Nieuwe camera

Plaats reactie
Nick Smit
Berichten: 264
Lid geworden op: 11-02-2014 16:03

02-04-2014 10:46

Hallo,

Na gister een nieuw pr gevangen te hebben en wéér een op-de-onthaakmat-foto moest maken omdat ik alleen een telefoon met camera heb heb ik de knoop doorgehakt. Ik wil graag een mooie camera waar ik foto's mee kan nemen.

Ik wil graag een camera waarmee ik een mooie heldere foto kan schieten. Ook moet ik deze gemakkelijk kunnen instellen(ben een camera-leek). Het lijkt mij onwijs handig om een functie te hebben die om de 5 seconden bv een foto schiet(multishot+zelfontspanner?).

Ik wil ook graag een stevig statief en een tasje eromheen.

Mijn budget is +- €250.

Nick
Blog: Mijn Visserij
Laatste verhaal: Geblankt..
Michel Hulshof
Berichten: 458
Lid geworden op: 28-01-2014 18:13

02-04-2014 15:45

Moeilijk ik zou zelf max 350 uittrekken naast fotograferen wil je denk ik ook filmen? Vroeg of laat wil je dat toch. Verder licht en compact en makkelijk in gebruik?
Nikon 3100 prijzen voor een body vanaf 248 euro ( beslist.nl ) heb je alleen geen lens nu zijn er setjes te koop met een 18mm - 105mm welke een vibratie reductie heeft makkelijk bij langzame sluitertijden.
En je bedekt een vrij groot gebied portretjes, overzicht foto's en als je een keer op een iets grotere afstand wil fotograferen dan ben je al een stuk beter uit de voeten dan met een 18mm - 55mm.
In jouw prijssegment heb je 3 opties:

Nikon 3100 ( zelf jaren als pro met Nikon gefotografeerd en ik moet zeggen easy spul )
Canon EOS 1100D
Pentax K20D

Nikon 3100: Vanaf 248

resolutie (effectief) : 14,2 MP
filmen in full hd :
schermgrootte : 3 inch

Canon EOS 1100D Vanaf 242

resolutie (effectief) : 12,2 MP Iets mindere resolutie
filmen in full hd : nee Geen HD functie
schermgrootte : 2,7 inch kleiner scherm

Pentax K20D Vanaf 189

resolutie (effectief) : 14,6 MP iets hogere resolutie echter ik weet niet wat voor sensor er in zit
filmen in full hd : - ontbreekt kennelijk als je wel wil filmen zorg dan gelijk voor HD
schermgrootte : 2,7 inch kleiner scherm
Nick Smit
Berichten: 264
Lid geworden op: 11-02-2014 16:03

02-04-2014 16:22

Bedankt voor je reactie. Ik hoef zelf niet te filmen en dit ben ik ook niet van plan, die optie kan dus afgestreept worden. Ik hoef ook niet perse op grote afstand te fotograferen(kan later altijd nog een andere lens erbij kopen).

Wat is precies het voordeel van een spiegelreflex camera tegenover een digitale camera?

In hoeverre gaat de kwaliteit omhoog als ik mijn budget opschroef naar bv 350-400 euro? Dit is op zich geen probleem alleen dan moet ik nog iets langer mat foto's maken.

Nick.
Blog: Mijn Visserij
Laatste verhaal: Geblankt..
Bjorn Schoemacher
Berichten: 913
Lid geworden op: 12-08-2011 20:52

02-04-2014 19:30

Nick,

Als je een keer in Alkmaar bent, ga dan eens bij Cameraland langs - www.cameraland.nl -. Je krijgt daar een eerlijk en objectief advies en ze passen hun advies ook aan op jouw persoonlijke behoefte en niet naar die omzet die ze nodig hebben.

Ook hebben ze vaak betrouwbare gebruikte body's en lenzen met garantie die door hun zijn nagezien.

Succes met je keuze!
Michel Hulshof
Berichten: 458
Lid geworden op: 28-01-2014 18:13

02-04-2014 20:05

Bjorn Schoemacher schreef:Nick,

Als je een keer in Alkmaar bent, ga dan eens bij Cameraland langs - http://www.cameraland.nl -. Je krijgt daar een eerlijk en objectief advies en ze passen hun advies ook aan op jouw persoonlijke behoefte en niet naar die omzet die ze nodig hebben.

Ook hebben ze vaak betrouwbare gebruikte body's en lenzen met garantie die door hun zijn nagezien.

Succes met je keuze!


Garanties zijn leuk, maar sluiters kennen ook een beperkte levensduur en een nieuwe sluiter is bijna de prijs van een nieuwe camera volgens mij ligt de leeftijd van een sluitermechanisme rond de 500.000 bewegingen. Een sluiter valt niet onder de garantie destijds viel van mijn pro body dit ook niet onder garantie.

Ontopic:

Tsja grootste verschillen tussen spiegelreflex en een compact.

Spiegelreflex:
Betere sensor
Verwisselbare objectieven

Compact:
Sensor is minder en kleiner ondanks dat bij wellicht een gelijkende resolutie van beide scoort de spiegelreflex beter ( minder ruis bij slechtere lichtomstandigheden of bij hogere iso )
Ondanks dat je meer brandpuntsafstanden kunt beslaan wordt meestal de kwaliteit slechter als de focale lengte langer wordt.

Spiegelreflex is duurder in aanschaf, echter heb je in mijn ogen meer plezier ervan ( prijs,kwaliteit )
Compact is leuk maar legt het kwalitatief af tegen een spiegelreflex.
David Noya
Berichten: 60
Lid geworden op: 08-07-2004 01:15
Locatie: Leiderdorp

03-04-2014 11:40

Een niet onbelangrijke opmerking:

Zowel de compactcamera als de spiegelreflex zijn in staat om mooie, heldere foto's te produceren.

Doorslaggevend is in de regel de fotograaf :-)
Nick Smit
Berichten: 264
Lid geworden op: 11-02-2014 16:03

03-04-2014 16:18

bedankt voor jullie reacties.

De dingen die ik tot nu toe opgestoken heb uit dit topic even op een rijtje gezet.

- 250 euro is niet genoeg voor een slr camera set te kopen.
- SLR heeft een betere sensor
- Verwisselbare objectieven(wat? lenzen?)
- SLR betere prijs:kwaliteit verhouding

Ik denk ik een maandje langer ga sparen en dan vervolgens een SLR ga kopen. Ik ga vanavond met een maatje naar de winkel om te kijken en te voelen. Van daaruit kan ik mijn budget ook aanpassen.

Nick.
Blog: Mijn Visserij
Laatste verhaal: Geblankt..
Gebruikersavatar
Edwin van Gemeren
Berichten: 417
Lid geworden op: 06-05-2012 23:04
Locatie: Boskoop

03-04-2014 23:15

Je maakt nu fotos met je telefoon. Doe jezelf een plezier en koop een compact camera met een goeie lens en eventueel lekker veel zoom. Is veel makkelijker in gebruik en maakt betere fotos op de automatische piloot. Als je echt meer wilt doen met fotografie en handmatige instellingen gebruiken, neem dan een spiegelreflex.
Take nothing but memories, leave nothing but footprints

Fish come in 3 sizes: small, medium, and the one that got away
Gebruikersavatar
Schaper Michael
Berichten: 1016
Lid geworden op: 02-08-2012 22:58
Locatie: Zoetermeer

04-04-2014 07:59

Beste Nick (niet Niels :wink: ),

Natuurlijk is de fotografie met een dlsr scherper, beter, noem maar op maar ook duurder en moeilijker. Wat is je doel en wil je dat ook echt behalen?

Ik fotografeer met zowel spiegelreflex, compact en smartphone. Dit doe ik allemaal zelf en ben dus afhankelijk van een statief en zelfontspanner. Vanuit dit oogpunt geef ik mijn reactie.

Spiegelreflex:
Ik heb een Canon 600D met een 24-105 lens uit de L serie en een 50mm lens. Die laatste is veel goedkoper en zeker een aanrader voor hele realistische foto's. Echt bizar hoe scherp de foto's kunnen zijn. Wel heel duur en boven je budget. Wat ik er mee wil zeggen (zoals anderen misschien ook al hebben gezegd) misschien handig om een 2e hands body te kopen met een goed opjectief (lens). Het grootste nadeel van de spiegelreflex vind ik dat deze niet kan scherpstellen met zelfontspanner (in het donker, helemaal moeilijk als je niet al op je fotoplek zit.
Voordelen: haarscherp en veel instelfuncties
Nadelen: veel instelfuncties (dit moet je echt eerst goed leren), scherpstellen in het donker zonder onderwerp voor de lens, budget, niet waterdicht, erg zwaar bij het struinen, geen interval opname mogelijk

foto 1
foto 2
Voorbeeldfoto's met spiegelreflex

Compactcamera:
Ik had de Lumix FS10, canon ixus en de Sony DSC-W350. De compactcamera's zijn lekker licht handzaam en makkelijk te gebruiken. Wel wat korrelig in de nachtfoto's door een lage megapixel gehalt bij een knullige iso capaciteit. Veel megapixels zouden alleen handig zijn bij uitvergroting. Ben ik het niet mee eens. Ik merk dat veel megapixels ook de roodachtige korrel bij nachtfoto's reduceert. Een goede compactcamera doet vaak niet onder aan de kwaliteit in relatie tot een spiegelreflex. Mijn camera's zijn allemaal kapot gegaan (of gestolen) doordat ze niet waterdicht waren. Hierdoor ontstond er vocht in de camera en dus gal-foto's.
Voordelen: licht, handzaam, makkelijk in gebruik, ook waterdicht te koop (aanrader), budget
nadelen: Makkelijk kapot bij niet waterdichte uitvoeringen, geen interval opname mogelijk

foto 3
Voorbeeldfoto compactcamera

foto 4
Voorbeeldfoto compactcamera met vochtprobleem (zie witte waas links boven het midden van de foto)

Smartphone:
Ik gebruik de Sony Xperia Z. Deze telefoon heeft hele goede eigenschappen. 13 megapixels en een hele goede te downloaden APP doen het voor mij de laatste tijd. Het is erg licht, maakt haarscherpe foto's en video's en ik heb met deze app de mogelijkheid voor interval-opname. Deze app heeft een interfal shooting optie. Hiermee kan ik een soort timelapse instelling hanteren. De app stel ik in op 20 foto's elke 2 seconden. Daarmee ben ik 40 seconden aan het fotograferen en heb ik zeker 15 goede foto's. De eerste 5 foto's zijn meestal niet goed omdat de app gelijk fotografeert als je deze optie activeert. Eerst moet je namelijk nog terug naar de vis, deze optillen en een goede pose aannemen. Bij de spiegelreflex camera stel ik camera in op 10 foto's maken na 10 seconden. Dat is wel even rennen maar ik heb dan 15 seconden later wel 10 foto's.Verder is de telefoon waterdicht en daarmee dus ook te gebruiken voor onderwater opnames. Het enige nadeel zijn de nachtopnames. Deze zijn niet heel goed maar wel ok.
Voor het struinen gebruik ik een heel licht statief (<500gram), de Joby klem en mijn telefoon. Weegt nix en voldoet meer dan overdag. Hier zie je hoe dat er uit ziet
nadelen: nachtfoto's niet optimaal
voordelen; waterdicht, interval-opname, gelijk uploaden, geen apart aparaat mee (je telefoon heb je zowizo al mee in je broekzak), haarscherpe foto's en films, onderwaterbeelden mogelijk, enzovoorts.

foto 5
Voorbeeldfoto overdag met de smartphone

foto 6
Voorbeeldfoto nacht met de smartphone


Conclusie:
Als ik met jouw budget een camera zou uitzoeken voor mijn eisen dan zou ik gaan voor een goede compactcamera welke waterdicht is, goede nachtfoto's maakt en een interval-opname functie heeft. Anders op zoek naar een goede 2e hands camera. Met deze smartphone kun je ook heel goed uit de voeten met dagopnames.
Oh, the sea is so full of a number of fish, If a fellow is patient, he might get his wish!
- Dr. Seuss

Veel leesplezier op mijn blog Pendingen
albert kok
Berichten: 89
Lid geworden op: 20-11-2003 01:00

04-04-2014 08:18

Michael,

Kun je met fv5 ook zo instellen dat je ziet wat je fotografeert...dat je telefoon een scherm wordt in de zelfontspanning modus ?

mvrgr,
ap
Nick Smit
Berichten: 264
Lid geworden op: 11-02-2014 16:03

04-04-2014 08:40

Dank jullie wel voor de reacties :). Ik heb zelf ook nog even rondgevraagd bij kennissen. Nou hoorde ik gister dat een vriend van mij een oom heeft die zelf veel fotografeert. Ik ga proberen om met deze man in contact te komen om te vragen of hij mij misschien wat dingetjes kan laten zien.

Ook ben ik gister even naar de elektronica winkel geweest en heb ik even wat camera's vastgepakt en een paar foto's gemaakt. Ik heb inderdaad gemerkt dat het moeilijker is om een mooie foto met een slr camera als met een goede compact camera, maar als er een goede foto uitkomt dat het dan wel een hele mooie foto is.

Ik laat het geld gewoon nog eventjes op de bank staan tot ik misschien bij deze man wat kan uitproberen. Dan kan ik kijken of het extra geld(en moeite) het me waard is.

Nick.
Blog: Mijn Visserij
Laatste verhaal: Geblankt..
Gebruikersavatar
Schaper Michael
Berichten: 1016
Lid geworden op: 02-08-2012 22:58
Locatie: Zoetermeer

04-04-2014 11:42

Albert,

Ik weet niet precies wat je bedoeld maar HIER zie je wat youtube filmpjes van hun en HIER is een link naar hun website.

Zelf zorg ik er altijd voor dat ik net nog mijn onthakingsmat kan zien onder in het scherm. Als ik dan achter de mat hurk met de vis in handen dan gaat het altijd goed. De app stelt automatisch scherp na élke foto als je dat instelt.


Hier zie je dat de onthaakmat nog net onderin de foto te zien is. Zo gaat het in ieder geval goed. Later kan je op de computer het beeld bijsnijden als je dat wilt. Daarvoor gebruik ik meestal http://pixlr.com/express/ maar dat is even ter info.

Afbeelding
Oh, the sea is so full of a number of fish, If a fellow is patient, he might get his wish!
- Dr. Seuss

Veel leesplezier op mijn blog Pendingen
Bjorn Schoemacher
Berichten: 913
Lid geworden op: 12-08-2011 20:52

06-04-2014 11:41

Dat hangt ook een beetje van je instellingen af Michael. Ik zet mijn camera altijd op AF-C (autofocus continue) en dan op zoveel als mogelijk scherpstel punten en dat gaat altijd goed met de zelf ontspanner. Zeker als je zelf een beetje beweegt voor de camera.

Wel is het belangrijk dat je in volledige duisternis iets licht al op je hebt staan. Je camera stelt scherp op contrast verschil.
Plaats reactie