IJsvogeltjes.

Bernard Holtkamp

03-12-2007 10:43

Bas met RAW kom je ook bij die kleuren hoor.


Maar een verdomd mooie serie met als toppers 2 en 4.
Die laatste al een keer gecropt?
Mag wel wat naar je toe komen hoor.
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

03-12-2007 10:46

Bedankt Bart, die laatste is een crop van ongeveer 20% van het origineel. Ik wacht op een nieuwe kans...
Gebruikersavatar
Ryan Debacker
Berichten: 408
Lid geworden op: 29-07-2003 02:00
Locatie: Oostrozebeke B

03-12-2007 11:59

Ze zijn momenteel een stuk onvoorspelbaarder geworden als het op pleisterplaatsen komt, gisterenmiddag waren we bij m’n ouders gaan eten en er ligt een klein vijvertje net na het terras, en jawel plots komt er een ijsvogel aangevlogen. Na 5 minuutjes had ie al prijs, een klein goudkarpertje was de pinuut. Enkele minuten later zien we hem naar het eind van de tuin vliegen waar de grote vijver ligt en toen we na het eten effen gingen kijken zat ie daar te vissen. M’n pa ziet hem soms de ganse dag maar soms laat ie hem ook dagen niet zien, het betreft telkens dezelfde want ie is absoluut niet schuw, we kunnen hem telkens tot op 10 m zonder probleem benaderen, als ie dan wegvliegt dan gaat hij hem in veel gevallen gewoon aan de andere kant van de vijver neerzetten !

Geen nieuwe ijsvogelplaatjes maar dit keer een publikatie van enkele platen van me, los van deze middenpagina staan er nog wat macro’s in het nieuwe “ woord van zwijgen “ boek, toch wel leuk om wat van je eigen werk in dit prachtige boek te zien staan :oops: , en blij dat ik Herwin en Raymond hier een dienst mee kon bewijzen, dit is één van de pagina’s :

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Ryan Debacker op 03-12-2007 12:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

03-12-2007 12:20

Altijd leuk om je moeite beloond te zien met een publicatie. Deze foto's zullen het boek zeker opsieren.
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

03-12-2007 16:41

Leuke waardering als karpervisser en fotograaf!

Er stond in de aankondiging dat jij professioneel fotograaf bent Ryan, is dat zo?
beetje bij beetje
Gebruikersavatar
Ryan Debacker
Berichten: 408
Lid geworden op: 29-07-2003 02:00
Locatie: Oostrozebeke B

03-12-2007 17:37

Frank bosman schreef:Leuke waardering als karpervisser en fotograaf!

Er stond in de aankondiging dat jij professioneel fotograaf bent Ryan, is dat zo?


Ik weet niet waar dit vandaan komt maar ik ben zeker geen proff. fotograaf :roll: :D , ik heb zelfs nog nooit van m'n leven enige opleiding of cursus gevolgd :-? , geen idee eigenlijk, zal ik zaterdag even moeten navragen op de vbk meeting 8) , zal een misverstandje zijn waarschijnlijk. Ik hou het bij m'n oude vertrouwde jobje :lol: , heb zeker geen intenties om er iets proffesioneel mee te gaan doen, ook niet in de toekomst, er zijn winstgevender zaken dan fotografie tegenwoordig 8)
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

03-12-2007 18:20

Nee, voor de centen hoef je het niet te doen! Zeker met zulke concurrenten als jouw :wink: Zonder cursus lukt het ook aardig!
Ze moeten tegenwoordig tegen enorm goede amateurs opboksen, lijkt me geen glansrijke toekomst met steeds meer van die amateurs...
beetje bij beetje
Gebruikersavatar
Ryan Debacker
Berichten: 408
Lid geworden op: 29-07-2003 02:00
Locatie: Oostrozebeke B

03-12-2007 18:30

Frank bosman schreef:Nee, voor de centen hoef je het niet te doen! Zeker met zulke concurrenten als jouw :wink: Zonder cursus lukt het ook aardig!
Ze moeten tegenwoordig tegen enorm goede amateurs opboksen, lijkt me geen glansrijke toekomst met steeds meer van die amateurs...


Ah, in bepaalde takken van fotografie moet je toch echt wel talent hebben, als je dat talent hebt dan kun je zeker en vast er je brood mee verdienen, maar er zijn er niet zovelen die echt dat fotografische oog hebben, technisch is voor de meesten geen probleem maar gewoon het zien en vastleggen van dat ene speciale beeld is aan weinigen gegeven ( en ik heb dit ook niet hoor, ben ik stiekum wel wat jaloers op )
Het is wel een feit dat er zo nu en dan eens sinds het digitale tijdperk aanbrak er nu en dan eens een amateur op de proppen komt die schitterend werk brengt waar sommige pro's nog veel kunnen van leren...
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

03-12-2007 18:49

Helemaal mee eens, Ryan. Amateurs komen soms met schitterend werk op de proppen. Dan bedoel ik niet eens de natuurfotografen, daar zijn er nu wel heel veel van. Mensen die met een heel fraai thema komen met een berg emotie erin en een boel creativiteit erin gestopt. Het is dan de vraag of je daarvan kunt leven. Voor hetzelfde geld hebben ze er jaren over gedaan om een fraaie expositie bij elkaar te fotograferen.

Dan de prof die er zijn geld mee moet verdienen. Die stuurt men op pad met een opdracht en komt gewoon altijd met fraai materiaal terug. Dat is erg knap en weinigen gegeven. Mij zeker niet. Met natuurfotografie als hobby maak je misschien maar 10 tot 20 foto's per jaar die echt knallen en dan moet je behoorlijk je best doen, inclusief een fraaie reis erbij (die mestaal niet eens de beste foto's oplevert, daar kun je beter voluit van genieten) Die haaienexpert die hier laatst voorbij kwam, trekt er een half jaar voor uit om die springende haaien bij Kaap Zuid te fotograferen! Even er naartoe voor een paar weken voor die haaien is dus echt een illusie. Even in de boot stappen, met een nepzeehond er achter gesleept, levert misschien eens in de maand een haai op die zijn tanden erin zet...

Er zijn stockbureaus die voor 1 euro een gevraagde foto leveren. Ergens in India zitten er een paar mensen een fotoarchief te beheren van amateurs. Het aanbod is zo groot dat daar zelfs altijd wel wat geschikts bij zit. De profs hebben het dus niet gemakkelijk.

Inderdaad, kun je beter een lucratiever beroep kiezen als het om de centen gaat. Dan heb je bovendien meer tijd om te fotograferen wat je zelf leuk vind.

Groetjes,

Bas
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

03-12-2007 20:49

Wat een fraaie foto's allemaal :o
Bas, vond je afsluittende fotografieartikel in de spiegelmagzine heel mooi en vooral zeer duidelijk verwoord.
Jammer dat je er mee stopt, heb er veel nuttige informatie uit kunnen halen.
Bedankt hiervoor :wink:
gr
HB
Bernard Holtkamp

13-09-2008 11:14

Laten we dit topic eens nieuw leven in blazen.


Man:
Afbeelding

Vrouw:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

13-09-2008 13:32

Waaier zie je dat aan...man vrouw?
Bernard Holtkamp

13-09-2008 14:23

Vrouwtje heeft oranje onder op haar snavel :wink:
Gebruikersavatar
Ruud Laros
Berichten: 797
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: delft

13-09-2008 21:44

sc
Laatst gewijzigd door Ruud Laros op 21-09-2009 18:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

13-09-2008 22:57

Ruud ruud ruud...je bent lekker bezig zo!
Gr
Hans
Gebruikersavatar
Ruud Laros
Berichten: 797
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: delft

13-09-2008 23:49

heb niets te klagen hans :wink:
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

14-09-2008 18:10

Topic is opgeschoond.

En deze even toegevoegd, voor de goede orde. Hij stond al ergens anders (geen nieuwe foto dus), maar dit is tenslotte het ijsvogeltopic.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Ruud Laros
Berichten: 797
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: delft

14-09-2008 20:28

st
Laatst gewijzigd door Ruud Laros op 21-09-2009 18:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Bernard Holtkamp

21-09-2009 14:18

Ze staan er weer goed op heren :wink:

zal zelf later de ze week ook een paar plaatsen.
Maar dan de noord amerikaanse soort.


Toen we in port mcneill op vancouver island aan kwamen zaten er ineens 3 king fishers in de haven.

Dus eerst eens kijken hoe alles geworden is voordat ik plaats
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

21-09-2009 19:52

Haha Bart...dit is ouwe zooi van 2008 :wink:
Er is een crash geweest, ze missen een jaar aan data.

HB
Bernard Holtkamp

21-09-2009 20:41

Ik slaap dus nu al met de ogen open :-?

Maar dat mag zullen we maar zeggen na een vermoeiende vlucht.




En neemt niet weg dat ik toch die king fisher heb 8)
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

21-09-2009 20:58

b j van houten schreef:En neemt niet weg dat ik toch die king fisher heb 8)


Koud kunstje daar zo lees ik net :lol:
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

22-09-2009 00:04

Gisteren mijn eerste ijsvogeltjes van dit seizoen voor de foto weten te krijgen.

foto1:portret
Afbeelding

foto2 portret:
Afbeelding

foto 3; portret
Afbeelding

foto3: lekker poetsen...
Afbeelding

foto 4: lekker poetsen...
Afbeelding

foto 5 : lekker poetsen, mar pas op voor de ogen.
Afbeelding

foto 6: om af te sluiten met een baarsje

Afbeelding

foto7: bon apetit
Afbeelding

mvg
Hans Brinkel
Gebruikersavatar
Ryan Debacker
Berichten: 408
Lid geworden op: 29-07-2003 02:00
Locatie: Oostrozebeke B

22-09-2009 10:50

Hans Brinkel schreef:
b j van houten schreef:En neemt niet weg dat ik toch die king fisher heb 8)


Koud kunstje daar zo lees ik net :lol:


Was het maar zo eenvoudig Hans… Bart zal wel kunnen beamen dat er vrij veel te zien valt, fotograferen is echter soms een ander paar mouwen dat kan ik je verzekeren… Mocht je de tijd kunnen nemen dan kun je zonder twijfel schitterende platen maken maar als je op rondreis gaat moet je toch wel een beetje een agenda aanhouden… Zwarte beren fotograferen bijvoorbeeld, wij hebben er zeker een 10 a 12 gezien, maar je moet echt al je camera in de hand hebben wil je er een foto kunnen van maken, of ie dan nog goed zal zijn laat ik in het midden maar in veel gevallen is het zo dat de beer al lang verdwenen is voor jij hem hebt opgemerkt… Wij hebben één zwarte beer behoorlijk lang en van dichtbij kunnen bekijken en dat was dan vanaf een klein bootje met buitenboordmotor die we konden lenen van mensen waar we sliepen, motor stil en wel lieten ons meedrijven naar de oever, van bootjes was ie blijkbaar niet bang.
Voor ons was het ook onze huwelijksreis en ik heb er niet alleen gefotografeerd :D , ik heb zo’n 2600 foto’s gemaakt op 22-23 dagen waarvan dan per landschap ik meestal 3 foto’s neem om exposure blendings te kunnen maken dus heb ik me behoorlijk ingehouden… Wil je topplaten maken daar dan kan dat zeker, als je er 3 weken niks anders doet kom je naar huis met topmateriaal maar als ik naar zo’n land ga wil ik wel iets zien, topfoto’s zijn leuk maar geen must, het aanschouwen van dieren in hun habitat zonder deze te storen geeft me meer voldoening ( voor mij persoonlijk dan toch ).

Mooie ijsvogels trouwens ! Ik heb er dit jaar een pak minder mogen aanschouwen dan vorig jaar jammergenoeg... Leuk om ze nog eens te zien !
Bernard Holtkamp

22-09-2009 12:20

Ryan Debacker schreef: Wil je topplaten maken daar dan kan dat zeker, als je er 3 weken niks anders doet kom je naar huis met topmateriaal maar als ik naar zo’n land ga wil ik wel iets zien, topfoto’s zijn leuk maar geen must, het aanschouwen van dieren in hun habitat zonder deze te storen geeft me meer voldoening ( voor mij persoonlijk dan toch ).




En zo was het voor mij ook.
zag constant de kingfishers door de haven vliegen maar de afstand was minstens een meter of 50.
Niet mee te werken maar wel om van te genieten.