Bronst Damherten 2009 deel 1

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

28-10-2009 22:46

Bronst Damherten 2009

Vorige week op zoek gegaan naar de Damherten omdat rond deze periode de bronst zou aanvangen. Vrij spoedig kon ik de eerste groepjes rond zonsopkomst al vinden.
Vooral veel hinde’s (vrouwtjes) met af en toe een hert (mannetjes) er tussendoor.
Erg fraai om te zien allemaal. Regelmatig hoorde ik de herten burlen. Dit klinkt trouwens geheel anders dan het machtige burlen zoals de Edelherten dit doen. Dit klonk veel meer als een regelmatig vastlopende kettingzaag of brommer of een blaffende zeehond. Voor mij persoonlijk is het als zwaar slechthorende een extra bonus als ik de dieren kan horen. (Zangvogels =hoge tonen welke ik nauwelijks kan waarnemen).
Naarmate de bronst langer duurt, beginnen de stembanden het te begeven. Die het beste klinkt is voor de hindes het meest interessant. Net als de edelherten denken de damherten gedurende de bronst aan niks anders dan seks en hierdoor eten ze nauwelijks en slapen ze slecht en raken ze behoorlijk uitgeput. Zeker als ze ook nog eens verwondingen oplopen gedurende de gevechten.
Mijn eerste bezoek leverde een flink aantal foto’s op, enkel teveel kon ik beschouwen als mislukt dor bewegingsonscherpte.
Zo’n beetje na zonsopkomst trekken ze zich terug van de open vlaktes naar hun vaste plekken in het bos onder de bomen. Hier zul je dan ook weinig tot geen licht aantreffen.
Iso getallen van 1000 tot 1250 zijn in mijn geval noodzakelijk en dan nog kom je tot krappe sluitertijden van 1/125 seconden, maar vaak nog lager. Hier had ik dus weinig aan mijn 70-400 zoomlens.
De volgende keer zou ik de Minolta 200 mm prime F2.8 lens meenemen wat al stukken beter ging.

Bij het volgende bezoek trof ik onder de onder bomen diverse uitgeputte mannetjes aan. De hindes waren dit keer niet in de directe nabijheid. Op mijn gemak kon ik enkele portretjes maken van diverse herten. Vanuit mijn ooghoeken zag ik enkele vechtende herten en langzaam bewoog ik me die kant op. Ze gaan helemaal los en met diverse toeschouwers zijn we getuige van een machtig schouwspel. We kunnen ze goed horen (zowel het burlen als het gekletter van botsende geweien) en…. ook goed ruiken, want ze stinken behoorlijk. Heerlijk genietend van dit schouwspel schiet ik diverse foto’s. Dat gaat een pak beter dan de vorige keer.
Enkel een volgende keer ook maar een lichtsterke groothoeklens meenemen…zo dicht zitten we namelijk op de “actie” zonder dat de herten zich echt om ons bekommeren.

De hoofdrolspelers van deze dag:
Foto1:
Links in de hoek: Bambi
Afbeelding

Foto2:
Rechts in de hoek: De donkere Rambo..
Afbeelding

Foto 3:
Jezt geht losssssssss….
Afbeelding

Foto4:
Afbeelding

Foto 5
Afbeelding

Foto6:
Vrij spoedig zat Rambo in een netelige positie doordat deze enige minuten vast kwam te zitten met zijn gewei aan een boom.

Afbeelding

Foto 7
Gewonnen op punten...
Afbeelding

Foto8
Deze jongeman keek het allemaal aan en vond het best…zijn tijd komt nog wel!
Afbeelding

To be continued…

Mvg
Hans Brinkel
Laatst gewijzigd door Hans Brinkel op 29-10-2009 19:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

29-10-2009 09:20

Blijft lastig he door het weinige licht. Maar er zitten mooie foto's bij! Ik vind die eerste het mooiste. Mooi contrast tussen de donkere achtergrond en het lichte beest.
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

31-10-2009 00:35

Dank je wel Rick, het was zeker heel lastig zo met dat slechte licht, niettemin ben ik erg blij met het resultaat. Maar nog meer indruk maakte het gehele spektakel waar ik getuige van mocht zijn.
mvg
Hans
Gebruikersavatar
Peter Ponsteen
Berichten: 1632
Lid geworden op: 08-05-2005 15:17
Locatie: Nunspeet

12-11-2009 22:01

Schitterende plaatjes Hans. Je hebt dit spectakel er mooi op kunnen zetten.

Edelhertenbronst is toch mooier he??
:lol:
''Een schone waterkant ligt voor het opruimen!''
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

12-11-2009 22:24

Peter Ponsteen schreef: Edelhertenbronst is toch mooier he?? :lol:


Dank je wel voor de complimenten Peter.
Of de edelhertenbronst mooier is durf ik oprecht te betwijfelen.
Edelherten zijn iig wel groter en machtiger om te zien..da's zeker
Maar ik moet nog meemaken dat je bij de bronst van de edelherten zo dichtbij op de eerste rang kunt zitten.
Heb die dag optimaal genoten van het spektakel van de damherten bronst.
Het burlen kon ik als slechthorende/dove goed verstaan wat voor mij al een meerwaarde is.
Ze waren ook nog eens goed te ruiken.
Het spektakel van de heuse gevechten verveelde geen minuut, en dat alles binnen een zichtveld van 5-6 meter. 1 damhert kwam eerder op volle vaart op me afgerend en passeerde me op nog geen 1-2 meter omdat deze een vrouwtje achterna zat...kicken was dat :D (ook al omdat mijn camera op de statief stond voor het maken van deze HDR foto...dat ging dus maar net goed 8) )
Afbeelding
mvg
Hans
Plaats reactie