RAW naar JPG

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jan Witter
Berichten: 1989
Lid geworden op: 04-04-2002 02:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

10-05-2012 12:04

Heren fotografen,

Ik ben op zoek naar een gratis programmaatje waarin ik meerdere RAW's tegelijkertijd kan omzetten naar JPG. Heeft iemand tips dan hoor ik die graag.
De meeste computerfouten zitten tussen het toetsenbord en de rugleuning van de stoel...
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

10-05-2012 19:33

Jan ik denk niet dat er een gratis programma is voor een dergelijke batchverwerking.

Er zijn wel mogelijkheden maar die mogen hier niet besproken worden.

Lightroom verwerkt dat bv goed.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

10-05-2012 21:46

Niet geprobeerd hoor. Ik gebruik bijgekochte ( :wink: ) software van mijn camera. Maar als je met Google zoekt op "batch raw jpg freeware" vind je wel wat info en verwijzingen naar freeware.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Jan Witter
Berichten: 1989
Lid geworden op: 04-04-2002 02:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

10-05-2012 23:44

Thanks Kees,

Dat van die software van de camera was de tip die ik nodig had, daar staat het programma DPP op en die doet batch verwerking van de RAW foto's, in verschillende bestands formaten zelfs zoals Tiff, Jpeg en PNG. Ik ben er dus uit. Ik had trouwen wel 2 gratis programma's gevonden. RAW Therapee en RAWExtractor.
De meeste computerfouten zitten tussen het toetsenbord en de rugleuning van de stoel...
Jan Willem Hilverts
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10-09-2008 15:27
Contacteer:

11-05-2012 10:45

Waarom wil je het direct omzetten Jan? RAW is slechts het negatief, wat vaak nog een kleine bewerking, (verscherpen en contrast (levels en curves)) nodig heeft. Je JPG heeft dus nooit een top eindresultaat.. Zie laatste bericht in dit topic en zie het verschil in RAW en JPG: viewtopic.php?f=58&t=64541

Zet dan je camera tijdens het fotograferen op RAW+JPG. Dan maakt die zowel een RAW als een JPG bestand tegelijk. Waarvan de JPG wel bewerkt word in je camera. Thuis kan je dan nog kiezen en bekijken of je foto's goed genoeg zijn. Mist er wat contrast, kleur enz, dan kan je de RAW simpelweg even bewerken.
--- Toedeledokie ---

Jan Willem

http://www.jw-hilverts.nl
Gebruikersavatar
Jan Witter
Berichten: 1989
Lid geworden op: 04-04-2002 02:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

11-05-2012 11:36

Hoi Jan Willem,

Ik had een aantal foto's gemaakt van iemand, en die moet ik per e mail versturen, en aangezien ik alleen nog maar foto's in RAW maak, wilde ik snel wat foto's omzetten naar Jpeg. Ik had dus geen zin omdat één voor één te doen, vandaar de vraag naar een batch progje. Voor mezelf hou ik ze gewoon in RAW, en voor eventueel printen, en om ze op dvd te zetten, zet ik ze om naar tiff. Dat geeft het minste kwaliteits verlies. Maar vanwege de grootte van de foto's in zowel Tiff als RAW werd dat lastig mailen. :wink:
De meeste computerfouten zitten tussen het toetsenbord en de rugleuning van de stoel...
Gebruikersavatar
R de Winter
Berichten: 3066
Lid geworden op: 15-07-2010 15:05
Locatie: JRC Extreme Brolly
Contacteer:

11-05-2012 12:20

Dit kan je doen met Picase3 van google.

even instaleren
open raw file in picasa
dan edit in picasa
selecteer alle bestanden
dan exporteer naar map
maak map aan voor je jpeg
stel instelling in zoals je het wil
en dan exporteren ;)

je kan het ook trouwens met photoshop doen, let wel op dat alles in 1 map staat.

ga naar file en dan scripts en dan image processor (met image processor kan je het dus omzetten)
zoek locatie van de bestanden in het nieuwe venster
dan opslaan als jpeg en zet quality stand 10/12
en zet vinkje aan bij convert profile to srgb
en zet vinkje aan bij include icc profile
en dan druk je op RUN!!!

en voila je pc doet de rest..

succes!
Oja joh!!!
Jan Willem Hilverts
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10-09-2008 15:27
Contacteer:

11-05-2012 13:03

R de Winter schreef:je kan het ook trouwens met photoshop doen, let wel op dat alles in 1 map staat.

ga naar file en dan scripts en dan image processor (met image processor kan je het dus omzetten)
zoek locatie van de bestanden in het nieuwe venster
dan opslaan als jpeg en zet quality stand 10/12
en zet vinkje aan bij convert profile to srgb
en zet vinkje aan bij include icc profile
en dan druk je op RUN!!!

en voila je pc doet de rest..

succes!


Dankje! Wist dat het kon, mar wist ff niet meer hoe.

Maar waarom quality op 10 en niet max? Als je wil printen dan wil je toch ook de max quality?

Jan,
Gaat het om veel foto's die verzonden moeten worden?

www.senduit.com dacht ik.. Even al de jpg in een zip inpakken en uploaden en link mailen naar bestemde. Wel even op een week zetten dat de link bewaard blijft.
--- Toedeledokie ---

Jan Willem

http://www.jw-hilverts.nl
Gebruikersavatar
Jan Witter
Berichten: 1989
Lid geworden op: 04-04-2002 02:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

11-05-2012 14:08

R de Winter schreef:je kan het ook trouwens met photoshop doen, let wel op dat alles in 1 map staat.

ga naar file en dan scripts en dan image processor (met image processor kan je het dus omzetten)
zoek locatie van de bestanden in het nieuwe venster
dan opslaan als jpeg en zet quality stand 10/12
en zet vinkje aan bij convert profile to srgb
en zet vinkje aan bij include icc profile
en dan druk je op RUN!!!

en voila je pc doet de rest..

succes!


Dank U, zo kan het inderdaad ook.

@ Jan Willem

Foto's zijn inmiddels verstuurd, maar ik hou die site even bij mijn favo's
De meeste computerfouten zitten tussen het toetsenbord en de rugleuning van de stoel...
Gebruikersavatar
R de Winter
Berichten: 3066
Lid geworden op: 15-07-2010 15:05
Locatie: JRC Extreme Brolly
Contacteer:

11-05-2012 16:01

Waarom je de kwaliteit op 10/12 zet.. en niet hoger?

omdat 10/12 al het max is ;)

bij mij gaat hij niet verder dan 10 maar bij andere weer tot 12.. raar maar waar.
Oja joh!!!
Plaats reactie