Workflow verscherpen, kleur aanpassen e.a.

Plaats reactie
Jan Willem Hilverts
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10-09-2008 15:27
Contacteer:

26-07-2011 10:10

Zo nu en dan krijg ik wel eens de vraag om men te helpen met hun foto's. Scherpte is niet helemaal goed, kleurstelling of andere vragen.

Niet erg, vind het heel leuk overigens. Om toch een ieder te helpen, dacht ik... Waarom niet een workflow plaatsen. Zo kan je zelf lekker spelen en er van leren.

Er zijn echter twee dingen waar je rekening mee moet houden. Je hebt namelijk verschillende camera's, waarbij je kan denken aan:

- Compactcamera (wat veelal gebruikt word onder vissers)
- Spiegelreflex (geeft je wat meer mogelijkheden dan met compact)
- Systeemcamera (ombi van compact met de mogelijkheden van spiegelreflex)

Een compactcamera fotografeer in 99 van 100 camera's altijd in jpg. Oftewel, kant en klaar bestand. Voor de kritische fotogafen onder ons, een nadeel. JPG bevat al een dusdanige compressie etc. dat nabewerken bijna niet mogelijk is en je vaak inlevert aan de kwaliteit. Er zijn zeker wel wat mogelijkheden waarin je de kleur nog deels kan aanpassen, maar je wel scherpte kan verliezen. Naverscherpen zal weer voor de nodige ruis zorgen, wat niet ten goede komt bij het uitprinten van de foto (op groter formaat)

Spiegelreflex camera's hebben de mogelijkheid om in RAW te fotograferen en in JPG. Soms kan ook beiden tegelijkertijd, wat helemaal een voordeel is.

Wat is RAW: Dat lees je hier: http://forum.belgiumdigital.com/f9/waar ... 61497.html

Voordeel van fotograferen in RAW en JPG tegelijkertijd, is dat je zowel een origineel beeld hebt en een kant en klaar beeld. Staat je de kleur temperatuur niet helemaal aan, mis je wat scherpte of wat dan ook, dan heb je het digitale negatief nog. Die je dus kan bewerken, zonder kwaliteit te verliezen.

Om iedereen, of iedere nieuwkomer die met een spiegelreflex aan de gang gaat een beetje op weg te helpen, hier een paar workflows. Deze workflows zijn echter op een andere fotografie gebaseerd. De bewerking blijft hetzelfde. De workflows zijn van mijn buurman, hij werkt voornamelijk met de programma's die genoemd worden in de workflow alsmede plugins en linkjes naar de site daarvan. Ik zal zelf binnenkort een workflow maken met daarin mijn workflow, welke volledig op photoshop is gebaseerd. Zo kan je voor jezelf kijken wat je fijner vindt. En sommige werken wellicht al hiermee..

Afijn, de workflows. Ze zijn gebaseerd op RAW bestanden! Indien het op JPG is, dan vermeld ik dat erbij!

Verscherpen met RAW bestanden in Lightroom
http://foto-forum.nl/viewtopic.php?f=7&t=169

Ruis verwijderen met plugins:
http://foto-forum.nl/viewtopic.php?f=7&t=114

Verscherpen met plugins (dit is wel degelijk nodig als je in RAW fotografeert)
http://foto-forum.nl/viewtopic.php?f=7&t=113

Belichting herstellen in JPG via Photoshop
http://foto-forum.nl/viewtopic.php?f=7&t=94

Hoop dat een ieder hier iets aan heeft. Mocht je dingen missen, vragen hebben, let me know.

Zal mijn workflow, gebaseerd op photoshop, spoedig maken en plaatsen.

Groet,

Jan Willem
--- Toedeledokie ---

Jan Willem

http://www.jw-hilverts.nl
Jan Willem Hilverts
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10-09-2008 15:27
Contacteer:

01-08-2011 22:07

Zoals beloofd, hierbij dan mijn workflow.

Deze is gebaseerd op het gebruiken van Photoshop en enkele plugins, welke ik vermeld! Photoshop kort ik in de workflow af met PS!!

Ik raad je aan dit goed te lezen en ook te spelen. Ik zal kijken of ik de bestanden kan uploaden, zodat jullie zelf ermee aan de gang kunnen en kunnen zien wat de functies van photoshop doen. Mocht er iemand een server o.i.d. hebben waar ik de JPG en de RAW kan plaatsen, heel graag zelfs.

Afgelopen weekend ben ik dus wezen vissen en heb gefotografeerd in de instelling: RAW + JPG Normal. Volgens mij kan elke spiegelreflex dit. Zoek dit even in je manual op. Waarschijnlijk onder bestandstype. Bij Nikon althans. Let wel. De kwaliteit is niet helemaal top om maar eerlijk te zijn. De scherpte ligt op de vis en mijn
gezicht is niet helemaal scherp :( Mocht ik willen printen, mis ik dus kwaliteit. Helaas. Eigen schuld. Afijn, verder met de workflow:

We gaan beginnen met de JPG uitvoering.

Dit is de JPG die uit de camera is komen rollen:
Afbeelding

En dit is het uiteindelijke resultaat:
Afbeelding

[*]Na het inladen van de foto's in Adobe Bridge, open ik de foto in PS. Het eerste wat ik dan doe, is naar het menu Levels gaan. Voor de pc gebruikers doe je dit met CTRL+L en de mac gebruiken appeltje + L. Het volgende scherm opent zich dan:
Afbeelding

Let op, eerst wat instellingen doen! Je klikt als eerste op options. Onderaan zie je dan een zwarte en witte kleur. Deze zet je beide op 0,01% en vervolgens vink je "Opslaan als standaart (Save as default)" aan. We klikken NOG NIET OP OKE!

We kunnen bovenaan 3 standen kiezen. Hier kies je er één van. Let wel, alleen de bovenste twee gebruiken! Dit kan best ingrijpend zijn. Hiermee breng je de kleur aan op smaak en waarschijnlijk ook natuurlijker. Klik op OK. Vervolgens zie je een histogram, met drie pijltjes.
- Met de linker beheer je de donkere delen van je foto.
- Met de middelste de lichtheid van je foto.
- Met de rechter de lichte delen van je foto.

Afbeelding

Speel hiermee tot het naar jouw smaak is. Let wel. Zodra je de linker of rechter pijl gebruikt, houdt je de ALT toets in. Als je tever gaat, krijg je vlekken te zien. Dit betekent dat je foto TE donker of TE licht is dan. Dus niet teveel! Met de middelste pijl kan je nog iets bijlichten en vervolgens klik je op OK.

Je belichting zou nu in orde moeten zijn. Bij mij in elk geval wel. Mocht dit niet zo zijn. Dan kan je altijd nog eens bij het volgende menu kijken:
Afbeelding: Adjustments - Brightness/contrast

De JPG foto is door de camera al iets verscherpt en heeft geen extra verscherping nodig. Dit zorgt dan voor ruis en verpest je hele foto tegelijkertijd. Vervolgens klik je op bestand en OPSLAAN ALS. Je geeft de foto altijd een andere naam, zodat je nog wel over het origineel beschikt.

Voor zover de bewerkingsmogelijkheden voor JPG. Natuurlijk zijn er diverse wegen die naar Rome leiden. Hiermee hoop ik je echt een mooie basis mee te kunnen geven, waarmee je uiteindelijk je eigen workflow creëert.

BIJ VRAGEN GELIEVE NIET HIER TE REAGEREN. Maak een apart topic aan, of stuur een PB. Bart, wellicht is het een idee om een vragen topic aan te maken?
Laatst gewijzigd door Jan Willem Hilverts op 02-08-2011 08:18, 1 keer totaal gewijzigd.
--- Toedeledokie ---

Jan Willem

http://www.jw-hilverts.nl
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

01-08-2011 22:24

Toppie, waarvoor dank. De man vis foto is nu een stuk warmer en meer contrast.
En ik me maar afvragen waarom ik me zo moet behelpen met mijn kwaliteit :wink:

Groet,
Peter
Jan Willem Hilverts
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10-09-2008 15:27
Contacteer:

01-08-2011 22:32

De bewerking van RAW bestanden.
Dit is het originele, onbewerke digitale negatief
Afbeelding

En dit is het eindresultaat
Afbeelding

We gaan naar Adobe Bridge, openen de betreffende foto. Vervolgens verschijnt er een nieuw venster. Dit is het Camera Raw venster. Kortgezegd je digitale ontwikkelkamer waarin je het meeste al klaar maakt.

Dit ziet er zo uit:
Afbeelding

In camera raw kunnen we het een en ander instellen. Ik ga hier niet alle knopjes benoemen en wat ze doen. Hier kom je op twee manieren het beste achter.. Tutorials op youtube en er zelf mee gaan spelen.

Afijn, in camera raw maak ik gebruik van een paar sliders. Te weten:
Temperature / Kleurtemperatuur
Exposure / Belichting
Recovery / uhhh even de NL naam kwijt...
Blacks / zwarten
Brightness / belichting
Contrast

Een kleine noot
Temperature stel je nooit hoger in dan 5500. 5500K is namelijk daglicht. Het kan voorkomen, als je op de auto piloot, of je belichting automatisch hebt, dat het een keer hoger uitvalt. Geen probleem dan. De tint corrigeert het deels. Ga ik nu niet dieper op in.

Ook hier geldt, spelen met de schuifjes, zo leer je het snelst. Alle woorden spreken voor zich, voor wat betreft hun functie.
Vervolgens, nadat je alles ingesteld hebt, klik je op open image/afbeelding.

[*]Je komt nu uit in Photoshop. In PS ga je vervolgens als eerste weer naar levels en doet exact hetzelfde als eerder benoemd bij de
bewerking in JPG.

Na de levels op orde gemaakt te hebben, ga je naar filter - smart sharpen/slim verscherpen
Afbeelding

Let op: Neem de instellingen over zoals hieronder op het plaatje te zien zijn. Dit GELDT NITE voor de %. Hiermee moet je namelijk spelen. Er geldt een klein regeltje.
Amount/sterkte - niet hoger dan 75% (persoonlijke mening)
Radius: niet hoger dan 0.5

Waarom niet hoger gaan.. Doe het maar en zie hoeveel korrels (ruis) en randen je krijgt (oververscherping) Dat komt je foto dus niet ten goede. Oke, we gaan weer verder

Na deze verscherping uitgevoerd te hebben, is het het beste om de foto te ontruisen (die korrels). Hier heb je tig programma;s voor. De pro's gebruiken vaak Neat Image Pro. Ik gebruik zelf Topaz DeNoise 5. Deze heeft een aantal presets wat het je gemakkelijker maakt. Hier heb ik geen screen van, helaas. Op deze foto was de ruis te weinig, om dit te kunnen laten zien. Maar deze houden jullie tegoed van me.

Na het ontruisen, gaan we, links onder, naar channels. Klik hierop en je ziet het volgende:
Afbeelding

Kijk door op een kleur kanaal te klikken welk kleur kanaal het meeste contrast verschil heeft tussen het onderwerp en achtergrond/omgeving Selecteer dit kanaal door Ctrl-klik (muisklik). Hij heeft nu in dit kleur kanaal een selectie gemaakt van alle lichte delen. Druk op Ctrl-shift-i om de selectie om te keren. Klik nu in je pallet weer op RGB om alle kanalen aan te zetten (alle kleur lagen staan in het blauw, foto is weer in kleur, en de selectie is zichtbaar) Druk op Ctrl-H om de selectie te verbergen en ga naar "Filter, sharpen, unsharp mask /verscherpen, onscherp masker"

Afbeelding

De hoeveelheid kan je in deze meer opschroeven dan bij smart sharpen/slim verscherpen. Afhankelijk van hoeveel de foto kan hebben, zou ik niet hoger gaan dan 150. De straal niet hoger dan 0.5, anders ga je hele scherpe randen krijgen. Bij de schubben wordt dit kneiterlelijk! De drempel heb ik standaart op 5 staan. Na dit in orde gemaakt te hebben, klik je op OK en daarna druk je CTRL-D om de selectie op te heffen.

Vervolgens ga je naar bestand en kies je opslaan als en zet je hem uiteraard op TIFF. En daarna sla je hem nog een keer op als JPG. Waarom TIFF? Tiff bestanden hebben geen compressie. Je kan dit vergelijken met RAW. Echter kan je je bewerkingen in photoshop niet opslaan in je RAW bestand. Doordat je hem in TIFF opslaat, heb je altijd de volledige bewerkte RAW, die je voor diverse doeleinden kan gebruiken. Mocht je je JPG kwijt zijn, heb je je TIFF met alle bewerkingen erin op geslagen. Die zet je weer eenvoudig om naar JPG.

Ook nu geldt weer.. Bij vragen een PB of een nieuw topic openen.
--- Toedeledokie ---

Jan Willem

http://www.jw-hilverts.nl
Plaats reactie