Perfectie compositie man-vis foto

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Niek Wijnen.
Berichten: 728
Lid geworden op: 15-08-2003 02:00
Locatie: Nijmegen

10-01-2011 18:00

Hallo,

Ik ben benieuwd hoe jullie hier tegen aan kijken. Soms irriteer ik me aan foto's die ik onder ogen krijg. Hele mooie vissen maar echt slecht genomen foto's. Niet dat ik er zelf in uit blink, vandaar dat ik ook benieuwd ben naar jullie visie! Vaak onstaat de discussie van vissen die in de lens gedrukt worden....Naar mijn idee vaan de 'fout' van de fotograaf.
Wat is in jullie ogen de perfecte man vis foto?
Waar bevindt de vis zich en hoeveel omgeving zie je nog om de vis en man? Waar moeten je handen zitten om de karper perfect vast te houden? Zomaar wat vragen.
Ik ben heel benieuwd naar wat jullie kijk hierop is, kunnen we nog wat van leren lijkt me!
Voorbeelden zijn uiteraard zeer welkom!
Catch them if you can...
Gebruikersavatar
Sebastian Huvenaars
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18-02-2005 16:02
Locatie: Eindhoven

13-01-2011 00:59

Ik probeer altijd een beetje van de omgeving te laten zien, om de foto een passende sfeer mee te geven. Om ervoor te zorgen dat die omgeving vervolgens niet gaat afleiden van de vangst zoom ik een stukje in, op die manier wordt de achtergrond wat onscherper. Zo springt de vis er ook wat mooier uit zonder overdreven groot te lijken...

Ook is het handig om, voordat je met je vangst aan het sjouwen gaat, op voorhand te bepalen vanuit waar je de foto wil schieten en tegen welke achtergrond.

thats it :)
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

15-01-2011 22:41

Waar ik me kapot aan kan ergeren is van die figuren die menen de aarsvin helemaal tot in een wokkel te draaien. Ene Lily Moonen deed dit ook met De Leder van het Kempisch, leek wel of ze het als handvat gebruikte. Echt geen pan.

Eddy Stercke Verhalen doet ook niet anders.

Verder is een contrast met achtergrond wel gewenst, op voorhand inderdaad als Sebas al zei even bepalen, wat spelen met licht enzo voor je vis uit het water trekt. Kan het heel snel gebeuren.

Ook het achterlijk ver naar voren drukken ( zodat je handen wel erg groot lijken) vind ik ook niet echt gepast. Schijnt tegenwoordig wel te moeten. Handen verbergen, achterkant met 1 of 2 vingers ondersteunen om maar zo min mogelijk te laten zien. "Dan komt de vis mooier uit"

Mooier als platliggend op een mat kun je ze niet krijgen, dus als het je om het uitkomen van de vis gaat ;)

Storende elementen als wandelaars en auto's en kampementen enzo. Hou ik ook niet van. Een vrachtschip daarentegen heeft wel wat.


Afbeelding

- Blijf niet een minuut lang zoeken naar het perfecte plaatje, blijf schieten met dat ding. Het is geen rolletje.
- Ga niet samen je foto's staan bekijken terwijl de vis gewoon blijft liggen, als je er genoeg schiet is dat nergens voor nodig
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
justin waayer1
Berichten: 729
Lid geworden op: 29-07-2010 19:44
Locatie: twente

16-01-2011 10:28

dar vind ik nu weer "jammer" dat je het water kunt zien op de achtergrond(tenzij dat niet anders kan natuurlijk)
maar het mooist vind ik tegen het riet ofzo aan
of tegen een paar mooie bosjes enz
mvg justin
----------------------------------------------------------
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

16-01-2011 12:19

Bewust gedaan Justin..

Zo zie je de extreme mist waarin ik het dier ving. Kolken horen op een 50 meter maar ze niet kunnen zien.

Magic.

Heb ook foto's met andere achtergrond hoor. Maar die vallen in het niet tegenover deze. En zijn te herkenbaar ;)
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
justin waayer1
Berichten: 729
Lid geworden op: 29-07-2010 19:44
Locatie: twente

16-01-2011 12:27

oke
nu snap ik het :wink:
mvg justin
----------------------------------------------------------
Gebruikersavatar
Peter de Jonge
Berichten: 1617
Lid geworden op: 07-10-2009 18:27
Locatie: Amersfoort

16-01-2011 15:22

mooie vis trouwens Sven, die beschubbing!!!
Bovenstaande is slechts mijn bescheiden mening, correct me if i'm wrong!
Noem mij gerust een DRIJFSIJS!!!

http://www.karperontspanning.nl
http://www.hsvonsgenoegenboxtel.nl
Gebruikersavatar
Richard Mol
Berichten: 436
Lid geworden op: 17-12-2009 21:17
Locatie: Westfriese carp scene
Contacteer:

26-01-2011 20:14

Het druipt er letterlijk van af Mooi apparaat men
Gebruikersavatar
thijs wijnhoven
Berichten: 268
Lid geworden op: 02-02-2008 16:35
Locatie: Riethoven
Contacteer:

27-01-2011 16:33

Afbeelding

zo vind ik persoonlijk de compositie mooi:

- vis ietswat met de kop omhoog laten wijzen, niet te extreem natuurlijk.
- hand over de staartvin ipv deze als handvat te gebruiken, niet nodig ook.
- gehurkt niet te hoog boven de mat uit, maar er op lettend de vis niet naar voren te steken
handen rustend op de knieën en de vis vlak voor de knieën houden, is ver genoeg!
- de vis goed nat gehouden, zo komt het dier ook gezond uitziend en mooi glanzend erop.
- een natuurlijke achtergrond, liefst zonder zichtbare menselijke elementen erin
(prullenbak,hekje,verkeersborden en dergelijke)

maar veiligheid moet hoger op de lijst staan dan een mooie foto dus voor mij geen uitgebreide fotosessies en dan maar consessies doen aan kwaliteit als t niet anders kan: altijd emmer water naast de mat. vis altijd in weegzak teruzetten en vast blijven houden tot hij op kracht is, vis niet te hoog boven de mat of boven het water (waterfoto's) houden, vis goed uitgedrilt hebben zodat kans op flapperen en vallen drastisch verkleint wordt (zie nog te vaak mensen die een judowedstrijd op de mat hebben met een vis, een goede worp en je tegenstander gooi je van de mat :oops: ), na 5 minuten vis terug en geen mooie foto is dan pech gehad. s'nachts een vis vangen dan maar een nachtfoto en als ik mn vader eens lief aankijk en de spiegelreflex gebruiken mag dan doen de nachtfoto's niet onder bij die in daglicht, echt niet hoor.

p.s Sven mooie foto man!
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

31-01-2011 09:03

Die van jou mag er ook zijn.. Zonnetje wat een beetje door de bomen straalt, mooie vis ook. Niet buitensporig uit proportie geduwd zodat je ineens enorm grote handen hebt ;)

En dat van die anaalvin (want staartvin is staart uiteraard) kan ik me ook in vinden. Het is toch niet meer van deze dag dat je die vin helemaal in een krul trekt a la Eddy Sterckx en kornuiten? Dikke matten, bescherming tot en met om vervolgens die vin helemaal uit zijn verband te trekken. Roep ik al jaren, hoor je nooit iemand over..
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Plaats reactie