 strak in de kant, 1 op 10 meter en 1 op 20 meter uit de kant. Strook boilies en particles erover en vangen maar. Ik heb in 4 sessies van zo'n 3,5 uur per keer in totaal 24 beten gehad. Verhouding spiegel: schub 50/50. De grootste was 17 pond.

Het was toen echt niet moeilijk om er een vis te vangen. Alhoewel 2 lokale Franse vissers dachten dat ik wonderboilies had. Zij waren die middag gearriveerd en zaten met 6 hengels (ieders 3) op 1 voerplek in het midden van het water te vissen. Ik ging 's avonds vissen en voor ik begon heb ik even een babbel met ze gemaakt (huis-tuin-en-keuken Frans, een paar woorden engels en je komt heeeel ver) en het bleek dat ze nog niets gevangen hadden. In de 3 uurtjes die ik toen viste kreeg ik 7 beten en heb er 6 gevangen!
Ik vroeg ze waarom ze met 6 hengels op 1 stek visten. "Nou meneer, hier in Frankrijk zwemt de vis in enorme scholen". Toen ik ze daarop vroeg of ze dan regelmatig 2 of meer vissen tegelijk vingen keken ze me niet begrijpend aan.
Ik heb maar niet doorgevraagd en nadat ik ze uitlegde hoe ik de vissen ving veranderden ze hun tactiek en vingen ze alsnog een aantal vissen. Als blijk van dank kreeg ik een foto-album onder mijn neus gedrukt van een aantal spiegels die ze gevangen hadden op de rivier die daar in de buurt van de camping stroomt. Ik kan je wel vertellen dat dat geen kleintjes waren. Ook andere wateren werden mij aangeraden, maar ik heb er nooit iets mee gedaan.

De vissen zullen in de loop der jaren wel iets gegroeid zijn. Ik dacht dat de grootste vis toen een spiegel van 22/23 pond was. De vergunning kon ik toen gewoon kopen bij de uitbater van de camping. Mijn plek was trouwens errug goed! Grasveldje voor de tent met daarbij een compleet washok met douche, toilet, berging incl. KOELKAST! voor jezelf. Ik moest toen iets van 20 gulden per nacht betalen. Op de overige voorzieningen (speeltuin, zwembad etc.) heb ik niet gelet want het was voor mij toen niet relevant (nou nog niet, maar das een ander verhaal).

De tweede dag dat ik er was zag ik een Engelsman vanaf een huisje een karper vangen. Een schub van een pond of 8. Die vis werd dus in de bewaarzak gehangen (??????) want waarschijnlijk was de vanger te dronken om een foto te maken. 2 dagen later zag ik een schub van een pond of 8 met z'n buikje naar boven drijven. Op zich al raar natuurlijk maar het hele klote van het verhaal is dat die schub nog in zo'n zwart zakkie zat!!!!! Er zaten misschien wel 15 knopen in het touwtje om de bewaarzak dicht te knopen maar als die mafkees nou ook met 15 knopen die zak had vastgelegd was dit niet gebeurd!

Na dit voorval ('s morgens) kwam ik 's middags bij het water om te kijken en zaten er een 3-tal andere Franse vissers te vissen. Ik had al wel eens een foto'tje gezien maar nu in levende lijve, die lui hadden een boiliekanon!!!!

Ik heb die avond niet meer gevist (niet alleen vanwege het onweer) en ben de volgende dag weer vertrokken naar een ander camping á la ferme (uiteraard met een plas water erbij).


Twas een heel verhaal maar brengt de herinnering van die vakantie wel weer naar boven :lol: .

Groeten,
Patrick
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

14-12-2005 12:45

----- Original Message -----
From: Martin Vlasveld
To: kvdherik@versatel.nl
Sent: Friday, December 09, 2005 5:54 PM
Subject: Villiers Charlemagne


Hallo Klaas,

Je vraagt om info m.b.t het (karper)vissen in Villiers Charlemagne. Toevallig ben ik hier vorig jaar september 2 weken geweest. We hadden een huisje aan het water, je kunt er inderdaad echt vanuit je huis vissen!

De vangsten waren echter niet om over naar huis te schrijven, in twee weken hadden mijn vader en ik slechts 4 karpers van 10 tot 25 pond, 2x schub (14 en 18 pond) en 2x spiegel (10 en 25 pond). Wel hierbij de kanttekening dat je niet elke dag (wel elke nacht) gevist hebben en op karper alleen voor het huis zijn gebleven. Vermoedelijk hadden we iets meer gevangen als we meerdere stekken uitgeprobeerd hadden, maar we hadden tenslotte vakantie :).

Wil je lekker op vakantie en makkelijk een hengel uitgooien dan is dit zeker een aanrader, wel heb je soms last van de buren aangezien de huisjes dicht op elkaar staan en de huisjes welke niet aan het water liggen de huurders tussen de andere huizen in mogen vissen.

Wel was er een Fransman die vrijwel dagelijks aan de overkant een of meerdere karpers wist te vangen, dit i.t.t. alle andere (Franse) vissers, zij vingen slechts heel incidenteel een karper.

Witvis is in het grote meer is erg slecht, slechts wat (kleine) voorns en baarzen en met wat geluk heb je kans op een snoek(baars). Wel ligt er op loopafstand nog een kleiner meer waar je met dezelfde vergunning mag vissen, hier vang je soms hele grote voorns en af en toe een zeelt als bonus.

Ga je met de familie dan is de omgeving zeker een aanrader, o.a. Laval, Chateau Grontier en Chevron zijn leuke plaatsen om te bezoeken. Ook een tour langs de Mayenne moet je dan zeker doen, bij een sluis is een uitstekende Creperie waar je heerlijk kunt eten (staat ook aangegeven in de brochure die je krijgt bij ontvangst op de camping). De campinghouders zijn bijzonder vriendelijke mensen, erg behulpzaam.

Hoop dat je hier iets aan hebt.

Veel succes!

Martin
Arjen Hartman
Berichten: 2
Lid geworden op: 04-05-2006 16:34
Locatie: Emmen

16-06-2006 14:38

Ben hier vorig jaar een weekje wezen vissen met mijn vismaat en onze wederhelften.
Als je naar naar dit putje vertrekt met het doel een topvis (qua gewicht) te landen, kun je je verwachtingen beter direct bijstellen!

Bij onze aankomst lagen er in totaal ongeveer 80 lijnen in het water, als je voor elke lijn ongeveer 2 kilo voer per dag rekent (dat schijnt de Franse tactiek daar te zijn) en dit 365 dagen per jaar is dit een garantie voor schuwe vissen!!
Wij hebben 5 vissen weten te vangen in deze week, de zwaarste 14 pond...verder werd er erg weinig gevangen door de collegavissers.

Als je meer wilt weten, stuur ff een pb'tje!

Groeten
Jamie Duikersloot
Berichten: 1
Lid geworden op: 21-12-2006 14:00

21-12-2006 14:14

Ik ben dit jaar (2006) nog naar Villiers-Charlemagne geweest. Je kan hier prima vangen als je maar weet waar, waarmee en hoe.

Het belangrijkste is dat je in het diepe gedeelte van het water vist. Alle huisjes staan namelijk precies aan de verkeerde kant. Wij hebben halverwege het water gezeten waar het net overloopt van ondiep (1,5m tot 2m) naar dieper (2m tot 3m). Het diepste punt van het water is 18m. Het is denk ik het beste om dus op het gedeelte te zitten waar het rond de 3 á 4 meter diep is.

Pellets doen het daar erg goed. Op boillies hebben we op een gegeven moment nauwelijks meer mee gevist.

Gebruik een standaard rig. Pop-ups pakken ze daar haast niet en blow out rigs schieten halverwege de run los.

We hebben zelf 2 weken daar gevist waarbij we 1 week nodig hebben gehad om achter de bovenstaande dingen te komen. De zwaarste karper die ik eruit heb gehaald is een mooie spiegel van 35 pond :D . We hebben alleen maar s'avonds gevist en vingen zo'n 4 á 5 karpers per avond. Overdag vang je maar zelden. Dit is echt een avond/nachtwater.

Ik hoop dat jullie hier wat aan hebben.

Gr.
Jamie
Plaats reactie