Archiveren foto's

Plaats reactie
Mitchel van der Linden
Berichten: 1720
Lid geworden op: 03-07-2006 18:57
Locatie: Den Haag

26-07-2012 13:29

Als je regelmatig een fotootje schiet dan word je harde schijf vanzelf een rotzooi. Zeker als je zowel in JPEG als in RAW schiet. Nu vraag ik me af hoe jullie je karper relateerde foto's digitaal bewaard.

Ik probeer het per jaar, vervolgens per categorie foto en vervolgens per stek op te slaan. Echter kan dat volgens mij een stukje beter. Zeker gezien 't feit dat ik overgestapt ben op een spiegelreflex camera.
Gebruikersavatar
Jan Witter
Berichten: 1989
Lid geworden op: 04-04-2002 02:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

26-07-2012 13:35

Ik heb daarvoor een aparte partitie van plusminus 150GB, op mij harde schijf gemaakt waarin ik gewoon mappen heb gemaakt met daarin de datum, en de naam van waar ik de foto's heb gemaakt, daarbij heb ik als extra een externe harde schijf van 500GB, waar ik ze als back up op bewaar, en twee of drie keer per jaar de foto's naar toe schrijf.
De meeste computerfouten zitten tussen het toetsenbord en de rugleuning van de stoel...
Mitchel van der Linden
Berichten: 1720
Lid geworden op: 03-07-2006 18:57
Locatie: Den Haag

26-07-2012 14:07

Foto's van vangsten, sfeer, etc. gaan bij jou gewoon in hetzelfde mapje?
Ronald Bonestroo
Berichten: 118
Lid geworden op: 26-06-2012 13:18

26-07-2012 15:45

De makkelijkste manier is de foto's hernoemen volgens de NIDF-standaard en dat is:
2 letters, daarna jaartal, maand en dag en dan een volggetal in 4 cijfers.
In mijn geval:
rb1207260001.jpg zou de eerste foto heten van de reeks.
Zo houd je unieke nummers in je mappen en kan je nooit een fout maken. Ook kun je heel eenvoudig aan de bestandsnaam zien wanneer deze gemaakt is zonder de EXIF/IPTC te moeten raadplegen.
Daarnaast een mappenstructuur aanhouden.

Bijvoorbeeld:
Hoofdmap genaamd Karpervissen
Daarin mappen genaamd 20120726 Veluwemeer, 20120723 Wolderwijd enz.

Verder raad ik je aan de IPTC in te vullen, vooral bij beschrijving een aantal steekwoorden zetten zoals stek, bijzonderheden, weer e.d.

Als je de inhoud van de hoofdmap minimaal 1x per maand synchroniseert met een externe HD, dan houd je alles keurig op orde. Mooie van de steekwoorden is dat wanneer je bijvoorbeeld in de zoekfunctie "spiegel aparte schub veluwemeer" intoetst, je alle foto's ziet die die woorden in de IPTC hebben. Scheelt je zoveel zoekwerk ;)
Plaats reactie